PS5 vs Xbox Series X – Ett konsolkrig i 14 ronder

Medlem

Inte ett ord om att ps5 saknar dolby vision och dolby Atmos, något som Xbox har. Bara där där har Xbox vunnit hela matchen.

Redaktör
Skrivet av Issue:

Det blir lite som hos min 15-åriga brorson alltså.

- Jag vill ha en PS5 i julklapp.
- Varför?
- För att den är bäst.
- Vad är det som gör den bäst?
- För att den är det.
- Nämn två saker som gör den bättre än Xbox.
- Man får baciller av Xbox

okey, cant argue with that, PS5 är bäst...

Njaaa… Lite bättre än så argumenterar vi väl?


signatur
Medlem
Skrivet av Issue:

Det blir lite som hos min 15-åriga brorson alltså.

- Jag vill ha en PS5 i julklapp.
- Varför?
- För att den är bäst.
- Vad är det som gör den bäst?
- För att den är det.
- Nämn två saker som gör den bättre än Xbox.
- Man får baciller av Xbox

okey, cant argue with that, PS5 är bäst...

Låter exakt som min son!


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Bara det faktum att det finns ett series S borde göra att xbox förlorar. Förstör denna generation punkt.

Medlem

När det kommer till lagring tycker jag att PS5 vinner eftersom man kan köpa en vanlig M.2 SSD som är billigare än Microsofts alternativ. Annars tycker jag inte att någon konsoll är "bäst", dom har båda för- och nackdelar. Nu äger jag ingen Series X utan bara en S, så jag föredrar att spela på PS5 då den är mer kraftfull.

Xbox har quick resume som funkar bra för det mesta, men PS5 har sina aktivitetskort som man kan använda om utvecklarna implementerar det bra. Jag testade det med FF7 där man istället för att starta upp spelet vanligt kan ladda sin save direkt från hemskärmen och jag blev chockad när jag bara efter några sekunder var inne och spelade där jag hade slutat. Quick resume är ändå att föredra då det är mer en universell lösning som utvecklare inte behöver lägga in själva.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ang kontrollen så använder jag Xbox kontrollen mest gillar placeringen på styrspaken bättre.
Sen är det absolut ingen fördel med inbyggda uppladdningsbara batterier, det ska vara batterier man kan ta ut och byta om man vill.
Jag har sagt det flera ggr, bara för att kunna ha uppladdningsbara kontroller betyder inte att man behöver skippa funktionen att köra med enkla utbytbara batterier. Men det verkar en del ha väldigt svårt att förstå.

Konsumentfientligt drag för att "tvingas" köpa laddstation.
Bara därför bör ronden gå till xbox kontrollen.

Fast det är väl ändå tvärtom? Med dualsense så kan du använda vilken mobilladdare som helst, en laddstation är ett extra lyxartikel som inte är ett krav. Med Xbox som "tvingas" du köpa nya engångsbatterier, eller så köper du laddningsbara batterier och då "tvingas" du köpa en laddstation.

Medlem

Det här trodde jag redan var avgjort, ps5 krossar XBox i allt, som att jämföra en kristallvas med en bajskorv, fast å andra sidan, gillar man bajs så är ju XBox kanske intressant. 🔥🔥🔥🔥🔥🔥


signatur

Styret upp och däcken ner

Redaktör
Ponny
Skrivet av Gaara:

Det här verkar mer vara mer smaksak istället för fakta. Prestanda kan man mäta och utse en vinnare lätt men med handkontroll nje.

Mer är inte bättre alla gånger, vibration, ljud stänger jag alltid av i kontrollerna då de inte tillför något bättre för mig. Har hellre längre batteritid.
Tycker Xbox har mycket skönare kontroll, bra spakar och inte lika mycket lull lull som ps5 dosan har. Sen är utbytbara batterier mycket bättre då man har valet att själv välja vilken lösning man vill ha.

Det är lättare att uppgradera lagringen på Xbox då man inte behöver öppna konsolen o skruva o hålla på, mickla med kylflänsar o sånt skit. Inget krångel med att hitta rätt lagring heller för Xbox, med Ps5 behöver du vara insatt med att uppfylla rätt prestanda siffror på minnet .

