Vad tycker ni om TLOU-serien? Spoilerfritt

Medlem

Jag tycker serien är helt ok, men håller inte med om alla hyllningar. Tycker serien känns billig och rätt mediokert skådespeleri. Jag tittar gärna vidare på den men är verkligen inte hypad. Det är ingen dålig serie, men så himla bra som dom flesta verkar tycka håller jag inte med om dock.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Efter att ha bevittnat hur lyriska folk är över serien är jag helt övertygad att parallella universum inte bara finnes utan att jag lever i en sådan! 😁

https://youtu.be/Ob7S28NoOYE

Du ska ändå ha en eloge för att komma tillbaka till den här tråden vecka ut och vecka in bara för att vara negativ mot något andra gillar

Medlem

Sällan så hypad över en serie måste jag säga. Kollar aldrig serier innan alla avsnitt är klara...
förutom just nu

Storyn i spelet har, som för så många andra, haft en väldigt stor inverkan på mig de senaste snart 10 åren.
Det blir lätt lite cosplay/teater när det tillsätts riktiga skådisar att porträttera några man "känner" såpass bra.
Pedro köper jag mer och mer efter varje avsnitt, Bella ser jag inte kunna leverera den fullpott av karaktär som Ashley gjorde. Ashley hade så mycket frihet för att improvisera och anpassa karaktären efter henne själv. Bella känns mer styrd och påtvingad att "kopiera" Ashley.
Karaktären må heta likadant, men det är inte "Ellie" för mig

Något som jag var riktigt överraskad av var insatsen av Sarah och Tess, över förväntan helt klart.
Prologen i avsnitt 1 slog betydligt hårdare nu i serien, trots man visste vad som händer. Well done!

Generellt, så ser jag serien mer som extramaterial/komplement till spelet, vilket är trevligt, och har bidragit till mycket gåshud så far. Speciellt de tillagda backstory-delarna.
Men den ersätter aldrig spelet, eller den känslan som när man upplevde spelet första gången <3

Medlem

Svinbra! 3e avsnittet var riktigt bra faktiskt. Kändes som det gav en extra skjuts åt serien. Blir spännande att följa.

Medlem
Skrivet av Thane:

Du ska ändå ha en eloge för att komma tillbaka till den här tråden vecka ut och vecka in bara för att vara negativ mot något andra gillar

Tackar, tackar! Förbannar mig själv dock varje gång jag klickar på tråden. 🙂

Avstängd
Skrivet av socialarbetaren:

Som många andra håller jag med om att det senaste avsnittet var något av det bästa på länge. Får också för mig att de (förmodligen få) som inte gillar det har lite svårt för manlig närhet

Jag suckade högt i början av avsnittet och tänkte som de allra flesta andra att nu blir detta ännu en serie som förstörs av den helt otroligt tröttsamma och forcerade woke-agendan. Men i och med att manuset var så tight, bra och naturligt som det var så infann sig aldrig hopplösheten och illamåendet som annars sker vid 99% av all forcerad wokead populärkultur som görs just nu. Kul!

Det jag dock har problem med är den lilla tjejens skådespel som är under all kritik samt att Joel inte känns eller ser ut som Joel. Mitt betyg än så länge är en stark 7 av 10.

Medlem

Avsnitt 3 va så jävla bra. Vilken känsloknock! Länge sen jag fällde en tår pga film/serie!

Avstängd

Tyckte det var rätt segt. För sentimentalt och för många långsamma scener med gitarrplinkande i bakgrunden.

Störde mig på att Bill ställer sig mitt på gatan när han ska skjuta raiders, är som att han vill dö. Trodde han var smart. Sen blir han skjuten och då tar plötsligt stängslet hand om resten, om han är så säker på det borde väl stängslet kunnat tagit hand om alla från början? Och vad var ens meningen med att han blev skjuten, hände ju inget med det...

Gillade inte Frank heller, han var så bitchig.

