Guldfågeln - Kycklingburgare + Tacokyckling

Medlem
Guldfågeln - Kycklingburgare + Tacokyckling

Om recensionenerna

Dessa två frysta produkter från Guldfågeln köpte jag tidigare för ca 1-2 månader sen. Har inga egna bilder, men om ni sätter på er era solbrillor och tittar på Guldfågelns produktbilder så hamnar ni väldigt nära verkligheten. Ingen av dessa produkter är några kulinariska skönheter.

About me

Kan vara väsentligt att ni vet att jag sällan/aldrig använder kryddor i min matlagning. Så när jag påstår att det saknas kryddor så är det nog så. Samt använder jag nästan aldrig salt, bara när jag kokar pasta. Så jag använder inte kryddor i onödan.

Kycklingburgare Fryst 8-p 760g Guldfågeln

Ingredienser

Kycklingkött (56%), rismjöl, majsmjöl, vatten, potatisstärkelse, modifierad majsstärkelse, salt, solrosolja, druvsocker, kryddor och kryddextrakter (lök, vitlök, svartpeppar), bakpulver (E450, E500), kycklingbuljong (salt, rosmarinextrakt), arom, jästextrakt, stabiliseringsmedel (E415), färgämne (E160c). Friterade i rapsolja

TIllagning (Källa: guldfageln.se)

Kycklingburgarna är färdiglagad. Frysta kycklingburgare steks i stekpanna i några minuter på varje sida eller iugn ca 175°C i ca 15 - 20 min. Går även utmärkt att tillaga i fritös.

Sammanfattning

Friterade kycklingburgare förtjänar mer. Dessa är totalt meningslösa I mitt tycke. Och det var nästan bara ångest att få i sig alla 8 burgarna för att slippa tänka mer på dem. Med tanke på att det endast är 56% kyckling och kostnaden är ca 140kr/kg normalt så är man helt grundlurad. Tittar man på ingredienserna så har de använt hela verktygslådan för att skapa en textur runt kycklingen med olika stärkelse.

Istället för dessa rekommenderar jag att ni provar veganska burgare som jag testat här:
https://www.fz.se/forum/trad/455237-max-delifresh-plant-beef-...

Eller att ni provar andra alternativ. Denna kycklingprodukt är inte värt det.

Kycklingburgare Fryst 8-p 760g
2
Tveksamt
+
Svensk kyckling
+
8 stycken burgare
+
Näring
-
Obefintliga kryddor och smaklös burgare
-
Endast 56% kyckling
-
Väldigt dyrt
Det här betyder betygen på FZ

Tacokyckling Texmex Fryst 600g Guldfågeln

Ingredienser

Kycklinglårfilé, druvsocker, salt, kryddor (chili, koriander, oregano, spiskummin, vitlök), lök, modifierad potatisstärkelse, kycklingbuljong, potatisfiber, naturlig arom, citronsyra E330, kryddextrakt (paprika, peppar). Till 100 g produkt har använts 100 g kycklinglårfilé.

Druvsockret

Livsmedel måste ranka deras innehåll från vänster till höger baserat på mängd i produkten. Ha alltid det i åtanke när ni läser en innehållsförteckning. Förutom kyckling är det mest druvsocker i denna produkt. Brukar köpa "vitamindryck" ganska ofta. Men det är inte för att få vitaminer utan att få lite druvsocker i sig så man piggnar till en sväng. Varför druvsocker är andra mesta ingrediens i denna produkt kan bara tolkas att de misslyckats med smaken och att de hoppas att folk köper produkten igen.

Visuellt och smak

Hade jag vetat att jag skulle göra en review av nåt så tveksamt ätbart som detta hade jag tagit bilder. Då de på deras hemsida ser ut som att det är "småbitar" av "tacokyckling" som används. I påsen så är det ca 4x4x1.4cm bruna bitar av det som kallas "tacokyckling" Först när jag såg dessa så tänkte jag på vita "sockerbitarna" på lösgodis-delen i affären. Förutom färgen och att dessa är lite större så är känslan där. Sen hur kycklingen fick den formen kanske man inte vill veta.

I ett blind test så hade nog de flesta sagt att det är tofu med lite sojasås påsmetat.

Slutsats

Kuber av misslyckande. Mexikansk mat är full av kryddor och denna produkt som kallar sig "tacokyckling" har närmast noll kryddor vilket för mig är för mig ett mysterium.

Tacokyckling Texmex Fryst 600g
2
Tveksamt
+
Svensk kyckling
+
Näring
-
Obefintliga kryddor
-
Dyrt
-
Druvsocker
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Otrevligt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Kan vara väsentligt att ni vet att jag sällan/aldrig använder kryddor i min matlagning. Så när jag påstår att det saknas kryddor så är det nog så. Samt använder jag nästan aldrig salt, bara när jag kokar pasta. Så jag använder inte kryddor i onödan.

Varför använder du inte kryddor?


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Varför använder du inte kryddor?

Lat/orkar inte. Vill bara ha näring

EDIT:
Jag använder premade products så jag behöver inte ha massa kryddor i skåpet. Jag förväntar mig att det jag köper smakar bra.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Lat/orkar inte. Vill bara ha näring

EDIT:
Jag använder premade products så jag behöver inte ha massa kryddor i skåpet. Jag förväntar mig att det jag köper smakar bra.

