I princip varje scen du spelar är elastisk, händelseförloppet kan ändras beroende på dina handlingar. Ibland är slutresultatet detsamma hur du än hanterar situationen men vid vissa tillfällen kan det handla om liv och död. Jag la med flit ifrån mig handkontrollen och blev mäkta förvånad medan en av huvudpersonerna blev attackerad av en vinkelslip och spelet tillät denne att dö. Medan min baneman böjde sig över mig med ett saligt leende satt jag med hakan i jämnhöjd med mattkanten. Beroende på hur du spelar igenom storyn finns det olika slut, min första genomspelning slutade i tragedi för de flesta inblandade.

Hur kontrollerade är kontrollerna?

Många är, precis som jag själv var, oroliga för hur väl kontrollerna fungerar och jag kan ge både glädjande och kanske oroande besked. Efter mina dagar i spelets värld har jag svårt att se hur Heavy Rain skulle kunna upplevas på annat sätt. De analoga spakarna blir som förlängningar av karaktärernas armar och de stressiga momenten där det gäller att trycka på rätt knapp är utan tvekan de bästa i sitt slag. Det är fascinerande hur #Quantic Dream med hjälp av en gamepad lyckats skapa en kontroll med mer inlevelse än allt som hittills släppts på #Nintendo Wii. Det kommer dock att finnas stunder du och mekaniken inte kommer överens och misstagen kan i värsta fall stå dig dyrt.

De fyra karaktärerna, en frilansjournalist, en avdankad polis, en FBI-agent och tidigare nämnda deppade pappa, är alla trovärdiga individer men tyvärr har tekniken inte hängt med spelet genom åren. När vi såg animationerna och ansiktsuttrycken för första gången för fyra år sedan kunde vi knappt tro att de var möjliga. Banbrytande då har idag blivit standardmässigt, och framförallt är de ojämna. Personer kan ena stunden vara stela som efter en allvarlig släng av reumatism och i nästa förmedla en haltande gång eller en hastig blick verkligt lidande. Detsamma gäller läppsynkningen och livsgnistan i ögonen: stundtals fantastiska, men små skavanker slår sönder illusionen av verklighet. Även röstskådespeleriet har sina brister, det känns som om vissa meningar har spelats in flera månader isär: den ena fylld av känsla och den andra manusläsarstel. Jag tycker att det är märkligt att ett spel av denna dignitet är så pass ojämnt putsat, det förtar en del av helhetsintrycket.

Är detta slutet? Det får du ta reda på själv.

Trots att Heavy Rain är en väldigt smal titel som garanterat inte kommer att passa alla vill jag uppmana dig att prova. Det berättar en historia på ett stundtals briljant sätt och genom att låta dig välja din egen väg genom den blir inlevelsen så mycket starkare än många thrillers på bioduken. Det är är upplevelse som kommer att påverka dig även efter att du har stängt av teven.

[video=3568]