Quake Champions

Robot
Quake Champions

Ett Quake för nutiden som alldeles för få har upptäckt.

#quake-champions


Medlem

Finns det till mobilen?
Skämt å sido men kul att de håller kvar vid anorna från Q3, de spel jag nog håller närmst hjärtat. Hade jag haft en dator så hade jag installerat det direkt nu har jag bara en statlig dator

Medlem
Diabotical

Diabotical är ett mycket bättre spel för den som är sugen på lite Quake-gameplay. Tyvärr har det inte heller lyckats slå igenom och skaffa några större skaror spelare.

Medlem
Skrivet av arelion:

Diabotical är ett mycket bättre spel för den som är sugen på lite Quake-gameplay. Tyvärr har det inte heller lyckats slå igenom och skaffa några större skaror spelare.

Diabotical är väldigt likt Q3. Jag förstår att vissa vill det, men jag tycker personligen att det är det tråkigaste quaket.
Q:C har lyckats få in känslan av varje Quake i ett enda spel, som borde göra de flesta nöjda. Dessutom fungerar champions bra och ger variation.

Jag älskar det här spelet.

Skribent
Skrivet av arelion:

Diabotical är ett mycket bättre spel för den som är sugen på lite Quake-gameplay. Tyvärr har det inte heller lyckats slå igenom och skaffa några större skaror spelare.

Jag tror den här typen av FPS blivit rätt nischade idag. Jag växte själv upp med Doom och Quake, men mina reflexer hänger inte alls med i hastigheten i dessa spel idag. Men det är ju kul om denna typ av spel ändå kan få existerar i ett hörn.


signatur

"Writer and Fighter"

phi
Medlem
Skrivet av arelion:

Diabotical är ett mycket bättre spel för den som är sugen på lite Quake-gameplay. Tyvärr har det inte heller lyckats slå igenom och skaffa några större skaror spelare.

Det är problemet med alla former av arena FPS. Den stora massan av spelare kommer aldrig dras till spel som har en hög inlärningskurva innan man ens blir ok på dem. Man måste nästan vara lite av en sadomasochist för att uppskatta dem.

Redaktör

Det är nåt med kontrollerna i Id:s spel - Q3 har magisk styrning. Jag har tröga reaktioner och har väl aldrig varit bra på area-fps, men det är fortfarande svinkul att skutta runt på Q3DM6. Banan i QC-videon bygger väl delvis på den.

Har lirat lite Q3 och UT med min 10-åring. Han föredrar UT eftersom det är lite mer förlåtande och har fler och roligare vapen. Q3 var för svårt tyckte han, men även UT var trögjobbat - de är verkligen oförlåtande för nybörjare. Så jag fick känna mig lite skillad där ett ögonblick i alla fall.


signatur
Avstängd

Föredrar fortfarande att spela Quake Live även fast det i princip är helt dött nu.

Quake Champions har en del bra saker som känslan i vissa vapen typ shotgun, men det mesta är sämre.

Det finns typ inga roliga game modes medan det fanns många bra i QL och på grund av att det är matchmaking istället för server browser så bildas inte samma sorts communityn som i Quake Live.
I Quake Live var jag med i Clan Arena-klaner, TDM-klaner, Instagib-CTF klaner och sen körde man clanwars mot andra klaner, och det anordnades till och med "Nation Cups" där man bildade landslag och tävlade mot varandra.

Man hade sina favoritservrar man gick in på för att bara snacka med folk, sådant går inte med matchmaking. Med matchmaking spelar man en match och blir sedan utkickad till menyn. Finns ingen tid för att snacka skit eller lära känna någon.

En annan ful grej de gör(eller iaf gjorde) är att de slänger in bottar med fejkade nick och fejkad ping när det inte finns tillräckligt med spelare för en match.

Var är själen?

Detta är LIDL-versionen av Quake i mitt tycke.

Kolla hur vackert Quake 3 är fortfarande:

Skrivet av arelion:

Diabotical är ett mycket bättre spel för den som är sugen på lite Quake-gameplay. Tyvärr har det inte heller lyckats slå igenom och skaffa några större skaror spelare.

Jag trodde det skulle vara det men egentligen är det bara en sämre version av Quake 3/Quake Live och saknar mycket av det som gjorde Quake 3 till ett så fantastiskt spel. Då tycker jag nog Reflex egentligen var bättre, hade lite mer egen själ.

Medlem

Tycker förmågorna förstör QC, gör det obalanserat. Hela idén bakom quake är att alla ska börja med samma förutsättningar och arbeta sig uppåt (hitboxar och lika mycket grundhälsa). Hjälten visor har t ex en wallhack-funktion som gör att man kan se igenom väggar. Hade folk använt detta för 20 år sedan så hade det varit fusk och du blivit bannad ganska snabbt, nu är det inbyggt....

