Inlägg av takaii

Inlägg som takaii har skrivit i forumet

VR och AR kommer bli populärt en dag. Dock tror jag AR har större potential. AR kan säkert fungera som VR och AR vilket utökar möjligheter vad man kan göra. Kommer säkert många roliga saker i framtiden som förbättrar upplevelsen för alla. Kanske blir så att cloudtjänster är vad folk kommer använda för speldator som t ex shadow. Där stöd för VR utvecklas och det blir betydligt mer kostsamt för alla att ha tillgång till highend datorer som gör allting betydligt mer kostsamt. Att kalla VR dött är lite att ta i. Känns som alla mest väntar på att datorerna och headseten ska bli bättre. Ska bli kul följa både AR och VR utvecklingen. Kommer dock inte förvåna mig om det här med VR och AR kommer stå stilla ett par år fram till något företag tycker det är dags, att tekniken är mogen för det. Men det är inte dött med varken AR eller VR. Det är många som är intresserade. Dock rör det sig om teknikaliteter samt kostnader i dagsläget.

Jag blev förvånad hur dåligt spelet flyter på i handhållet, på sina ställen är det uppenbara fps-drops.

Ang fördummade spelmekaniken med att fånga pokemon.
Jag vet att Nintendo har i förväg marknadsfört spelet för nya pokemon-spelare som inte riktigt kommit in i pokemon och för yngre generation i förväg. Däremot är redan Original Yellow är redan ett jätte bra spel för barn och nya spelare att komma in i spelet. Därför förstår jag inte varför de behöver fördumma spelet. Däremot tror jag det handlar om att locka spelare från pokemon go baka ihop upplevelsen och stärka den serien ytterligare. Vilket är synd men jag förstår beslutet.

Artworken i spelet avskyr jag, skuggorna som man ser i ansiktet och kroppen på alla pokemon ser mer ut som gradient från photoshop, som om spelet är gjort i tidigare version av adobe flash. Alla pokemon upplevs lite som de är lite glowing. Jag hade viljat se bättre skugga och texturer. Animationerna är kassa, och mycket roligare i på x, y, sun and moon

I handhållet är kontrollerna helt ok. Däremot förstår jag inte varför varför meny knappen ska ligga på X. Jag hade viljat ha den på plus som alla andra spel. Antingen att det är en direkt knapp till settings eller att ha menyn där. De hade kunnat vara så mycket mer kreativa med kontrollerna och ha direktknappar till olika menyer om de hade viljat. Sen att spelet inte har stöd för Pro Controller är bortom all vetenskap.

I dockat /tablet spelläge kan man bara spela med en joycon i en hand. För mig är det jätte dålig layout. Då man håller i den med en hand endast blir det knepigt med oss som har stora händer att få rätt hand. Håller jag höger så hamnar knapparna för lågt, Håller jag vänster så hamnar styrspaken för lågt. Hur jag än håller blir det alltså dåligt. Sen i handhållet kan du trycka a för kasta boll men i tablet/dockat är man tvungen att använda den dåliga throw mekaniken som beskrivs i recensionen.

Sen att handhållet inte har vibration men i tablet/dockat får joycon vibration är också dåligt. Sen att man bara kan få MEW via pokebollen var sjukt dåligt beslut.

Jag gillar att man kan rida pokemon, ha pokemon springade med sig och att se alla pokemon man vill fånga, de är ändå inte helt enkelt att undvika. Sen alla andra småroliga funktioner som klappa eevee eller pikachu, byta kläder på huvudpokemon skulle vara kul kunna göra på alla. Sånna saker skulle sätta mer djup i spelet där man frivilligt kan bytta kläder.

Jag gillar coop ideén men den är slarvigt genomförd.

Däremot tycker jag dessa saker inte är tillräckligt för att spelet skulle rekommenderas eller anses bra. Game Freaks har misslyckats med att göra remake på ett spel som redan fungerade. Pokemon Let´s go var kul i början bara för vissa nya element som alla pokemon gick runt ute, men så fort man lagt märke till alla brister i spelet svalnade intresset. Fruktansvärt dåligt gjort spel.

