Nintendo höjer spelpriserna i Sverige och Norge

Medlem

De höga priserna på Nintendos spel var en av anledningarna till att jag sålde av min Switch förra året. Ångrar inte det beslutet nu.

Medlem

Om inte annat lär väl detta få motsatt effekt? Emulatorer blir ju allt kraftigare och spärras en dyker snart en ny upp och ersätter.

Är ju i princip "rea" så sällan i eshop, och när det väl är "rea" så snackar vi kanske 100-200 kr som max. Jag har i princip bara köpt spel på tradera för några 100-lappar.

Minns när kronan låg på runt 7-8 kr dollarn, nu har värdet kraschat rejält.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av robbis:

Hahha nintendo. Vilka jävla sopor. Istället för att sänka deras gamla spel så höjer dom priserna. Fattar inte varför folk köper denna mjölkmaskin gång på gång. Zelda & mario är ganska passé. Vet att folk gillar dem, men för fan... Inte kommit nåt nytt bra från dem på 30 och hårdvaran är medioker som högst. Visst spelen säljer hårdvaran, men jag vill inte ha ett äventyr med peach eller toad,eller nån annan nintendo figur heller.

Skrivet av Najkan:

Skönt, ibland har dom ju 10% rea på ett 20 år gammalt spel där dom då går miste om 50sek, vi måste stödja det lilla företaget Nintendo.

Precis, förstår inte varför folk blundar så mycket för Nintendos beteende.🤦🏼‍♂️ Höja priset på 6 år gamla spel är girigt om något!

Skrivet av Kazutoyo:

Sony gjorde samma sak för 2-3 månader sedan.

Inte så speciellt förvånade, den svenska kronan tappade en hel del värde mot euron dom senaste två åren, och jag antar att dom digitala butikerna i Europa använder sig av euro som någon sorts riktlinje.

Undrar mest om/när svenska kronan återigen blir starkare, kommer priserna då att sänkas?

Sony får mycket skit också. Men de höjer iallafall inte priset på 6 år gamla spel...

Medlem
Skrivet av magma:

Om inte annat lär väl detta få motsatt effekt? Emulatorer blir ju allt kraftigare och spärras en dyker snart en ny upp och ersätter.

Är ju i princip "rea" så sällan i eshop, och när det väl är "rea" så snackar vi kanske 100-200 kr som max. Jag har i princip bara köpt spel på tradera för några 100-lappar.

Minns när kronan låg på runt 6 kr dollarn, nu är den mer än det dubbla...

Gör precis som dig där. Priserna på spelen, trots att de är bra, är väldigt höga. Köpte senaste Pokémon Arceus för 250kr begangnat istället för 600kr. Tyvärr också många orginalspel från Nintendo, trots om de är 3+ år gamla med samma pris nu som när de släpptes.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem

Det va alltså billigare att köpa Zelda Breath of the wild vid release än nu.
Är ett 7 år gammalt spel, jisses.

dyb
Medlem

Vänta
...varför höjdes Breath of the Wild från 599kr till 699kr??? Och nu 769kr?? 😂 höjde dom det när TotK kom ut?

Medlem
Skrivet av Deekar:

Sony får mycket skit också. Men de höjer iallafall inte priset på 6 år gamla spel...

The Last of Us Remastered är ett 10 år gammalt spel och brukade kosta 199kr på PS Store, nu så kostar det 219kr.

Medlem

Man verkar kunna rövknulla oss med priser som 949 kr eller vad Modern Warfare III nu kostade vid release. Svensken betalar i alla fall.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

De höga priserna på Nintendos spel var en av anledningarna till att jag sålde av min Switch förra året. Ångrar inte det beslutet nu.

Köpte du digitalt eller fysiskt?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

[quote postid="4483565" userid="2233" name="robbis"]
Hahha nintendo. Vilka jävla sopor. Istället för att sänka deras gamla spel så höjer dom priserna. Fattar inte varför folk köper denna mjölkmaskin gång på gång. Zelda & mario är ganska passé. Vet att folk gillar dem, men för fan... Inte kommit nåt nytt bra från dem på 30 och hårdvaran är medioker som högst. Visst spelen säljer hårdvaran, men jag vill inte ha ett äventyr med peach eller toad,eller nån annan nintendo figur heller.