Finns det inte ett Classic mode? Eller har jag drömt det?
Kul att de gett de olika karaktärerna personlighet och det är inget fel på tempot även fast jag nu får pisk. Även de tajta nya banorna och vapenkänslan.

Kanske tar en sväng och provar igen ikväll.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Måste ge id/bethesda beröm iaf.
Quake Champions har dragits med ett par hundra, ibland något tusen, spelare i många år men trots det har de fortsatt utveckla spelet och arrangerat ligor och turneringar.

Önskar spelet bättre men nu när det officiellt är släppt är jag rädd att det lämnas att dö :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Quake har alltid en speciellt plats i hjärtat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Quake Live är det sista spelbara quakespelet, synd att iD dödade det i favör för detta. Helt onödigt eftersom spel som dessa ändå inte säljer så bra idag. Dessutom KAN quake3 se väldigt bra ut med, det hade räckt med lite små uppdateringar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nu kommer jag väl som vanligt låta som en sur gammal gubbe men...

Rolig, klassisk Quake-gameplay
Egentligen inte. Det är långsammare, man saknar bunny/speed jumping, air control och instant weapon switch. Spela Quake 1 och man inser hur fel det känns att inte kunna styra i luften eller behöva vänta på att byta vapen.

Kämparna är en extra krydda
Näe usch! Låt Quake få vara Quake.

Estetisk fullträff
Champions är ett typiskt modernt spel med alldeles för mycket detaljer som inte balanserar sig väl med den visuella feedback spelaren behöver. Jämfört med UT1999 eller Quake 3 är Champions en visuell clusterfuck, som mer påminner om titlar som UT3.

Det går ju tokfort det här!
Mja kanske jämfört med CS och Halo, men inte med Quakeworld eller Q3 cpma.

Oförlåtande mot nybörjare
Tyvärr en konsekvens att det är så liten spelarbas.

Oklart hur mycket utvecklarna bryr sig om spelet
Att ID Software själva inte utveckla spelet och det inte ens var ID-tech motor säger tyvärr rätt mycket att de inte brydde sig om Quake. I början var Champions en katastrof, med urkass och ostabil nätkod, långa väntetider mellan matcher, ingen möjlighet att sätta upp egna servrar eller moddning och ett Quake många veteraner helt enkelt inte ville ha.

Medlem

Alldeles för mycket fokus på skins och lootlådor, knappt någon spelarbas alls (de flesta spelare du möter är faktiskt botar). Spelstudion är i princip ett par pers stor och har inte kunnat förvalta licensen imo. Det är ok underhållning men långt ifrån värdigt att kallas Quake

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Rolig, klassisk Quake-gameplay
Egentligen inte. Det är långsammare, man saknar bunny/speed jumping, air control och instant weapon switch. Spela Quake 1 och man inser hur fel det känns att inte kunna styra i luften eller behöva vänta på att byta vapen.

Det finns både bunnyjumping, strafejumping och cpm movement i Quake champions. Men olika karaktärer har lite olika movement system. Anarky och Sorlag är dom som har mest aircontrol med cpm liknande rörelser. Visor och Ranger är mest lik det i Quake 3. Sen har dom dom Clutch dubbeltap strafe hoppet som finns i unreal tornament, Nyx har wall jump och Athena har grapling hook grejen från Quake 2.

Är det exakt samma som i dom tidigare spelen, nä givetvis inte. Men dom försökte aldrig göra spelet som Q3 igen fast med ny motor (vilket jag hade hoppats). Dom försökte göra något smashbros liknande där dom tog idéerna från Quake, Doom och spinoffsen som kom efter som Team fortress och försökte matcha dom mot varandra. Det gick ju sådär men inte för att spelet i sig är dålig utan mycket pga utveckligen var väldigt buggig under lång tid. Sen spelade det aldrig någon roll att dom gjorde nya gamemodes för att det var för få spelare att fylla servrarna, alla ville bara spela DM, TDM och Instagibb. Sen kickade dom Saber interactive och sen dess har bara en person jobbat på spelet, SyncError. Så därför är spelet typ stillastående i utvecklingen och dom släpper bara ett par skins extra per säsong.

Skrivet av CosmicPunch:

En annan ful grej de gör(eller iaf gjorde) är att de slänger in bottar med fejkade nick och fejkad ping när det inte finns tillräckligt med spelare för en match.

Bottarna har 0 i ping nu för tiden. Det var precis när dom introducerade bottar som dom också hade fakeping.

