Cosmos gör i grova drag samma sak som Rift S: den förenklar setupen med inside out-tracking och skruvar upp upplösningen. Därtill har den helt omgjorda handkontroller, med samma layout som Touch-kontrollerna från Oculus. Tekniskt sett är den överlägsen Rift S och Quest på samtliga områden, med flest sensorer (sex), högst upplösning (1440 x 1700 per öga) och högst refresh rate (90 Hz). Och det syns på prislappen – Cosmos kostade omkring 9 500 kronor vid release i höstas. Priset är i skrivande stund nere kring 7 500 kronor, och den har varit nere på 5 500.

"Vid första försöket hänger sig båda. Och vid andra, och tredje"

Cosmos matas med extern ström via en hub du sätter mellan datorn och headset, i vilken också Displayport- och USB 3.0-sladdarna sitter. När alla sladdar är inkopplade kräver mjukvaruinstallationen att du jonglerar både Vives egna setup-programvara och Steam VR. Vid första försöket hänger sig båda. Och vid andra, och tredje, tills installationen kickar igång efter ett antal omstarter (och kanske några fula ord). När mjukvaran väl startar är den duktigt segladdad, och dessutom hackar bilden på displayen till och från.

Vive Cosmos är robust.

Men när det är dags att definiera rummet väntar samma smidiga förfarande som med Oculus: måla upp spelplanen med handkontrollen medan verkligheten bakom visas på skärmen. Den kan också tas fram när man vill genom dubbeltryck på en knapp på handkontrollen - bra. Visiret kan enkelt fällas upp, så glasögon får utan större bekymmer plats – också bra.

Riktigt dåligt, däremot, är hur Cosmos registrerar ljus. Trots att testerna gjorts i väl upplyst miljö, med flera starka lampor direkt ovanför spelplanen, klagar headsetet gång på gång på för dålig belysning. Detta problem är Cosmos ensam om i sammanhanget, båda Valve Index och de båda Oculus-headseten fungerar felfritt under exakt samma förhållanden.

De omgjorda kontrollerna har samma lampring ovanför knogen, men där Oculus satsat på lätt och smidigt är Cosmos-kontrollerna markant tyngre, med tyngdpunkten så högt att man hela tiden påminns om att man har kontrollerna i handen. Vid snabba rörelser i Beat Saber har det hänt att de inte hängt med i rörelserna. Knockout-vinst för Index och Oculus, även om Cosmos-kontrollerna har varsin extra knapp som bumper ovanför triggerknapparna (tänk PS4- och Xbox One-kontrollerna).

Cosmos-kontrollen har samma layout som Touch-kontrollen, fast med två pekfingerknappar istället för en.

Headsetet känns robust och stadigt, med utanpåliggande hörlurar som fälls upp och ner. Fast dessa åker ofta upp när klicklåset som ska hålla dem på plats släpper. Det har många likheter med gamla Vive, med samma plastring runt skallen som Rift S, kardborreband ovanpå som Index och spännratt i nacken. Byggkvalitén är högre, känslan robustare och mindre plastig än Rift S och Quest, men inte i klass med Index. Det gör att Cosmos känns tyngre än övriga.

Cosmos har ganska snäv "sweet spot", området där skärpan är som bäst. Men den högre upplösningen kommer till stor nytta i spel där små detaljer spelar roll, som F-14-planets alla instrument i flygsimulatorn DCS. Cosmos minskar antalet påtvingade bugningar framåt för att se vad som står. Vid såna tillfällen känns den som det största evolutionära steget framåt jämfört med Oculus. Men samma irriterande laddskärm som hos Vive och Vive Pro dyker då och då upp och dräper inlevelsen för en sekund i vissa krävande spel körda med StreamVR.

En intressant egenskap hos Cosmos är att den är modulär, det vill säga att du kan förändra hur den fungerar genom att köpa extragrejer. I nuläget säljs en sån uppgradering: en adaper som gör headsetet trådlöst. Framöver en "frontplate", en ny panel som sätts på fronten, som gör att trackingen sköts av Vive-fyrarna istället för sensorerna. Vilket kan vara bra med tanke på hur ljuskänsliga dessa är. Men det innebär också att du måste använda de gamla Vive-kontrollerna, de nya förlitar sig ju på sensorerna.

Det är föredömlig valfrihet, men där glädjen grumlas av prislappen. HTC tar 4 500 kronor för den trådlösa adaptern i sin butik. För faceplaten har HTC antytt en prislapp på 200 euro, drygt 2 000 kronor.

Även om Vive Cosmos levererar riktigt bra bild gör det klart sämre ifrån sig på flera andra områden. Det gör den svår att rekommendera, och prislappen gör inte saken bättre.

HTC Vive Cosmos
2
Tveksamt
+
Utmärkt bild
+
Sitter helt ok
+
Stort spelutbud
-
Usel mjukvara
-
Undermånlig tracking
-
Obalanserad kontrollvikt
-
Alldeles för dyr för vad man får
Det här betyder betygen på FZ