Starfield sågas på Steam

Medlem

Har väl 130 timmar i spelet och gillar saker med det, det är inte kasst men det går att hitta saker att haka upp sig på.
För mig ör detet som är spännande med starfield är att det som gör spelet bra är inte det som bethesda brukar göra. Dvs story och imersion i världen. Utan jag körde det för skeppen, flyga och stjäla skepp, bygga skepp. Gillade stilen på vapen och skepp.
Men storyn i questarna är överlag väldigt mycket under det som bethesda brukar göra, inga av det stora factions fångade mig riktigt,, kanske Crimson Fleed questlinen och United colonies? militärens questlines som var ok. Huvudquesten failade hårt tyvärr och gjorde mig aldrig riktigt intresserad

Medlem

Om något är Toddan "överhypat" så och många spelar spelet "gratis" så är det nästan säkert att spelet får en del extra negativ kritik. För många som inte är så accepterade kommer att spela spelet.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Om något är Toddan "överhypat" så och många spelar spelet "gratis" så är det nästan säkert att spelet får en del extra negativ kritik. För många som inte är så accepterade kommer att spela spelet.

Jag tror det är tvärtom. Många som testar på Gamepass bryr sig knappast om att sätta något betyg eller skriva en recension.
De som köpt spelet, med ett förmodat intresse för det, de har sagt sitt på Steam.

Medlem

Starfield är årets största letdown.

Medlem

Fallout 76. 2.0


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Balunan:

Återigen hänvisar du till videon. 😊 Utgår du bara från vad andra har sagt i en video eller är detta dina egna åsikter från att själv ha spelat? Hur mycket har du själv spelat?

Har inte spelat nånting alls.
Förresten så är en del saker faktiskt fakta som att det är väldigt mycket loading skärmar och mycket fast travel istället för att flyga in mot en planet realistiskt som i no mans sky. Och förstås en massa buggar.
Och att bygga verkar helt meningslöst med vilket jag hört flertalet personer nämna så när flera tycker samma då är det nog sant.

Medlem
Skrivet av Guld:

Har inte spelat nånting alls.
Förresten så är en del saker faktiskt fakta som att det är väldigt mycket loading skärmar och mycket fast travel istället för att flyga in mot en planet realistiskt som i no mans sky. Och förstås en massa buggar.
Och att bygga verkar helt meningslöst med vilket jag hört flertalet personer nämna så när flera tycker samma då är det nog sant.

https://www.youtube.com/watch?v=ZnldnOLfVHY

Här är en annan video från en ganska pålitlig och stor kanal som menar att det är Bethesdas bästa spel någonsin. Det är som sagt väldigt många och vitt skilda personliga åsikter gällande det här spelet.

Lira det en stund själv, vet jag. Kanske gillar du det

Medlem
Skrivet av Guld:

Har inte spelat nånting alls.
Förresten så är en del saker faktiskt fakta som att det är väldigt mycket loading skärmar och mycket fast travel istället för att flyga in mot en planet realistiskt som i no mans sky. Och förstås en massa buggar.
Och att bygga verkar helt meningslöst med vilket jag hört flertalet personer nämna så när flera tycker samma då är det nog sant.

Tack för att du är ärlig om att du faktiskt inte ens har spelat det. 😊

Jo, men att du skriver saker såsom att skjutkänslan är värdelös och att man inte förstår spelet osv. är ju subjektiva saker. Man kan själv tycka om ett spel oavsett vad andra tycker.

Spela spelet själv och bilda din egen uppfattning istället för att sprida saker någon annans åsikter. Det kommer jag att göra.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Tack för att du är ärlig om att du faktiskt inte ens har spelat det. 😊

Jo, men att du skriver saker såsom att skjutkänslan är värdelös och att man inte förstår spelet osv. är ju subjektiva saker. Man kan själv tycka om ett spel oavsett vad andra tycker.

Spela spelet själv och bilda din egen uppfattning istället för att sprida saker någon annans åsikter. Det kommer jag att göra.

Ok👍 Förresten det var basbyggandet på marken som sägs vara 0 mening med att bygga. Att bygga skeppen man använder i spelet kan vara kul. Men det påverkar inte storyn nånting alls utan är bara kul tidsfördrivning.

Medlem
Skrivet av Guld:

Ok👍 Förresten det var basbyggandet på marken som sägs vara 0 mening med att bygga. Att bygga skeppen man använder i spelet kan vara kul. Men det påverkar inte storyn nånting alls utan är bara kul tidsfördrivning.

