PS5 vs Xbox Series X – Ett konsolkrig i 14 ronder

Redaktör
Skrivet av Gaara:

Prestanda är lättare, det är inte åsikter. Det som ställer till det är ju att prestandan i praktiken kan ändras senare i patchar etc.
En starkare konsol kan prestera sämre om det är dåligt optimerat osv

Att mäta prestanda på konsoler är inte lätt. Man kan gå på specifikationer, klockning med mera, men vad det resulterar i kan variera.


signatur
Medlem
Skrivet av lyrael:

Känns som Microsoft gav upp på Xbox redan efter 360. Den konsolen dominerade dock.

Nja one var ett rejält snedsteg på många sätt men det finns ju inget företag som satsar så hårt på gaming som Microsoft satsar på sin Xbox-division.

Personligen tycker jag de är ungefär likvärdiga. Båda är ungefär lika bra/dåliga. Sony har ett par spelserier som är vassa men Xbox är den bättre plattformen med xbox/pc och game pass.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag skulle nog säga att PS har ett rätt jäkla fett övertag gentemot Xbox i fråga om användarnas sympati här i forumet numera. Det var skillnad på 360-tiden.

PS3 var en soptunnebrand jämfört med Xbox 360. Men den sålde hur bra som helst ändå.

Mindshare hos PS-folket slår Nvidialägret med råge.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Fast det är väl ändå tvärtom? Med dualsense så kan du använda vilken mobilladdare som helst, en laddstation är ett extra lyxartikel som inte är ett krav. Med Xbox som "tvingas" du köpa nya engångsbatterier, eller så köper du laddningsbara batterier och då "tvingas" du köpa en laddstation.

Du missar också helt poängen vad jag sa tidigare.
Bara för att ha en kontroll som går att ladda upp betyder inte att man behöver frångå möjligheten till enkelt utbytbara batterier.
Har du uppladdningsbara batterier i kontrollen är det ju samma sak som inbyggda, dra i en sladd om dom är slut och behöver ladda eller byt.

Det ör omständigt med inbyggda då alla inte har samma situation.
Min PS5 står på en hylla bakom mig då jag inte har nån TV utan projector.
Inte aå bara att dra i en sladd om kontrollen får batteritorsk.
Sony har gjort samma dåliga design på Motion sense kontrollerna.
Batteritorsk, då är drt färdig spelat eller ska man dra varsin sladd och sitta fasthookad med 3 kablar?! Eller ska man dra powerbanks runt handlederna.
Nej DUM design är vad det är.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alltså rent objektivt är teraflopparna till Xbox fördel...men det verkar sällan göra något i praktiken. Kanske för att användarbasen är mest PS5 när spelen utvecklas?

Argumentet att "Xbox har inga spel" har jag väldigt svårt att förstå. Avsaknaden av några japanska hentaispel, typ God of War och GT7, kan jag köpa. Men typ 99.9 % av alla spel kommer på båda lådorna, och bakåtkompatibiliteten är ju natt och dag bättre till Xbox.

Slutligen, borde inte alla omfamna good-guy Xbox som inte stänger in exklusiva spel bakom lås och bom, utan erbjuder rubbet även till PC, Gamepass och molnet? Microsoft hade ju kunnat agera lika protektionistiskt som Sony...men det verkar ju folk vilja ha?

Medlem

För mig med PC finns det ingen anledning att ens överväga en Xbox Series X då den inte har ett enda exklusivt spel. Riktigt dumt och det är därför jag endast ägt Xbox och Xbox 360, för de hade just det, exklusiva spel.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Nej.
stöd för Tempest 3D AudioTech i Atmos-container. Inte samma sak.

Ps5 kan skicka vidare signalen till stärkaren o då fungerar atmos när man kikar blåtandsfilm. Spel är det värre med.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

It's not a lake, it's an ocean

Sedan ska vi inte glömma bort Xbox Design Lab här. Jag beställde en Elite Core-kontroll i valfri färg och med mitt gamertag på. Samma pris som om jag köpt den på Webhallen, men nu fick jag bestämma hur den skulle se ut. Möjligheterna är inte oändliga, men det finns ändå en hel del färger att välja bland och man kan ju välja vilken färgkombination man önskar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Alla har olika händer så formen på kontrollern är en smaksak.

Sony har dock fler funktioner här förutom att de låst in sitt batteri bakom en vägg.

