Nintendo höjer spelpriserna i Sverige och Norge

Medlem
Skrivet av Majoren:

Du menar spel som släpptes last gen på PS4 nu sjunkit i pris?
Verkar vad jag kan se inte som att några av Sony-utgivna spelen sänkts permanent i pris på PS5 i alla fall. Det verkar vara 890:- och uppåt rakt igenom.

Du tänker på Sony exklusiva spel då? Ja de går inte ner så oftast. Men övriga PS5 spel går ner snabbt i pris.

Skrivet av lasselason:

Jag tror alla är överens om att dessa företag vill tjäna pengar, Nintendos spel fortsätter allt som oftast att sälja över lång tid, detta innebär att deras affärsmodell är att behålla priserna på den nivå de gör, för att det säljer och de tjänar pengar. Sony hade gjort likadant om deras spel inte behövde en prissänkning för att fortsätta sälja, det handlar liksom inte om att nån är elak eller fientlig, det är buisness. Sen tycker ju jag att det på ett sätt känns lite bra att man vet att när du köper ett Nintendospel så behöver du inte oroa dig för att det säljs för 199:- 2 månader senare, ibland överväger man ju att vänta med spel för att man vet att det finns en chans att priset sänks drastiskt inom en kort tid, det är ju inte heller bra för branschen. Önskar jag att spel kostade mindre? Självklart, men så är det inte, för övrigt så ligger ju Nintendos nypris för spel flera hundra kronor under andra företags nypris spel.

Förstår hur du tänker. Känns dock mer konsumentvänligt med Sonys taktik då även människor med en inte lika fet plånbok kan köpa ett spel. Sen tycker jag att spelpriserna är helt orimliga ändå.

Medlem

Tråkigt men inte så förvånande. Köpte en Switch för 3 år sen och har inte sett en enda rea värd namnet.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Du tänker på Sony exklusiva spel då? Ja de går inte ner så oftast. Men övriga PS5 spel går ner snabbt i pris.

Förstår hur du tänker. Känns dock mer konsumentvänligt med Sonys taktik då även människor med en inte lika fet plånbok kan köpa ett spel. Sen tycker jag att spelpriserna är helt orimliga ändå.

Ja det är dyrt, håller med. Däremot tror jag inte Sony sänker priserna för att vara ”schyssta” mot de som inte har råd, de gör det enbart efter en kalkyl, det är ett strävande efter maximal vinst på varje produkt, precis som Nintendo, skillnaden är att Nintendo kan hålla uppe sina priser och ändå sälja, det är bara att kika på försäljningen av spel. Det är kapitalism, kolla bara på hur det sparkas personal överallt, går det inte med vinst så finns det inget humant tänk kvar, man sparkar folk för att kunna uppnå bättre kvartalsrapporter så aktieägarna blir nöjda.

Medlem

Har man inte råd låter man bli, eller så skaffar man ett jobb. Att läsa massa snyftande och gnäll är bara sorgligt.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ja det är dyrt, håller med. Däremot tror jag inte Sony sänker priserna för att vara ”schyssta” mot de som inte har råd, de gör det enbart efter en kalkyl, det är ett strävande efter maximal vinst på varje produkt, precis som Nintendo, skillnaden är att Nintendo kan hålla uppe sina priser och ändå sälja, det är bara att kika på försäljningen av spel. Det är kapitalism, kolla bara på hur det sparkas personal överallt, går det inte med vinst så finns det inget humant tänk kvar, man sparkar folk för att kunna uppnå bättre kvartalsrapporter så aktieägarna blir nöjda.

Jag säger inte emot dig. Jag påpekar endast att det finns en större variation i priserna bland de andra konsolerna tillskillnad från Nintendo. Alla företag drivs av att tjäna större intäkter, sen använder spelföretagen helt klart olika taktiker för att nå de målen.

Medlem
Skrivet av PH2000:

Har man inte råd låter man bli, eller så skaffar man ett jobb. Att läsa massa snyftande och gnäll är bara sorgligt.

Man kan väl tycka att priserna är orimliga även om man har råd. Är väl ingen skillnad att vi talar om ökande priser på spel som om vi talade om bostadsrätter, bilar, resor, mat eller hobbys i övrigt?