En snabb Google-sökning ger mig detta om basbyggandet:
Building Starfield outposts allows you to establish bases for gathering and trading resources all across the Settled Systems. Extracting resources found in a planet's crust is arguably their main purpose, but as you level up certain skills and build particular structures, you can use outposts as landing pads for your ship, station NPC crew members at them to keep things running, craft items, conduct research, and generally live your life in your own corner of the Starfield galaxy”.
https://www.gamesradar.com/starfield-outposts/

Så visst verkar det finnas mening med det, inte minst för att samla och exportera resurser verkar det som. Om det annars finns valfria saker att göra i ett spel som inte påverkar storyn så ser jag det inte som något negativt. Frihet är väl aldrig fel. Men jag får som sagt testa det innan jag uttalar mig.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Spelet var jättekul första 20 timmarna, sen kändes mycket som upprepning...jag är trött på farming efter GTA V, RDRdemp2, WoW och ESO samt Fallout 76...glömde Ark...

Att försöka fånga spelarna med "måste"-saker att göra om och om igen börjar bli tröttsamt.

Spela är kul...att kamma håret 8 gånger om dagen på samma sätt blir till slut väldigt tråkigt om man inte får ny peruk då och då.

Medlem
Skrivet av 9-11:

Undrar hur det kommer sig att Starfield initialt fick mestadels bra (en del mycket bra) betyg nästan överallt...? Några delade ut 7/10 men konsensus verkade vara 8/10 eller rentav mer. Bara för att sedan floppa i ett senare skede...?

Likadant hände med Halo Infinite.

CP2077 likaså.

Hysteri där det inte är "tillåtet" att ge låga betyg?

En välkänd effekt av "hype" som byggs upp av marknadsföring. Folk har med sig sin egen förväntan på spelet när de startar det och då har ännu inte verkligheten hunnit ifatt dem. Gäller även recensenter som ska vara ute med en recension tidigt. Först när spelet körts ett tag så går det till slut inte att blunda för att förväntningarna inte infriats. I mitt fall så satt jag med det 267 timmar då hoppet är det sista som överger människan När eftertexterna rullat ett par gånger så fick även jag medge att det var inte bättre än så här.

För vissa blir det även en form av gamers pride. Att man hissat spelet i andra kretsar, eller att spelet släppts av ett företag som man själv är stark anhängare av. Så man kommer försvara det in i det sista, ofta mot bättre vetande.

Att microsoft ligger bakom detta nu och att det länge sades vara "SPELET som skulle sälja Xbox konsoler och täppa till käften på kritikerna" gör ju att det senare även blir en faktor här.

Skrivet av Balunan:

En snabb Google-sökning ger mig detta om basbyggandet:
Building Starfield outposts allows you to establish bases for gathering and trading resources all across the Settled Systems. Extracting resources found in a planet's crust is arguably their main purpose, but as you level up certain skills and build particular structures, you can use outposts as landing pads for your ship, station NPC crew members at them to keep things running, craft items, conduct research, and generally live your life in your own corner of the Starfield galaxy”.
https://www.gamesradar.com/starfield-outposts/

Så visst verkar det finnas mening med det, inte minst för att samla och exportera resurser verkar det som. Om det annars finns valfria saker att göra i ett spel som inte påverkar storyn så ser jag det inte som något negativt. Frihet är väl aldrig fel. Men jag får som sagt testa det innan jag uttalar mig.

Det som google sökningen visar där stämmer. MEN, man får betydligt mer resurser än man kan göra av med bara genom att spelat spelet som vanligt, smälta ned loot och loota saker. Det finns resurser i ett sådant överflöd som man kommer åt genom i princip ingen ansträngning alls. Det i sig gör att outpost mekaniken att samla resurser är helt meningslös. Varför ska man spendera resurser på att bygga en outpost som kräver underhåll för att samla in resurser som man inte behöver?

Spelvärlden har inte en simulerad ekonomi heller. Det gör att det finns ingen mening med att tex bygga en outpost för att fixa resurser till en factions shipyard. Det används inte till att bygga skepp på något meningsfullt sätt i spelet utan resurserna försvinner, poof och du får pengar tillbaka som du inte behöver då du simmar i det.

Så det är spelmekanik som till synes lagts på i efterhand när spelet redan hade en färdig "game loop" och därmed inte har någon riktigt plats i spelet. Annat än för rent estetiska skäl. En spelare som bara vill ha någonstans utanför skeppet att lagra saker och ha egna crafting stationer utanför sitt skepp (finns på de flesta skepp redan) kan ta game starten "My Dream home" så får man ett hus där man kan slänga in allt detta redan när man startar spelet från början Huset kräver dessutom inte underhåll som en outpost gör.