Skrivet av Punch Out:

Spännande, men orkar Nintendo konsolen med detta spel? Är sugen men undrar om det inte är bättre att satsa på PS4:ans version.

om det blir lika bra optimerat som doom så lär det funka helt okey

Skrivet av cyprus:

Jag sa ju att det funkar något sånär i racingspel, i övrigt inte så bra p.g.a begränsad FOV, SDE och upplösning. Skall man ha en lösning typ Pimax får man prestanda-problem även med ett 2080ti grafikkort. Vr tycks alltid ligga ett steg bort tyvärr.

Funkar ju skit bra. bara upplösningen som är problemet tkr jag. Med en datorskärm verkar det inte finnas optimal FOV i racing. Men i VR är fov inte ett lika stort problem på racingspel. Upplösningen är enda problemet. Men det löser sig inom tid

Skrivet av cyprus:

Ja nuvarande vr-headset är ju som att vara instäng i en hjälm med begränsad FOV, så där kommer väl de till sin rätt. 🙄

Ser inget problem med vad du nu gnäller om. FOV är helt ok inget jag tyckt förstört men vr har förhöjt upplevelsen att inte vara låst till en skärm framför mig. Att ha en stort headset på huvudet stör mig inte heller. Vad som stör mig däremot är att köra sim racingspel med realistisk FOV inställning på en skärm. Här tar en kille upp mycket av problemet med FOV på simracing på en skärm. Har du för mycket får du ett proglem, har du för litet får du ett annat.

https://www.youtube.com/watch?v=KgyxWvjr3iQ

VR tar bort nackdelarna. Det är såklart min åsikt. Du får fortsätta tycka som du vill. Har för mig ingen betydelse.

VR är fantastiskt! Äger ett par oculus rift! Älskar köra project cars 2 med mitt racingwheel. Racing simulator spel funkar skit bra med VR. Kan inte spela racingspel igen utan VR.

Så en 1/5 är dåliga förlorare.

Hoppas! Crossplay är framtiden! Kvittar vilken enhet man har alla kan spela mot /med varandra

Jag säger varken bu eller bä. Frågan är att vi vet för lite för att ha en åsikt. Med all rätt ska man vara orolig när vi inte vet så mycket om det. Innebär detta att man måste hyra spel? Hur kommer detta påverka konsoler i framtiden och utveckling av hårdvara? vad händer med spelutvecklingen, kommer den gynnas så att vi fortfarande får awesome spel. Hur kommer konkurrenterna Sony och Nintendo att anpassa sig om det här slår igenom stort? Tv-spel är på väg att förändras men är det för att spelarna vill det eller för att företagen har hittat mer gynnsamma sätt att dra in pengar? Jag vill gärna ha en åsikt men jag vet för lite

Skrivet av AplAy:

Nintendo skulle kunna göra en riktig fuling här: lansera Switch 2.0 2019 i samband med Metroid Prime 4 & Pokémon Gen8 och så är spelen endast optimerade för Switch 2.0 precis som när vissa spel bara fungerade på New 3DS (XL).

Frågan är om de har räknat ut benefits vs risks här. Hur stor är risken att majoriteten av folk som redan har Switch 1.0 vägrar köpa ett nytt bara för dessa 2 gigantiska kommande spel?

Högst osannolikt att det där lär hända de två största kommande titlarna. Skulle bara skada Nintendo som varumärke, inte ens fansboys skulle försvara Nintendo för göra de två största kommande spelen exlusive till en pro version. Sannolikheten är dock stor att de kan lancera nya pro med de 2 titlarna som stöd för nya hårdvaran med 60 fps varav gamla har 30 fps osv.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Går den koppla till en dator? För annars borde den ju vara väldigt begränsad av sin klena hårdvara (Snapdragon 835) Eller finns det några bra bilspel med VR stöd som fungerar på det?

