Simcity får kanske offline-läge – men inte större städer
W00t, är spelmotorn så dålig så de ger upp?
Man får väl hoppas att de börjar om på nytt och verkligen gör en bra uppföljare till SC4.
Vilken jäkla bullcrap.
Jag ska förklara vad de _egentligen_ menar:
EA och Maxis förväntade sig en kioskvältarsuccé. För det skapade de ett onlineläge där de kan mjölka spelarna på mikrotransaktioner och kanske tom. månadsavgifter om det blev riktigt framgångsrikt.
Nu blev inte spelet den stora mega-succé som de förväntade sig och nu tror de inte längre att det kommer att finnas tillräckligt många onlinespelare/transaktioner i framtiden för att göra serverparken lönsam.
På det här sättet vill de förbereda för den nedläggning av online läget (och minskning av serverkostnader) som med säkerhet kommer om drygt ett år.
Lyssna på kritiken från spelarna? Vilken jäkla bullcrap, säger jag bara. Hur lättlurade tror de egentligen att vi är?
Vilken jäkla bullcrap.
Jag ska förklara vad de _egentligen_ menar:
EA och Maxis förväntade sig en kioskvältarsuccé. För det skapade de ett onlineläge där de kan mjölka spelarna på mikrotransaktioner och kanske tom. månadsavgifter om det blev riktigt framgångsrikt.
Nu blev inte spelet den stora mega-succé som de förväntade sig och nu tror de inte längre att det kommer att finnas tillräckligt många onlinespelare/transaktioner i framtiden för att göra serverparken lönsam.
På det här sättet vill de förbereda för den nedläggning av online läget (och minskning av serverkostnader) som med säkerhet kommer om drygt ett år.
Lyssna på kritiken från spelarna? Vilken jäkla bullcrap, säger jag bara. Hur lättlurade tror de egentligen att vi är?
Amen to that, och sa dom inte från början att det var omöjligt att lira offline? Eftersom superspelet SimCity har en sådan suveränt avancerad (ironi™) simulering som kräver beräkningar från deras magiska moln? Att simuleringen i sig inte existerar är ju också konstigt...
Amen to that, och sa dom inte från början att det var omöjligt att lira offline? Eftersom superspelet SimCity har en sådan suveränt avancerad (ironi™) simulering som kräver beräkningar från deras magiska moln? Att simuleringen i sig inte existerar är ju också konstigt...
Värt att notera är det att sen dag 1 så har crack legat ute som fungerar via en s.k. dummy server, som skickar och tar emot data från spelet men utan att faktiskt göra några beräkningar. Den trafiken som själva spelet skickar är med avsikt inlagd av utvecklarna för att likt med tentakler binda spelet till en relativt onödig online-komponent.
Detta vet vi bland annat eftersom att reverse engineering av servermjukvaran gick så ofantligt fort (till skillnad från äkta piratservermjukvara som utvecklas i åratal) - allt crackarna behövde göra var att få sin dummy server att ge samma paket tillbaka som svar för att få igenom det - obehandlat. Som ett plank som returnerar tennisbollar.
Så servrarnas enda funktion är under själva spelandet att utan hjärna nicka ja till (på klientsidan) redan färdigprocessad information.
Med andra ord, detta tröskverk i laggighet och ohälsosam dataövevikt lades på för att försvara "alltid online"-läget, "alltid online"-läget var alltså inte inkluderat för att försvara något faktiskt behov av servertrafik (utöver DRM, mikrotransaktionsförsäljning och dylikt).
Vilket såklart bidrar till att förklara sammanbrottet av servrarna vid launch. De hade inte investerat i ordentliga servrar eftersom majoriteten av trafiken (utöver logins, achivement tracking m.m.) var ren junk data som bara ska speglas eller möjligen stämplas med några bytes först. Varför hyra/köpa dyra serverparker till skräpdata? Så vad som hände var att de föll i sin egen grävda grop, de blev DDoSade av sin egen helt onödiga UDP-trafik.
Gratulerar, EA. Gratulerar.
