Inlägg av Kvax

Inlägg som Kvax har skrivit i forumet

Bara läst tråden och inte tittat på annan info men av vad som står i artikeln så verkar Zergs nya units mest användbara och Protoss verkar vara ett skämt, Terran nånstans mitt emellan...

Z op???

jag skrev ett mail t nån kontaktperson på dice för typ ett år sen o fråga om de va intresserade av feedback inför kommande spel av en grupp erfarna spelare som faktiskt kan spela battlefield, egentligen mest för att undvika gameplay-fiaskon som BC2 där bara grafik prioriteras men det knappt är spelbart. I samband med det här mailet nämnde jag även att det kunde vara en idé att släppa en version av spelet med en mer utförlig manual/bok (typ som sc2 släpptes med) för nån hundring mer, där gameplayet, olika taktiker och olika sätt att spela på förklaras lite mer utförligt så folk inte springer runt som idioter som på 99 % av alla servrar när det handlar om BF-spelen.

Tror BF-serien är det spel där medelspelaren är sämst just eftersom det finns så många moment att bemästra. En bok/manual med lite tips, trick o tankar skulle därför vara en bra idé. Att nån inom DICE egna organisaton besitter tillräcklig kunskap för den här typen av bok är dock uteslutet så förmodligen är det en bildbok där man får se hela projektbeskrivningen för hur de valde ut vilka knäskydd de skulle modellera på USA-soldaten. Inga förhoppningar med andra ord.

hahhaha stjärnan som skrivit den här artikeln kan inte ha speciellt bra koll på företagande och kostnader. Komponenterna kostar 700... och? Vad spelar det för roll? De som utvecklade hårdvara, mjukvara, skeppade maskinerna till återförsäljare osv. kostar också pengar. Med ditt resonemang kostade det 10 spänn att utveckla ett exemplar av GTA 4 eftersom det är ungefär vad en DVD-skiva kostar ^___^

Tycker ni skriver väldigt mkt bra artiklar på den här sidan men sånt här får ni gärna strunta i att publicera!

Det jag hade hoppats på är förbättrat sargspel. Det är lika irriterande varje gång när man är en meter förbi och motståndaren trycker på Y (xbox360) och man "sugs in" mot sargen och får sparka tillbaka pucken med fötterna - fast man egentligen var förbi långt innan...

Annars tycker jag det verkade vara mycket bra grejer. Skoj framförallt det där med att klubborna kan gå sönder samt tekningsförbättringarna. Tekningarna ämnar att bli lite långtråkiga så en förbättrar mer varierad lösning där är verkligen välkommen! Blir nog ett köp : )

Är visserligen färgblind men 3½ av 4 är redheads?!?!?!?!?! :XDDD

Gordon Van Dyke har lämnat DICE

Så jävla dåligt som BC2 blev så kommer han nog inte vara saknad...

bra att dem fixar så man kan ändra FOV.

Ganska intressant att de gjort sex spel i serien (inte tänkt på det tidigare) och fortfarande är COD och COD2 de enda som är roliga att lira matcher i online...

Skrivet av cm0s:
Skrivet av Kvax:

Det märks att ni som skriver här och klagar på mitt inlägg är publicspelare alternativt lirare som inte har speciellt mycket FPS-vana. Att det är "för svårt att döda någon" beror på att de har satt för låg damage på kulorna. Detta kan enkelt modiferas på ett par sekunder genom att skriva en annan siffra i en konfigurationsfil.

Det jag grundar mina påståenden på är istället de spridningsbilder, skjutteknik men framförallt rörelsemönster jag sett i spelet. Klarar man av att köra aim down the sight och sen spraya kommer de flesta kulorna hamna ungefär där man petade in den första kulan. Dessutom är det väldigt svårt att röra sig fritt och gubben verkar vara rätt stel. Detta medför att det inte är svårt att lära sig hantera vapnen vilket passar spelare som inte är lika aktiva i sitt spelande bättre. Ett stelt rörelsemönster är också till fördel för den mediokra söndagsspelaren. Jag hänvisar till bland annat BF2 där många på publicservrar fortfarande klagar på och kallar det fusk eller osjysst spel när man hoppar och duckar i luften för att undvika att bli träffad.

