FZ Game Jam 2023 - Den stora tråden!

Medlem

Vi är tre som utvecklar spelet nu.

Mishou = Programmerare. Fixar alla variabler, klasser och sånt! Det är första gången han utvecklar i Godot.
Hanzo = To do-list gubbe, piska, 2D Art-gubbe (jag snor färg och bilder ifrån freepik, musik ifrån pixabay).
Hanzo Jr / SodaViking = Level designer med kärlek för flygplan.

Sen morrar frugan på ett hörn om att stjärnorna sticker i ögonen och musikvalet är hemskt.
Hon kanske har rätt...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Mench:

Det går framåt här också även om man samtidigt inser att tiden springer på ganska snabbt. Det är ju liksom snart bara halva tiden kvar! 😅 Mitt spel är en side scrolling shooter där man ska hjälpa tomten att rädda julen då det finns någon/några som vi sabotera den. Har fått in styrning, en typ av fiende samt kollisionshantering. Får se vad jag fokuserar på imorgon.
<Uppladdad bildlänk>

Brutalt snyggt må jag säga! Har du ritat allt själv?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Brutalt snyggt må jag säga! Har du ritat allt själv?

Tack! Nä, jag har använt ChatGPT + DALL-E för de flesta sprites och bakgrunden. Sen har jag modifierat de en del för hand för att passa in lite bättre. Men ett bra tillfälle för att testa och lära mig lite mer om både ChatGPT och DALL-E, man kan lätt spendera många timmar genom att leka med de verktygen

Medlem
Skrivet av Morti:

Nu börjar det bli stressigt! Kommer inte kunna jobba så mkt med spelet på lördag och söndag så imorgon behöver det mesta vara klart. Har mycket jag ville rita / animera men blir väldigt ihopkastat nu, men det blir lite kul det med!

Känner samma! Brände hela kvällen igår på att försöka få ihop en level. Efter 1.5h var jag tillbaka på ruta 0. Så fick slänga ihop något hastigt, och nu är jag missnöjd med den Men det hinns fan inte. Har hur mycket som helst kvar känner jag, och även mindre tid i helgen att sitta. Får se vart det blir av allt

Lycka till allesammans

Medlem

Nu kör vi helgcrunch! Tänkte få in ljudeffekter ikväll, det är annars något som jag tyvärr skjuter på till det sista. Därför tyckte jag det var bäst att prioritera upp det något denna gång. Det gör ju faktiskt rätt mycket för upplevelsen.

Medlem

hoppas det går bra för alla
Börjar bli klar med level 1 har lagt till startmeny,high score,svårighetsgrad och gömda bonusar.

Medlem

Hittar ingen kort och bra tutorial for Godot 4 som talar om hur man kan fixa poängräkning. :/

Godot 4 släpptes i mars 2023, så alla filmer före denna månad går inte att använda.

Får väl titta på någon 30-60 minuters film imorrn…


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Efter mkt strul att få igång ExcaliburJS så fick jag det äntligen att fungera. Fick nästan hela game loopen klar igår iaf! Får se hur långt jag hinner ikväll hehe

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Hittar ingen kort och bra tutorial for Godot 4 som talar om hur man kan fixa poängräkning. :/

Godot 4 släpptes i mars 2023, så alla filmer före denna månad går inte att använda.

Får väl titta på någon 30-60 minuters film imorrn…

Snabbt sätt (kanske inte optimalt men det är ju ett game jam )
Skapa en "scene" som innehåller din poängräkningsvisare, som ett textfält.

Sen kan du skapa en global script fil som du sen lägger in under Autoload i project settings:

Då kan du komma åt den från alla script. I den kan du lägga in en variabel för hur mycket poäng spelaren har, och öka den från alla ställen som ger poäng. (Om variabeln heter score så skriver du bara global.score += dina poäng på lämpligt ställe)

Sen i din scene med poängvisaren så uppdaterar du textfältet bara i process med det som står i global.score

Du kan även använda det global scriptet till andra variabler som ska gå att nå överallt

Medlem

Imorgon (söndag) är det deadline vid midnatt, kör hårt sista spurten nu! När ni är redo finns en itch länk här för game jamet:
Itch länk

Alla bidrag är dolda till efter midnatt, sedan är det bara att börja spela så fixar jag en omröstning här i tråden.