Xbox kommer ju dock snart med en ny som också har haptic feedback.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Det här trodde jag redan var avgjort, ps5 krossar XBox i allt, som att jämföra en kristallvas med en bajskorv, fast å andra sidan, gillar man bajs så är ju XBox kanske intressant. 🔥🔥🔥🔥🔥🔥

Fast nej? Microsoft har levererat och vunnit varje generation sedan Xbox Original. Nu har man överlägset tagit över i samband Gamepass. Riktigt bra tjänst. 25 miljoner aktiva på Game Pass, 120 miljoner aktiva på Xbox Live.

Medlem

Antar att Sony måste göra det lätt i framtiden att kunna byta ut batteriet i handkontrollen med tanke på att mobiltillverkarna måste göra det lättare från och med senast 2027.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Fast nej? Microsoft har levererat och vunnit varje generation sedan Xbox Original. Nu har man överlägset tagit över i samband Gamepass. Riktigt bra tjänst. 25 miljoner aktiva på Game Pass, 120 miljoner aktiva på Xbox Live.

Nu luktar det fanboy igen. Du kan ju inte säga att dom överlägset har tagit över när PS5 verkar ha sålt mer än dubbelt så mycket som Xbox Series? Och dom vann absolut inte förra generationen med Xbox One, även om dom tog igen lite med One X.

Medlem

PlayStation 5 har tekniskt sätt den bästa handkontrollen.

Xbox har den ergonomiskt skönaste kontrollen.

Ni skulle ha fördelat upp tekniskt och ergonomiskt.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Kul med en sådan här jämförelse! Det är roligt att diskutera skillnader, både objektivt och subjektivt.

Jag har både xbox och playstation hemma. Har alltid uppskattat min playstation mest, tycker helt enkelt att det känns mer som "hemma" för mig.

När det kommer till skillnader har jag väl dessa senaste generationer sett det som att jämföra iphones med android, det är liksom samma skit men det presenteras olika och kontrollerna kan kännas olika i händerna. Prio för mig har dock alltid varit att spela mina spel på den konsol som det är optimerat för (exempelvis skulle jag aldrig för mitt liv få för mig att spela super mario på annat än nintendos hårdvara, om det nu hade varit ett val man kunde göra).

Jag har alltid sneglat på xbox-kontrollen i perferin och önskat exakt den kontrollen till playstation. Allt det ändrades dock när dual sense kom. För första gången är min "favorit"konsol också den som jag anser har skönast kontroll för mina händer. Alla dessa diskussioner om batteri förstår jag inte (men så spelar jag aldrig mer än 4 - 5 tim åt gången samt har Sonys laddstation så kontroll alltid är 100%).

Något som jag däremot inte sett i diskussionen är vikt på kontroller. Personligen älskar jag en tung kontroll, liksom en tung mobil. Det ska kännas att man håller i något och jag inbillar mig att det ger lite "schvung" i spelkänslan. Det är säkert 50/50 vad man tycker om det men jag upplever dual sense som relativt tung jämfört med de kontroller jag tidigare använt på samtliga konsoler och även där ger det mig en subtil spelglädje som ändå lyfter helhetsintrycket. Den räfflade plasten får den även att kännas mer behaglig och "fast" i mina händer.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Konsumentfientligt drag för att "tvingas" köpa laddstation.

Vad ska du med laddstation till? Ploppa i mobilladdaren bara..

Edit: Såg att du redan fått samma svar från en annan användare^^.

Kan själv tycka att det är lite av ett ickeproblem (men det är jag det). Istället för att byta dina batterier så byter du ju bara till en ny fardigladdad kontroll. Ungefär samma procedur, om inte lättare;-).

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Vissa spel som Subnautica till PS5 är mindre än Subnautica till PS4 genom nyare texturkomprimeringar, men Xbox Series X har stöd för samma teknik. Eller menar du något annat?

Oodle Texure hjälper till med texturkomprimering men sedan använder PS5 även Oodle Kraken för generell komprimering.

En snabb googling ger denna gamla artikel:

https://www.techradar.com/news/more-ps5-games-are-benefitting...

"We’ve also seen the benefits of the PS5’s SSD compression tech on games like Control: Ultimate Edition, which weighs in at 42.5GB on Xbox Series X, but only 25.79GB on PS5. That’s a reduction of 39%."

Har man några spel med denna skillnad installerade ryms det definitivt fler spel på en PS5.

Nu har de nya modellerna även lika stor lagring som Xbox Series X så då borde det rymmas minst lika mycket oavsett hur bra/dåligt spelen är komprimerade.

