PS5 vs Xbox Series X – Ett konsolkrig i 14 ronder

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Kul text. Den kommer nog inte alls föranleda några hetsiga diskussioner här snart.

Kommer att tänka på Johan Glans, Sydafrika; ”vad kan gå fel”?
Speciellt också när redaktionen skriver konsolkrig i rubriken….

Medlem
Skrivet av Molotov:

Sony har gjort samma dåliga design på Motion sense kontrollerna.
Batteritorsk, då är drt färdig spelat eller ska man dra varsin sladd och sitta fasthookad med 3 kablar?! Eller ska man dra powerbanks runt handlederna.
Nej DUM design är vad det är.

Det känns ju ganska värdelöst, typ alla andra vr handkontrollers har väl utbytbara batterier och batteri luckor?! Hoppas någon lag kommer i framtiden att alla prylar ska gå att byta batteri på.

Inte nog med det men känns som att sony medvetet gör sina batterier sämre än andra så att folk ska tvingas köpa fler handkontroller och ladd station. Eller så är det bara så att sony pressat in mer teknik som drar mer batteri. Bluetooth drar väl mer batteri än vad xbox använder [xbox wireless] i sina handkontrollers.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det känns ju ganska värdelöst, typ alla andra vr handkontrollers har väl utbytbara batterier och batteri luckor?! Hoppas någon lag kommer i framtiden att alla prylar ska gå att byta batteri på.

Inte nog med det men känns som att sony medvetet gör sina batterier sämre än andra så att folk ska tvingas köpa fler handkontroller och ladd station. Eller så är det bara så att sony pressat in mer teknik som drar mer batteri. Bluetooth drar väl mer batteri än vad xbox använder [xbox wireless] i sina handkontrollers.

Nej inte alla.
Men Motion sense känns som har lite batteritid mindre än dual sense. Så det känns som det sjunker snabbt när man spelar.
Om man inte har dom ständigt på laddning klara för nösta spelomgång så räkna med att få avbryta tidigare än man vill.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Rolig läsning!
För mig så är ps5 vinnaren. XsX kändes aldrig nextgen när den kom. Det var samma menyer, nästintill likadan handkontroll som Xbox One, så på sin höjd en Xbox One 1.5

Ps5 där emot gjorde allt nytt.

Nu efter tre år så har Xbox inte levererat, mitt sista hopp gick förlorat efter att Forza Motorsport vart en besvikelse.
Jag kommer även ihåg att allt tjat om marknadens kraftigaste konsoll, 4k 60fps osv.
När starfield endast erbjuder 30fps blev deras säljargument bara lögner, helt plötsligt var det inte viktigt längre utan den gamla klyschan om "filmisk känsla" började åter mala, som många studios gjort förr.

Förlorare denna generation är Phil med sina lögner och falska förhoppningar dolt bakom girighet och uselt ledarskap.


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av MLundin:

Jag hör inte folk beklaga sig så mycket över att mobiltelefonen (som numera är obligatorisk till allt i vardagen) inte har utbytbara. Man har helt enkelt över tid accepterat att ladda den ca en gång/dygn, när man sover och skapat en rutin (vi minns alla glory days of Nokia 3310 som kunde hålla laddning i ett sekel 😅).

Vet inte med er andra och hur långa spelsessioner ni snittar på, men jag drar aldrig slut på min DualSense. Fått för vana att ladda den efter sessioner bara. I en av alla mina USB C-laddningsmöjligheter (thank god för standarder). 🙂👌

Är inte det ett ganska hett ämne vad jag hört? "Right to repair" är en ganska stor diskussion?
Det handlar inte bara om att snabbt kunna byta när batteriet är slut för dagen utan att enkelt kunna byta själv när batteriets livscykel är slut och det blir problem med laddning. Det tar jag gärna tillbaka när det var plast på baksidan och man kunde enkelt byta det själv och helt utan verktyg.

Medlem

Tycker det är roligt att folk är så sjukt partiska att dom kan bara inte fatta hur man kan gilla *valfri konsol*. Man vägrar se bra saker hos motståndaren, lite som i sportens värld. Ett tips för att göra livet lite roligare och mer nyanserat är att allt är inte svart eller vitt.