Medlem

Jag har Max 6h kvar att lägga på detta. Deeeeet är tight, har inte ens byggt min bana än haha. Sjukt kul att sitta med i alla fall, men jag hade behövt en vecka till…eller kanske två

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Jag har Max 6h kvar att lägga på detta. Deeeeet är tight, har inte ens byggt min bana än haha. Sjukt kul att sitta med i alla fall, men jag hade behövt en vecka till…eller kanske två

Ja man har fått dra ner målet rejält. Men det är lite kul tycker jag, man får verkligen träna på att inte lägga till för mycket utan bara hålla sig till grund-iden och göra det som är viktigast

Medlem
Skrivet av Morti:

Snabbt sätt (kanske inte optimalt men det är ju ett game jam )
Skapa en "scene" som innehåller din poängräkningsvisare, som ett textfält.

Sen kan du skapa en global script fil som du sen lägger in under Autoload i project settings:
https://i.imgur.com/JdbhjSW.png

Då kan du komma åt den från alla script. I den kan du lägga in en variabel för hur mycket poäng spelaren har, och öka den från alla ställen som ger poäng. (Om variabeln heter score så skriver du bara global.score += dina poäng på lämpligt ställe)

Sen i din scene med poängvisaren så uppdaterar du textfältet bara i process med det som står i global.score

Du kan även använda det global scriptet till andra variabler som ska gå att nå överallt

Ok! Tackar

En kaffe och sen nya försöka idag!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Vi kom fram till att fixa en poängräknare är för svårt när vi inte programmerat innan.
Det ser ut som vi behöver bygga om hela spelet ifrån grunden för att få det att funka.

Vi är dock nöjda med vårt första spel i Godot!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

@Morti

Skulle du vilja öppna dörrarna till itch.io så vi kan lämna in vårt bidrag?

Den här leder ingenvart för oss just nu.
https://itch.io/jam/384089/preview


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tror jag hade gjort fel, kolla om det funkar nu med denna länken: https://itch.io/jam/fz-game-jam-2023

Medlem

Ska blir roligt att se vad alla har gjort. Jag själv har inte haft så mycket tid, mest fått sitta på kvällarna någon timme. Men jag är rätt nöjd med vad jag fått ihop

Medlem

Nu har vi submittat!
Lycka till allihopa!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Nu har vi submittat!
Lycka till allihopa!

Grattis till ett färdiggjort spel! Ska bli skoj att prova på måndag.

Killmonday Games
Skrivet av Hanzo:

Nu har vi submittat!
Lycka till allihopa!

Grymt jobbat!


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Grattis till ett färdiggjort spel! Ska bli skoj att prova på måndag.

Skrivet av bloat:

Grymt jobbat!

Tackar!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Så otroligt engagerad ni är, fortsätt med allt bra jobb ni gör. 😊

Medlem

Har hunnit typ allt jag velat nu så känns bra planerat för en gångs skull, bara lite finslipning ikväll 👍

Godot har funkat helt ok, snabbare att utveckla än unity men kommer med en del restriktioner då med. Visa interface är väldigt otydliga med kan jag tycka, men överlag helt ok motor. Dock kommer jag nog fortsätta med Unity efteråt 🙂

Killmonday Games

Idag gäller det att få in julstämning och få Krampus att bete sig lite bättre


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem
Skrivet av Morti:

Tror jag hade gjort fel, kolla om det funkar nu med denna länken: https://itch.io/jam/fz-game-jam-2023

Jag tror eller kanske främst hoppas att mitt bidrag är korrekt submittat nu!

Medlem
Skrivet av UncleLisa:

Jag tror eller kanske främst hoppas att mitt bidrag är korrekt submittat nu!

Japp, den är submittad Bra jobbat! Har med submittat mitt nu

Medlem
Skrivet av bloat:

Idag gäller det att få in julstämning och få Krampus att bete sig lite bättre https://youtu.be/QMFiSbla978

Kusligt bra!

Killmonday Games

Nu har jag laddat upp, men är osäker på om det gick rätt? Det står "This game is currently unavailable" Riktigt kul spelsylt var det iaf, fick lära mig en massor och första fps'et jag gjort


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Bra jobbat allihopa.

Alla som submittat, snart submittar och de som försökte men inte riktigt fick ihop det denna gången.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av bloat:

Nu har jag laddat upp, men är osäker på om det gick rätt? Det står "This game is currently unavailable" Riktigt kul spelsylt var det iaf, fick lära mig en massor och första fps'et jag gjort

Det är rätt! Ställde in så spelen blir tillgängliga efter deadline så alla spel kan spelas samtidigt

Bra jobbat!

Skriv svar