Medlem

Bara jag som saknar Unreal Tournament? Galna vapen , bra maps och en riktigt rolig Text to speech , där man i ung ålder ständigt skrev "Oh you touch my tralala" I global chat , så alla fick det uppläst.


signatur

It´s a me

Medlem
Skrivet av magma:

Finns det inte ett Classic mode? Eller har jag drömt det?

Det finns Classic FFA, Classic Instagib (där alla är ranger utan abilities) i custom game. Det går även att skapa spel utan active ability till alla andra game modes där också men du kommer ha kvar karaktärernas inbyggade egenskaper då. Som passiva egenskaper (som doom's dubblejump, start HP/armor och hitbox. Problemet är ju att du måste hitta folk att bjuda in till din server då eftersom den inte är med i Quickplay.

Medlem

Även om man vill och hoppas att det ska bli värdigt spel, som Quake en gång var, så känns det rätt svårt att locka spela.
Vi som sitter o kommenterar här är ju alla typ 30+ och minns det gamla goda 90-talet.
När dom släppte Quake-remaken i våras, kunde man ju se hur snabbt multiplayerservrarna försvann, tog ju typ 1 vecka, sen fanns det en handfull kvar. Hade man loggat in o kollat nu, skulle jag gissa på 1 eller 2 servrar kvar.

Medlem

Synd att shootmania aldrig tog sig riktigt...
Eller alls..

Skribent
Skrivet av arelion:

Diabotical är ett mycket bättre spel för den som är sugen på lite Quake-gameplay. Tyvärr har det inte heller lyckats slå igenom och skaffa några större skaror spelare.

Har ofta tänkt att jag ska testa det, men rann först ut i sanden pga Epic launcher, sen pga att jag läst att det är svårt att få matcher. Får se, kanske ger mig på det någon dag framöver.

Skrivet av Sapiens:

Nu kommer jag väl som vanligt låta som en sur gammal gubbe men...

Rolig, klassisk Quake-gameplay
Egentligen inte. Det är långsammare, man saknar bunny/speed jumping, air control och instant weapon switch. Spela Quake 1 och man inser hur fel det känns att inte kunna styra i luften eller behöva vänta på att byta vapen.

Kämparna är en extra krydda
Näe usch! Låt Quake få vara Quake.

Estetisk fullträff
Champions är ett typiskt modernt spel med alldeles för mycket detaljer som inte balanserar sig väl med den visuella feedback spelaren behöver. Jämnfört med UT1999 eller Quake 3 är Champions en visuell clusterfuck, som mer påminner om titlar som UT3.

Det går ju tokfort det här!
Mja kanske jämnfört med CS och Halo, men inte med Quakeworld eller Q3 cpma.

Oförlåtande mot nybörjare
Tyvärr en konsekvens att det är så liten spelarbas.

Oklart hur mycket utvecklarna bryr sig om spelet
Att ID Software själva inte utveckla spelet och det inte ens var ID-tech motor säger tyvärr rätt mycket att de inte brydde sig om Quake. I början var Champions en katastrof, med urkass och ostabil nätkod, långa väntetider mellan matcher, ingen möjlighet att sätta upp egna servrar eller moddning och ett Quake många veteraner helt enkelt inte ville ha.

Du har poänger tycker jag, Quake Champions verkar vara en riktig vattendelare. Jag som personligen brukar luta mer åt vidareutveckling och göra nya saker med äldre varumärken är nöjd med spelet. Vill man däremot ha mer av en klassisk förvaltning, mer bevarande av det gamla med mer restriktiva förändringar, förstår jag att man inte håller med mig.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

ELF
Medlem

Jag har inget emot grafiken. Jag är dock inte så värst intresserad av champions delen, men då vil jag ju såklart att det ska vara lätt att spela med andra spelare och inte behöva bjuda in eller bli inbjuden som nämndes i en kommentar.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Det finns både bunnyjumping, strafejumping och cpm movement i Quake champions. Men olika karaktärer har lite olika movement system. Anarky och Sorlag är dom som har mest aircontrol med cpm liknande rörelser. Visor och Ranger är mest lik det i Quake 3. Sen har dom dom Clutch dubbeltap strafe hoppet som finns i unreal tornament, Nyx har wall jump och Athena har grapling hook grejen från Quake 2.