Varför ska de sänka prserna? De är överläget störst i värden på både spel och hårdvara. Hade folk inte köpt den så hade det varit billigare. GC kostade 995 spänn drygt ett år efter realese för den sålde inte bra. Men Nintendos linje med att inte sänka sina priser på spel har fördelar. Deras spel blir ibland rena investeringar men i sämsta fall nått jag kan sälja och få 450 spånn för på Tradera även om det är fem år gammalt. Deras konkurenter rear ut spel för att hålla intresset vid liv men Nintendos spel säljer 10-30 miljoner ex utan ansträngning.
PS5 är ju faktiskt dyrare idag än när den lanserades för drygt tre år sedan. Det har aldrig hänt tidigare att en konsol halvvägs in i generationen ökar i pris.
Snes-spel kostade 700 spånn för 30 år sedan. Att då 30 år senare betala 599 är ju ingenting.
Då vet jag också att jag får ett jävligt bra spel, utan buggar och skit.
.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

De höga priserna på Nintendos spel var en av anledningarna till att jag sålde av min Switch förra året. Ångrar inte det beslutet nu.

Varför köpte du ens digitala Switch-spel från början? Låter helt idiotiskt när andrahandsvärdet på fysiska switch-spel är överlägset bäst. Har själv en switch-samling som skulle bekosta en kontantinsats i en mellanstor svensk stad.

Medlem
Skrivet av magma:

Minns när kronan låg på runt 6 kr dollarn, nu är den mer än det dubbla...

Dollarn ligger för nuvarande på 10,33 kr. Senaste gången den låg under hälften av det var i september 1992. Den är alltså inte i närheten av mer än det dubbla av runt 6 kr...

1975 så låg ju dollarn på 3,86 kr, det är nästan tre gånger så mycket som dess högsta värde mot kronan! Lyckligtvis så kanske du inte minns så långt.

Medlem

Digitalt Zelda vs digital remaster av gammalt spel, 600+ vs 800+.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Varför köpte du ens digitala Switch-spel från början? Låter helt idiotiskt när andrahandsvärdet på fysiska switch-spel är överlägset bäst. Har själv en switch-samling som skulle bekosta en kontantinsats i en mellanstor svensk stad.

Ja med en fysisk samling kan man sälja för att subventionera kostnaden av nya spel.
Inte för att jag gör det personligen men det är trevligt att alternativet finns.

Får se hur många spel till som kommer läggas till samlingen innan Switch 2 lanseras.
Blir väl några till i år iallafall.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Är Bergsala mellanhand även på digitala spel?

Nej, handlar en digitalt går det till Nintendo of Europe i Tyskland! Så den logiken håller inte här. Det är svaga kronan och inte Bergsala som spökar.

Medlem
Skrivet av Bloodberet:

Åh, du har rätt, det är helt obegripligt varför någon skulle uppskatta innovation, nostalgi och en stabil spelupplevelse som Nintendo har levererat i årtionden. Vem vill väl ha ikoniska spel som Zelda och Mario som har definierat hela generationers barndom och fortsätter att toppa försäljningslistorna världen över? Absolut, låt oss bara ignorera den massiva fanbasen och de kritikerrosade recensionerna. Och hårdvaran? Tja, vem behöver väl grafik i 8K när man kan ha spel som faktiskt är roliga? Nej, du har helt rätt, låt oss bara sitta här och längta efter den där "innovativa" hårdvaran medan vi missar äventyren med Peach, Toad och alla andra karaktärer som tydligen inte bidrar med något värde. Verkligen, en stor gåta.

Jag har en switch har aldrig haft ett mario eller zelda spel på min maskin, om det var din tanke att alla använder dom för det.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja med en fysisk samling kan man sälja för att subventionera kostnaden av nya spel.
Inte för att jag gör det personligen men det är trevligt att alternativet finns.

Får se hur många spel till som kommer läggas till samlingen innan Switch 2 lanseras.
Blir väl några till i år iallafall.

My bad, jag läste lite hastigt, tog data härifrån: https://www.forex.se/valuta/usd


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

My bad, jag läste lite hastigt, tog data härifrån: https://www.forex.se/valuta/usd

https://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount=1&From=U...