Medlem

Får bli ett ps5 någon dag så jag kan köra bägge så får jag lite kött på benen till en reflektion.
För min del så hamnar bakåtkompabiliteten med befintligt spelbibliotek högt på xsx-listan för min del. Samt handkontrollen (har ju dock inte testat dual sense, men nyfiken).
Generellt gillar jag assymetriskt, då är ju tummarna i samma läge där dom ska vara för det mesta (spelar sällan 2-spakars-spel).
Dock är jag väldigt nyfiken på dual sense i vissa spel.

Sedan måste jag erkänna att jag inte brytt mig om datorn speciellt mycket förutom vid jobb och civ sedan jag skaffade xsx. Tangentbord och mus i bara.

Nja, tror det är oavgjort. Eller nintendo som erbjuder lite innovation och mer välgjorda egna spel är väl egentligen den enda vinnaren. Erbjuder bra spel till föråldrad hårdvara. (Sedan ska man ju inte ha den för att spela generiska spel utan just för deras egna titlar)

Enda förlorarna är väl fanboys som missar vad andra sidan har. Eller ännu värre, strider på internet mot något dom inte upplevt och bara har läst sig till vad andra likasinnade tycker.

Redaktör
Skrivet av Matsamoto:

Kommer att tänka på Johan Glans, Sydafrika; ”vad kan gå fel”?
Speciellt också när redaktionen skriver konsolkrig i rubriken….

Konsolkrig = krig mellan konsolerna, inte användarna. Jag tror folk är med på det.


signatur
Redaktör
Skrivet av Molotov:

Sony har gjort samma dåliga design på Motion sense kontrollerna.
Batteritorsk, då är drt färdig spelat eller ska man dra varsin sladd och sitta fasthookad med 3 kablar?! Eller ska man dra powerbanks runt handlederna.
Nej DUM design är vad det är.

Här ligger problemet i den obegripligt kassa batteritiden. Om batterierna räcker +10 timmar eller så, är det väldigt liten risk att gå torrt (så länge man kommer ihåg att ladda dem). Du har förstås helt rätt i att utbytbara är en fördel när batteriet tar slut. Samtidigt har både Xbox Elite och Switch Pro ca 40 timmar, där blir det sällan bekymmer. Men Dualshock + Edge, Dualsense 4 och VR Sense är alla långt under 10 timmar, då blir batteritiden snabbt ett problem.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej inte alla.
Men Motion sense känns som har lite batteritid mindre än dual sense. Så det känns som det sjunker snabbt när man spelar.
Om man inte har dom ständigt på laddning klara för nösta spelomgång så räkna med att få avbryta tidigare än man vill.

Trist det där. Det går inte alls att byta mot bättre batterier?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Trist det där. Det går inte alls att byta mot bättre batterier?

Ingen aning, det är konstruerat på samma sätt som dualsense, inbyggda batterier som måste laddas med en sladd in i kontrollen eller på laddstation.
När batterierna börjar lida mlt sitt bästföredatum får man väll skruva upp och byta till samma batteri igen eller nått liknande. Jag vet inte alls vad det är för typ av batteri på insidan förutom att det är nån for av lithium-batteri. Dom kan ju se ut hur som.

Drar vi som jämförelse.
Quest 2 och 3 drivs varje kontroll av ett AA batteri. Ett vanligt alkalisk håller flera veckor.
Man kan även stoppa in ett uppladdningsbart AA batteri så kan man använda Laddstation.
Hade det varit samma med Sonys hade det inte varit samma problem men dom håller bara några timmar. En laddning går väll an men glömmer man av nån anlednig ladda efter en spelomgång så blir man irriterad nästa gång då det dräneras snabbt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Som ägare av samtliga konsoler skulle jag vilja inflika att man kan ha riktigt skoj med vad man än köper. Det är inte så att om man köper fel får man ett helvete.
Alla konsoler fungerar på det hela riktigt bra denna generation utan egentliga issues.
Spel finns det ju i överflöd vad man än köper.