Om du bara vill ha näring kan jag rekommendera Plenny Shake, jävligt fiffig frukost/lunch. Man måste iofs skaka sin shaker, men det är mindre krävande än att steka något iaf


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Haha om den är smaklös för någon som inte använder kryddor lär den vara extremt värdelös för nån som jag som använder kopiösa mängder kryddor i allt 😅

Dock väldigt liten chans att jag skulle köpa någon av de här ändå, nästan alla såna här färdiga grejer är värdelösa.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Haha om den är smaklös för någon som inte använder kryddor lär den vara extremt värdelös för nån som jag som använder kopiösa mängder kryddor i allt 😅

Dock väldigt liten chans att jag skulle köpa någon av de här ändå, nästan alla såna här färdiga grejer är värdelösa.

Förutom svartpeppar, så är nog pizzakrydda mitt vapen Kanske paprikapulver ibland

EDIT:
Vid sallad kör jag Italiensk salladskrydda, så in i h-te! När man gör sallad så är det full on Donkey Kong på den kryddan!

Medlem

Haha hur lyckas de göra en kyckling burgare bara bestående av 56% kyckling, ja grundlurad:D

Medlem

Har aldrig prövat på dessa produkter, men om dom inte är speciellt kryddade så kan man ju anta att det är för att kunden själv ska kunna krydda dom som han vill.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Haha hur lyckas de göra en kyckling burgare bara bestående av 56% kyckling, ja grundlurad:D

Det är inte ett dugg konstigt att färdigpanerade, frysta produkter innehåller ~60% kött. Snarare tvärtom, 56% är ganska bra då paneringen och övriga bindemedel (samt vatten) tar upp en hel del volym.

Man blir alltså knappast grundlurad, om man nu inte förväntar sig att få en bröstfilé från McDonald's när man beställer nuggets. Men det gör man ju inte, eller hur?

Skrivet av redruM:

Där sa du det.

Haha

För att bidra med något positivt till tråden - vill man ha en god friterad/stekt kyckling till sin burgare och man kan tänka sig göra den själv, utgå ifrån det här receptet (minus såsen och salladen): https://chefjeanpierre.com/recipes/chicken-milanese-recipe/


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Haha hur lyckas de göra en kyckling burgare bara bestående av 56% kyckling, ja grundlurad:D

Mycket av förpackat kött i kött-diskarna är inte ens 100% kött. Injicerat för bättre färg och hållbarhet. Scan har t.ex. fläskkarré som har 79% kött. Man ska alltid läsa

Fryst kycklingfilé ska vi inte ens nämna.

Eller som köttet på Max (notera att bk och mcd har 100% nötkött och salt+peppar)
"Nötkött*, potatis*, vatten, potatismjöl, salt, köttbuljong*, potatisfiber*, ÄGGVITEpulver*, ÄGGpulver*, rosmarinextrakt. *Svensk råvara."

Medlem

Tänkte lämna ett inlägg och tacka för ännu en matrecension, lite kul att läsa, men det blev lite konstig stämning här i kommentarerna.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Tack för din matiga recension! Har du testat Max burgarna från butiken? Ser fram emot en recension på det om du orkar göra någon! Såg din rekommendation!

Personligen gillar jag GuldFågelns kyckling! Perfekt att ha i en luftfritös

Skrivet av smuts:

Tänkte lämna ett inlägg och tacka för ännu en matrecension, lite kul att läsa, men det blev lite konstig stämning här i kommentarerna.

Håller med dig helt!
Fy fan vad det kryllar av osäkra människor med både bekräftelse- och hävdelsebehov. Rent generellt på Internet just nu, så att säga... All time high och peak peformance!


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Blir ju nästan sugen på att testa ändå

Moderator | Testpilot

Rensat massa med off topic-inlägg. Håll er till ämnet är ni snälla


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

edit2: Redan tagits upp i tråden

Sen vill jag tacka för ytterligare en bra matrecension, jag har lyxen att ha tid att förbereda mat från grunden för det mesta men det är alltid bra att ha lite bra fryst mat i nödfall.

Men jag vill bara inflika två saker och det är nog att formen inte är så konstig, det låter ungefär som strimlad kycklinglårfile brukar se ut och angående druvsocker så innehåller slutprodukten 1.5g sockerarter så är kanske runt 1g druvsocker per 100 gram produkt. Så jag skulle inte säga at det är för mycket socker men kanske för lite av övriga kryddor.

Kycklingburgarna har jag provar och där kan jag verkligen hålla med om att de var väldigt trista.

Edit: om man för önska något till nästa recension om det kommer så skulle det vara fint med näringsinnehåll.

Näringsinnehål kycklingburgare

Energi

1 200kJ/290 kcal

Protein

12g

Kolhydrat

17g

-varav sockerarter

(<0,5gg)

Fett

18g

-varav mättat fett

(4,2g)

Salt

1,4g

Näringsinnehål Tacokyckling

Energi

750kJ/180Kcal

Protein

19g

Kolhydrat

3.5g

-varav sockerarter

(1.5g)

Fett

9g

-varav mättat fett

(3g)

Motsvarande salt

2g

brrap brrap pew pew

Måste erkänna att jag personligen är en sucker för Guldfågelns crunchy chicken wings. Värmer dem i airfryer och sen tar man bara lite vanlig majonäs alt. chilimajonäs och dippar i. Inte nyttigt, men mums!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

1
Skriv svar