Är det exakt samma som i dom tidigare spelen, nä givetvis inte. Men dom försökte aldrig göra spelet som Q3 igen fast med ny motor (vilket jag hade hoppats). Dom försökte göra något smashbros liknande där dom tog idéerna från Quake, Doom och spinoffsen som kom efter som Team fortress och försökte matcha dom mot varandra. Det gick ju sådär men inte för att spelet i sig är dålig utan mycket pga utveckligen var väldigt buggig under lång tid. Sen spelade det aldrig någon roll att dom gjorde nya gamemodes för att det var för få spelare att fylla servrarna, alla ville bara spela DM, TDM och Instagibb. Sen kickade dom Saber interactive och sen dess har bara en person jobbat på spelet, SyncError. Så därför är spelet typ stillastående i utvecklingen och dom släpper bara ett par skins extra per säsong.

Nu var det visserligen ett tag sedan jag spelade Champions men har för mig att det var ingen champion med samtliga förmågor man hade Q3 CPMA. Sorlag hade vissa abilities men jag tyckte han kändes slö som satan att styra. Närmast var kanske Anarky då men har för mig han saknade strafejump eller något. Det kändes bara väldigt fel. Typ som man inte kan lägga i rätt växel i en bil. Dessutom saknas instant weapon switch helt, vilket gör att ens timing blir alldeles fel. Eller för den delen möjlighet att ens spela Clan Arena, som öppnar upp helt annorlunda rockjump-taktiker och hastigheter.

Skrivet av Mattias Frost:

Du har poänger tycker jag, Quake Champions verkar vara en riktig vattendelare. Jag som personligen brukar luta mer åt vidareutveckling och göra nya saker med äldre varumärken är nöjd med spelet. Vill man däremot ha mer av en klassisk förvaltning, mer bevarande av det gamla med mer restriktiva förändringar, förstår jag att man inte håller med mig.

Jag personligen hade allra helst sett en vidareutveckling på Quake 3 CPMA, var där Quake nådde toppen för mig.

Hursom, det hade varit kul att se en storsatsning på ett nytt AAA-Quake av ID Software. Med ID Tech och en riktig singelplayer/co-op kampanj, så miljontals nya spelar har ett enkelt och roligt sätt att komma igång och lära sig spelets grunder och rörelser. Multiplayer med CTF, Clan Arena, TM, DM. Möjlighet för banverktyg, moddning/mutators, egna servrar och bottar.

Medlem

Mixa fysik från olika quake, mixa hitbox, mixa hälsa- och armorvärden och lägga till varierande former av "I win"-abilities var ett misstag. Man ändrar inte quake formeln, lika lite som man inte gör ändringar på schack. Att titta på någon dåre som kört QW/Painkiller/Defrag i 25 år flyga runt på banan som någon racerbil medans någon annan inte har den farten men istället ett wallhack är något man hade häpnats över som gammal quaker om man hade fått en inblick i hur framtiden skulle bli. Lägg sen till en grappling hook på det hela så får du se hur en bra spelare kontrollerar hela kartan genom att vara ÖVERALLT, NÄRSOMHELST inom några sekunder.

Det finns ingen jämn spel-plan längre, det handlar mer om hur du kan utnyttja olika skillnader hos champions mot din motståndare. Har du tagit kontroll över kartan så ska det vara för att du har förtjänat den positionen, inte för att du gjorde någon rail+spruta eld kombo i ansiktet på någon eller för att du helt enkelt tar dig snabbare till items pga att du spelar med CPMA-fysik och din motståndare glider runt i Q3 och ska försöka ta igen detta genom att du har lite mindre max hp och armor och mindre hitbox. För att inte tala om insteget för nybörjare, det var redan svårt i gamla quake för nya att komma in, lägg till att du nu ska mästra crouchsliding, bunnyhopping och allt möjligt skit ovanpå det så tigger du om att nya spelare kommer fly fältet när de blir totalt demolerade och inte har en enda suck när de försöker njuta av spelet. Vilken 9-åring som helst som inte når ner till golvet med fötterna kan gå in i Valorant och få lite kills och ha kul när som helst, hur hade det gått för honom i Quake Champions? Smärta, tårar och pissiga kommentarer.

Att de försökte "tvinga" på spelarna Sacrifice istället för CTF ska man inte ens tala om, eller varför inte ändra 1vs1-formeln genom att man väljer 3 olika champions med ett liv vardera. Det värsta hånet var hur länge spelarna fick vänta på Clan Arena som utan tvekan var det populäraste spelläget i Quake Live. Det ena quake-frånvända idiotbeslutet efter det andra. Gå in hos CS:GO communityn och försök göra sånnadär ändringar hos spelet så får du se hur uppskattat det hade blivit.

