Sätt DITT betyg på Baldur's Gate 3!

Robot
Sätt DITT betyg på Baldur's Gate 3!
Avstängd

Fram till act 3 är det 5/5. Vid act 3 är det 2/5.

Medlem

Act1 - 5/5
Act2 - 5/5
Act3 - 4/5

Det är ett mästerligt spel.. redan nu.. och med lite patchar kommer det vara GoTY

Medlem

Act1 och 2, 5/5.
Act3 3/5

Totalt: 5/5


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Moderator | Testpilot

Inväntar Pettsons utförliga inlägg!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

5/5 hela vägen. Är runt 40 timmar in i Act 3 och har ingen aning om vilka problem folk har stött på.

Medlem
Skrivet av kebbe:

5/5 hela vägen. Är runt 40 timmar in i Act 3 och har ingen aning om vilka problem folk har stött på.

Kanske är att en del får bekymmer med prestandan i Act 3

Medlem

Får 4/5, bra spel men avskyr verkligen den turbaserade biten och har testat köra med camera och wasd tweaksen och jävlar så mycket bättre det blev...

Inaktiv

Som folk skriver var Act 1 genomtänkt och i det närmaste perfekt. Himmelskt.
Vid Act 2 dök kvalitén rätt mycket och jag blev mest frustrerad.
Act 3 har jag inte orkat ge mig på än. Står vid grindarna till Baldurs Gate och har inte haft sug att fortsätta.

Medlem
Skrivet av Deli:

Får 4/5, bra spel men avskyr verkligen den turbaserade biten och har testat köra med camera och wasd tweaksen och jävlar så mycket bättre det blev...

Vad är det för tweaks? Hur gör man?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vad är det för tweaks? Hur gör man?

Syftar på detta tror jag.
Ska testa detta själv pronto. thx.

Medlem
Skrivet av CptKneeCap:

Syftar på detta tror jag.
Ska testa detta själv pronto. thx.

https://youtu.be/TC9MUP4VQzI?si=pcNMAKyejfMA2EE0

Men shit vad grymt! 🤗


signatur

Memento Mori

Medlem

Ger mitt betyg om någon månad eller så då jag väntar på PS5-släppet.

Medlem

3a och det är mest för dom tog bort så mycket i akt 3 pga konsolerna klara inte av det, saknas större delen av staden. Väldigt besviken, förstör verkligen akt 3.

Medlem

Är en solklar 5 för mig även om act 3 lider av prestanda problem helt klart. Men känner jag Larian rätt så kommer dom fixa det. Förväntar mig att det blir som Divinity: Original Sin 2 som hade otroligt många problem men som blev riktigt bra. Ni som känner er osäkra vänta en patch eller två eller köp Definitive Edition eller vad dom väljer att kalla det. Trots skavanker i act 3 så är Baldurs Gate III årets spel enligt mig, ska mycket till för att något ska slå det i år för min del.

Medlem

Jag saknar alternativet 6/5! Valfusk!

Medlem

Akt tre behöver lite jobb (cut content hittat via datamine etc), vissa spelmekaniker likaså men klart bästa spelet jag spelat på på tok för många år. 5/5 utan någon som helst tvekan.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

3a och det är mest för dom tog bort så mycket i akt 3 pga konsolerna klara inte av det, saknas större delen av staden. Väldigt besviken, förstör verkligen akt 3.

Har du någon källa på att det plockats bort pga konsolernas prestanda? Vad jag vet har det inte kommit ett enda officiellt uttalande gällande bortklippt material?

Moderator | Testpilot
Skrivet av RaXha:

Har du någon källa på att det plockats bort pga konsolernas prestanda? Vad jag vet har det inte kommit ett enda officiellt uttalande gällande bortklippt material?

Näe det har det inte. Det är datamineat att det är innehåll som försvunnit men det finns inget som tyder på att där konsollerna. De flesta spel har gammal kod och annat som ligger kvar och en del modeller och annat som inte används.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Kanske är att en del får bekymmer med prestandan i Act 3
https://youtu.be/e5xe0cy_cAE?si=iGFDOkQLSanHqrGd

Act 3 är heller inte alls lika polerat som 1 & 2; det finns fler småbuggar, det är färre companion/npc interactions på vad man gör. Jag har även stött på interactions som säger/bygger på att jag gjort saker tidigare i spelet som jag inte har gjort.
Det sista är garanterat något som inte alla stöter på. Samma med småbuggar.

Medlem
Skrivet av kebbe:

5/5 hela vägen. Är runt 40 timmar in i Act 3 och har ingen aning om vilka problem folk har stött på.

Prestanda och att det är buggigt. Flera konversationer och NPC's som dyker upp som inte bör finnas med tankare på tidigare gjorda val.

Hursomhelst. Spelet är inte perfekt men jag har lirat 200h nu redan. 5/5 för min del.

Medlem

Verkar riktigt tråkigt. Men gillar inte turbaserat heller. Skulle inte ens testa det av vad jag sett.


