Låt mig ge tre mycket enkla, men konkreta exempel på förändringar barnen kommer tvinga fram allt eftersom spelvärlden drabbas av dem.

Det här kommer tvinga många spelutvecklare att ändra sitt arbetssätt, annars kommer man inte kunna behålla sin personal. De som kommer tröttna snabbast är de mest seniora, alltså de mest värdefulla.

Men om de som gör storspelen vill fortsätta nå alla sina miljoner spelare måste de också fånga in 30-plusarna (och 40-plusarna, vi finns också!) och ge dem hanterbara spelupplevelser. #Telltales avsnittsbaserade spel är ett utmärkt exempel; faktum är att de började göra sina spel i den formen just för att grundarna blev föräldrar. #Brothers av Josef Fares är ett annat exempel. Han har ju också pratat mycket om att spel ofta är för långa i största allmänhet, till exempel i den här Fragzone-ranten från i höstas.

Josef Fares förklarade i Fragzone varför spel inte alltid blir bättre av att vara långa.

Att ha en dotter får vilken normalt funtad man att inse en hel massa saker om flickor och kvinnors liv. Han behöver inte vara det minsta genusmedveten eller intresserad av frågorna innan, chansen är mycket stor att dotterns existens kommer göra honom medveten på ett sätt han inte anat. Ett bra exempel är Emil Kraftling på #Avalanche, som beskriver just det här på sin blogg Den ofrivillige sexisten.

Ju fler spelutvecklare som får barn, desto fler misstänker jag kommer se de här sakerna med nya ögon – och börja ändra sina spel så att de kan stå för dem även inför sina barn. Vi snackar allt från att flickspel tydligen måste vara rosa, hur kvinnor representeras i spel till prinsessor som ständigt måste räddas.

"Ju fler spelutvecklare som får barn, desto fler misstänker jag kommer se de här sakerna med nya ögon"

För egen del ser jag fram mot alla de här förändringarna, plus alla de som inte går att förutse. Det mesta handlar inte om revolutioner, snarare nya, smarta steg i utvecklingen. För Battlefields del handlar det kanske om frågor som hur den som är småbarnsförälder ska kunna ha lika kul med spelet på två timmars speltid varje vecka som den som kan lira 20? Ett inte helt trivialt problem att lösa för ett så komplext spel med så många spelare. Kanske är det därför exempelvis #World of Tanks har sitt Blitz för Ipad; en avskalad version av pc-spelet med ofta snabbare matcher.

World of Tanks Blitz – en snabbare och enklare variant av World of Tanks.

På många sätt är det här en utveckling som påminner om det sker i samhället när saker anpassas för människor med funktionsnedsättningar; det blir inte bara bättre för dem, utan också lite bättre och lättare för de flesta andra också. Kortare spel, bättre genustänk och mindre crunch är ju inte heller saker som bara gynnar den som har barn.

Det riktigt fina med allt det här? Att det kommer att ske, oavsett vad du eller jag tycker. Det enda som skulle kunna hindra den här utvecklingen är att folk inte skaffar barn – men det gör de som bekant. Och dessa barn kommer fucka upp och förändra sina föräldrars spelliv, speltankar och spelvanor av bara farten.

Tack och lov.