Så det är helt enkelt dålig speldesign runt den här mekaniken.

Medlem
Skrivet av GinTonic66:

Spelet var jättekul första 20 timmarna, sen kändes mycket som upprepning...jag är trött på farming efter GTA V, RDRdemp2, WoW och ESO samt Fallout 76...glömde Ark...

Att försöka fånga spelarna med "måste"-saker att göra om och om igen börjar bli tröttsamt.

Spela är kul...att kamma håret 8 gånger om dagen på samma sätt blir till slut väldigt tråkigt om man inte får ny peruk då och då.

Jag vill vara tydlig med att jag inte ifrågasätter dig men vad menar du med att farma i förhållande till GTA V och RDR 2? Nu har jag bara spelat dom sp men aldrig upplevt någon form av farmande

Medlem
Skrivet av kennyg123:

man kanske inte ska göra ett rymdspel där man kan utforska "flera" tusen planeter ifall man inte kan göra det. Bättre dom isåfall bara gör några planeter som faktiskt är intressanta och skippar resten

Precis. Ett solsystem med intressanta saker som händer på varje planet och försöka göra dem så bra som möjligt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Balunan:

En snabb Google-sökning ger mig detta om basbyggandet:
Building Starfield outposts allows you to establish bases for gathering and trading resources all across the Settled Systems. Extracting resources found in a planet's crust is arguably their main purpose, but as you level up certain skills and build particular structures, you can use outposts as landing pads for your ship, station NPC crew members at them to keep things running, craft items, conduct research, and generally live your life in your own corner of the Starfield galaxy”.
https://www.gamesradar.com/starfield-outposts/

Så visst verkar det finnas mening med det, inte minst för att samla och exportera resurser verkar det som. Om det annars finns valfria saker att göra i ett spel som inte påverkar storyn så ser jag det inte som något negativt. Frihet är väl aldrig fel. Men jag får som sagt testa det innan jag uttalar mig.

Ok då måste jag ha läst en fejk text.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

En välkänd effekt av "hype" som byggs upp av marknadsföring. Folk har med sig sin egen förväntan på spelet när de startar det och då har ännu inte verkligheten hunnit ifatt dem. Gäller även recensenter som ska vara ute med en recension tidigt. Först när spelet körts ett tag så går det till slut inte att blunda för att förväntningarna inte infriats. I mitt fall så satt jag med det 267 timmar då hoppet är det sista som överger människan När eftertexterna rullat ett par gånger så fick även jag medge att det var inte bättre än så här.

För vissa blir det även en form av gamers pride. Att man hissat spelet i andra kretsar, eller att spelet släppts av ett företag som man själv är stark anhängare av. Så man kommer försvara det in i det sista, ofta mot bättre vetande.

Att microsoft ligger bakom detta nu och att det länge sades vara "SPELET som skulle sälja Xbox konsoler och täppa till käften på kritikerna" gör ju att det senare även blir en faktor här.

Det som google sökningen visar där stämmer. MEN, man får betydligt mer resurser än man kan göra av med bara genom att spelat spelet som vanligt, smälta ned loot och loota saker. Det finns resurser i ett sådant överflöd som man kommer åt genom i princip ingen ansträngning alls. Det i sig gör att outpost mekaniken att samla resurser är helt meningslös. Varför ska man spendera resurser på att bygga en outpost som kräver underhåll för att samla in resurser som man inte behöver?

Spelvärlden har inte en simulerad ekonomi heller. Det gör att det finns ingen mening med att tex bygga en outpost för att fixa resurser till en factions shipyard. Det används inte till att bygga skepp på något meningsfullt sätt i spelet utan resurserna försvinner, poof och du får pengar tillbaka som du inte behöver då du simmar i det.

Så det är spelmekanik som till synes lagts på i efterhand när spelet redan hade en färdig "game loop" och därmed inte har någon riktigt plats i spelet. Annat än för rent estetiska skäl. En spelare som bara vill ha någonstans utanför skeppet att lagra saker och ha egna crafting stationer utanför sitt skepp (finns på de flesta skepp redan) kan ta game starten "My Dream home" så får man ett hus där man kan slänga in allt detta redan när man startar spelet från början Huset kräver dessutom inte underhåll som en outpost gör.

Så det är helt enkelt dålig speldesign runt den här mekaniken.

Ahh!! Då var det ändå meningslöst att bygga dessa byggar baser. Då hade jag lite rätt i alla fall.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Att microsoft ligger bakom detta nu och att det länge sades vara "SPELET som skulle sälja Xbox konsoler och täppa till käften på kritikerna" gör ju att det senare även blir en faktor här.

