Inlägg av Morti

Inlägg som Morti har skrivit i forumet

Förväntar sig folk att early access ska funka felfritt vid släpp? Köper man early access är det väl ändå att förvänta sig, annars får man ju vänta på releasen

Har blandade åsikter om första. Har försökt spela det flera gånger men slutar varje gång. Grunderna är bra men sjukt mycket springande och mycket tomma ytor tycker jag gör så man tröttnar. Ingen fast travel heller som gör de långa distanserna att springa ännu värre. Annars gillar jag allt förberedande man behöver göra och överlevadsmekanikerna

Skrivet av Loevet:

Exakt. Det finns en "The Story so far"-sammanfattning i Rebirth som sammanfattar händelserna från Remake, men jag skulle ändå rekommendera att du spelar igenom Remake för mer rejäl känsla för spelvärlden, karaktärs relationer och liknande.

Rebirth innehåller massvis med referenser till detaljer i originalspelet (FFVII, inte Remake) som fans av originalet kommer uppskatta, men det är subtila referenser som inte kommer förvirra den nytillkomna. Så TL;DR: du kan spela Rebirth utan att spela Remake, men jag rekommenderar ändå att du spelar del ett 🙂

Följer upp på detta. Är också ny till final Fantasy och funderar på att spela remakes, finns ett crisis core spel med som är nån remake. Ska man spela det först?

Var lite sugen på detta när det kom till early access, kanske nått att skaffa nu då!

Undrar dock om det inte blir enformigt, antar att labyrinterna är slumpmässigt genererade. Då känns det som att det blir enformigt snabbt om det ofta ser likadant ut. Nån som spelat och vet?

Testade igår i coop efter att inte ha läst så mycket om det och blev väldigt positivt överraskad! Va länge sedan jag hade så roligt i ett spel Väldigt mycket content för att vara early access, bara allmänt flummigt och rolig gameplay

Fastnade inte alls för starfield mkt pga hur segt allt var plus många laddningsskärmar. Men finns lite förbättringar nu vad jag sett med mods, snabbare och bättre ui bland annat, kanske värt att återbesöka sen när dom fått mer tid att modda

Resultatet är inne!

Det var en väldigt jämn topplista detta året

På plats nr 1 har vi Yulefroyd - @bloat, bra jobbat och grattis!

Sedan har vi en delad 2a plats för Tennisaurus Rex - @RiddarKatig och Four weeks until Christmas - @Burresnurre

Och till sist har vi en delad 3e plats för Sneaky Santa! - @ClockWise och Santa Game 1 - @Hanzo

Resterade låg rätt jämt under med. Bra jobbat allihopa och kul att vi fick in så många spel. Dags att se fram emot Game jam 2024

Skrivet av Lagers:

Nu har jag i sista stund spelat alla spelen. Så roligt att följa detta varje år och hoppas på att man kanske vågar hoppa på tåget nästa år, (sagt det i flera år) men verkligen inte på så kort tid som det är nu. Sambon får rita och jag koda.
Det är duktigt gjort av alla att få ihop spel på den korta tiden.

Superbra jobbat.

För framtida jams kanske man kan rösta på tidsåtgången, denna gången ville jag testa lite kortare spurt för att se om flera kom i mål. Min åsikt är att ett för långt jam leder lätt till avhopp pga för stora mål, sena starter, tar för mkt av ens tid osv, medans ett kort blir lite mer fokus på ett litet mål som är lättare att dra i mål. Vad tycker ni andra?

Nästa års general får ha det i åtanke 🙂

Kul att ni visade alla spelen! Röstningen pågår till 17:00 imorgon (söndag), så rösta på!

12 bidrag totalt, riktigt bra jobbat allihopa!

Nu är en omröstning skapad om allas favoritspel, så spela loss och rösta! 17:00 den 26 November visas resultatet

Nu är syltandet slut och det är dags att spela spelen!

Jag förlängde uppladdningstiden lite för det var en som inte fick till uppladdningen av sitt spel igår så väntar lite med att skapa omröstningen tills sista bidraget är inne

Men annars så är alla spelen nu synliga och redo att spelas! https://itch.io/jam/fz-game-jam-2023/entries

Skrivet av Isofox:

Osäker på om mitt vart submittat rätt. Jag kan fortfarande joina igen om jag trycker på länken? 😅

Nån submission har det blivit iaf, vet inte vilket som är ditt, men du ska kunna gå in flera gånger utan problem

FYI: ~5 timmar till deadline!

7 bidrag uppladdade än så länge grymt!

Skrivet av bloat:

Nu har jag laddat upp, men är osäker på om det gick rätt? Det står "This game is currently unavailable" Riktigt kul spelsylt var det iaf, fick lära mig en massor och första fps'et jag gjort

Det är rätt! Ställde in så spelen blir tillgängliga efter deadline så alla spel kan spelas samtidigt

Bra jobbat!

Skrivet av UncleLisa:

Jag tror eller kanske främst hoppas att mitt bidrag är korrekt submittat nu!

Japp, den är submittad Bra jobbat! Har med submittat mitt nu

Har hunnit typ allt jag velat nu så känns bra planerat för en gångs skull, bara lite finslipning ikväll 👍

Godot har funkat helt ok, snabbare att utveckla än unity men kommer med en del restriktioner då med. Visa interface är väldigt otydliga med kan jag tycka, men överlag helt ok motor. Dock kommer jag nog fortsätta med Unity efteråt 🙂

Tror jag hade gjort fel, kolla om det funkar nu med denna länken: https://itch.io/jam/fz-game-jam-2023

Skrivet av ClockWise:

Jag har Max 6h kvar att lägga på detta. Deeeeet är tight, har inte ens byggt min bana än haha. Sjukt kul att sitta med i alla fall, men jag hade behövt en vecka till…eller kanske två

Ja man har fått dra ner målet rejält. Men det är lite kul tycker jag, man får verkligen träna på att inte lägga till för mycket utan bara hålla sig till grund-iden och göra det som är viktigast

Imorgon (söndag) är det deadline vid midnatt, kör hårt sista spurten nu! När ni är redo finns en itch länk här för game jamet:
Itch länk

Alla bidrag är dolda till efter midnatt, sedan är det bara att börja spela så fixar jag en omröstning här i tråden.

Skrivet av Hanzo:

Hittar ingen kort och bra tutorial for Godot 4 som talar om hur man kan fixa poängräkning. :/

Godot 4 släpptes i mars 2023, så alla filmer före denna månad går inte att använda.

Får väl titta på någon 30-60 minuters film imorrn…

Snabbt sätt (kanske inte optimalt men det är ju ett game jam )
Skapa en "scene" som innehåller din poängräkningsvisare, som ett textfält.

Sen kan du skapa en global script fil som du sen lägger in under Autoload i project settings:

Då kan du komma åt den från alla script. I den kan du lägga in en variabel för hur mycket poäng spelaren har, och öka den från alla ställen som ger poäng. (Om variabeln heter score så skriver du bara global.score += dina poäng på lämpligt ställe)

Sen i din scene med poängvisaren så uppdaterar du textfältet bara i process med det som står i global.score

Du kan även använda det global scriptet till andra variabler som ska gå att nå överallt