Huvudet på spiken! Visst finns mätbara jämförelser här, men i grunden är det tycke och smak. Och givetvis fritt fram att tycka motsats!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av dTexN:

Alla som testat astro's playroom vet att dualsense vinner ang handkontroll 😄

Tyvärr var det efter Astro jag tröttnade på den gimmicken och för det mesta kör med det avstängt när jag spelar :/

Redaktör
Skrivet av Ellakk:

Det här trodde jag redan var avgjort, ps5 krossar XBox i allt, som att jämföra en kristallvas med en bajskorv, fast å andra sidan, gillar man bajs så är ju XBox kanske intressant. 🔥🔥🔥🔥🔥🔥

Om man redan har bestämt sig så gör de här artiklarna ingen skillnad. Men vi ville se på dem från många perspektiv och se vad det lsndar i. Vi gjorde det med PS4 och Xbox One, det blev otippat jämnt.


signatur
Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Varför får inte Nintendo vara med i ert konsolkrig? Diskriminering!

Nintendo står över sånt, och orkar inte med sånt tjafs. De gör sin egen grej. När de andra jagar efter snyggaste och mest realistiska grafiken, så gör Nintendo fantasifulla spel som funkar att spela från dag 1. De andra har dag 1-patch

Redaktör
Skrivet av Gaara:

Det här verkar mer vara mer smaksak istället för fakta. Prestanda kan man mäta och utse en vinnare lätt men med handkontroll nje.

Mer är inte bättre alla gånger, vibration, ljud stänger jag alltid av i kontrollerna då de inte tillför något bättre för mig. Har hellre längre batteritid.
Tycker Xbox har mycket skönare kontroll, bra spakar och inte lika mycket lull lull som ps5 dosan har. Sen är utbytbara batterier mycket bättre då man har valet att själv välja vilken lösning man vill ha.

Det är lättare att uppgradera lagringen på Xbox då man inte behöver öppna konsolen o skruva o hålla på, mickla med kylflänsar o sånt skit. Inget krångel med att hitta rätt lagring heller för Xbox, med Ps5 behöver du vara insatt med att uppfylla rätt prestanda siffror på minnet .

En konsol är mycket mer än fakta, inte minst egna åsikter. Det är skitsvårt att mäta prestanda på konsol: en konsol kan vara högre klockad, men i praktiken märks ingen skillnad, t ex. Eller uppskalning.


signatur
Medlem
Skrivet av Margy:

Sedan har väl PS5 mer effektiv komprimering så en del spel tar upp mindre plats så beroende på vilka spel man har installerade kan det ibland rymmas mer på en PS5.

Vissa spel som Subnautica till PS5 är mindre än Subnautica till PS4 genom nyare texturkomprimeringar, men Xbox Series X har stöd för samma teknik. Eller menar du något annat?

Skrivet av nmbrg:

Inte ett ord om att ps5 saknar dolby vision och dolby Atmos, något som Xbox har. Bara där där har Xbox vunnit hela matchen.

PS5 fick stöd för Dolby Atmos i en uppdatering för tre månader sedan.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Fast det är väl ändå tvärtom? Med dualsense så kan du använda vilken mobilladdare som helst, en laddstation är ett extra lyxartikel som inte är ett krav. Med Xbox som "tvingas" du köpa nya engångsbatterier, eller så köper du laddningsbara batterier och då "tvingas" du köpa en laddstation.

https://www.webhallen.com/se/product/325472-Xbox-Series-X-Rec...

Med detta uppladdningsbara batteri är det bara stoppa in en sladd, ingen station krävs. Du har valmöjligheter...
Batterier slits, om 2år får du inte många timmar speltid på en ps5 kontroll, lycka till byt ut det inbyggda batteriet...

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Fast det är bara en smaksak med placeringen av thumbstickstick.
Dualsense har också gyro, touchpanel, högtalare, mikrofon och led. Men haptic feedback och adaptic triggers är de nya vinnarna. Kul med innovation.
De inbyggda batterierna fungerar jättebra. Precis som en telefon så kan du använda kontrollen medans den laddar. Tar batterierna slut så kan du fortfarande spela med kontrollen kopplad till ett portabelt batteri, vägguttag eller usb direkt till konsolen (old school).

