Nintendo höjer spelpriserna i Sverige och Norge

Medlem
Skrivet av PH2000:

Att jämföra äpplen med Mercedesbilar blir sällan bra, det stämmer även denna gång...

Mitt andra stycke var lite av en överdrift för att belysa tankesättet.
Första och tredje stycket innehöll poängerna; men de adresserades inte...

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Fast det här stämmer inte. Ta exempelvis Horizon: Forbidden West till PS5, gick att få för 249kr efter ett år. Men 7 år gamla Switch spel (som ibland bara är Wii U portar) kostar fortfarande 699kr.

Eftersom Nintendo har valt att sätta ett visst pris på sina spel så kommer tredjepartsutvecklarna "följa John". Du kan få samma spel på en Xbox eller PlayStation för halva priset än till Nintendo efter ett par månader. Det är inte att jag säger att de andra konsolerna är mer konsumentvänliga i sig, men de finns en större variation på priserna.

Jag har aldrig någonsin betalat 699 för ett Switch-spel och det behöver ingen annan heller göra. Som ett exempel så kostar det några månader gamla Mario Wonder 579 spänn idag, på kasett. Att köpa digitalt på Switch är idiotiskt på alla sätt.
Nintendo har de klart billigaste nysläpp-priserna. Det är idag oftast billigare än det var för 30 år sedsn när Snes var aktuell.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Jag har aldrig någonsin betalat 699 för ett Switch-spel och det behöver ingen annan heller göra. Som ett exempel så kostar det några månader gamla Mario Wonder 579 spänn idag, på kasett. Att köpa digitalt på Switch är idiotiskt på alla sätt.
Nintendo har de klart billigaste nysläpp-priserna. Det är idag oftast billigare än det var för 30 år sedsn när Snes var aktuell.

För att återigen påpeka så har jag inte nämnt digitala spel. Det är fysiska spel jag har syftat på. 579kr är väl rätt mycket för ett spel när det väl har gått några månader sedan det släpptes? Köpte exempelvis Resident evil 4 remake för 400kr tre månader efter att det släpptes till PS5. Även där startade priset på 720kr, men det sjönk hyfsat snabbt efter att det släpptes. Till skillnad från Nintendos spel som kostar lika mycket år efter år, eller blir till och med dyrare.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Sen om tredjepartstitlar så blir din tes ologisk då Nintendo numera är billigare än Sony på sina spel, tror snarare det handlar om att det är mindre konkurrens mellan stora tredjepartsspel på Switch och därför kan de hålla högre priser på gamla titlar.

Det var just det här jag påpekade från första början. Spelen är av diverse anledningar dyrare på Switch än till Xbox och Playstation ☺️

Medlem
Skrivet av androsynth:

Redan innan höjningen var det ju dessutom billigare med fysiskt i många fall 😄

Är det inte alltid så?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Nintendo har de klart billigaste nysläpp-priserna. Det är idag oftast billigare än det var för 30 år sedsn när Snes var aktuell.

Handlar man Snes spel idag så kan det bli dyrt i vissa fall.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

För att återigen påpeka så har jag inte nämnt digitala spel. Det är fysiska spel jag har syftat på. 579kr är väl rätt mycket för ett spel när det väl har gått några månader sedan det släpptes? Köpte exempelvis Resident evil 4 remake för 400kr tre månader efter att det släpptes till PS5. Även där startade priset på 720kr, men det sjönk hyfsat snabbt efter att det släpptes. Till skillnad från Nintendos spel som kostar lika mycket år efter år, eller blir till och med dyrare.

Jag köper det argumentet, absolut. Men nya Switch-kostar inte 699 trots allt. Resident Evil är ju också ett tredjepartspel och sånt kan du också hitta billigt på Switchm

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Kommer ihåg att Nintendo 64 spelen kunde kosta hela 700-1000kr. Så det kostar ungefär lika mycke idag om man Jämfört vad det kostade då.
Minns inte hur nya tex PS1 spel kostade på 90 talet.

Dock blev ju Nintendo bötade för kartellbildning över dyra spel - vilket ledde till att de sålde av Rare till Microsoft. Tror normalare spelpriser var 499-599. Dock var jag rätt ung då så höftar lite nu men en femhundring för ett spel vill jag minnas var rätt norm.

Medlem
Skrivet av robbis:

Hahha nintendo. Vilka jävla sopor. Istället för att sänka deras gamla spel så höjer dom priserna. Fattar inte varför folk köper denna mjölkmaskin gång på gång. Zelda & mario är ganska passé. Vet att folk gillar dem, men för fan... Inte kommit nåt nytt bra från dem på 30 och hårdvaran är medioker som högst. Visst spelen säljer hårdvaran, men jag vill inte ha ett äventyr med peach eller toad,eller nån annan nintendo figur heller.

Kriget i ukraina, oljan, matpriserna ja helt enkelt det halva världen motiverar en höjning med.

Sen har ju både mario & zelda levererat par tunga spel senare år dock riktar dom sig inte riktigt till farbröder.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Kriget i ukraina, oljan, matpriserna ja helt enkelt det halva världen motiverar en höjning med.

Sen har ju både mario & zelda levererat par tunga spel senare år dock riktar dom sig inte riktigt till farbröder.