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Jag säger inte emot dig. Jag påpekar endast att det finns en större variation i priserna bland de andra konsolerna tillskillnad från Nintendo. Alla företag drivs av att tjäna större intäkter, sen använder spelföretagen helt klart olika taktiker för att nå de målen.

Ah ok, då är vi överens. Du har helt rätt.

Medlem

Men vilken jäkla tur att det finns gamepass då 👍Ja jag vet att Nintendos spel finns inte där. Men ändå är det ett alternativ att hoppa till gamepass istället om man kan offra Nintendo spelen när det blivit dyrare.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Man kan väl tycka att priserna är orimliga även om man har råd. Är väl ingen skillnad att vi talar om ökande priser på spel som om vi talade om bostadsrätter, bilar, resor, mat eller hobbys i övrigt?

Tycker man tex att 700 pistoler är dyrt för exempelvis Zelda ToTK så ska man nog överge spelandet... Ett bra spel SKA kosta då det är underhållning! Spel är otroligt billigt om man jämför med att gå på t.ex. konsert, teater eller elit-sport! Saker och ting är inte gratis i livet. Vill man ha kvalite så måste det få kosta. Du kan inte få en oxfile till samma pris som falukorv...

Medlem
Skrivet av PH2000:

Har man inte råd låter man bli, eller så skaffar man ett jobb.

Jag kan ibland sakna tiden då man faktiskt inte hade råd med att handla mer än högst 2 spel om året för då la man ner sin själ i att spela dem om och om igen. Nu har jag spel i överflöd och hinner inte med.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Du tänker på Sony exklusiva spel då? Ja de går inte ner så oftast. Men övriga PS5 spel går ner snabbt i pris.

Ja, det är ju dom jag menar. Vad andra spel än de Nintendo-utgivna på Switch kostar är ju inget Nintendo bestämmer, lika lite som Sony bestämmer priser på tredjepartsspel. Men jämför man Sonys PS5-spel med Nintendo så är Sony klart dyrare. Sen kan man ju också kolla på priserna på konsolerna där Nintendo fått mkt kritik för att Swich aldrig sjunkit i pris, men konkurrenterna har faktiskt höjt priserna på sina flera år gamla konsoler. Så tycker totalt det är märkligt framhålla PS5 som mer konsumentvänligt om man har ont om pengar

Skrivet av lonian:

Jag kan ibland sakna tiden då man faktiskt inte hade råd med att handla mer än högst 2 spel om året för då la man ner sin själ i att spela dem om och om igen. Nu har jag spel i överflöd och hinner inte med.

Jepp, håller med på den.
Minst hälften av spelen jag köpt senaste årtiondet har jag knappt rört, flertalet har jag aldrig ens startat. Bara dragit hem dem på slentrian för att de varit på rea och sett lite halvintressanta ut, men sen har jag ändå aldrig spelat dem för det finns intressantare spel jag köpt till fullpris..

Därför jaag numera bara köper spel jag riktigt sett fram emot då man ändå inte har tid att spela fler än så (om man ska spela ut dem ordentligt), och köper spel fysiskt så långt det går. Känns som de får ett helt annat värde när man har dem hemma i bokhyllan och stoppar in dem i spelkonsolen än när spelen bara är en digital fil som man kan radera.

Medlem
Rätta mig om jag har fel?

Kommer ihåg att Nintendo 64 spelen kunde kosta hela 700-1000kr. Så det kostar ungefär lika mycke idag om man Jämfört vad det kostade då.
Minns inte hur nya tex PS1 spel kostade på 90 talet.


signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Höjningen beror troligtvis på att den svenska kronan blivit så svag.
Kollade vad Zelda BotW och TotK kostar i Euro nu när jag ändrat och det ligger på €69.99 vilket betyder att med svenska kronor så måste man betala hela 786 kronor och 38 öre för dessa spelen.
Men orkar inte ändra tillbaka.

Kanske, men kronan har ju stärkts lite det senaste.