Nä det går inte koppla till pc. Hade läst fel någonstans! Men vi lär ju se cv 2 av rift ngn gång snart tycker man. Kan ju hoppas de kör på trådlöst där

1600x1440 per öga. inte dåligt för den prislappen. Ska bli intressant att höra mer. Har rift hemma för bilspel. Bryr mig inte mycket om att man förlorar mottagning med handkontroller bakom ryggen. bara ute efter headset med bra upplösning till bra pris så man får bättre känsla för bilspelen. kör ändå med ratt

Skrivet av trifix:

Undrar om spelet kommer på två...tre? skivor eller om det blir obligatorisk nerladdning?!

Undrar hur stor nedladdningen blir om man köper på Skiva.

Är det 105 gb utöver skivan? Om ja, vad isåfall tar det att ladda ned hela spelet från playstation store?

Kul när folk försvarar att det finns mobiler för 15 k. Som om priset på mobiler är försvarbart. Kan tycka båda är för dyra. Min åsikt iaf

Skrivet av Pholiage:

Presentationspriserna var för aib. De högre priserna e för founders editions. Men sen har vi moms och teknikskatt så 12-15k för ti är vad som kan vara förväntat.

Med det sagt hur många här sitter inte med en Samsung galaxy eller iphone?

Lol, hur många sitter inte här med samsung galaxy eller iphone? XD
Alltid lika kul när någon påpekar värdet av mobiler som att bara för man har en dyr smartphone ska man plötsigt ska ha råd med villa, hus, båt tv, 2080ti och allt annat.

Skrivet av robbis:

Spelar inte online på switch knappt ändå. Men kul att ha möjligheten, speciellt nu när D3 släpps.

Det är alltid en risk att köra haxx så du får ju skylla dig själv. Tråkigt du inte tänkte längre.

Skrivet av robbis:

Gillade switch versionen tills jag haxxade switchen och nu är den bannad för onlinespel, lär köpa en till switch för orginalspel

Så går det Skyll dig själv

Skrivet av Fearnox:

Men det skulle vara coolt att testa 480p 120fps VR vs 4k 30fps för att se vilken som är sämst/bäst

Behöver man ens testa det för att veta? Sen att switch skulle leverera 120 fps är la lite önsketänkande då de har svårt att leverera 60 fps på många spel. I det här fallet hade det varit 480 p 30/60 fps. 30 fps i VR är värdelöst iaf. minst 45 och även då är det ingen fin upplevelse. Sony VR ligger på 120hz och oculus vive och alla andra ligger runt 90 hz. Men 480 p upplösning per öga är ju skräp. Men jag tar 4k 30 fps alla dagar i veckan över 480 p men hade aldrig spelat 4k 30fps men är man tvungen att välja så där har du svaret

Skrivet av Mordeus:

Nintendo har ju visat att grafik och konsolprestanda inte är allt. Är det något företag som kan lyckas göra en vettig VR-upplevelse med sådana förutsättningar, så är det nog Nintendo. Sen behöver det inte betyda något att funktionen finns där, det kan vara rester av något test under utvecklingen av konsolen som man valt att lämna kvar av någon anledning.

Oavsett så var nog tanken aldrig att göra ett fullskaligt äventyr i VR, utan jag tror snarare att man testat det i mindre, isolerade sammanhang. Kanske ge spelaren möjlighet att besöka något litet spel-område i VR bara för skoj skull? Det skulle kunna vara en ganska cool upplevelse även i liten, lågupplöst skala, om det görs på rätt sätt!

Grafik och grafik... I VR är inte grafiken kanske alltid viktigast men hög upplösning är ändå ett minimum krav och bra VR upplevelse kräver ändå mer än vad lilla switchen kan bidra med. Den som påstår annat har ingen erfarenhet av att bära en skärm 1-2 cm framför ögonen. Oftast när det kommer till VR på mobiltelefoner (vilket har betydligt högre upplösning än en switch) och liknande använder man enhetens egna skärm. På seriösa VR enheter ser vi ofta att det är ett headset med egna skärmar (ofta separat display för varje öka) vilket ökar kravet på prestanda betydligt än vad dagens smartphone och switch kan ge kraft till att driva. Switch har extremt lågupplöst skärm för att kunna njuta av VR. Visst det går visa VR på den men sådan upplevelse är inte värt att investera i. Att använda switchena egna skärm till VR klarar switch tvekar jag inte på men fy vem vill uppleva det förstår jag inte.