Jovisst gör dem det! Dem riktar sig till alla, jag är en farbror eller gubbe om du vill, alla mina gubbvänner har spelat Switch senaste 7 åren och då i synnerhet Nintendos egna titlar.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Det var just det här jag påpekade från första början. Spelen är av diverse anledningar dyrare på Switch än till Xbox och Playstation ☺️

Njae, tycker du har snurrat från de av Nintendo/Sony-utgivna spelen, till tredjepartsspel, till tredjepartsspel sålda fysiskt i butik. Känns lite som att du justerar din poäng för att komma runt alla hinder som inte passar ditt resonemang att Nintendo är dyrast
Vad tredjepartstitlar kostar på Switch har lite med Nintendos spel att göra eller för den delen Nintendos påstådda girighet, då handlar det ju istället om andra spelföretags eventuella girighet.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Njae, tycker du har snurrat från de av Nintendo/Sony-utgivna spelen, till tredjepartsspel, till tredjepartsspel sålda fysiskt i butik. Känns lite som att du justerar din poäng för att komma runt alla hinder som inte passar ditt resonemang att Nintendo är dyrast
Vad tredjepartstitlar kostar på Switch har lite med Nintendos spel att göra eller för den delen Nintendos påstådda girighet, då handlar det ju istället om andra spelföretags eventuella girighet.

Fast Nintendo är dyrast i den meningen att deras priser aldrig går ner i pris över tid. Detta är väl oavsett om det är förstaparts eler tredjeparts spel. Sen vad orsaken är till att det är olika pris till olika format kan vi såklart debattera om ☺️ Tror vi pratar förbi varandra om jag ska vara ärlig.

Medlem

Tur att jag köper som fysiskt.

Jag köper bara fysiska spel från Nintendo och digitala för PC, Playstation och Xbox nu för tiden.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

typ 10% ja. vilket är ju ingenting, BotW t.ex har aldrig gått under 400kr

Nu har jag ingen jättekoll men jag har köpt några spel för 399 som vanligtvis kostar 599 och det är väl typ 33% rea?
Sen att en del spel aldrig verkar vara på rea kan jag hålla med om. Det är nästan alltid samma spel som Mario Kart och Animal Crossing.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av robbis:

Hahha nintendo. Vilka jävla sopor. Istället för att sänka deras gamla spel så höjer dom priserna. Fattar inte varför folk köper denna mjölkmaskin gång på gång. Zelda & mario är ganska passé. Vet att folk gillar dem, men för fan... Inte kommit nåt nytt bra från dem på 30 och hårdvaran är medioker som högst. Visst spelen säljer hårdvaran, men jag vill inte ha ett äventyr med peach eller toad,eller nån annan nintendo figur heller.

Jag skaffade Switch för ett par år sen för att kunna spela BotW och jag kan säga att det är ett av dom mest välpolerade spel jag har haft nöjet att spela dom senaste fem åren. Så när du säger att dom inte har släppt något bra på 30 år undrar jag om du har provat något av deras spel dom senaste 30 åren? Om du har det så kan det ju vara så att deras spel inte är din cup of tea så att säga


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Är nog mest kronkursen skulle jag gissa, har ju varit miserabelt låg ett bra tag nu. Nintendo och säkert andra multinationella näringsidkare börjar säkert justera därefter då ingen ljusning är i sikte.

Medlem

Fattar inte vad folk ser i Nintendo. Deras spel riktar sig till 5-12åringar. Kan inte tänka mig att en vuxen 30åring spela Maria eller Zelda. Då jag redan som 13åring spela Resident evil 1 1996 o var less på Mario redan då.

Medlem
Skrivet av submariner:

Fattar inte vad folk ser i Nintendo. Deras spel riktar sig till 5-12åringar. Kan inte tänka mig att en vuxen 30åring spela Maria eller Zelda. Då jag redan som 13åring spela Resident evil 1 1996 o var less på Mario redan då.

Känns som du har dålig koll på både utbud och målgrupper. NIntendo har gett ut runt 110 spel till Switch, medparten av dessa är inte Mario eller Zelda överhuvudtaget. Sedan finns det yttligare över 11 000 Switch-spel. Många av Nintendos egna spel har dessutom utmaningar som kidsen är helt chanslösa på för den som vill nå 100 procent. Tom spel som Yoshis Woolly world är extremt svårt att klara till 100 procent. Resident Evil är ingenting i jämförelse där om vi ska jämföra svårighetsgrad.
Jag kan inte tänka mig nått barnsligate än folk Som bara Spelar GTA och COD och ser sig själva som det coolare alternativet när alla andra ser dem som precis det motsatta. För mig är det definitionen på på just barnslig, ofta lite halvbegåvad gamer, som man ser så ofta här på FZ.

Inaktiv
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Nej, det beror på att de tror att det maximerar vinsten. Kronan har legat på den här nivån bra länge. Om kronan stärks jag satsa hela min årslön på att de inte sänker igen. Det är inte Nintendo-style.

Om det är så, då är det väl bra att jag valt att ändra mitt konto. Blir mycket billigare att handla med Euro om kronan stärks igen och hamnar på närmare 10 kronor för en euro 💶

Skriv svar