Medlem
Skrivet av PH2000:

Tycker man tex att 700 pistoler är dyrt för exempelvis Zelda ToTK så ska man nog överge spelandet... Ett bra spel SKA kosta då det är underhållning! Spel är otroligt billigt om man jämför med att gå på t.ex. konsert, teater eller elit-sport! Saker och ting är inte gratis i livet. Vill man ha kvalite så måste det få kosta. Du kan inte få en oxfile till samma pris som falukorv...

Ja, det är nästan som det är helt onödigt att ta upp det som artikel, på ett diskussionsforum. Tänk att folk inte omfamnar prishöjningar!

Helt ärligt så kan man uttrycka sig om mycket i samhället om man ser det så. Elen var folk panikslagna över... Det handlade om några månader och var konstigt att folk reagerade så hårt på det. "Elen skall vara dyr för den tillför så mycket. Annars kan man ge upp elen".
Maten har tydligen gått upp mycket; "maten är viktigt så den skall kosta mycket. Så vi ser värdet av mat och uppskattar våra bönder "
Bränslet är så dyrt. "Jämför bränslekostnaden för diesel nu mot 80-talet. Är i stort sett samma, med tanke på att motorerna effektiviseras"

Att priserna går upp på en redan tillverkad produkt som det enda som måste genereras är en licenskod, bör ju ha någon annan extra omkostnad som behöver täckas. Vad är det i Nintendos fall?

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Ja, det är nästan som det är helt onödigt att ta upp det som artikel, på ett diskussionsforum. Tänk att folk inte omfamnar prishöjningar!

Helt ärligt så kan man uttrycka sig om mycket i samhället om man ser det så. Elen var folk panikslagna över... Det handlade om några månader och var konstigt att folk reagerade så hårt på det. "Elen skall vara dyr för den tillför så mycket. Annars kan man ge upp elen".
Maten har tydligen gått upp mycket; "maten är viktigt så den skall kosta mycket. Så vi ser värdet av mat och uppskattar våra bönder "
Bränslet är så dyrt. "Jämför bränslekostnaden för diesel nu mot 80-talet. Är i stort sett samma, med tanke på att motorerna effektiviseras"

Att priserna går upp på en redan tillverkad produkt som det enda som måste genereras är en licenskod, bör ju ha någon annan extra omkostnad som behöver täckas. Vad är det i Nintendos fall?

Att jämföra äpplen med Mercedesbilar blir sällan bra, det stämmer även denna gång...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, det är ju dom jag menar. Vad andra spel än de Nintendo-utgivna på Switch kostar är ju inget Nintendo bestämmer, lika lite som Sony bestämmer priser på tredjepartsspel. Men jämför man Sonys PS5-spel med Nintendo så är Sony klart dyrare. Sen kan man ju också kolla på priserna på konsolerna där Nintendo fått mkt kritik för att Swich aldrig sjunkit i pris, men konkurrenterna har faktiskt höjt priserna på sina flera år gamla konsoler. Så tycker totalt det är märkligt framhålla PS5 som mer konsumentvänligt om man har ont om pengar

Fast det här stämmer inte. Ta exempelvis Horizon: Forbidden West till PS5, gick att få för 249kr efter ett år. Men 7 år gamla Switch spel (som ibland bara är Wii U portar) kostar fortfarande 699kr.

Eftersom Nintendo har valt att sätta ett visst pris på sina spel så kommer tredjepartsutvecklarna "följa John". Du kan få samma spel på en Xbox eller PlayStation för halva priset än till Nintendo efter ett par månader. Det är inte att jag säger att de andra konsolerna är mer konsumentvänliga i sig, men de finns en större variation på priserna.

Medlem

Känns som att jag aldrig kommer få spela Wii U- porten Dånki Kång Kontri Tropisk fruktjuice om de dessutom höjer priset…fysiska spelen går ju aldrig på rea typ!!

Medlem
Skrivet av PH2000:

Tycker man tex att 700 pistoler är dyrt för exempelvis Zelda ToTK så ska man nog överge spelandet... Ett bra spel SKA kosta då det är underhållning! Spel är otroligt billigt om man jämför med att gå på t.ex. konsert, teater eller elit-sport! Saker och ting är inte gratis i livet. Vill man ha kvalite så måste det få kosta. Du kan inte få en oxfile till samma pris som falukorv...

