FZ Game Jam 2023 - Den stora tråden!

Medlem
FZ Game Jam 2023 - Den stora tråden!

FZ Game Jam 2023

Årets tema: Jultema!

All info om årets upplaga - anmälningarna öppnar nu.

Hej spelälskare!

Det har återigen blivit dags för FZ's årliga Game Jam: "SPELSYLT (tm)"! Jag fortsätter traditionen detta året och försöker göra det lika bra som @anon_119148 och @RiddarKatig tidigare gjort

Detta innebär att det är ni, kära FZ-medlemmar, som får föreslå sedan rösta om vad som ska bli årets tema! Årets tema blev jultema!

Jag tänkte ändra lite på konceptet detta året för att se om fler kan bli klara med sina spel. Så detta året förslår jag att vi kör 1 vecka till deadline. Så håll målen låga och ge järnet för att få ut något spel. Är det bara en ruta som rör sig från A till B? Super! Ladda upp och visa vad du gjort

Efter deadline får communityt spela och rösta fram sin favorit!

Ni som vill vara med och jamma (sylta) anmäler er som deltagare i denna tråd.

Nedan följer lite ytterligare information

VAD ÄR ETT GAME JAM?
En grupp människor samlas och gör spel utifrån olika begränsningar, vilket kan vara allt från tid till temat. Eftersom vi finns på nätet kommer detta vara helt online.

Kolla in snabbrepriserna från föregående Game Jams:

KAN VEM SOM HELST VARA MED?
Självklart, oavsett om du aldrig gjort spel eller är ett proffs är alla välkomna. Man kan ställa upp i grupp eller helt själv. De som söker efter andra lagmedlemmar hittar en tråd för det här. Extra roligt är det förstås om du som tänkt på, men inte riktigt tagit steget, till att göra ditt första spel hänger med i år!

NÄR?
Jammet pågår under en vecka, med start 13 November. Här kommer hela schemat - klipp ut och spara!

4 November- Anmälningarna är öppna och lagen formas. Skriv förslag på tema i tråden!

11 November - Omröstning om Tema efter förslag

13 November - Startskottet! Vi sätter igång! Det går självklart att hoppa på även efter detta datum.

19 November 23:59 - Deadline! Sista dag för inlämning av bidrag Itch länk

20 November - Speldags! FZ-communityt får spela spelen, och rösta fram sina favoritbidrag!
Här finns alla bidrag att spela: https://itch.io/jam/fz-game-jam-2023/entries

26 November 17:00 - Resultatet presenteras, vinnare meddelas!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Resultatet är inne!

Det var en väldigt jämn topplista detta året

På plats nr 1 har vi Yulefroyd - @bloat, bra jobbat och grattis!

Sedan har vi en delad 2a plats för Tennisaurus Rex - @RiddarKatig och Four weeks until Christmas - @Burresnurre

Och till sist har vi en delad 3e plats för Sneaky Santa! - @ClockWise och Santa Game 1 - @Hanzo
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

REGLER
. Vem? Man kan delta ensam eller som en grupp

. Vad? Spelet ska vara ett nytt, unikt och eget projekt men det är tillåtet att använda libraries och färdiga assets som kod, grafik och ljud.

. Tema? Temat bestäms av FZ's medlemmar och är ett bra sätt för att få fart på inspirationen. Temat är dock frivilligt för de som har en helt annan idé som bara måste ut.

. Slutdatum? Bidraget ska vara färdigt och tillgängligt att spela senast 19 november 23:59!

DELTAGARLISTAN
(fylls på efter hand)
@Morti
@RiddarKatig
@Hanzo
@ClockWise
@bloat
@Honung
@UncleLisa
@iramirion
@omgponies
@eXpliCo
@piddau
@OckeNyberg
@Mench
@burresnurre
@Isofox

TEMA
Årets tema blev jultema!

VAR LADDAR JAG UPP MITT SPEL?
itch.io länk för uppladdning av spel

Frågor? Funderingar? Skriv av er här, i officiella Game Jam-tråden, som kommer att hållas uppdaterad med all tillgänglig information.

Medlem

Kul att du håller bollen i rullning @Morti

Jag är på!

Förslag på tema: Dinosaurier, one-sceen

Medlem

Kul! Jag tänkte göra något nytt detta gången och använda Godot som spelmotor efter allt Unity drama, så blir intressant att se vad man får gjort

Mitt förslag på tema är: Kaos

Medlem

@Morti Riskigt att testa en obekant motor när man har en vecka på sig bara, fast du kanske har testat Godot förr?

Själv kommer jag köra med TypeScript i gamla goda Pixijs. Kan biblioteket rätt bra nu och jag har ett template-projekt med kod för input, shaders, gamestates, sceenscaling och en del annan util som jag brukar utgå ifrån.

Medlem

Aldrig testat Godot men det är ju lite av det roliga

Medlem

Kul med gamejam i år igen! hoppas att det blir några deltagare, alltid roligt att testa bidragen.
Temaförslag: myskusligt höstrusk.