Jag ser även att många jämfört med COD4 eller COD MW2 och då förstår jag att ni blir upprörda när klagar på att spelet är noobvänligt. cod-seriens senaste skämt till multiplayershooters är nämligen det lättaste FPS-spelet jag någonsin lirat och det enda spelet där jag klarat av att acea första gången jag rörde spelet. Vad det var för motstånd spelar inte så stor roll, det skall inte kunna hända... Så är ni vana vid den nivån kommer ni säkert bli nöjda med BC2.

Vill man ha nåt med längre inlärningskurva får man väl vackert vänta på ett mirakel för jag tvivlar på att det finns företag som ser potential i att släppa spel där det krävs pressande för att gilla det. Vi såg ju hur det gick för ET:QW...

Det är tyvärr pinsamt uppenbart att du
1) Inte vet vad du pratar om.
2) Inte har spelat spelet.

Det enda som är skämmigt här är den nivån du lägger på diskussionen. Trodde folket som hängde på den här siten var relativt mogna jämfört med de flesta andra gaming-communitys men uppenbarligen finns det idioter överallt. Om jag nu har så fel är det väl bättre att komma med motargument som övertygar mig att jag har fel istället för att säga "du har fel, du är pinsam". Du orkar uppenbarligen anstränga dig tillräckligt för att svara så då kan du väl i alla fall komma med ett vettigt svar.

Luktar väldigt mycket fanboy om dig. Vet inte vad du har för bakgrund, vilka spel du har spelat, hur mycket du har spelat eller på vilken nivå du har lirat dessa spel. Hur som helst så tycket jag det är konstigt att vara så aggresiv mot en negativ inställning mot ett spel. Jag har själv lirat BF2 i fem år nu (senaste två-tre åren mest slöspelat) och vill inget hellre än att detta spel ska bli bra men kolla på vad DICE gjort de senaste åren så är det uppenbart att de satsar mer på att tillfredsställa casual-/publiclirare. Var lite realistisk och objektiv så kommer nog en och annan polett trilla ner, dock är detta inget fanboy-skaran brukar klara av. Ska du lira public kommer du nog gilla spelet, och det sa jag från början så kan inte vara det du är upprörd över?

Nu kan du gärna få förklara vad det är som jag inte vet vad jag pratar om.

Har jag fel när jag säger att rörelsemönstret är stelt och ger (för?) lite frihet till spelarna?
Har jag fel när jag säger att vapnen är lätthanterliga och tar kort tid att lära sig bemästra på bästa sätt?
Har jag fel när jag säger att AdS och spray är för effektivt (därmed OP)?
Har jag fel när jag säger att DICE inte har visat upp en enda åtgärd som gagnat klanspelare de senaste 3-4 åren i nåt av de spel de har gjort?

Förklara gärna vad det är som jag inte vet vad jag pratar om och som motargumenterar mina argument om varför detta kommer faila som ett stort och blomstrande klanspel de kommande åren på scenen.

//Niklas

Det märks att ni som skriver här och klagar på mitt inlägg är publicspelare alternativt lirare som inte har speciellt mycket FPS-vana. Att det är "för svårt att döda någon" beror på att de har satt för låg damage på kulorna. Detta kan enkelt modiferas på ett par sekunder genom att skriva en annan siffra i en konfigurationsfil.