Medlem

Jag tycker faktiskt, efter tre år, att man borde ha ansträngt sig lite att räta ut eventuella rykten/myter om kvaliteten på hårdvaran i en sån här jämförelse och rond.
Tex vilken produkt har faktiskt mest problem med kontroller som går sönder? fläktar, lagring, you name it.
Hade iaf jag tyckt varit intressantare än läsa spec sheets och jämföra dom mer eller mindre.
Jag anar ju själv att ps5 har lägre kvalitet på hårdvaran men det kanske bara är rykten, kanske var det ett inkörningsproblem, har de isf rett ut det och kompenserat eller åtgärdat i senare versioner av konsollen? det jag hoppas såna här sidor kan hjälpa till att reda ut än att fråga random fan boys i forum…förstår att man kanske vill ge sina egna åsikter men det är inte en sån här enorm jämförelse till för hade jag hoppats, snarare som en slutkommentar efter sista ronden är gjord.

Bara så jag tänker iaf.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Vad ska du med laddstation till? Ploppa i mobilladdaren bara..

Edit: Såg att du redan fått samma svar från en annan användare^^.

Kan själv tycka att det är lite av ett ickeproblem (men det är jag det). Istället för att byta dina batterier så byter du ju bara till en ny fardigladdad kontroll. Ungefär samma procedur, om inte lättare;-).

Japp och jag svarade den användaren också att den precis som du missar poängen. Ni läser uppennarligen inte allt jag skriver utan fastnar i nånsorts automatiskt försvarstagande för Sony.
Det är inget icke-problem bara för att det är det för just dig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

PS5 är bäst och vinner.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av showerguy:

Fast nej? Microsoft har levererat och vunnit varje generation sedan Xbox Original. Nu har man överlägset tagit över i samband Gamepass. Riktigt bra tjänst. 25 miljoner aktiva på Game Pass, 120 miljoner aktiva på Xbox Live.

ps2 vann över xbox.
ps3 vann över 360.
ps4 vann över one.
ps5 leder mot series.
Om man går på försäljning, vilket man brukar göra.
Inte första gången jag hör folk säga det där, tycker det är lika underligt varje gång.

Vad man än väljer så är det fine, men du borde ju veta vilket som vunnit innan.

Medlem

Trodde verkligen inte att 75% av kommentarerna skulle handla om ”utbytbara batterier” vs. ”icke utbytbart”.. 😅

När Game Boy gick ifrån AA-batterier till inbyggt med GBA SP var det revolutionerande. Äntligen slippa byta och krångla, bara plugga i en kabel. 🙂

Jag hör inte folk beklaga sig så mycket över att mobiltelefonen (som numera är obligatorisk till allt i vardagen) inte har utbytbara. Man har helt enkelt över tid accepterat att ladda den ca en gång/dygn, när man sover och skapat en rutin (vi minns alla glory days of Nokia 3310 som kunde hålla laddning i ett sekel 😅).

Vet inte med er andra och hur långa spelsessioner ni snittar på, men jag drar aldrig slut på min DualSense. Fått för vana att ladda den efter sessioner bara. I en av alla mina USB C-laddningsmöjligheter (thank god för standarder). 🙂👌

Medlem

Och som nån mer skrev: Hade önskat möjligheter för blåtandsanslutning till lurar vid det här laget.. Helt beroende av lurar vid gaming och håller mina gamla Bose-lurar vid liv med 3,5 mm-anslutning.

Dear Santa 🎅…

Medlem
Skrivet av MLundin:

Trodde verkligen inte att 75% av kommentarerna skulle handla om ”utbytbara batterier” vs. ”icke utbytbart”.. 😅

När Game Boy gick ifrån AA-batterier till inbyggt med GBA SP var det revolutionerande. Äntligen slippa byta och krångla, bara plugga i en kabel. 🙂

Jag hör inte folk beklaga sig så mycket över att mobiltelefonen (som numera är obligatorisk till allt i vardagen) inte har utbytbara. Man har helt enkelt över tid accepterat att ladda den ca en gång/dygn, när man sover och skapat en rutin (vi minns alla glory days of Nokia 3310 som kunde hålla laddning i ett sekel 😅).

Vet inte med er andra och hur långa spelsessioner ni snittar på, men jag drar aldrig slut på min DualSense. Fått för vana att ladda den efter sessioner bara. I en av alla mina USB C-laddningsmöjligheter (thank god för standarder). 🙂👌

Japp, men tänk att det går med utbytbara batterier också... tänka sig

Det handlar om hur dom designar hårdvaran i att försöka sälja så mycket som möjligt.
Extra kontroller, laddare osv. Girighet och dålig design


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kul artikel och roligt att läsa allas reaktioner

Jag kör PS5 och är supernöjd med den. Bryr mig inte riktigt om vilken konsol som har bäst hårdvara, bäst stöd för ljud och bild, mest lagringsutrymme etc. utan vilka spel som finns tillgängliga. Spelen är det viktiga för mig och de flesta jag pratar med resonerar likadant. Titta bara på Switch som är en försäljningssuccé som aldrig verkar nå vägs ände, just för sitt spelutbud och knappast för sin prestanda.

