Oculus VD går, Facebook uppges skrota Rift 2

eld
Medlem
Skrivet av Ahris:

Såvitt jag vet är det VR till Android som säljer överlägset bäst och det är delvis därför Oculus satsar på fristående headset som är Androidbaserade. Dessa är dessutom helt trådlösa, vilket gör att de ligger långt före PC och PS4 när det gäller rörelsefrihet och just trådlöshet har alltid varit ett annat av Oculus mål och kan vara väldigt komplicerat att åstadkomma när spelet körs på en extern enhet som en dator.

Gemensamt för både PS4 och Andoid är att de är bra mycket billigare och därför har en mycket större marknad. Det är för mig ingen tvekan om att priset är det som styr (För VR är trots allt en leksak för de flesta) och man har hamnat i en ond cirkel där man vill släppa VR till PC och hoppas att det ska sälja så mycket att man kan få ner priset men sätter priset så högt att det inte säljer.

MS tog ett bra initiativ med Windows Mixed Reality, som dels erbjuder en mångsidig branschstandard och dels har ett överkomligt pris, det är där hoppet för VR till PC ligger nu och kanske Oculus har insett att det är svårt att konkurrera med detta.
Det finns ju en möjlighet att de utvecklar tillräckligt kraftfulla Android-headset för att kunna mäta sig med PC-spel, de har trots allt dessutom John Carmack vid utvecklarrodret på mjukvarusidan.

Långt ifrån innan portabla headsets kan mäta sig grafiskt med en dedikerad pc, men fantastiskt att de äntligen får positional tracking.

Medlem

Jag köpte ett Windows mixed reality headset i somras (det var inte den bästa tidpunkten med tanke på värmen) och det största problemet är den begränsade FOV (och givetvis upplösningen och SDE). Pimax och liknande lösningar är framtiden, jag skulle aldrig köpa de fristående headseten som oculus prånglar ut nu.

Medlem

Oculus har ju under oculus connect 5 precis gått ut med att de har 3 spår inom VR där det tredje spåret är ett premiumsegment så någon form av Rift 2 blir det ju annars har man totalt misslyckats i sin strategi och kommunikation

Medlem

VR är fantastiskt! Äger ett par oculus rift! Älskar köra project cars 2 med mitt racingwheel. Racing simulator spel funkar skit bra med VR. Kan inte spela racingspel igen utan VR.

Medlem
Skrivet av takaii:

VR är fantastiskt! Äger ett par oculus rift! Älskar köra project cars 2 med mitt racingwheel. Racing simulator spel funkar skit bra med VR. Kan inte spela racingspel igen utan VR.

Ja nuvarande vr-headset är ju som att vara instäng i en hjälm med begränsad FOV, så där kommer väl de till sin rätt. 🙄

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Samtidigt som det verkar gå lite sig sådär med VR till pc så går försäljningen med VR till ps4 som smör i solsken med miljoner sålda set. Vad är det dom gör som inte pc-sidan gör?

Nyheter för mig? Hur vet du det?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av cyprus:

Ja nuvarande vr-headset är ju som att vara instäng i en hjälm med begränsad FOV, så där kommer väl de till sin rätt. 🙄

Ser inget problem med vad du nu gnäller om. FOV är helt ok inget jag tyckt förstört men vr har förhöjt upplevelsen att inte vara låst till en skärm framför mig. Att ha en stort headset på huvudet stör mig inte heller. Vad som stör mig däremot är att köra sim racingspel med realistisk FOV inställning på en skärm. Här tar en kille upp mycket av problemet med FOV på simracing på en skärm. Har du för mycket får du ett proglem, har du för litet får du ett annat.

https://www.youtube.com/watch?v=KgyxWvjr3iQ

VR tar bort nackdelarna. Det är såklart min åsikt. Du får fortsätta tycka som du vill. Har för mig ingen betydelse.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nyheter för mig? Hur vet du det?

Asså, jag har för mej att FZ rapporterade om att Sony sålt en jäkla massa vr-kit, om jag inte helt misstar mej så pratar vi mer än 1 miljon exemplar.kan varit SweClockers också som skrev om det. Du kan säkert googla på det, men det är väl inte ny nyhet direkt?!

Editor:

Över 3 miljoner vart det visst

https://www.engadget.com/2018/08/16/sony-psvr-sales-3-million...


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av takaii:

Ser inget problem med vad du nu gnäller om. FOV är helt ok inget jag tyckt förstört men vr har förhöjt upplevelsen att inte vara låst till en skärm framför mig. Att ha en stort headset på huvudet stör mig inte heller. Vad som stör mig däremot är att köra sim racingspel med realistisk FOV inställning på en skärm. Här tar en kille upp mycket av problemet med FOV på simracing på en skärm. Har du för mycket får du ett proglem, har du för litet får du ett annat.

https://www.youtube.com/watch?v=KgyxWvjr3iQ

VR tar bort nackdelarna. Det är såklart min åsikt. Du får fortsätta tycka som du vill. Har för mig ingen betydelse.

Jag sa ju att det funkar något sånär i racingspel, i övrigt inte så bra p.g.a begränsad FOV, SDE och upplösning. Skall man ha en lösning typ Pimax får man prestanda-problem även med ett 2080ti grafikkort. Vr tycks alltid ligga ett steg bort tyvärr.

Medlem
Skrivet av cyprus:

Jag sa ju att det funkar något sånär i racingspel, i övrigt inte så bra p.g.a begränsad FOV, SDE och upplösning. Skall man ha en lösning typ Pimax får man prestanda-problem även med ett 2080ti grafikkort. Vr tycks alltid ligga ett steg bort tyvärr.

Funkar ju skit bra. bara upplösningen som är problemet tkr jag. Med en datorskärm verkar det inte finnas optimal FOV i racing. Men i VR är fov inte ett lika stort problem på racingspel. Upplösningen är enda problemet. Men det löser sig inom tid

12
Skriv svar