Med försäljnings- och betygssuccén #Grand Theft Auto V i färsk minne kastar sig Fragzone-panelen över ämnet öppna spelvärldar. Tretton år har gått sedan #GTA III gjorde den (någorlunda) gränslösa spelvärlden till det hetaste sedan 3Dfx-kort. Men hur bra är den stora friheten? Hur löser utvecklarna motsättningen mellan spelets inbyggda berättelse och spelarens möjlighet att skriva sin egen berättelse? De här problemen hittas i allt från GTA V till #Arma 3, #Far Cry 3, #L.A. Noire, #The Crew och #The Witcher 3. Det vill säga, i stort sett alla spel som ger spelaren någorlunda fria tyglar.

The Witcher 3, ja. #CD Projects best är tänkt att frälsa rpg-tillbedjare världen över någon gång nästa år, och redan nu ser det ut att bli ett gigantiskt kalas för ögonen. En av festarrangörerna är faktiskt svensk. Han heter Jonas Mattsson och jobbar sedan ett par år tillbaka hos polackerna som enviromental artist. För Fragzone berättar han om tricken bakom grafiktrolleriet i den undersköna öppna världen.

Öppna världar är däremot inte temat när FZ och förlagsgrannarna #PC Gamer och #Datormagazin tar sig an rådande trender i spelvärlden. Vi spoilar inget här, utan ge programmet sisådär 24 minuter (eller snabbspola, om du är den otåliga typen) så rullas trendbarometern fram på din skärm. Och så snackas det skägg. Alltid detta skägg.