Simcity får kanske offline-läge – men inte större städer

Sida 1 av 3
Nyhet
2013-10-05 16:50
Simcity får kanske offline-läge – men inte större städer
Cenorida
2013-10-05 16:52
Simcity får kanske offline-läge – men inte större städer

För mig har det ingen större betydelse dock för andra så

metro swe
2013-10-05 16:59

Har inte rört spelet sedan release Finns inte så mycket att göra efter man har fyllt upp stadens yta..

redruM
2013-10-05 17:01

Storleken har betydelse.

ELF
2013-10-05 17:07

W00t, är spelmotorn så dålig så de ger upp?
Man får väl hoppas att de börjar om på nytt och verkligen gör en bra uppföljare till SC4.

wallde
2013-10-05 17:13

Och där avinstallerade jag sim-city för gott. Tack och hej

Korkish
2013-10-05 17:19

"Buechner meddelar att de efter flera månaders arbete slutar jobba mot att leverera större städer."

Och där dog spelet för mig. Jag har inte avinstallerat det i hopp om att större städer skulle komma i framtiden, men tji fick man.

Ftmch
2013-10-05 17:20

SimTown med lite skyskrapor alltså? Jag är glad att jag inte har köpt eländet.

anon40744
2013-10-05 17:35

Det roliga är att det säkerligen kommer som ett DLC

150 kronor och du kan köra Sim City Offline...måste vara världens bästa DLC.

2013-10-05 17:36

Tack och lov för att man inte spelar spelet!

Girre
2013-10-05 17:38

De enda som spelarna vill ha som expansion kommer inte!

IceMan
2013-10-05 17:38

Hahahahahhaha ååå ahahahahha. _amatörer_ Sim City.. nej detta får nu heta som ett äldre spel, Sim town. Inga större kartor... herregud... _amatörer_ det gick på 90talet för i helvete.... _amatörer_+skämms på er.

anon_5704
2013-10-05 17:39

Jäkla tur att man lät förnuftet bestämma om spelet skulle köpas eller inte på releasedagen...

Ajoli
2013-10-05 17:49

Jag vill ha pengarna tillbaka.

joppe_k
2013-10-05 17:52

Vilken jäkla bullcrap.

Jag ska förklara vad de _egentligen_ menar:
EA och Maxis förväntade sig en kioskvältarsuccé. För det skapade de ett onlineläge där de kan mjölka spelarna på mikrotransaktioner och kanske tom. månadsavgifter om det blev riktigt framgångsrikt.

Nu blev inte spelet den stora mega-succé som de förväntade sig och nu tror de inte längre att det kommer att finnas tillräckligt många onlinespelare/transaktioner i framtiden för att göra serverparken lönsam.

På det här sättet vill de förbereda för den nedläggning av online läget (och minskning av serverkostnader) som med säkerhet kommer om drygt ett år.

Lyssna på kritiken från spelarna? Vilken jäkla bullcrap, säger jag bara. Hur lättlurade tror de egentligen att vi är?

anon1001
2013-10-05 17:55
Skrivet av joppe_k:

Vilken jäkla bullcrap.

Jag ska förklara vad de _egentligen_ menar:
EA och Maxis förväntade sig en kioskvältarsuccé. För det skapade de ett onlineläge där de kan mjölka spelarna på mikrotransaktioner och kanske tom. månadsavgifter om det blev riktigt framgångsrikt.

Nu blev inte spelet den stora mega-succé som de förväntade sig och nu tror de inte längre att det kommer att finnas tillräckligt många onlinespelare/transaktioner i framtiden för att göra serverparken lönsam.

På det här sättet vill de förbereda för den nedläggning av online läget (och minskning av serverkostnader) som med säkerhet kommer om drygt ett år.

Lyssna på kritiken från spelarna? Vilken jäkla bullcrap, säger jag bara. Hur lättlurade tror de egentligen att vi är?

