Overwatch 2 släppt på Steam, får omedelbart tiotusentals negativa omdömen

Medlem
Skrivet av ELF:

Vad hade du kunnat göra med dem annars förutom att öppna?
Sälja?

Man hade inte kunnat göra något annat än att öppna dom. Fanns ingen direkt anledning att spara dom tidigare heller för innehållet i lådans innehåll genererades när man fick den (om jag inte har minns helt fel). Åtminstone när det gällde event lådor. Men var det standard lådor och man hade alla standard-skins, så kunde man vänta tills en ny hjälte släpptes och öppna lådorna då för att få dom nya grejerna,

Vissa tyckte även blizzard var lite oklara med vad OW1 coin kunde användas till i OW2 och valde att spara det dom hade tills OW2 istället för att spendera dom. Vilket visade sig inte vara fördelaktigt dina lådor konverterade värdet på dina duplicerade skins enligt värdet var i OW1 och allt var dyrare i OW2. Så om man inte hade allt och ville få mest för sina credits så skulle man använt det innan OW2 släpptes.

Medlem

Jag tycker att OW1 var betydligt roligare än OW2, och är ledsen över att de bestämde stänga ner OW1 helt och ersätta med, vad imo är, en nergraderad version utav spelet.

Medlem

Det är svårt att arbeta mot mänsklig psykologi som Blizzard måste göra här. Många vill ha det den ekonomiska modellen som fanns i ettan. Att det ledde till ett stagnerande spel utan uppdateringar bekommer dem inte. Hela spelet är trots allt free to play nu, det är kosmetika, och i några veckor varannan säsong, en hjälte av 40+ som är otillgänglig för den som tycker att allt som produceras ska vara gratis. Priserna på skins i shoppen är absolut rip-off, men de i battle passet är å andra sidan under-prisade.

Mer innehåll utlovades men kom aldrig. De gick en ny chef efter lanseringen, som jag tror fick in lite realism i planeringen.

Spelet är kul. Nyaste hjälten Illari är fantastiskt kul. PVE-uppdragen som nyss kom är väldigt bra, men du tvingas i princip köpa ett battle pass för att det ska vara värt det, för det är väldigt lite. Jag saknar 6v6, matcher är svårare att balansera på 5v5.

Men att be människor recensera spelet är svårt, de recenserar hellre företaget, och alla misstag företaget gjort. Mycket av det de ber om hade haft konsekvenser de inte förstått, om de fått det. Den som saknar 2018-2021 och en hjälte på tre år kan ju sitta där med sina 2000+ oöppnade lootlådor. De var oöppnade för att ingen betalar för innehåll till spelet.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Om man slutar gnälla över dyra skinpriser, Battlepass osv så är Overwatch fortfarande en av de absolut bästa Mp spelen du kan lira. Vem fan drar igång OW för att spela pve eller single player content? Hoppa in i rankat och lira så har ni många roliga timmar framför er.

Knappast. Overwatch har varit en katastrof sedan Kaplan och Goodman lämnade.

När Kaplan lämnar ett projekt så vet man att det är ett sjunkande skepp. Han visste vad som väntade med OW2.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Knappast. Overwatch har varit en katastrof sedan Kaplan och Goodman lämnade.

När Kaplan lämnar ett projekt så vet man att det är ett sjunkande skepp. Han visste vad som väntade med OW2.

Det har absolut blivit sämre men var hittar du en bättre hero shooter än OW2?

Skribent

Overwatch 2 är så konstigt? Det är som om Blizzard tänkte något helt annat egentligen och sen bara backade på allt och gjorde samma spel igen?

De borde fokuserat på ett PVE-läge med story och allt det där då de redan har en massa lore. Sen namnget spelet "Overwatch Legends" eller något och byggt i multiplayer från 1an. Prisplanerna hade kunnat vara att köper man "Legends" får man med kampanjen och multi (hade gått att sälja för fullt pris), äger man 1an redan hade man kunnat köpa kampanjen för 200-300 kr. Sen givetvis fortsätta bygga på multiplayer med nya karaktärer och liknande, men de hade aldrig behövt separera spelen (och döda ett av dem).


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Overwatch 2 är så konstigt? Det är som om Blizzard tänkte något helt annat egentligen och sen bara backade på allt och gjorde samma spel igen?

De borde fokuserat på ett PVE-läge med story och allt det där då de redan har en massa lore. Sen namnget spelet "Overwatch Legends" eller något och byggt i multiplayer från 1an. Prisplanerna hade kunnat vara att köper man "Legends" får man med kampanjen och multi (hade gått att sälja för fullt pris), äger man 1an redan hade man kunnat köpa kampanjen för 200-300 kr. Sen givetvis fortsätta bygga på multiplayer med nya karaktärer och liknande, men de hade aldrig behövt separera spelen (och döda ett av dem).

Jag menar det är ju exakt vad planen att göra från början. Sälja en PVE version av spelet där du kunde levla karaktärer och ge dom specifika PVE skills och sedan dela multiplayer läge med OW1.
Men istället kastade dom bort allt det och nu börjat släppa delar av PVE banorna utan hela grejen att levla upp karaktärer och sånt. Vilket känns typ samma som alla eventmissions dom haft tidigare.
Så det är som du säger, det känns so dom bara lallade runt i flera år där dom inte uppdaterade OW1 och när dom väl ska visa vad dom gjort så började dom om.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Jag menar det är ju exakt vad planen att göra från början. Sälja en PVE version av spelet där du kunde levla karaktärer och ge dom specifika PVE skills och sedan dela multiplayer läge med OW1.
Men istället kastade dom bort allt det och nu börjat släppa delar av PVE banorna utan hela grejen att levla upp karaktärer och sånt. Vilket känns typ samma som alla eventmissions dom haft tidigare.
Så det är som du säger, det känns so dom bara lallade runt i flera år där dom inte uppdaterade OW1 och när dom väl ska visa vad dom gjort så började dom om.