Har du laddstationen och två handkontroller så behöver du aldrig bekymra dig om batteritid. Om jag kör så länge att handkontrollen får slut stret så stoppar jag den i laddstationen och plockar upp den andra kontrollen därifrån och fortsätter. Inget avbrott i spelandet, inget behov av kablar eller tradiga batteribyten. Laddstationen i sig är ingen stor kostnad. Jag köpte min på en black week för 300kr och ångrar inte en krona.

Har man polare över så man kör med två handkontroller samtidigt så har det aldrig hänt att vi kört så pass många timmar i sträck att kontrollerna fått slut batteri.

Jag har båda konsolerna och jag håller med om att PS5 kontrollen är absolut bäst rent tekniskt (haptic feedback etc) samt att de inbyggda batterierna är ett stort plus. Sedan är det ganska subjektivt om man personligen gillar form eller placering av reglage på dem.

Medlem

Är det inte jävligt fattigt att senaste generationen spelkonsoler inte har inbyggt bluetooth för att kunna mata ljud trådlöst till och från exempelvis gaming-headset, lurar, bluetooth-högtalare eller airpods etc? Känns som det borde varit standard redan i förra generationen. Jag har då ingen TV eller monitor med inbyggda högtalare. Förutsätter att inte PS5/Xbox series X har AUX.. Möjligtvis USB-C port för ljudöverföring?

Vet att det finns lösningar för detta, men det borde ändå vara inbyggt på 2020-talet... :s


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Är det inte jävligt fattigt att senaste generationen spelkonsoler inte har inbyggt bluetooth för att kunna mata ljud trådlöst till och från exempelvis gaming-headset, lurar, bluetooth-högtalare eller airpods etc? Känns som det borde varit standard redan i förra generationen. Jag har då ingen TV eller monitor med inbyggda högtalare. Förutsätter att inte PS5/Xbox series X har AUX.. Möjligtvis USB-C port för ljudöverföring?

Instämmer, otroligt fattigt ja.....

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En konsol är mycket mer än fakta, inte minst egna åsikter. Det är skitsvårt att mäta prestanda på konsol: en konsol kan vara högre klockad, men i praktiken märks ingen skillnad, t ex. Eller uppskalning.

Prestanda är lättare, det är inte åsikter. Det som ställer till det är ju att prestandan i praktiken kan ändras senare i patchar etc.
En starkare konsol kan prestera sämre om det är dåligt optimerat osv

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av itsnotme:

Fast det är väl ändå tvärtom? Med dualsense så kan du använda vilken mobilladdare som helst, en laddstation är ett extra lyxartikel som inte är ett krav. Med Xbox som "tvingas" du köpa nya engångsbatterier, eller så köper du laddningsbara batterier och då "tvingas" du köpa en laddstation.

Eller så köper man en Elite-kontroll och laddar den med sin mobilladdare.

Jag har alltid varit för utbytbara batterier eftersom det gör att jag kan fortsätta spela utan att behöva ladda kontrollen. Men å andra sidan är det definitionen av ett i-landsproblem att tvingas plugga in kontrollen i kontakten jag har dragen till soffan för att kunna fortsätta spela...

Mitt största problem med Xbox Series X-kontrollen är det enormt klickiga styrkorset och att den känns som en last gen-kontroll i jämförelse med DualSense (å andra sidan, hur stor andel av utvecklarna använder verkligen styrkorna i DualSense i sina spel...?). Jag föredrar de assymetriska styrspakarna, vilket såklart är en ren smaksak, och med Elite-kontrollen kommer jag också bort från både utbytbara batterier och klickigt styrkors. Men den kostar ju en del.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Kalliban:

"Spiken i kistan torde vara att Dualsense har laddbara batteriet medan Xbox-dosan kör vidare på utbytbara"
Jag håller med, det borde vara spiken i kistan som gör att xbox kontroll vinner...