Medlem

DS4 är skönare än DualSense och har bäst D-pad. Xbox har en lurig D-pad.
Att folk inte begriper detta är mig helt förbi 😀

Medlem

Har både en Dualsense och en ny Xbox kontroll till datorn.
Ogillar båda två lika mycket så ingen vinner.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Fast nej? Microsoft har levererat och vunnit varje generation sedan Xbox Original. Nu har man överlägset tagit över i samband Gamepass. Riktigt bra tjänst. 25 miljoner aktiva på Game Pass, 120 miljoner aktiva på Xbox Live.

Har inte Sony 54miljoner aktiva Ps premium kunder och 160 miljoner Ps Plus kunder. Till Nyår aå har Sony passerat 50miljoner sålda ps5 konsoller mot Microsofts 23millar sålda series maskiner. Tror sony kommer spela ut microsoft med minst det dubbla innan generationen tar sin slut

Medlem

Angående kompressionen så är det ju intressant hur Epic-uppköpta RAD Tools Oodle möjliggör extrem komprimering. Antar att Epic och Sony polar med varandra där.
Men Microsoft köpte upp svenska Simplygon (Donya Labs från Linköping) – känt för polygonkomprimering av Cleric Beast m.m i Bloodborne samt i Resident Evil 7 etc.

Och samtidigt köpte Epic upp svenska Quixel som gör Megascans texturverktyget till UE5.
Ville bara nämna det, jag blandar alltid ihop Donya Labs med Quixel.

Undrar vilket speldatakomprimering Xbox kör på. Kanske de ibland tar licens på Oodle? Och frågan är om Sony o co undviker Simplygon nu? Tror Fromsoft fortfarande kör det.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Håller helt med, jag körde bara Playstation fram till fjärde då jag vägrade Xbox pga Microsoft. Sålde PS4 då den inte användes men ville ha en kontroll till min PC, testade då en Xbox Series kontroll, kändes så mycket bättre med spak placeringen på den, resten av funktionerna på PS kontrollen känns överflödiga, men det är bara vad jag känner.

Det brukar jag även säga till släkt och vänner som rådfrågar om vilken konsol jag rekommenderar. Kolla vilka spel du är intresserade av först, vilka exklusiva titlar som lockar mest. Om dem exklusiva titlarna inte är avgörande utan du spelar mest multiplatform, åk in till el-giganten eller liknande butiker och känn efter på handkontrollerna vilken du gillar mest. Övriga funktioner osv på konsolen är inget som en vanlig icke tekniskt intresserad svensson kommer märka någon skillnad på mellan konsolerna. Många multiplayer spel är ju numer cross-play också så vilken konsol kompisar spelar på spelar också mindre och mindre roll.

Bra sammanfattat. Ungefär de riktlinjer jag själv går efter och ger som råd till andra.

Medlem

Hårdvaran borde Xbox X vinna på, PS 5 hadde inte ens 1440p när den släpptes, mer terabyte i grafikortet och den stora vinnaren Dolby Vision som X har men inte PS 5. PS 5 fick stöd för Dolby Atmos för nån vecka sen bara...wtf??

Medlem

PS5 har bäst spel och operativsystem, men jag spelar hellre Xbox, då jag har samma profil sedan 2005, tycker gamepass är en sjukt bra tjänst och jag tycker kontrollen är enormt mycket bättre till Xbox

Medlem

Xboxen har fortfarande den bättre kontrollen, att dual sense skulle vara bättre är bullshit,.. tex dom där nya knappfunktionerna märks ju inte ens när man spelar...

Medlem

Kollade lite snabbt på sammanfattningen och tänker där att de borde vara lite jämnare. Det är väl ändå rätt allmänt accepterat att 3:e parts titlar presterar lite bättre på Xbox. Lagringen är ju ett problem på PS5 och framtiden skulle man ju kunna ge till Xbox för alla uppköp. Men tycker ändå att PS5 vinner rättvist pga att den har de bästa spelen än så länge.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Rolig läsning!
För mig så är ps5 vinnaren. XsX kändes aldrig nextgen när den kom. Det var samma menyer, nästintill likadan handkontroll som Xbox One, så på sin höjd en Xbox One 1.5

Ps5 där emot gjorde allt nytt.