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Varför köpte du ens digitala Switch-spel från början? Låter helt idiotiskt när andrahandsvärdet på fysiska switch-spel är överlägset bäst. Har själv en switch-samling som skulle bekosta en kontantinsats i en mellanstor svensk stad.

Jag skrev aldrig att jag köper digitala spel. Köper nästan enbart fysiska spel. Andrahandsvärde i all ära, men skulle det skada Nintendo att börja sälja äldre spel för en lite lägre peng?

Medlem
Skrivet av lonian:

Köpte du digitalt eller fysiskt?

Fysiskt all the way!

Medlem

När man tänker på det var det rätt galet att jag en dag kunde kliva in på Elgiganten och köpa ett 2DS för 500kr.
Men det är lite sådant man får hålla utkik över.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

The Last of Us Remastered är ett 10 år gammalt spel och brukade kosta 199kr på PS Store, nu så kostar det 219kr.

Ah, okej då. Men 20kr istället för 50kr. Ett spel som är aktuellt med av uppenbara anledningar. Sen erbjuder de större delen av gamla spel i PS Plus också och återigen så får de skit med till skillnad från ständigt gullande Nintendo.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

De höga priserna på Nintendos spel var en av anledningarna till att jag sålde av min Switch förra året. Ångrar inte det beslutet nu.

Nintendo är ju inte dyrare än konkurrenterna, snarare tvärtom. Många stora spelutgivare nu som börjar krypa mot 1000 kronor i lanseringspriser av nya titlar. 599-699 är relativt sett billigt.
Det är ju bara kolla på diverse Sony utgivna titlar på PS5, det är 899 och uppåt.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Jag skrev aldrig att jag köper digitala spel. Köper nästan enbart fysiska spel. Andrahandsvärde i all ära, men skulle det skada Nintendo att börja sälja äldre spel för en lite lägre peng?

Om Nintendo sänker priserna på sina spel tappar mina 23st fysiska exemplar i värde . Så jag hoppas på att priset höjs mer.

Jag har tänkt spela genom alla Switch spel minst 2 gånger och sedan sälja iväg dem så lär ju ha cash till ett Switch 2 den dagen jag är redo.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nintendo är ju inte dyrare än konkurrenterna, snarare tvärtom. Många stora spelutgivare nu som börjar krypa mot 1000 kronor i lanseringspriser av nya titlar. 599-699 är relativt sett billigt.
Det är ju bara kolla på diverse Sony utgivna titlar på PS5, det är 899 och uppåt.

Skillnaden är väl den att Nintendos fysiska spel inte sänks i pris efter många år.
Möjligen om de säljer någon ny utgåva av samma spel typ Nintendo Selects.

Av Sony och Xbox kan man ju vänta 2-6 månader eller vänta till Black friday och lägga 300kr på ett topp spel. Köpte ju själv Last of us part 2 (ps4) för 50kr.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ah, okej då. Men 20kr istället för 50kr. Ett spel som är aktuellt med av uppenbara anledningar. Sen erbjuder de större delen av gamla spel i PS Plus också och återigen så får de skit med till skillnad från ständigt gullande Nintendo.

Japp, Sony ska bara ha eloge för att de är så generösa att de lånar ut år gamla månatliga spel med en rejält dyr prenumerationstjänst, det är av ren generositet.

Skrivet av lonian:

Skillnaden är väl den att Nintendos fysiska spel inte sänks i pris efter många år.
Möjligen om de säljer någon ny utgåva av samma spel typ Nintendo Selects.

Av Sony och Xbox kan man ju vänta 2-6 månader eller vänta till Black friday och lägga 300kr på ett topp spel. Köpte ju själv Last of us part 2 (ps4) för 50kr.

Mm, det är en poäng, men ganska missvisande. Ja, Nintendo har färre av den typen av reor på sina egna spel, men kollar man Dekudeals så har t.ex. SM Odyssey haft ett lägsta pris på 352kr, Botw 419kr osv. De som år efter år hävdar att Nintendo aldrig håller reor tror jag inte följer spel på eshopen speciellt mycket eller att deras uppfattning bygger på hur det var typ 2017...
Tycker som sagt det är ett lite oförtjänt rykte att Nintendo är såå dyra samtidigt som konkurrenterna som sagt börjar ta ut tusenlappen på nya releaser och började höja priserna långt före Nintendo gjorde det, Nintendo har väldigt länge hållit fast vid 599:- som norm för nya releaser.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nintendo är ju inte dyrare än konkurrenterna, snarare tvärtom. Många stora spelutgivare nu som börjar krypa mot 1000 kronor i lanseringspriser av nya titlar. 599-699 är relativt sett billigt.
Det är ju bara kolla på diverse Sony utgivna titlar på PS5, det är 899 och uppåt.