Jag kör både xsx och ps5 och ogillar ps5ans kontroll av två anledningar; tumsticksplaceringen (vanesak så klart, men föredrar xboxens layout där) samt det inbyggda batteriet. Om PS5-kontrollens inbyggda batteri tar slut så måste jag koppla i en sladd för att fortsätta spela. Om xboxens kontrolls batteri tar slut så har jag två val; spela med sladd (samma som ps5) eller snabbt byta batterier och fortsätta sladdlöst. Dessutom har xboxdosan bättre batteritid... Solklart vinnare med utbytbara enligt mig.

Huh. Jag har samma anledningar till varför jag föredrar Dual Sense. Spakarna ska vara vackert symetriskt placerade. Precis som på Steam Deck. Allt annat är hädelse. Inbyggt batteri är kanon. Har inga problem att sätta den på laddning när jag är klar. Känner mig aldrig begränsad över batteritiden. Tiden då jag sprang runt och letade batterier i lägenheten för att desperat ta batterierna i tv-fjärren är förbi Jag överdriver lite, det är givetvis haptiskt feedback och adaptiva triggers som är USP:en.

Medlem

Vilken som är bäst? Svarar ja på den frågan.

Medlem
Skrivet av Gaara:

https://www.webhallen.com/se/product/325472-Xbox-Series-X-Rec...

Med detta uppladdningsbara batteri är det bara stoppa in en sladd, ingen station krävs. Du har valmöjligheter...
Batterier slits, om 2år får du inte många timmar speltid på en ps5 kontroll, lycka till byt ut det inbyggda batteriet...

Fast då är det ytterligare ett tillbehör att köpa, halva priset av en ny kontroller. Vilket gör att Xbox kontrollen kostar ännu mer för att sedan ha färre sensorer (ingen haptic feedback, ingen adaptive trigger, inget gyro).

Att byta batteri i Dualsense är enkelt. Standard skruvar och inget lim. Visst kan det vara ännu enklare, men det är en process de flesta inte ens behöver gå igenom

Medlem

Jag föredrar xbox pga av PC stödet.

Xbox

  • Konsumentvänlig med utbytbara batterier

  • Ej symmetriska spakar

  • Suveränt stöd till PC

Nackdelar: Inget nytänk.

PlayStation

  • Mycket mer ergonomisk än ps4

  • Nytänkande funktioner

  • DualSense ger verkligen extra inlevelse

Nackdelar: Dyr, symmetriska spakar, batteritiden. Värst av allt är PS tänk ala iphone. Att man ska tvingas köpa officiella tillbehör. Detta gäller ju för hela konsolen. Ni såg ju vad som hände med företaget som försökte sälja skal till PS5.

Slutplädering
Äger båda kontrollerna men bara xbox som konsol. Dualsense kontrollen köpte jag till pc, men blev ytterst besviken när stödet för PC var helt värdelöst. Nu är stödet bättre men ändå inte lika bra som xbox. Som konsol har jag inga problem med ps5, gillar bara att xbox ger mig pc som alternativ för nästan alla spel. Vilket gör att gamepass känns värt att ha. PlayStation har ju satsat lite mer på PC marknaden nu och jag är tacksam att jag får uppleva ps5 exklusiva spel på pc. Så all cred till Playstation för att dom ger pc spelare chansen.

Medlem

Angående kontrollerna så tycker jag att båda har sina för-och nackdelar.

Dualsense: Grym kontroll som känns teknisk avancerad, vilket bidrar till inlevelsen, samt bättre kvalité i delarna jämfört med konkurrentens. Tyvärr kass batterietid som håller runt 4 timmar och kontrollen kan i vissa fall kännas obekväm i händerna efter några timmar. Kör väldigt blandat mellan trådat och utan, tills batteriet börjar dö.

Xbox: Känns faktiskt skönare i handen än Dualsense, speciellt efter några timmar. Saknar dem häftiga tekniska sakerna från Dualsense, vilket gör att kontrollen känns "dödare" i spelen. Knappsatsen känns "billigare" och "plastigare" (tydliga klickljud) än konkurrenten. Jag gillar inte att byta batterier så jag kör trådat hela tiden via min mobilladdare. Den nya ryktade kontrollen ska vara mer lik Dualsense funktioner, och har jag inte förstått fel, så ska den ha inbyggda batterier.

Medlem
Skrivet av Gaara:

https://www.webhallen.com/se/product/325472-Xbox-Series-X-Rec...

