Fragzone – Öppna världar och svenskt i Witcher 3
Frihet är underbart, men den har ett pris. Är priset värt att betala, undrar Fragzone-panelen innan den letar upp svensken som gör The Witcher 3 till ett av historiens snyggaste spel.
#grand-theft-auto-v, #gta-iii, #arma-3, #far-cry-3, #la-noire, #the-crew, #the-witcher-3, #cd-projekt, #pc-gamer, #datormagazin
Riktigt trevligt avsnitt.
Håller för övrigt med ZZ Top snubben om det han sa. Vad skulle kunna ersätta mus och tangentbord som är minst lika bra?
Skapade en forum-tråd om just speltrender för ett tag sedan, kul att se Fragzone ta upp samma ämne! Själv har jag börjat gräma mig över en anti-trend, en tillintetgörelse av något som nog bidrog enormt till mitt spelintresse (och många lästa PC-gamer), nämligen DEMOS.
Visst, för utvecklarna och utgivarna är det mer lönsamt att inte låta spelare prova spelet gratis innan, för om spelet suger vill ju ingen köpa det. Därför hypar man istället, och låter folk betala fullpris för ett spel som de kanske inte ens kommer fastna för, vilket gör alla glada, nöjda och benägna till att skåla med champagne... förutom kunderna. Just i en tid när skribenter får ta så mycket skit för att deras recensioner inte är "objektiva" och när det klagas mer än någonsin på spelforumen kring spel och hur besvikna vissa spelare är... just nu hade demos behövts om något. De fungerade ju som en sorts kvalitetskontroll, gillade man första smakbiten så slog man till och köpte hela tårtan. Visst, ibland var resten av tårtan rutten och möglig, men det känns som att risken var mindre. Man fick i alla fall skapa sig en egen uppfattning kring spelets gameplay, känsla och utvecklarnas vision.
Nej, demos är en anti-trend. Total-ute. Bortglömt. Förvisat till Nangiala. Upplöst i evigheten... tyvärr.
Tack och hej. Det var allt för mig. Snöslunga.
Galet vad mysiga torsdagarna har blivit. tack FZ!
Har kommit underfund med att det är programledarna som är största anledningen till att jag gillar det så mycket. Hela programmen känns så avslappnat och inte så krystade som program ofta kan bli. FZ känns hemlagat. typ.
Hade hoppats på fler tips från "tve-skägg" dock...
Ett av de bättre avsnitten. Något spretigt ibland.
Angående öppna världar, jag får för mig att det här var mitt första riktiga (I någon form av 3D)
http://www.markstockton.com/forum/oc1.jpg
My god, vad hete det spelet, Ser det framför mig men kan inte komma på vad det heter
Ett av de bättre avsnitten. Något spretigt ibland.
Angående öppna världar, jag får för mig att det här var mitt första riktiga (I någon form av 3D)
http://www.markstockton.com/forum/oc1.jpg
My god, vad hete det spelet, Ser det framför mig men kan inte komma på vad det heter
Det hette Outcast. Tror utvecklarna håller på med ett nytt i CryEngine: http://www.openoutcast.org/wp/
"Det heter Outcast och är världens bästa spel", menar ni förstås.
Det är inte samma utvecklare som gör Legacy of the Yods, men rester av dem (Appeal i Belgien) lyckades nyligen köpa tillbaka rättigheterna till spelet och jobbar på en riktig uppföljare.
Timosaki:
Fler tips som i mer av den där skäggige drufsen, eller som i att han inte sade så mycket vettigt?
Galet vad mysiga torsdagarna har blivit. tack FZ!
Har kommit underfund med att det är programledarna som är största anledningen till att jag gillar det så mycket. Hela programmen känns så avslappnat och inte så krystade som program ofta kan bli. FZ känns hemlagat. typ.
Hade hoppats på fler tips från "tve-skägg" dock...
Eller kanske kiosklagat?
Fasen vad jag älskar FZ
Vi älskar er! På det platoniska sättet såklart, spelen är och förblir våra partners.
Härligt avsnitt! Ser fram emot Witcher 3 men är lite skraj för att det är för mycket "kvantitet" och för lite "kvalitet", som ni nämnde som farhågor i början på programmet när det gällde öppna världar. Har stor tillförlit till CDProjekt, men man har ju blivit besviken på många andra stora spelutvecklare genom åren...
Ett av de bättre avsnitten. Något spretigt ibland.
Angående öppna världar, jag får för mig att det här var mitt första riktiga (I någon form av 3D)
http://www.markstockton.com/forum/oc1.jpg
My god, vad hete det spelet, Ser det framför mig men kan inte komma på vad det heter
Det hette Outcast. Tror utvecklarna håller på med ett nytt i CryEngine: http://www.openoutcast.org/wp/
Det är alltså en mod, inget officiellt.
Jag ska släppa in dig på en liten hemlighet, jag är med i teamet som Alpha/Beta/Whatever-testare
Also, insta laugh:
Det här om att fylla med innehåll:
Jag uppskattar att det finns återvändsgränder och ställen som bara existerar utan någon mening. Du kanske hittar lite ammunition eller nått men det är inte en del av någonting större. Det ger mig en känsla av realism, att det inte är helt regisserat.
Intressant och skönt avsnitt! Gillar när ni pratar om för- och nackdelar med diverse teman som dyker upp i spel, och jag tror just öppna världar är något som behöver lyftas fram i diskussionen.
Det enda mer konkreta sämre delen jag kan se med öppna världar, som jag själv tycker blir väldigt jobbiga väldigt fort, är när man märker att krativiteten dör ut, och man möter samma monster i varje dungeon man besöker. Grottor i spel är alltid min största mardröm, för att de nästan aldrig lyckas förvåna mig, bara tråka ut mig. Jag älskar ju spel som Skyrim, men i slutet kunde jag drömma mardrömmar om Draugs, för att det blev lidande av ren tristess.
Det enda som egentligen intresserar mig på riktigt är en story om eller med karaktärer jag bryr mig om, och jag vill att möten med karaktärer ska ha betydelse. Och självklart blir det en utmaning när det ska vara enorma världar. För mig blir det nog ändå oftare så att oavsett typ av spelvärld jag utforskar, så är spelen jag spelar om del som har en tydligare story-driven handling, om den berör mig. Tuff utmaning för utvecklare helt enkelt!