Att dom inte kollade in konkurresnse? Cities XL nån ? började med bara online, blev ingen hit tog bort online mode helt hade inte råd med servrarna, gjorde om spelet till offline enbart
Jag hoppas deras research och marketing avdelning får sparken allihopa för att inte kollat upp marknaden ordentligt
Amen to that, och sa dom inte från början att det var omöjligt att lira offline? Eftersom superspelet SimCity har en sådan suveränt avancerad (ironi™) simulering som kräver beräkningar från deras magiska moln? Att simuleringen i sig inte existerar är ju också konstigt...
Värt att notera är det att sen dag 1 så har crack legat ute som fungerar via en s.k. dummy server, som skickar och tar emot data från spelet men utan att faktiskt göra några beräkningar. Den trafiken som själva spelet skickar är med avsikt inlagd av utvecklarna för att likt med tentakler binda spelet till en relativt onödig online-komponent.
Detta vet vi bland annat eftersom att reverse engineering av servermjukvaran gick så ofantligt fort (till skillnad från äkta piratservermjukvara som utvecklas i åratal) - allt crackarna behövde göra var att få sin dummy server att ge samma paket tillbaka som svar för att få igenom det - obehandlat. Som ett plank som returnerar tennisbollar.
Så servrarnas enda funktion är under själva spelandet att utan hjärna nicka ja till (på klientsidan) redan färdigprocessad information.
Med andra ord, detta tröskverk i laggighet och ohälsosam dataövevikt lades på för att försvara "alltid online"-läget, "alltid online"-läget var alltså inte inkluderat för att försvara något faktiskt behov av servertrafik (utöver DRM, mikrotransaktionsförsäljning och dylikt).
Vilket såklart bidrar till att förklara sammanbrottet av servrarna vid launch. De hade inte investerat i ordentliga servrar eftersom majoriteten av trafiken (utöver logins, achivement tracking m.m.) var ren junk data som bara ska speglas eller möjligen stämplas med några bytes först. Varför hyra/köpa dyra serverparker till skräpdata? Så vad som hände var att de föll i sin egen grävda grop, de blev DDoSade av sin egen helt onödiga UDP-trafik.
Gratulerar, EA. Gratulerar.
Ja denna sorgliga historia tar aldrig slut, minns mig ha läst något liknande tidigare, men inte så detaljerat som du har gjort, bra! Alla lögner och misstag som har med detta spel att göra får ju Rome 2 att bli Game of the decade. Tråkigt att dom även nu i efterhand fortsätter att komma med lögner, (för då går det ju att göra större kartor, eller hur?) och släpper svindyra DLC. Maxis och EA alltså..vilket dröpligt slut för SimCity.
Man borde ju få bygga på HELA ytan, inte bara i ett par små städer. Dessutom borde man kunna få bygga TILLSAMMANS med kompisar i någon form av shared-base stil. Multiplayer som det är nu är ju bara ett skämt.
Jag hoppas att det kommer en mod som tillåter detta i framtiden, tills dess ligger det här spelet i papperskorgen.
Vilken jäkla bullcrap.
Jag ska förklara vad de _egentligen_ menar:
EA och Maxis förväntade sig en kioskvältarsuccé. För det skapade de ett onlineläge där de kan mjölka spelarna på mikrotransaktioner och kanske tom. månadsavgifter om det blev riktigt framgångsrikt.
Nu blev inte spelet den stora mega-succé som de förväntade sig och nu tror de inte längre att det kommer att finnas tillräckligt många onlinespelare/transaktioner i framtiden för att göra serverparken lönsam.
På det här sättet vill de förbereda för den nedläggning av online läget (och minskning av serverkostnader) som med säkerhet kommer om drygt ett år.
Lyssna på kritiken från spelarna? Vilken jäkla bullcrap, säger jag bara. Hur lättlurade tror de egentligen att vi är?
visst är det så tyvärr. sen att de inte kommer att göra spelytan större beror oxå bara på pengar. tur att jag inte köpte skiten