Det jag grundar mina påståenden på är istället de spridningsbilder, skjutteknik men framförallt rörelsemönster jag sett i spelet. Klarar man av att köra aim down the sight och sen spraya kommer de flesta kulorna hamna ungefär där man petade in den första kulan. Dessutom är det väldigt svårt att röra sig fritt och gubben verkar vara rätt stel. Detta medför att det inte är svårt att lära sig hantera vapnen vilket passar spelare som inte är lika aktiva i sitt spelande bättre. Ett stelt rörelsemönster är också till fördel för den mediokra söndagsspelaren. Jag hänvisar till bland annat BF2 där många på publicservrar fortfarande klagar på och kallar det fusk eller osjysst spel när man hoppar och duckar i luften för att undvika att bli träffad.

Jag ser även att många jämfört med COD4 eller COD MW2 och då förstår jag att ni blir upprörda när klagar på att spelet är noobvänligt. cod-seriens senaste skämt till multiplayershooters är nämligen det lättaste FPS-spelet jag någonsin lirat och det enda spelet där jag klarat av att acea första gången jag rörde spelet. Vad det var för motstånd spelar inte så stor roll, det skall inte kunna hända... Så är ni vana vid den nivån kommer ni säkert bli nöjda med BC2.

Vill man ha nåt med längre inlärningskurva får man väl vackert vänta på ett mirakel för jag tvivlar på att det finns företag som ser potential i att släppa spel där det krävs pressande för att gilla det. Vi såg ju hur det gick för ET:QW...

BC2 kommer bli ett totalfiasko. Jag sa det precis i början (måste varit ett år sedan nu?) när de annonserade att de skulle använda Frostbite-motorn och jag verkar få mer och mer rätt.

Jag har själv inte testat betan och kommer inte göra det men av vad man har sett i videos och hört så verkar inte spelet vara ens i närheten av bra på nåt sätt. Prestandakraven är orimligt höga men detta ser jag inte som nåt problem. BF2 var också sjukt snyggt i början och håller fortfarande måtte grafikmässigt, om några år kommer detta fortfarande hålla bra på den punkten och då kan de flesta normalbra riggar köra det.

Det som däremot är fiasko är hur de bygger upp spelen. Bara man kan spraya och dra musen lite hafsigt och panikartat kan man döda fienden. Liknar COD4 alldeles för mycket, som är ett alldeles för lätt spel över lag. Jag förstår att spelföretagen utvecklar spel på det här sättet eftersom en mycket större målgrupp är intresserade av spel nu än för 5-10 år sedan.

För få som är core-gamers och som uppskattar tävlingsmomentet och en lång flack inlärningskurva för att det skall vara värt att lyssna på dem. De som spelar en timme i veckan eller som inte är intresserade av tävlingsmomentet kommer nog kunna uppskatta BC2 men för de andra är det nog fortfarande CS som är det enda roliga som finns att spela just nu, fortfarande...

Vad menas med rälsskjutare? Att man går från A till B i en rätt styrd miljö utan möjlighet till speciellt mycket frihet, eller är det nåt helt annat... Termen fanns inte i FZ:s wiki och ingen vidare lycka på varken google eller urban dictionary (försökte översätta och kom bara på rail shooter)

Många publicnoobs som inte ens fattar vad jag menar med min kommentar. aja hade inte väntat mig annat. Skrev ner mina åsikter om spelet och lite anledningar till att vara skeptisk även fast jag som de flesta som kommenterat hoppas på att det blir ett riktigt grymt spel.

Råkar faktiskt vara så att jag sett DICE göra bort sig åtskilliga gånger i andra bf-spel och fokuserat på helt fel saker så nog vet jag vad jag pratar om bättre än alla andra här tillsammans.

Fattar verkligen inte varför folk tycker att detta verkar vara ett så jäkla bra spel. Alla filmer som har visats tyder på att spelet verkar vara väldigt obalanserat. Snubbarna som bestämde hur vapnen skulle uppföra sig har kollat alldeles för mycket på COD4, ingen skill alls i att hålla in skottknappen och vispa lite med musen. Var är rekylen?