Amen to that, och sa dom inte från början att det var omöjligt att lira offline? Eftersom superspelet SimCity har en sådan suveränt avancerad (ironi™) simulering som kräver beräkningar från deras magiska moln? Att simuleringen i sig inte existerar är ju också konstigt...

KatOne
2013-10-05 18:03
Skrivet av Aresz:

Amen to that, och sa dom inte från början att det var omöjligt att lira offline? Eftersom superspelet SimCity har en sådan suveränt avancerad (ironi™) simulering som kräver beräkningar från deras magiska moln? Att simuleringen i sig inte existerar är ju också konstigt...

Värt att notera är det att sen dag 1 så har crack legat ute som fungerar via en s.k. dummy server, som skickar och tar emot data från spelet men utan att faktiskt göra några beräkningar. Den trafiken som själva spelet skickar är med avsikt inlagd av utvecklarna för att likt med tentakler binda spelet till en relativt onödig online-komponent.

Detta vet vi bland annat eftersom att reverse engineering av servermjukvaran gick så ofantligt fort (till skillnad från äkta piratservermjukvara som utvecklas i åratal) - allt crackarna behövde göra var att få sin dummy server att ge samma paket tillbaka som svar för att få igenom det - obehandlat. Som ett plank som returnerar tennisbollar.

Så servrarnas enda funktion är under själva spelandet att utan hjärna nicka ja till (på klientsidan) redan färdigprocessad information.

Med andra ord, detta tröskverk i laggighet och ohälsosam dataövevikt lades på för att försvara "alltid online"-läget, "alltid online"-läget var alltså inte inkluderat för att försvara något faktiskt behov av servertrafik (utöver DRM, mikrotransaktionsförsäljning och dylikt).

Vilket såklart bidrar till att förklara sammanbrottet av servrarna vid launch. De hade inte investerat i ordentliga servrar eftersom majoriteten av trafiken (utöver logins, achivement tracking m.m.) var ren junk data som bara ska speglas eller möjligen stämplas med några bytes först. Varför hyra/köpa dyra serverparker till skräpdata? Så vad som hände var att de föll i sin egen grävda grop, de blev DDoSade av sin egen helt onödiga UDP-trafik.

Gratulerar, EA. Gratulerar.

2013-10-05 18:04

Att dom inte kollade in konkurresnse? Cities XL nån ? började med bara online, blev ingen hit tog bort online mode helt hade inte råd med servrarna, gjorde om spelet till offline enbart

Jag hoppas deras research och marketing avdelning får sparken allihopa för att inte kollat upp marknaden ordentligt

anon1001
2013-10-05 18:12
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Aresz:

Amen to that, och sa dom inte från början att det var omöjligt att lira offline? Eftersom superspelet SimCity har en sådan suveränt avancerad (ironi™) simulering som kräver beräkningar från deras magiska moln? Att simuleringen i sig inte existerar är ju också konstigt...

Värt att notera är det att sen dag 1 så har crack legat ute som fungerar via en s.k. dummy server, som skickar och tar emot data från spelet men utan att faktiskt göra några beräkningar. Den trafiken som själva spelet skickar är med avsikt inlagd av utvecklarna för att likt med tentakler binda spelet till en relativt onödig online-komponent.

Detta vet vi bland annat eftersom att reverse engineering av servermjukvaran gick så ofantligt fort (till skillnad från äkta piratservermjukvara som utvecklas i åratal) - allt crackarna behövde göra var att få sin dummy server att ge samma paket tillbaka som svar för att få igenom det - obehandlat. Som ett plank som returnerar tennisbollar.

Så servrarnas enda funktion är under själva spelandet att utan hjärna nicka ja till (på klientsidan) redan färdigprocessad information.

Med andra ord, detta tröskverk i laggighet och ohälsosam dataövevikt lades på för att försvara "alltid online"-läget, "alltid online"-läget var alltså inte inkluderat för att försvara något faktiskt behov av servertrafik (utöver DRM, mikrotransaktionsförsäljning och dylikt).