Skägg.
10 Chambers

Kul att traditionen fortsätter!


signatur
Medlem

Jag och grabben vill gärna va med igen.

Förslag på tema:
Flygplan, 2D shooter

Vad använder ni för verktyg för att skapa spelprototyper… ja förutom att skissa på A4-papper och postits?!

Edit:
Vi kanske kan testa Godot då.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Nu jävlar ska jag vara med, anmälde mig förra året men det ville sig inte. Försöker igen i år.

Killmonday Games

Jag är på!

Förslag på tema: Ultravåld, Omsorg, Finland


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Jag tycker förra årets tema, "skägg" borde vara varje års tema.

Medlem

"When I thought I was out, they bring me back in" grymt @Morti jag är på i år igen, undrar om jag kan fixa ett någolunda färdigt spel den här gången som inte känns bara prototyp 😁 mitt förslag på tema är Lugn, som lite motpol till kaos kanske 😇

Medlem
Medlem

Är ju rätt nära jul, så jag ger helt enkelt det temat: Jul/Tomtenissar/Lucia/liknande

Medlem

Intressant; skulle vilja testa, om någon behöver en asdålig f.d fullstack utvecklare numera elingejör: inbyggda system student. Så hojta till!!
Här är dom programmeringspråk som jag kan
Javascript, Php, C (Läser det i skolan).

Medlem

Jultema är ju rätt i tiden så plus på den. Själv har jag: "Elon Musk" som förslag.

Har väl ca 70h Unity- o 4h Godot-erfarenhet. Godot är ju bra mycket mysigare, o lättare för hobbyisten.

Medlem
Vart tog "GameJam Generalen" vägen..?

Det var ju nån annan snubbe som höll i dessa "GameJam" initiativ men jag har inte sett honom på väldigt lämge. Han fick även ett eget namn vid sin avatar-profilbild. Har för mig att det namnet löd (GameJam General). Vad hände med den snubben egentligen. Han var väldigt aktiv här på FZ tidigare och engagerade sig mycket angående dessa spelprojekt + inlägg i forumet. ¨¨
__________________________________________________________________________________
Nån som vet vem jag menar & vad hette han som alias? Vart tog han vägen...?.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Moderator | Testpilot
Skrivet av CARTMAN:

Det var ju nån annan snubbe som höll i dessa "GameJam" initiativ men jag har inte sett honom på väldigt lämge. Han fick även ett eget namn vid sin avatar-profilbild. Har för mig att det namnet löd (GameJam General). Vad hände med den snubben egentligen. Han var väldigt aktiv här på FZ tidigare och engagerade sig mycket angående dessa spelprojekt + inlägg i forumet. ¨¨
__________________________________________________________________________________
Nån som vet vem jag menar & vad hette han som alias? Vart tog han vägen...?.

Personen ville fimpa sitt konto helt av personliga skäl så hen är inte kvar


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag vill vara med! :3

Medlem

Nybörjarvänlig motor som passar perfa till spelsylt
https://gdevelop.io/

Medlem
Medlem

Jultema känns som något man kan få ihop på en vecka 😊

NuZ
Testpilot

Förslag på tema, ”Lucia och skägg”


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Låter kul, jag är på! Har inget bra förslag på tema dock

Medlem

Hade varit kul att vara med men tyvärr kommer mitt jobb i vägen ganska rejält så noll tid för sådant här kul. Som utbildad 3D grafiker gråter jag. Kommer väl fler tillfällen får jag hoppas på.

Killmonday Games

Kan tipsa om just för spelsylt så funkar https://chat.openai.com/ riktigt bra för att pumpa ut kod! Speciellt ifall man vill spara på tid och snabbt på en prototyp igång Det gäller bara vara tydlig med det man vill och veta vad man vill.


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Jag är på, har tom tagit ledig på Onsdag för en heldags syltande!

Temaförslag: Legally Distinct

Medlem
Skrivet av UncleLisa:

Jag vill vara med! :3

Skrivet av iramirion:

Jag är med!

Skrivet av eXpliCo:

Låter kul, jag är på! Har inget bra förslag på tema dock

Skrivet av omgponies:

Jag är på, har tom tagit ledig på Onsdag för en heldags syltande!

Temaförslag: Legally Distinct

Kul att ni är på!

Tror jag fått med alla i listan, om jag missat någon får ni hojta till

Imorgon börjar omröstningen på tema!

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Förslag på tema: Dinosaurier, one-sceen

Skrivet av omgponies:

Temaförslag: Legally Distinct

One-sceen och Legally distinct tror jag behöver lite mer förklaring vad ni tänker, iaf för mig

Medlem
Skrivet av Morti:

One-sceen och Legally distinct tror jag behöver lite mer förklaring vad ni tänker, iaf för mig

Med one-screen menar jag att hela spelvärlden ryms på en skärm. Ingen scrollning alltså. Som första Mario Bros och inte som Super Mario Bros.

Skriv svar