Inlevelsen som VR ger matchas av inget annat – tills en sladd runt foten rycker dig tillbaka till verkligheten. Entré Oculus Quest, ett headset fritt från både sladdar och pc-krav. Spelen lagras och processas direkt i headsetet, och resultatet skickas ut i högre upplösning (1 440 x 1 600 per öga) än på tråndbundna Rift S. Dessutom har Quest ett mekaniskt IPD-reglage, så att du kan justera för avståndet mellan pupillerna.

Det kan inte nog understrykas hur smidig den sladdlösa Questen är. Om möjligt går det ännu enklare att måla upp rummet och fixa inställningarna, och sen är det bara att tuta och köra i två, tre timmar innan batteriet börjar skrika efter laddning. Däremot har den sämre komfort än både Rift S och Cosmos, efter en tid känns det lite framtungt och jag saknar justeringsmöjligheterna hos de två andra headseten i detta test. Det är lite plastigare, har färre inställningar och det är långtifrån givet att man lyckas tränga in ett par glasögon under fronten. För att få skärpa krävs att det sitter exakt rätt i höjdled, minsta felläge och skärpan försvinner. Positioneringen känns betydligt viktigare än att IPD-reglaget står rätt för att få skarp bild.

Den sladdlösa Quest vinner smidighetsracet på walk-over.

Quest använder sig flitigt av "foveated rendering", det vill säga att renderingsupplösningen sänks i periferin och bara håller det du behöver se skarpt. Det ger den inbyggda hårdvaran möjlighet att mäkta med tyngre titlar utan att tumma för mycket på kvalitet och bildström. För det mesta märks det inte så mycket, men sneglar man åt sidorna kan man se övergångarna mellan skarpt och oskarpt.

"En lockande vision av framtidens virtual reality"

I stort använder Quest liknande mjukvara som Rift S, med skillnaden att den inte kommer åt spel från Windows-datorer – inget trådlöst Half-Life: Alyx, DCS eller Assetto Corsa alltså. Och de allra tyngsta Rift-titlarna, som Asgard's Wrath, saknas också i Quest-butiken, som ändå sportar Beat Saber, Superhot och Space Pirate Trainer.

Men! Sent i höstas blev det möjligt att koppla Quest till dator med USB 3-kabel, och via mjukvaran Link komma åt Steam VR-spel från en Windows-dator. Link är fortfarande i beta, och man kan antingen köpa Oculus officiella kabel, eller en från tredjepartstillverkare. Där får man välja sina kablar med omsorg för att det garanterat ska fungera. Jag gjorde det, och då är nackdelen att den sticker rakt ut från vänster sida av headsetet och att kabeln är ganska tung. Den officiella har kontakten vinklad, så den inte står rakt ut.

Initialt hade jag problem att få igång det hela, men efter Quest-uppdateringar har det rullat igång. Men, åtmistone jag har inte fått igång alla VR-spel på Questen. Den kräver mer handpåläggning än med stationära VR-headsets, som ju är byggda att köras från dator.

Med Quest kopplad till dator har du en tung kabel kopplad till USB-uttaget. Osmidigt.

Volymreglage och IPD-reglage.

Quest har ett par andra svagheter. Uppdateringsfrekvensen är lägre (72 Hz, trådat som trådlöst), under längre sessioner är den inte lika bekväm. Men annars är den fenomenal: smidig, lätthanterlig och (om du är beredd att kavla upp ärmarna) flexibel. En suverän produkt och en lockande vision av framtidens virtual reality. Fast med frågetecken för hur Half-Life: Alyx kommer funka genom Oculus Link.

Oculus Quest
4
Mycket bra
+
Exemplariskt smidig
+
Geniunt bra kontroller
+
Lättanvänd men kraftfull
+
Flexibel
-
Bilden inte på topp
-
Sitter sämre än Rift S och Cosmos
-
Lite bökig att spela pc-spel med
Det här betyder betygen på FZ