Det får du tycka om du vill. Min åsikt är att det inte bör som alla andra av Nintendos spel fortfarande kosta 700 kr flera år efter släppet.

Den stigande inflationen gör att även lägre prishöjningar som med spel inte uppfattas som så farligt i jämförelse med allt annat. Den totala prishöjningen som det innebär för varje hushåll med mat, lån, och nöjen kommer ge stora ekonomiska konsekvenser framöver.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Fast det här stämmer inte. Ta exempelvis Horizon: Forbidden West till PS5, gick att få för 249kr efter ett år. Men 7 år gamla Switch spel (som ibland bara är Wii U portar) kostar fortfarande 699kr.

Eftersom Nintendo har valt att sätta ett visst pris på sina spel så kommer tredjepartsutvecklarna "följa John". Du kan få samma spel på en Xbox eller PlayStation för halva priset än till Nintendo efter ett par månader. Det är inte att jag säger att de andra konsolerna är mer konsumentvänliga i sig, men de finns en större variation på priserna.

Fast det där stämmer inte heller, Horizon FW på PS5 kostar 649 på Playstation Store, Sony verkar inte sätta ner priserna permanent längre sedan PS5 tog över, och har generellt högre lanseringspriser än Nintendo.
Sen om tredjepartstitlar så blir din tes ologisk då Nintendo numera är billigare än Sony på sina spel, tror snarare det handlar om att det är mindre konkurrens mellan stora tredjepartsspel på Switch och därför kan de hålla högre priser på gamla titlar. Bara se hur enormt mycket uppmärksamhet t.ex. flera år gamla Witcher 3 eller Skyrim fick när de lanserades till Switch, självklart kunde de därför ta 599:- för spelen.

Medlem

Problemet för Nintendo är att jag äger så mycket bra spel att jag inte behöver köpa fler för resten av mitt liv. Vill de ha mina pengar så får de sänka priserna.

Skrivet av pazu:

Problemet för Nintendo är att jag äger så mycket bra spel att jag inte behöver köpa fler för resten av mitt liv. Vill de ha mina pengar så får de sänka priserna.

Det är ett icke problem för dom.
Folk kommer köpa spel precis som vanligt


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Det får du tycka om du vill. Min åsikt är att det inte bör som alla andra av Nintendos spel fortfarande kosta 700 kr flera år efter släppet.

Den stigande inflationen gör att även lägre prishöjningar som med spel inte uppfattas som så farligt i jämförelse med allt annat. Den totala prishöjningen som det innebär för varje hushåll med mat, lån, och nöjen kommer ge stora ekonomiska konsekvenser framöver.

Skrivet av Majoren:

Fast det där stämmer inte heller, Horizon FW på PS5 kostar 649 på Playstation Store, Sony verkar inte sätta ner priserna permanent längre sedan PS5 tog över, och har generellt högre lanseringspriser än Nintendo.
Sen om tredjepartstitlar så blir din tes ologisk då Nintendo numera är billigare än Sony på sina spel, tror snarare det handlar om att det är mindre konkurrens mellan stora tredjepartsspel på Switch och därför kan de hålla högre priser på gamla titlar. Bara se hur enormt mycket uppmärksamhet t.ex. flera år gamla Witcher 3 eller Skyrim fick när de lanserades till Switch, självklart kunde de därför ta 599:- för spelen.

Precis! Fortfarande lanseringsspel till PS5 ligger högt i pris. Du kan absolut hitta spel på rea i den fysiska handeln emellanåt men på PS-store ligger fortfarande många spel undertecknat Sony899 kr. 😱

Medlem

Som om deras spel inte är dyra redan innan inflationen slog till worldwide...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Fast det där stämmer inte heller, Horizon FW på PS5 kostar 649 på Playstation Store, Sony verkar inte sätta ner priserna permanent längre sedan PS5 tog över, och har generellt högre lanseringspriser än Nintendo.