Microsoft kommer aldrig att släppa ett spel som kommer att sälja Xbox konsoler.
Det är inte deras strategi att låsa in sina spel på en konsol.

Om de trots allt skulle lyckas göra ett spel som är typ bättre än Elden ring osv som är låst till Xbox så har jag svårt att se dem sälja många konsoler.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Microsoft kommer aldrig att släppa ett spel som kommer att sälja Xbox konsoler.
Det är inte deras strategi att låsa in sina spel på en konsol.

Om de trots allt skulle lyckas göra ett spel som är typ bättre än Elden ring osv som är låst till Xbox så har jag svårt att se dem sälja många konsoler.

Deras strategi idag förefaller snarare att vara 100% satsning på GamePass och XCloud. Varför lägga krut på sälja konsoler om du får folk att spela via sin smart TV eller via en liten stream box istället kopplat till sin TV?

Det var ju tydligt redan för ett par generationer sedan när Microsoft hade sitt fiasko med TV TV TV! där man ville ha konsolen som vardagsrummets mediecentral. Redan då fanns det uttalanden om att man trodde på 100% digitalt, kanske redan nästkommande generation. Men det blev ju inte riktigt så.

Men jag tror vi kommer få se spekulationer löpande om vilken generation Xbox som blir den sista dedikerade konsolen. När det blir vet nog bara Microsoft själva.

Medlem
Skrivet av cyppa:

Har man inte lärt sig idag att inte ha några förväntningar alls på spel så får man skylla sig själv, tycker jag.
Har gått på hypen så många gånger att idag har jag alltid inställningen att spelet kommer förmodligen suga fet röv och det gör att jag köper färre spel, men blir positivt överraskad när spelet faktiskt är bra.

This. Fler behöver komma till denna punkt för att det faktiskt ska ske en förändring i spelbranchen. Vi vill väl alla ha mer av färdiga spel med en uppriktig marknadsföring och inte tvärtom? Som tyvärr de flesta spelsläpp är idag, synnerligen AAA spel.

Skrivet av Freeman79a:

Trots det. Är det Top Tio bäst säljande. Top Tio bäst lanserade. Och Top Tio mest spelande. Inte illa.

Vad han menar med detta:

Skrivet av Jönsen:

Är att han skiter i att spelarna missnöjda med spelet för där är endå så många som har spelat det så ett Microsoft har tjänat pengar på det endå...

Sen att han missar den uppenbara självklarheten att spelet hade sålts ännu mer om där hade varit fler nöjda spelare är ju lite ironi


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Einstein:

Nu tenderar Steam visa mycket mer tid än aktiv speltid. Det tog mig ca 40h att inse att Starfield inte var för mig, Steam visar nästan det dubbla. Jag tycker 40h är märkligt nog så jag förstår vad du säger. Men samtidigt måste man ju ge det ett försök och pröva några olika questlines, låsa upp några perks, bygga något etc.
Det tog tid. Hade det lett någon vart hade jag gillat spelet. Kunde inte föreställa mig att det skulle vara så tomt. Nu skulle jag helst få tillbaka tiden och skäms över att finnas med i statistiken…

Jag tycker det är otroligt fascinerande att du har lagt en hel arbetsvecka på något, för att komma på att nä det här är inte roligt.

Jsg förstår faktiskt inte varför man skulle lägga mer än en kväll på något man inte gillar.

Tänker du att efter 40 timmar blir det säkert roligt? Eller varför spelar du så länge?
Eller var det roligt i 40 timmar och sen tröttna du?

Medlem
Skrivet av Ralf:

Jag tycker det är otroligt fascinerande att du har lagt en hel arbetsvecka på något, för att komma på att nä det här är inte roligt.

Jsg förstår faktiskt inte varför man skulle lägga mer än en kväll på något man inte gillar.

Tänker du att efter 40 timmar blir det säkert roligt? Eller varför spelar du så länge?
Eller var det roligt i 40 timmar och sen tröttna du?

Det är fullt möjligt att ha en smekmånadsperiod med ett spel för att efter ett tag upptäcka hur lite djup det faktiskt finns bakom den putsade fasaden och därefter tappa den spelglädje man haft tidigare. Har det aldrig hänt dig, menar du?

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Det är fullt möjligt att ha en smekmånadsperiod med ett spel för att efter ett tag upptäcka hur lite djup det faktiskt finns bakom den putsade fasaden och därefter tappa den spelglädje man haft tidigare. Har det aldrig hänt dig, menar du?