"Jaaaameeen fjaamtiden vi måste utveckla schpelet"

Det fanns inga höga förhoppningar för AFPS genren så de tog en chansning med liten budget och det gick som det gick. Saber utvecklade skiten mer eller mindre gratis i utbyte mot att få idtech till sina nya spel. Tim Willits lämnade inte ID och dök upp hos Saber av någon tillfällighet.

Rör. Inte. Vad. Som. Gjorde. Ditt. Spel. Till. En. Klassiker.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Jag förstår inte vad som är vitsen med att det ska gå så jäkla fort i Quake?
Som i Quake 3 Clan Arena Movement-videon ovan. Jag hinner ju inte ens se vad som händer!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Jag förstår inte vad som är vitsen med att det ska gå så jäkla fort i Quake?
Som i Quake 3 Clan Arena Movement-videon ovan. Jag hinner ju inte ens se vad som händer!

Ja, den videon är lite väl absurd. 😛

Medlem
Skrivet av autograph:

Jag förstår inte vad som är vitsen med att det ska gå så jäkla fort i Quake?
Som i Quake 3 Clan Arena Movement-videon ovan. Jag hinner ju inte ens se vad som händer!

Det är folk som tävlar i vem som är snabbast. En liten sub-genre till spelet.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Avstängd
Skrivet av autograph:

Jag förstår inte vad som är vitsen med att det ska gå så jäkla fort i Quake?
Som i Quake 3 Clan Arena Movement-videon ovan. Jag hinner ju inte ens se vad som händer!

Det där är en mod till Quake 3 som gör att man kan svänga i luften och då accelererar man samtidigt, blir lite mer lattjo lajban där alla bara flyger runt.
Vanliga Quake är inte riktigt så snabbt. Det är också hög FOV i videon så ser snabbare ut än vad det egentligen är.

Medlem
Skrivet av autograph:

Jag förstår inte vad som är vitsen med att det ska gå så jäkla fort i Quake?
Som i Quake 3 Clan Arena Movement-videon ovan. Jag hinner ju inte ens se vad som händer!

Quake var ett snabbt spel från första början.

Och det var även Doom för den delen.

Snarare först i Quake 2 och Quake 3 där ID Software börja slöa ner spelen lite.

Sen får man tänka på att Quake done 100% Quick och Clan Arena Movement-videon knappast representerar hur de flesta spelar spelet. Tycker dock att det är schyst att ha möjligheten för snabba rörelser i ett spel. Quake/Quakeworld är kanske de mest oförlåtande om man vill spela på en lite högre nivå. Väldigt snabbt och dessutom banor med ganska trånga utrymmen.

Q3 CPMA är nog lite enklare än man tror. Dels eftersom banorna kan vara lite mer öppna, man har ofta ganska kraftig air-control vilket gör det betydligt lättare att kontrollera ens rörelse i luften och så tar man heller inte skada av ens egna raketer. Allt detta gör att man relativt snabbt kan genomföra vissa manövrar som kanske ser svårare ut än de egentligen är.

Och som tidigare nämnt med hög FOV ser allt mycket snabbare ut än det i själva verket är. Kollar man på en youtube video i 30fps med hög FOV kan vissa saker bli svåra att följa. Men det är helt annorlunda när man spelar själv i 60-120fps.

Medlem
Skrivet av magma:

Tycker förmågorna förstör QC, gör det obalanserat. Hela idén bakom quake är att alla ska börja med samma förutsättningar och arbeta sig uppåt (hitboxar och lika mycket grundhälsa).

Merparten av mitt liv sedan levelsystem och perks letade sig in i FPS har jag förklarat att det som fått mig och mina gelikar hookade har varit att den enda leveln och perks man erhåller sitter i sin egna lilla hjärna.

Detta ger inte bara mig behållning av att jag blir bättre, jag imponeras och tittar även automatiskt mer på andra coola snubbar och snubborinnor

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Nu var det visserligen ett tag sedan jag spelade Champions men har för mig att det var ingen champion med samtliga förmågor man hade Q3 CPMA. Sorlag hade vissa abilities men jag tyckte han kändes slö som satan att styra. Närmast var kanske Anarky då men har för mig han saknade strafejump eller något. Det kändes bara väldigt fel. Typ som man inte kan lägga i rätt växel i en bil. Dessutom saknas instant weapon switch helt, vilket gör att ens timing blir alldeles fel. Eller för den delen möjlighet att ens spela Clan Arena, som öppnar upp helt annorlunda rockjump-taktiker och hastigheter.

Det här är det närmaste du får CPM hastighet i Quake champions tyvärr.
Dom har också lagt till Clan Arena som game mode både i Quickplay och Custom games. Det tar bort abilites men det har inte instant weaponswitching på samma sätt som Q3 hade.

12
Skriv svar