Exakt. Problemet var att de inte klarade av att vidareutveckla PVP och PVE samtidigt. Alternativet var att frysa PVP-läget i 2-3 år till och sen släppa PVE, eller att börja jobba på PVP-läget. Så de kastade bort det mesta av PVE-jobbet. Inom PVP har vi fått 2 nya game modes (om man inte räknar arcade-trams) och 6 hjältar på ett år. Mer än de fyra åren innan tillsammans. Alternativet var att än idag inte fått PVE, och ingen PVP, för det var helt enkelt inte färdigt.
De nya hero-levlarna gillar jag också.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Då har du nog missat kontroversen. Det jag kommer ihåg hade de lovat massa saker till OW2. I stället blev det i princip inget nytt och bara en shop och scampass (battlepass) samtidigt som nya spelare inte fick tillgång till alla hjältar samtidigt som de stängde ner originalet

"De stängde ner orginalet" som Overwatch (alltså första spelet)? Det finns inte kvar att spela?

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

"De stängde ner orginalet" som Overwatch (alltså första spelet)? Det finns inte kvar att spela?

Exakt!

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hatar verkligen när de gör så...
Om sedan ersättaren är sämre så är det oförlåtligt. Har nu förståelse för reviewbomb, även om jag inte stödjer det (är kanske mer konstruktivt om man skriver varför spelet är dåligt, med en parantes om hur fruktansvärda devs/ägare är, istället för att bara skriva skit om publisher:n)

Medlem

Tycker det är lite märkligt att ni inte rapporterat om att dom faktiskt har släppt en första version av det tidigare tänkta "PvE"-läget i samband med detta.

(ambitionsnivån är rejält nedskalad från vad det var tänkt - men om man utgår från deras tidigare PvE-events som dom haft så har dom lagt till en "världskarta" med missions på, massa nya fiender och massa nya typer av fiender (flygande tex osv osv)... Dom har även utöver den här kartan med missions lagt in en grej där man kan läsa/få mail på en in-game dator från olika kraktärer i spelet, som utvecklar loren osv... Ger lite mer context till PvE missions.. Vad som faktiskt händer osv.

Lite fult ändå att helt hoppa nån rapport kring detta för att proriotera att Steam-använde reviewbombar negativa reviews (som också känns lite "holy shit, stoppa pressarna!" )


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag skulle snarare säga att dom ändrade "batalmodell" eller "monetization"-approach för Overwatch i samband med en lite större patch (nån ny bana, nån ny hero).. Och sen bestämde dom sig för att döpa om det till Overwatch 2.
För att... Dom tyckte väl det kändes lättare att döpa om Overwach än att officiellt "cancella" Overwatch 2... Vilket jag tycker man kan säga att dom mer eller mindre gjorde.

Teamet (iaf dom viktigaste) som gjorde originalet lämnade Blizzard och slutade jobba på Overwatch 2... Sen gick dom tillbaka på i princip alla features som 2'an skulle ha.
Lixom... Då är Overwatch 2 i praktiken cancelled lixom.

Men dom behöver som inte gå ut med det officiellt å skämmas och få bad press osv om dom basically döper om Overwatch till Overwatch 2.

Dom "stängde" inte direkt "ner" Overwatch.... Dom patchade det och ändrade namn


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Denper:

Det är svårt att arbeta mot mänsklig psykologi som Blizzard måste göra här. Många vill ha det den ekonomiska modellen som fanns i ettan. Att det ledde till ett stagnerande spel utan uppdateringar bekommer dem inte. Hela spelet är trots allt free to play nu, det är kosmetika, och i några veckor varannan säsong, en hjälte av 40+ som är otillgänglig för den som tycker att allt som produceras ska vara gratis. Priserna på skins i shoppen är absolut rip-off, men de i battle passet är å andra sidan under-prisade.

Mer innehåll utlovades men kom aldrig. De gick en ny chef efter lanseringen, som jag tror fick in lite realism i planeringen.

Spelet är kul. Nyaste hjälten Illari är fantastiskt kul. PVE-uppdragen som nyss kom är väldigt bra, men du tvingas i princip köpa ett battle pass för att det ska vara värt det, för det är väldigt lite. Jag saknar 6v6, matcher är svårare att balansera på 5v5.

Men att be människor recensera spelet är svårt, de recenserar hellre företaget, och alla misstag företaget gjort. Mycket av det de ber om hade haft konsekvenser de inte förstått, om de fått det. Den som saknar 2018-2021 och en hjälte på tre år kan ju sitta där med sina 2000+ oöppnade lootlådor. De var oöppnade för att ingen betalar för innehåll till spelet.

Eller så var folk nöjda med att betala för själva spelet. Ville Blizzard fortsätta locka folk till in-game butiken genom att faktiskt fortsätta uppdatera spelet så kunde det ju alltid finansieras med expansioner eller t.o.m ett battle pass.
Du vet, som typ alla andra utvecklare gör? Herre gud, ibland är jag rädd för att folkfaktiskt tror att spel måste följa Kings (och dylikt avskrädes) betalningsmodeller för att inte kånka.

Medlem

Hade 600 timmar i första overwatch reinhart main. Men det saknar själen, vet inte hur jag ska förklara. Reviewbombing är fett töntigt btw


signatur

Allätare

12
Skriv svar