Jo men då har ju spelet varit roligt i 40timmar. Och jag fick ut 40 roliga timmar innan jag tröttnade.

Jag har aldrig lagt 40 timmar på något jag inte gillade för att jag hoppades på att jag kanske gillar det till slut.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Om något är Toddan "överhypat" så och många spelar spelet "gratis" så är det nästan säkert att spelet får en del extra negativ kritik. För många som inte är så accepterade kommer att spela spelet.

skulle dom då köra de på gamepass och sen köpa de till steam enbart för att lämna negativ review? *doubt*

Medlem
Skrivet av Ralf:

Jag tycker det är otroligt fascinerande att du har lagt en hel arbetsvecka på något, för att komma på att nä det här är inte roligt.

Jsg förstår faktiskt inte varför man skulle lägga mer än en kväll på något man inte gillar.

Tänker du att efter 40 timmar blir det säkert roligt? Eller varför spelar du så länge?
Eller var det roligt i 40 timmar och sen tröttna du?

Det är ju ett stort och sällsynt trögt spel så på en kväll kommer man ingen vart. Det var helt OK i 20h kanske, alltid intressant att upptäcka nya saker. Även om mycket tid spenderades i inventariet…
Sedan tog det lika mycket tid till att inse att det blir inte bättre. Pröva tips från andra osv. Lite ”sunk cost fallacy” var det, det erkänner jag.

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Med tanke på utvecklingstiden och marknadsföringen före släppet kan det mycket väl vara det största spelfiaskot någonsin. No Man's Sky var en liknande flopp men Hello Games var en relativt liten och okänd studio och NSM gjordes på tre år jämfört med Starfields sju. Folk har rätt att förvänta sig mer av Bethesda, en gigantisk och erfaren studio borde kunna göra bättre ifrån sig med en bottenlös budget och sju års utvecklingstid.

Håller verkligen inte med. Bethesda har fallit hårt, fattar inte hur någon kunde ha förväntingar efter FO76. Hello Games hade iaf inte förstört rykte innan det släpptes. Jag hade blivit mer förvånad om Starfield visade sig vara bra än dåligt.

Medlem
Skrivet av 9-11:

Undrar hur det kommer sig att Starfield initialt fick mestadels bra (en del mycket bra) betyg nästan överallt...? Några delade ut 7/10 men konsensus verkade vara 8/10 eller rentav mer. Bara för att sedan floppa i ett senare skede...?

Likadant hände med Halo Infinite.

CP2077 likaså.

Hysteri där det inte är "tillåtet" att ge låga betyg?

Dom kanske bara skickar ut recensionsexemplar till recensenter som är mer troliga att ge bra betyg. Sen får dom mer kritiska recensenterna köpa spelet vid release och släppa sin recension senare än dom positiva.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Kan ändå acceptera Steams sätt att ge betyg, rekommendera ja/nej. Kan förstå folk som inte rekommenderar, kan inte förstå folk som sätter en 1a på en tiogradig skala.

Jag ger det en stor tumme upp men är också lite besviken på spelet.

Metacritic och dylikt förvandlas snabbt från 1-10 till 1 eller 10 för like/dislike. För många fanboys och haters på dom flesta ställena.

Medlem

Man förstår att det är en riktig besvikelse när nästan alla stora youtubekanaler som inriktar sig på Bethesdaspel redan har gått tillbaka till deras äldre spel...

Folk spelar och pratar hellre om Skyrim, oblivion och Falloutspelen än Starfield.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Föredrar att hålla en positiv inställning och längta efter spel.

Det är bra att nån kan göra det. Som sagt, jag har blivit besviken så otroligt många ggr så jag kan inte längre ha en positiv inställning till spel, tills jag blir glatt överraskad och det är verkligen inte ofta.

Köper ALDRIG ett spel vid släpp längre. Väntar tills dom går för nån billig peng på rea eller alternativt hittar dom på tradera.

Spelindustrin måste på något vis ändras. Fast å andra sidan, det kanske är vi konsumenter som måste göra så att det ändras, men det kommer aldrig hända.

Alla fanboys köper sina kära Fifa spel och hatar varje sekund som dom spelar spelet, men det finns inget substitut till fotboll så vad ska man göra? Jo, man sväljer hatet å kör vidare, klagar lite, svär å skriker. Stänger av, men man kommer tillbaka. Var så säker, för det finns inget annat.
(Talar av egen erfarenhet här)
Men nu är det slutköpt för min del när det gäller Fifa 😃

Skriv svar