Vilket såklart bidrar till att förklara sammanbrottet av servrarna vid launch. De hade inte investerat i ordentliga servrar eftersom majoriteten av trafiken (utöver logins, achivement tracking m.m.) var ren junk data som bara ska speglas eller möjligen stämplas med några bytes först. Varför hyra/köpa dyra serverparker till skräpdata? Så vad som hände var att de föll i sin egen grävda grop, de blev DDoSade av sin egen helt onödiga UDP-trafik.

Gratulerar, EA. Gratulerar.

Ja denna sorgliga historia tar aldrig slut, minns mig ha läst något liknande tidigare, men inte så detaljerat som du har gjort, bra! Alla lögner och misstag som har med detta spel att göra får ju Rome 2 att bli Game of the decade. Tråkigt att dom även nu i efterhand fortsätter att komma med lögner, (för då går det ju att göra större kartor, eller hur?) och släpper svindyra DLC. Maxis och EA alltså..vilket dröpligt slut för SimCity.

Pjotor
2013-10-05 18:22
Lolflakes
2013-10-05 19:41

Tur att jag inte köpte det. Hade definitivt köpt det om de hade fixat alla saker som var fel med spelet.

Bojkott
2013-10-05 19:43

Flyter på hur fint som helst för mig och jag tvivlar att några extra kvarter skulle få min dator att gå ner på knä och be om nåd. Nä ja gav upp det här spelet för länge sen. Potentialen fanns där, men EA fuckar som vanligt upp allt.

totte1015
2013-10-05 19:48

Förbannade Maxis. Ligger i papperskorgen för min del nu. Inget nytt kommer jag att köpa av dem jävla asen.

FL3JM
2013-10-05 20:05

Man borde ju få bygga på HELA ytan, inte bara i ett par små städer. Dessutom borde man kunna få bygga TILLSAMMANS med kompisar i någon form av shared-base stil. Multiplayer som det är nu är ju bara ett skämt.
Jag hoppas att det kommer en mod som tillåter detta i framtiden, tills dess ligger det här spelet i papperskorgen.

Vileoxe
2013-10-05 20:55

Senast spelat: 19 mars

vuze2143
2013-10-05 21:31

GIF Simtown 2 !!! =D

2013-10-05 21:34

Är det så svårt att ge spelarna vad dom vill ha? ... Tydligen.

bionicman
2013-10-05 21:40

Maxis är sååå rökta.
Dom riskerar nu att gå under, och det ända dom har att skylla på är sin egen inkompetens och girighet.

SC4

k3m
2013-10-05 21:58
Skrivet av joppe_k:

Vilken jäkla bullcrap.

Jag ska förklara vad de _egentligen_ menar:
EA och Maxis förväntade sig en kioskvältarsuccé. För det skapade de ett onlineläge där de kan mjölka spelarna på mikrotransaktioner och kanske tom. månadsavgifter om det blev riktigt framgångsrikt.

Nu blev inte spelet den stora mega-succé som de förväntade sig och nu tror de inte längre att det kommer att finnas tillräckligt många onlinespelare/transaktioner i framtiden för att göra serverparken lönsam.

På det här sättet vill de förbereda för den nedläggning av online läget (och minskning av serverkostnader) som med säkerhet kommer om drygt ett år.

Lyssna på kritiken från spelarna? Vilken jäkla bullcrap, säger jag bara. Hur lättlurade tror de egentligen att vi är?

visst är det så tyvärr. sen att de inte kommer att göra spelytan större beror oxå bara på pengar. tur att jag inte köpte skiten

Raid25
2013-10-05 22:22
Skrivet av bionicman:

Maxis är sååå rökta.
Dom riskerar nu att gå under, och det ända dom har att skylla på är sin egen inkompetens och girighet.

SC4

Så Maxis kommer att gå under ekonomiskt p.g.a beslutet att inte göra större städer?
Vad baserar du det på?

Sida 1 av 3