Nu efter tre år så har Xbox inte levererat, mitt sista hopp gick förlorat efter att Forza Motorsport vart en besvikelse.
Jag kommer även ihåg att allt tjat om marknadens kraftigaste konsoll, 4k 60fps osv.
När starfield endast erbjuder 30fps blev deras säljargument bara lögner, helt plötsligt var det inte viktigt längre utan den gamla klyschan om "filmisk känsla" började åter mala, som många studios gjort förr.

Förlorare denna generation är Phil med sina lögner och falska förhoppningar dolt bakom girighet och uselt ledarskap.

Starfield körs med 60fps på X, angående allt nytt med PS5? Hur långt tid tog det för den att kunna köra 1440p?? Dolby Vision? Dolby Atmos kom för nån vecka sen bara. Du kanske gillar inte Forza men idag är Forza även om det är Forza 5 bästa och roligaste bilspelet till konsol denna generationen. Xbox X ser next gen ut och med funktioner som qick resume och att gamla spel blir både snyggare och bättre fps sägeer mig att den är mer next gen än Sonys konsol som ser ut nåt från Star Wars. Xbox har den bästa bilspwlet, online shootern som Halo Infinitive och framtiden ser ljus ut samtidigt som Sony har samma ko att mjölka i God Of war med Horizon och några andra. Men smaken är som baken, min Ps5a är på när det släpps nåt bra spel varje år samtidigt som Xbox X inte bara spelas på utan körs som en media/film/ musik konsol.

Medlem
Skrivet av Ivamos:

Starfield körs med 60fps på X, angående allt nytt med PS5?

Nu hittar du ju på. Finns ingen Xbox som kör Starfield i 60fps.

Medlem
Skrivet av Ivamos:

Starfield körs med 60fps på X, angående allt nytt med PS5? Hur långt tid tog det för den att kunna köra 1440p?? Dolby Vision? Dolby Atmos kom för nån vecka sen bara. Du kanske gillar inte Forza men idag är Forza även om det är Forza 5 bästa och roligaste bilspelet till konsol denna generationen. Xbox X ser next gen ut och med funktioner som qick resume och att gamla spel blir både snyggare och bättre fps sägeer mig att den är mer next gen än Sonys konsol som ser ut nåt från Star Wars. Xbox har den bästa bilspwlet, online shootern som Halo Infinitive och framtiden ser ljus ut samtidigt som Sony har samma ko att mjölka i God Of war med Horizon och några andra. Men smaken är som baken, min Ps5a är på när det släpps nåt bra spel varje år samtidigt som Xbox X inte bara spelas på utan körs som en media/film/ musik konsol.

Starfield körs i antika 60fps på X om det inte kommit en patch de senaste två veckorna?
Gran Turismo 7 är i dagsläget hästlängder bättre än Forza Motorsport enligt mig, trots att Forza var min favorit i många år.
Forza Horizion är inte för mig, att hoppa 150 meter med en bil som går sönder om du kör på en trottoarkant för fort i verkligheten är inte min smak. Första Forza Horizon däremot var riktigt bra.
Halo stimulerar gäspmuskeln, rymdspel överlag.
QuickResume är intressant men ps5 gör ungefär samma sak när man sätter den i vänteläge och har ett spel igång, tar några sekunder att börja spela. Dock endast med ett spel.
GamePass gillar jag däremot, Elite handkontrollen är skön men har usel kvalité. DolbyVision är trevligt för ögonen men ingen vattendelare, likaså 1440, det rör inte mig som kör i 4k.

Jag står fast, Playstation 5 är vinnaren denna generation, försäljningssiffrorna bekräftar det, Rejält! Hade Starfield och Forza varit bättre så hade min X inte behövt ha ett tjockt lager damm på sig.


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Tycker det är roligt att folk är så sjukt partiska att dom kan bara inte fatta hur man kan gilla *valfri konsol*. Man vägrar se bra saker hos motståndaren, lite som i sportens värld. Ett tips för att göra livet lite roligare och mer nyanserat är att allt är inte svart eller vitt.

Ps5an är objektivt sett bättre än XBox.


signatur

Styret upp och däcken ner

Skriv svar