Fast skillnaden är att priserna inte blir lägre på Nintendos spel. Till exempelvis Playstation så sänks de flesta priserna över tid, priserna går från 799kr till 199kr inom loppet av ett år på vissa spel. Det sker aldrig för Nintendos spel.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Japp, Sony ska bara ha eloge för att de är så generösa att de lånar ut år gamla månatliga spel med en rejält dyr prenumerationstjänst, det är av ren generositet.

Det sa jag aldrig. Min poäng har hela tiden varit att Nintendo kommer undan med sin girighet hela tiden medans Sony och Xbox får skit direkt de gör något som inte är till konsumenternas fördel. Men att iallafall erbjuda spel på en prenumerationstjänst finns ju till PS5 och Xbox men inte Nintendo. Eller jo, dom har sin retroskittjänst...

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Fast skillnaden är att priserna inte blir lägre på Nintendos spel. Till exempelvis Playstation så sänks de flesta priserna över tid, priserna går från 799kr till 199kr inom loppet av ett år på vissa spel. Det sker aldrig för Nintendos spel.

Du menar spel som släpptes last gen på PS4 nu sjunkit i pris?
Verkar vad jag kan se inte som att några av Sony-utgivna spelen sänkts permanent i pris på PS5 i alla fall. Det verkar vara 890:- och uppåt rakt igenom.

Skrivet av Deekar:

Det sa jag aldrig. Min poäng har hela tiden varit att Nintendo kommer undan med sin girighet hela tiden medans Sony och Xbox får skit direkt de gör något som inte är till konsumenternas fördel. Men att iallafall erbjuda spel på en prenumerationstjänst finns ju till PS5 och Xbox men inte Nintendo. Eller jo, dom har sin retroskittjänst...

Nintendo får skit i varenda nyhet som man kan tyda någon typ av negativ kritisk text eller rubrik i, precis som Sony och Microsoft. Du inbillar dig tror jag för att du personligen inte gillar Nintendo och då tolkar du det med dem "arg-glasögonen" på som att de bara hyllas för att inte alla kommentarer är negativa rakt igenom hela tråden.
Sen kan jag ju upplysa om att prenumerationstjänster som PS PLus är enorma inkomstkällor, men inte som ett erbjudande för konsumenten. Det är upp till flera hundra kronor i månaden du pröjsar som du istället skulle kunna spara till at köpa spelen permanent.

Det är ju bara kolla kommentarer t.ex. från dig och robbis, ni låter ju inte Nintendo komma undan med mycket direkt, utan det är ju arkebusering direkt för japsarna i Kyoto som gäller

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Fast skillnaden är att priserna inte blir lägre på Nintendos spel. Till exempelvis Playstation så sänks de flesta priserna över tid, priserna går från 799kr till 199kr inom loppet av ett år på vissa spel. Det sker aldrig för Nintendos spel.

Jag tror alla är överens om att dessa företag vill tjäna pengar, Nintendos spel fortsätter allt som oftast att sälja över lång tid, detta innebär att deras affärsmodell är att behålla priserna på den nivå de gör, för att det säljer och de tjänar pengar. Sony hade gjort likadant om deras spel inte behövde en prissänkning för att fortsätta sälja, det handlar liksom inte om att nån är elak eller fientlig, det är buisness. Sen tycker ju jag att det på ett sätt känns lite bra att man vet att när du köper ett Nintendospel så behöver du inte oroa dig för att det säljs för 199:- 2 månader senare, ibland överväger man ju att vänta med spel för att man vet att det finns en chans att priset sänks drastiskt inom en kort tid, det är ju inte heller bra för branschen. Önskar jag att spel kostade mindre? Självklart, men så är det inte, för övrigt så ligger ju Nintendos nypris för spel flera hundra kronor under andra företags nypris spel, även efter denna prishöjning.

Skriv svar