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Medlem

Med moddar och om många av de otaliga buggarna (har stött på ett par som totalt bryter min progression, två i akt 1 som jag kan komma på och en i akt 2) blir fixade plus att prestandan (speciellt i akt 3) poleras upp så kan det nog nå upp till 4/5.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Kommer aldrig förstå kritik mot ett CRPG på grund av att det är turordningsbaserat.

VAD är det som är bättre med realtid/pause? Kan någon förklara? Spelat många spel av båda typerna.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Kommer aldrig förstå kritik mot ett CRPG på grund av att det är turordningsbaserat.

VAD är det som är bättre med realtid/pause? Kan någon förklara? Spelat många spel av båda typerna.

Ett bättre flöde, att ha 20st imps eller annat mindre oknytt man ska slå ihjäl som har ett par HP vardera blir förbannat ledsamt i traditionellt turordningsbaserat läge - inte minst om de är såpass utspridda att AoE är att fetglömma.

RTWP i stil med PoE och PoE2 (eller åtminstone att klenare fiender agerar simultant, som WH40k: Rogue Trader löser det) känns *rejält* mycket smidigare för mig personligen.

Sen skulle jag inte kritisera spelet för att det är just turordningsbaserat, men bristen på riktig RTWP (när man inte är i strid blir det ju någon slags realtidssimulering, vilket ironiskt nog i BG3s fall känns jäkligt wonky) är lite smolk i bägaren. Herregud, spelet har ju ingen pausfunktion överhuvudtaget.

Jag har spelat de flesta större CRPG som släppts de senaste decennierna, och jag tycker inte BG3 spelmekanikmässigt gör ett särskilt bra jobb. Det är berättandet, karaktärs- och världsbyggandet som får mig att spela det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inom ramen för traditonell betygsättning så 5/5 eller 10/10, episkt mästerverk utan dess like.

Själv har jag haft noll problem med prestanda vilket är skönt.

Men, med 200h och två grundliga genomspelningar samt en tredje på god väg (plus en del ployande); så är det uppenbart att ganska betydande och uppenbara delar har blivit bortprioriterade, sannolikt i mån om tid/scope för att inte göra något gigagantiskt ännu större, men det kunde varit ännu mer och törs jag säga det bättre.

Urval:

Jag tycker att de skulle gett sig fan på att tredje akten skulle inkluderat större område, både i staden men även bortom den.

Backtracking till gamla områden skulle gjorts möjliga, ge mig min travel-karta!

Efter flera genomspelningar och en del laddande för att undersöka alternativa vägval i storyn så blir det uppenbart att det många gånger är mer linjärt än vad det ger sken av. Vid första genomspelningen som stod man inför kanske 20 stunder när man tänkte "ÅÅÅH! Episkt! Undrar vad som hade hänt om jag gjort såhär istället, då skulle resten av spelet behöva utspela sig såhär!"... för att vid andra omspelningen inse att iaf 15 av stunderna är illusioner som ger exakt samma resultat oavsett spelarval.

Sen, misstolka mig rätt. Trots ovan är det fortfarande nog det bästa RPG som någonsin gjorts med bäst sammanvävd story späckat med val och vägar framåt, det är ett 10/10 spel.

Men det ger sken av ännu lite mer, det blir om något haltande av sin egen enorma vikt.

(Jag har redan planerat in den 4:e genomspelningen, den kommer också bli episk...)

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Som folk skriver var Act 1 genomtänkt och i det närmaste perfekt. Himmelskt.
Vid Act 2 dök kvalitén rätt mycket och jag blev mest frustrerad.
Act 3 har jag inte orkat ge mig på än. Står vid grindarna till Baldurs Gate och har inte haft sug att fortsätta.

Vad upplever du blir sämre i act 2?
Förstår att kartan och området blir mindre om det är något som stör. Jag vill nog ändå se detta spelet som en liten omvänd pyramid där basen utgör act 1 och toppen act 3; Många val i act 1 som får en slutgiltig effekt i act 3. Rätta mig gärna om ni tycker annorlunda.

Medlem

Jag vill verkligen älska det! Och det är fantastiskt på så många sätt. Men det är också buggigt som fan och frustrerande så in i norden! Jag undviker det för jag pallar inte med det psykiskt haha. Var tredje steg man tar blir man ju slarvsylta av överlägsna fienden, sprängs i bitar av fällor eller rullar man en 1:a på tärningen vilket gör att till och med ens mamma går till attack. Lyckas man ändå överleva det så restar man och håller på att bli mördad av sina partymedlemmar i sömnen eller i drömvärlden…
Jag hoppas det blir lite bättre när man kommer till baldurs gate och att jag kan hitta några party medlemmar som är lite mer normala och att man kan utforska lite och njuta av miljöerna.

Jag ger det nog ändå en 4/5 fastän jag troligtvis aldrig kommer att spela färdigt det.

Medlem

Fick en fyra pga buggarna i Act 3 och sen allt jävla fucking sex som dom trycker i ansiktet på en


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

17 pers som satt en 1’a hur kom ni fram till att det förtjänade så pass lågt betyg? Genuint intresserad av att höra motivationen bakom det.


signatur

God is dead

123
Skriv svar