Skrivet av PGR1985:

Precis! Fortfarande lanseringsspel till PS5 ligger högt i pris. Du kan absolut hitta spel på rea i den fysiska handeln emellanåt men på PS-store ligger fortfarande många spel undertecknat Sony899 kr. 😱

Det är de fysiska utgåvorna jag tänker på. De digitala spelen är en annan femma! Där är priserna skyhöga oavsett plattform.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Därför jaag numera bara köper spel jag riktigt sett fram emot då man ändå inte har tid att spela fler än så (om man ska spela ut dem ordentligt), och köper spel fysiskt så långt det går. Känns som de får ett helt annat värde när man har dem hemma i bokhyllan och stoppar in dem i spelkonsolen än när spelen bara är en digital fil som man kan radera.

På konsol köper jag i princip bara fysiskt. Så att vänta eller bara köpa det man för stunden har lust med funkar inte lika bra där. Spel finns bara tillgängliga en begränsad tid fysiskt. Men jag är intresserad i så smala genres på konsol, i princip bara RPGs och tactics spel, så backloggen jag bygger blir inte ohanterlig. Jag kan sedan gå tillbaka och köra backlogg spel även om konsoltillverkaren byter generation eller stänger ned butiken.

På PC så kör jag lite samma taktik fast digitalt. Köper endast spel i ett par enstaka genres men då köper jag i princip allt jag ser av intresse där när det är sales. På release köper jag endast något jag verkligen sett fram emot och planerar att spela direkt.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Det är de fysiska utgåvorna jag tänker på. De digitala spelen är en annan femma! Där är priserna skyhöga oavsett plattform.

Det är återförsäljaren som rear ut, brukar ofta köpa fysiska Switch-spel minst en hundralapp billigare på spelbutiken.se än på eshopen. Playstation-spel som Horizon säljer ju inte i närheten av de stora Nintendo-spelen när man tittar på topplistorna, så kan tänka mig att många återförsäljare sänker priserna för att bli av med dem så de inte tar upp lagerutrymme och samlar damm.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Höjningen beror troligtvis på att den svenska kronan blivit så svag.
Kollade vad Zelda BotW och TotK kostar i Euro nu när jag ändrat och det ligger på €69.99 vilket betyder att med svenska kronor så måste man betala hela 786 kronor och 38 öre för dessa spelen.
Men orkar inte ändra tillbaka.

Nej, det beror på att de tror att det maximerar vinsten. Kronan har legat på den här nivån bra länge. Om kronan stärks jag satsa hela min årslön på att de inte sänker igen. Det är inte Nintendo-style.

Medlem

Man har blandade känslor för Nintendo, helt klart.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nintendo får skit i varenda nyhet som man kan tyda någon typ av negativ kritisk text eller rubrik i, precis som Sony och Microsoft. Du inbillar dig tror jag för att du personligen inte gillar Nintendo och då tolkar du det med dem "arg-glasögonen" på som att de bara hyllas för att inte alla kommentarer är negativa rakt igenom hela tråden.
Sen kan jag ju upplysa om att prenumerationstjänster som PS PLus är enorma inkomstkällor, men inte som ett erbjudande för konsumenten. Det är upp till flera hundra kronor i månaden du pröjsar som du istället skulle kunna spara till at köpa spelen permanent.

Det är ju bara kolla kommentarer t.ex. från dig och robbis, ni låter ju inte Nintendo komma undan med mycket direkt, utan det är ju arkebusering direkt för japsarna i Kyoto som gäller

Jag har ägt och spelat Nintendo ända sen jag fick ett NES i julklapp när jag var en liten grabb, så där har du fel att jag inte gillar Nintendo. Första 3 åren med Switch var magiska!
Däremot har jag varit trött på dem ett bra tag nu. Switchen har dammat rätt bra senaste 2 åren!

Kom inte och säg att de får lika mycket kritik som Sony och Microsoft för det stämmer ju inte för fem öre.

Medlem
Skrivet av lonian:

Köper ändå aldrig på eshoppen. Fysiskt hela vägen på min Switch.

Redan innan höjningen var det ju dessutom billigare med fysiskt i många fall 😄

Skriv svar