För mycket gullegull och för lite annat. Har inte spelat spelet så har ingen connection till karaktärerna, kanske är därför. Eller så är jag bara känslokall. Men skulle kunnat ha varit vilken serie som helst då inget egentligen var kopplat till zombieapokalypsen eftersom ena dog av sjukdom och den andra tog sitt liv för att han enligt han själv inte hade något att leva för längre.

Medlem

Än så länge över förväntan. Jag kände mig skeptisk till Pedro Pascal som Joel inför serien men tycker han har gjort det utmärkt.
Tycker också serien ser ut som jag minns spelet. De har fått till stämningen med bra kameraarbete. Fan vad kul att det blev kvalité utav den här adaptionen, det hade kunnat bli så dåligt. Hoppas bara inte HBO ska mjölka sönder den.

Medlem

Jag sågade serien efter första avsnittet
Men jävlar vad den tar sig. Riktigt jävla bra.
Faan att man ska behöva vänta en vecka tills nästa avsnitt

Geeks Gaming

Jisses, inte anade jag att Nick Offerman kunde göra en sådan roll! Det där var en riktigt personlig tolkning som han uppenbarligen tog väldigt seriöst.

Kul att Druckmann och Hoar kände att det var dags att låta karaktärerna växa

Gnällkuk

Det här behöver aldrig vara dåligt, men det är tyvärr ofta det av ovan anledning. Det är extermt få personer som bryr sig om en välskriven karaktär eller handling eftersom man ser serien pga just det. Personligen har jag aldrig ens reflekterat över en karaktär som är välskriven om handlingen passar in. Hudfärg, sexuell läggning, politiskt åskådning är en egentligen sjukt irrelvant så länge den passar serien och karaktären. Finns för många serier som bara bockar av saker, samma anledning varför actionfilmer i 9/10 är bajs. De bockar bara scenarion och har noll handling och karaktärsutvekling/förklaring.

På samma sätt tror jag folk på motsatt sida dömer något utan att ge det en reflektion, bara för att.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

https://media.discordapp.net/attachments/736597623124918452/1...

Det här behöver aldrig vara dåligt, men det är tyvärr ofta det av ovan anledning. Det är extermt få personer som bryr sig om en välskriven karaktär eller handling eftersom man ser serien pga just det. Personligen har jag aldrig ens reflekterat över en karaktär som är välskriven om handlingen passar in. Hudfärg, sexuell läggning, politiskt åskådning är en egentligen sjukt irrelvant så länge den passar serien och karaktären. Finns för många serier som bara bockar av saker, samma anledning varför actionfilmer i 9/10 är bajs. De bockar bara scenarion och har noll handling och karaktärsutvekling/förklaring.

På samma sätt tror jag folk på motsatt sida dömer något utan att ge det en reflektion, bara för att.

Har lite svårt att förstå vad du vill få sagt med detta inlägg faktiskt. Hur kopplar du det här till TLOU?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av JackHeart:

Jag tycker serien är helt ok, men håller inte med om alla hyllningar. Tycker serien känns billig och rätt mediokert skådespeleri. Jag tittar gärna vidare på den men är verkligen inte hypad. Det är ingen dålig serie, men så himla bra som dom flesta verkar tycka håller jag inte med om dock.

Om spelet aldrig existerat, kanske det inte varit samma hit.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

tycker att bra.


signatur

//monster

Medlem

Jag har inte spelat The Last of Us eftersom jag främst är en PC-spelare. Men min sambo har spelat det och det är ett av hans favoritspel.

Vi tittar på serien tillsammans och jag är helt fast. Har inte sett något med så hög klass på länge. Under det senaste avsnittet satt jag och grinade. Så fint. ❤️

Ser fram emot måndagar nu! 😄

Medlem
Skrivet av Wolfgang:

Mycket bra inlägg! Det är precis så det är.

Då kanske du kan översätta och förklara för oss andra vad hen försöker förmedla? Och sambandet med serien?

Medlem

Bra och jag skulle inte säga att den är woke heller, även om man valt att expandera te.x romans mellan homosexuella, klart man måste få kunna göra sånt, så länge man gör det bra och naturligt och inte med massa "nu ska ni få höra hur mycket vi hatar heterosexualitet" eller liknande, vilket är det typiska för woke, att man sprider hat mot en viss grupp.