Med detta uppladdningsbara batteri är det bara stoppa in en sladd, ingen station krävs. Du har valmöjligheter...
Batterier slits, om 2år får du inte många timmar speltid på en ps5 kontroll, lycka till byt ut det inbyggda batteriet...

Har redan bytt ut batterierna i bägge mina PS5 kontroller. Lätt, samt att de batterier jag köpte var betydligt bättre än de som satt i. Väl värt några hundralappar att göra.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Det är lättare att uppgradera lagringen på Xbox då man inte behöver öppna konsolen o skruva o hålla på, mickla med kylflänsar o sånt skit. Inget krångel med att hitta rätt lagring heller för Xbox, med Ps5 behöver du vara insatt med att uppfylla rätt prestanda siffror på minnet .

Sedan så kommer kommer man på att det finns youtube och att det tar mindre än 5min att byta lagring, vilket man förmodligen bara gör en gång per generation. Lagringen kan du också flytta över till PC och det går säkert även att använda den till PS6.
Tror inte det finns någon i hela världen som råkat haft sönder sin lagringsenhet eller PS5 vid byte heller, går typ inte att misslyckas med.

Ställen där man köper dessa brukar(nästan alltid) också inkludera "Passar bra till PS5" tydligt på produktsidan, så att risken att råka köpa fel är minimal. Xbox lösning har nästan aldrig rea heller då den inte har någon att konkurrera med.

Att Xbox Storage kostar minst dubbla priset med hälften av prestandan bör också såklart påverka omdömet😅

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Fast då är det ytterligare ett tillbehör att köpa, halva priset av en ny kontroller. Vilket gör att Xbox kontrollen kostar ännu mer för att sedan ha färre sensorer (ingen haptic feedback, ingen adaptive trigger, inget gyro).

Att byta batteri i Dualsense är enkelt. Standard skruvar och inget lim. Visst kan det vara ännu enklare, men det är en process de flesta inte ens behöver gå igenom

Ja men valmöjligheten finns där, går ju som sagt använda vanliga uppladdningsbara batterier och laddstation man redan äger sedan tidigare. Är ju 0 extra kostnad tycker jag då uppladdningsbara batterier hör till ett välsorterat hushåll då batterier används ju i många saker hemma mer än handkontroller till en xbox.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

PS5 fick stöd för Dolby Atmos i en uppdatering för tre månader sedan.

Nej.
stöd för Tempest 3D AudioTech i Atmos-container. Inte samma sak.

Medlem

Känns som Microsoft gav upp på Xbox redan efter 360. Den konsolen dominerade dock.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ang kontrollen så använder jag Xbox kontrollen mest gillar placeringen på styrspaken bättre.
Sen är det absolut ingen fördel med inbyggda uppladdningsbara batterier, det ska vara batterier man kan ta ut och byta om man vill.
Jag har sagt det flera ggr, bara för att kunna ha uppladdningsbara kontroller betyder inte att man behöver skippa funktionen att köra med enkla utbytbara batterier. Men det verkar en del ha väldigt svårt att förstå.

Konsumentfientligt drag för att "tvingas" köpa laddstation.
Bara därför bör ronden gå till xbox kontrollen.

Håller helt med, jag körde bara Playstation fram till fjärde då jag vägrade Xbox pga Microsoft. Sålde PS4 då den inte användes men ville ha en kontroll till min PC, testade då en Xbox Series kontroll, kändes så mycket bättre med spak placeringen på den, resten av funktionerna på PS kontrollen känns överflödiga, men det är bara vad jag känner.

Det brukar jag även säga till släkt och vänner som rådfrågar om vilken konsol jag rekommenderar. Kolla vilka spel du är intresserade av först, vilka exklusiva titlar som lockar mest. Om dem exklusiva titlarna inte är avgörande utan du spelar mest multiplatform, åk in till el-giganten eller liknande butiker och känn efter på handkontrollerna vilken du gillar mest. Övriga funktioner osv på konsolen är inget som en vanlig icke tekniskt intresserad svensson kommer märka någon skillnad på mellan konsolerna. Många multiplayer spel är ju numer cross-play också så vilken konsol kompisar spelar på spelar också mindre och mindre roll.

Skriv svar