Playstation har nu släppt sitt andra VR-headset, medan Nintendo har doppat tårna lite med sina Labo-kit, men Xbox har än så länge hållit sig utanför den virtuella verkligheten. Och så lär det bli under en tid framöver, eftersom de helt enkelt inte anser att den potentiella användarbasen är tillräckligt stor än.

I en intervju med The Hollywood Reporter frågades Matt Booty, chef för Xbox Game Studios, vad han anser om AR och VR, och varför det tycks vara något som står på sparlåga hos Xbox.

Jag tror att det för oss helt enkelt handlar om att vänta tills det finns en publik. Vi har tur som har stora varumärken som har blivit till kontinuerliga serier med stora communityn.

Vi har tio spel som har fått över tio miljoner spelare till dags dato, vilket är en rätt stor bedrift, men det är den skalan vi behöver för att se framgång för spelet, och den är inte riktigt där än för AR och VR.

Till synes inga planer på att släppa ett eget headset inom en nära framtid alltså, men kanske blir det aktuellt till nästa generations konsoler om VR-marknaden har lyckats växa fram tills dess.