Fångar ju framförallt känslan från spelet väldigt bra, har man inte spelat det så får man ändå en bra eller kanske bättre känsla för världen i sig.

Medlem

Som något av en halvhomofob så tyckte jag avsnitt 3 var underbart. Bland det bästa jag någonsin sett på tv. Ja jag fick halvitta bort vid skäggkyssarna (svaghet hos mig) men det var riktigt bra tv.

Och så jävla skönt att se en välskriven välproducerad historia där två män råkar vara homosexuella istället för ett LGBT-inlägg där man skrivit om två homosexuella och även råkar ha med en historia.

Det känns rätt, naturligt, inte påtvingat. Inte en afroamerikansk kvinna som ska spela en engelsk drottning eller annat jävla trams.

eld
Medlem
Skrivet av Avalanche-swe:

Som något av en halvhomofob så tyckte jag avsnitt 3 var underbart. Bland det bästa jag någonsin sett på tv. Ja jag fick halvitta bort vid skäggkyssarna (svaghet hos mig) men det var riktigt bra tv.

Och så jävla skönt att se en välskriven välproducerad historia där två män råkar vara homosexuella istället för ett LGBT-inlägg där man skrivit om två homosexuella och även råkar ha med en historia.

Det känns rätt, naturligt, inte påtvingat. Inte en afroamerikansk kvinna som ska spela en engelsk drottning eller annat jävla trams.

Du har mycket du måste jobba med, men det är ändå ett stort steg du tagit!

Fast det finns såklart en agenda bakom det, det var medvetet gjort för att inkludera mer homosexuella karaktärer, poängen är väl att det inte behöver vara en dålig grej.

Medlem

Förbannat bra och efter tredje avsnittet så har det hittills bara blivit bättre och bättre, så lär det kanske bli svårt att fortsätta.
Skräck, gråt, skratt och fan allt däremellan. Intressanta karaktärer man bryr sig om att följa.
Njuter av varje sekund och har aldrig känt suget med en serie att efter tre avsnitt se om från första som jag gör här.
Den är rätt långsam men ändå går den för fort och jag vill inte missa en enda liten detalj.

Medlem
Skrivet av Avalanche-swe:

Som något av en halvhomofob så tyckte jag avsnitt 3 var underbart. Bland det bästa jag någonsin sett på tv. Ja jag fick halvitta bort vid skäggkyssarna (svaghet hos mig) men det var riktigt bra tv.

Och så jävla skönt att se en välskriven välproducerad historia där två män råkar vara homosexuella istället för ett LGBT-inlägg där man skrivit om två homosexuella och även råkar ha med en historia.

Det känns rätt, naturligt, inte påtvingat. Inte en afroamerikansk kvinna som ska spela en engelsk drottning eller annat jävla trams.

Håller helt med. Jäkligt bra skådisar också!

Skrivet av eld:

Du har mycket du måste jobba med, men det är ändå ett stort steg du tagit!

Fast det finns såklart en agenda bakom det, det var medvetet gjort för att inkludera mer homosexuella karaktärer, poängen är väl att det inte behöver vara en dålig grej.

Varför måste man jobba på en sån grej? Jag gjorde likdant som @Avalanche-swe men skulle absolut inte kalla mig själv homofob. Har inget alls emot vad de gör och har själv haft vänner som är homosexuella. Men det hindrar mig inte för att snegla bort vid vissa scener. Vet inte varför det är så svårt att vänja sig vid sånna scener och varför ska man behöva "jobba" på det menar jag? Vissa saker har man lite svårt för bara oavsett. Att de medvetet inkluderar mer homosexualitet är inget negativt. Att vilja vända bort blicken vid en skäggkyss är heller inte något negativt i mina ögon. Alla är vi olika och alla kan vi hantera olika situationer på olika nivåer. Det finns exempelvis massor av andra sorters scener där jag måste vända bort blicken.