Vidare har BF-serien alltid haft problem med att göra en fungerande nätkod och eftersom alla frags som visas i filmen är sprays i ryggen på killar fråm 5 meter och inte i närheten av att vara HS en enda gång så har de verkligen inte lyckats bevisa att de fixat detta. Sen är jag lite rädd för det här med förstörbara miljöer också. Tror det kommer spammas väldigt mycket och det kommer sluta med att allt är en enda grushög vilket gör det ännu enklare att vara försvarare.

aja, återstår att se... Fattar bara inte hur folk kan vara så positiva till nåt som enligt mig har mängder av parametrar som kan gå fel och därmed göra spelet så gott som ospelbart.

Skall bli kul att se om det kommer vara lika mycket no-skillsom det är i COD4 eller om de lyckas göra ett spel som faktiskt går att spela.

Väldigt besviken på recentionen. Inte speciellt mycket information utöver det man redan visste.

Sen verkar testarna inte direkt ha nån koll på gameplayet heller. Medicen har varit den bästa infanteriklassen ända sen 1942 och om de gör om det så att den klassen även har ett bättre vapen kommer den användas ännu mer än vad den redan gör. Tycker det är bra att medicen har lite sämre vapen.

Jag tittade på bilderna innan jag läste nyhetstexten och det första jag konstaterade var att målvakten såg mer verklig ut än vanligt, och det verkar ju stämma då också. I tidigare NHL-spel har det känts som att det bara är en "vägg med hål" och att spelaren gör mål om han lyckas träffa hålen, annars räddar målvakten oavsett om han är där eller inte. Riktigt verklighetstrogen täckning mot stolpen på den bilden i alla fall.

Jag har själv varit hockeymålvakt i nära tio år nu och har därför stört mig lite extra på att keepern mer eller mindre har varit ett rätblock som flutit omkring i kassen. Ser det lika bra ut på gameplayfilmerna är det ett givet köp!

Enda anledningen till att folk lirar på era servrar är att de är den enda med hyfsad hårdvara och bra lina som står i sverige. Finns ett par andra servrar, vet inte om man ska kalla det konkurrenter men de är lika fulla så att ni har mkt folk inne beror enbart på att det inte finns så mkt annat att välja på.

Ang. era admins så är inte problemet att de till stor del är publicnoobs, problemet är att det är publicnoobs som tror att de har bra koll på spelet. De som ni tycker stör på era servrar är i regel folk som är mycket bättre än alla andra och utnyttjar spelets fulla potential på ett sätt som ni helt enkelt inte klarar av.

Tycker ni borde lära er av en snubbe som t.ex Phantomen som är admin på era servrar. Han har lagt ner sig lite och lirat ett par gathers och lite matcher med klanlirare istället för att lolla runt planlöst och hjärndött och jaga medaljer som ni gjort i snart fyra år nu, och faktiskt har han lärt sig hur spelet funkar.

Förutom att han nu är en mycket bättre spelare så har lite bättre känsla och leker inte king of the hill bara för att han råkar ha en kick-bann-knapp, en tendens som är allt för vanligt förekommande bland era andra admins. Sen är det ju bara tragiskt i sig, kan ju inte va kul att spela så mycket som en publichero-admin gör och aldrig bli bättre, fattar verkligen inte det roliga med det.

daskedennis sluta göra massa reklam för BFG. Tycker personligen att de har kassa admins helt utan spelkänsla som bara bannar till höger o vänster på felaktiga grunder, o så får man inte ens köra rally där heller.

Till trådskapare; Om du och fyra polare planerar att börja lira och om ni ändå ska lira tillsammans tror jag ni kommer ha bra mycket roligare om ni joinar en 5on5-ladder istället för att lira public. Finns lag som håller de flesta nivåer, både noviser och lite mer erfarna spelare. Surfa in på www.clanbase.com eller www.esl.eu och kolla läget. ESL har även ett rätt bra gathersystem (måste regga dig) för de som vill pröva på matchspel!

Undra om Fiskus har fixat dem :D:D