Sedan ska man inte underskatta att en gigantisk del av konsumenterna spelar COD, GTA och diverse sportspel och väljer konsol av vana eller utifrån vad polarna lirar på.
Jag tror många som hänger här på FZ glömmer att gemene man är extremt dåligt uppdaterad och påläst kring tv-spelsbranschen överlag och att det fortfarande är ganska nischat att vara så nördiga som vi är på det här forumet. De flesta hänger inte med i nyhetsflödet eller debatten kring spel.

Playstation har varit det självklara valet för mig både denna och förra generationen. Annat var det under Xbox 360-eran

Redaktör
Skrivet av Papphammar:

Jag tycker faktiskt, efter tre år, att man borde ha ansträngt sig lite att räta ut eventuella rykten/myter om kvaliteten på hårdvaran i en sån här jämförelse och rond.
Tex vilken produkt har faktiskt mest problem med kontroller som går sönder? fläktar, lagring, you name it.
Hade iaf jag tyckt varit intressantare än läsa spec sheets och jämföra dom mer eller mindre.
Jag anar ju själv att ps5 har lägre kvalitet på hårdvaran men det kanske bara är rykten, kanske var det ett inkörningsproblem, har de isf rett ut det och kompenserat eller åtgärdat i senare versioner av konsollen? det jag hoppas såna här sidor kan hjälpa till att reda ut än att fråga random fan boys i forum…förstår att man kanske vill ge sina egna åsikter men det är inte en sån här enorm jämförelse till för hade jag hoppats, snarare som en slutkommentar efter sista ronden är gjord.

Bara så jag tänker iaf.

Jag har kört båda konsolerna sen innan de släpptes och har inte haft några kvalitetsproblem. Hör inga FZ- eller Sweclockers-kollegor som drabbats heller. Därför har det inte varit aktuellt att ta upp.


signatur
Redaktör
Ponny
Skrivet av Papphammar:

Jag tycker faktiskt, efter tre år, att man borde ha ansträngt sig lite att räta ut eventuella rykten/myter om kvaliteten på hårdvaran i en sån här jämförelse och rond.
Tex vilken produkt har faktiskt mest problem med kontroller som går sönder? fläktar, lagring, you name it.
Hade iaf jag tyckt varit intressantare än läsa spec sheets och jämföra dom mer eller mindre.
Jag anar ju själv att ps5 har lägre kvalitet på hårdvaran men det kanske bara är rykten, kanske var det ett inkörningsproblem, har de isf rett ut det och kompenserat eller åtgärdat i senare versioner av konsollen? det jag hoppas såna här sidor kan hjälpa till att reda ut än att fråga random fan boys i forum…förstår att man kanske vill ge sina egna åsikter men det är inte en sån här enorm jämförelse till för hade jag hoppats, snarare som en slutkommentar efter sista ronden är gjord.

Bara så jag tänker iaf.

Man kan välja olika vägar på sådana här jämförelser, och den här valde vi. Det finns mängder med hål att dyka ner i och saker att nysta i. Vi får se vad du tycker när allt är summerat. Detta är trots allt bara en tredjedel!

Jag har kört bägge sedan starten och både hårdvara och kontroller har hållit hela vägen. Sedan är ju min upplevelse knappast heltäckande, men att nysta i sådant du snackar om är ju också intressant. Red ring of death är legendarisk av en anledning!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp och jag svarade den användaren också att den precis som du missar poängen. Ni läser uppennarligen inte allt jag skriver utan fastnar i nånsorts automatiskt försvarstagande för Sony.
Det är inget icke-problem bara för att det är det för just dig

Och du läste uppenbarligen inte allt jag skrev heller;). Jag skrev: "Kan själv tycka att det är lite av ett ickeproblem (men det är jag det)."

Medlem

Vilken konsol som är bäst är väl den som har spelen man vill spela.

För egen del "leder" xbox pga gamepass. Sony har verkligen ingenting jag vill spela... Det har iof inte xbox heller men där får jag så mycket genom gamepass att jag kan hitta bra spel ändå.

Och ang handkontroll så är xboxs den skönaste men visst är playstations häftigare. Haptik feedback och vad allt nu heter är ju häftigare än xboxens.

Kul artikel med både nördseriösa och lättsamma tongångar!

Medlem

Dualsense är nog den enda kontrollen som jag fått ont i händerna av att spela med. Då har ändå ägt varenda konsol sedan första Nintendo.


signatur

"There will be another time"

Skriv svar