F.ö. tyckte jag avsnitt 3 var sjukt bra! Riktigt, riktigt bra! Det gav mycket mer tyngd till serien.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mannagryn:

Bra och jag skulle inte säga att den är woke heller, även om man valt att expandera te.x romans mellan homosexuella, klart man måste få kunna göra sånt, så länge man gör det bra och naturligt och inte med massa "nu ska ni få höra hur mycket vi hatar heterosexualitet" eller liknande, vilket är det typiska för woke, att man sprider hat mot en viss grupp.

Fångar ju framförallt känslan från spelet väldigt bra, har man inte spelat det så får man ändå en bra eller kanske bättre känsla för världen i sig.

Jag skulle absolut säga att den är woke Problemet är väl att många av oss associserar det automatiskt med något dåligt; vilket hänt TLOU också.

Skillnaden denna gången är att man gör ett riktigt, riktigt bra jobb att porträttera dem och deras situation. Känns verklig, och den är väldigt fin.

Inte första gången någon lyckas med det. Men en av få gånger då de flesta tycker det blev riktigt bra, och det är kul att se


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Såg 3:dje avsnittet igår kväll. Vilken jävla prestation av Nick Offerman!

Medlem
Skrivet av Wolfgang:

Det jag dock har problem med är den lilla tjejens skådespel som är under all kritik samt att Joel inte känns eller ser ut som Joel. Mitt betyg än så länge är en stark 7 av 10.

Att en skådis inte ser exakt ut som karaktären i spelet ser jag knappast som ett stort problem faktiskt, och Bella Ramseys skådespel tycker jag har varit mycket bra hittills, vad är det du tycker varit dåligt med henne?

Det är nog det bästa jag sett på 5 år kanske?
Ruggit bra och det känns som det bara växer och blir bättre för varje avsnitt.

Medlem

Oerhört fint avsnitt de senaste. Man längtar efter mer!

eld
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Håller helt med. Jäkligt bra skådisar också!

Varför måste man jobba på en sån grej? Jag gjorde likdant som @Avalanche-swe men skulle absolut inte kalla mig själv homofob. Har inget alls emot vad de gör och har själv haft vänner som är homosexuella. Men det hindrar mig inte för att snegla bort vid vissa scener. Vet inte varför det är så svårt att vänja sig vid sånna scener och varför ska man behöva "jobba" på det menar jag? Vissa saker har man lite svårt för bara oavsett. Att de medvetet inkluderar mer homosexualitet är inget negativt. Att vilja vända bort blicken vid en skäggkyss är heller inte något negativt i mina ögon. Alla är vi olika och alla kan vi hantera olika situationer på olika nivåer. Det finns exempelvis massor av andra sorters scener där jag måste vända bort blicken.

F.ö. tyckte jag avsnitt 3 var sjukt bra! Riktigt, riktigt bra! Det gav mycket mer tyngd till serien.

Man jobbar på att inte behöva kika bort från en naturlig romantisk scen, det har inget med ens egen läggning att göra. Vem är rädd för en kyss?

De flesta här hade absolut inga problem med dessa scener, så det är något man kan jobba på.

Sen hade vi det andra problemet med att automatiskt kalla folk för afroamerikaner när det i detta fall handlade om en brittisk skådespelare som spelade drottning, inte en amerikanare.

Avstängd
Skrivet av RaXha:

Att en skådis inte ser exakt ut som karaktären i spelet ser jag knappast som ett stort problem faktiskt, och Bella Ramseys skådespel tycker jag har varit mycket bra hittills, vad är det du tycker varit dåligt med henne?

Hon är inte trovärdig i sin acting. Totalt felcastad.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Wolfgang:

Hon är inte trovärdig i sin acting. Totalt felcastad.

Tycker hennes skådespeleri är perfekt, dock ser hon inte ut som Ellie överhuvudtaget. Utseendemässigt passar Pedro Pascal bättre.

Men som sagt, utseendet är inte så viktigt; för mig i alla fall. Så länge de ändå känns som karaktären räcker det


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar