Apple utannonserar AR- och VR-headsetet Vision Pro

Robot
Apple utannonserar AR- och VR-headsetet Vision Pro

Bitig hårdvara till ett bitigt pris.

#Apple, #Vision-pro


Medlem

Precis som stora fula hörlurar blivit en modegrej så kommer stora fula glasögon/cykloper bli detsamma.
AR är tveklöst framtiden och nästa "stora grej".


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Bättre att vänta till Samsung gör en bättre kopia.

It's not a lake, it's an ocean

Ja! Vi köper AR-glasögon för 45 000 för att facetima och kolla familjefoton!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Soulless:

Precis som stora fula hörlurar blivit en modegrej så kommer stora fula glasögon/cykloper bli detsamma.
AR är tveklöst framtiden och nästa "stora grej".

https://www.youtube.com/watch?v=YJg02ivYzSs

Kommer att tänka på High On Life...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Mpste vara fake news.
VR är ju en gimmick som kommer dö ut.
Omöjligt att Apple satsar på nå sån död trend.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Mpste vara fake news.
VR är ju en gimmick som kommer dö ut.
Omöjligt att Apple satsar på nå sån död trend.

… va?
Antingen så är ironin totalt osynlig eller så har du missat gårdagens utannonserande.

Medlem
Skrivet av vladimir:

… va?
Antingen så är ironin totalt osynlig eller så har du missat gårdagens utannonserande.

Han är ironisk. Han är en stor hardcore användare av VR och försvarat teknologin länge mot alla som tvekar.

Till topic så måste jag säga att när väl Apple gör något, så blir det oftast bra. Så jag tvekar inte på att detta kommer ta VR till nästa steg som behövs, och alla kommer följa detta tror jag. Tyvärr är priset på tok för högt för en annan, men om någon generation eller två när priset är lägre så kanske det blir köpläge.

Medlem
Skrivet av vladimir:

… va?
Antingen så är ironin totalt osynlig eller så har du missat gårdagens utannonserande.

Känner man till Herr Molotovs kärlek för VR så vet man att det var väldigt ironiskt


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Tänk hur mycket prestanda Nintendo, Sony eller Microsoft skulle kunna trycka in för detta priset. 😅

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Mpste vara fake news.
VR är ju en gimmick som kommer dö ut.
Omöjligt att Apple satsar på nå sån död trend.

Ett headset för 3500 dollar visar kanske inte riktigt att Apple i detta skede tror på någon mass appeal.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag håller mig nog till mitt quest pro, som var dyrt nog när jag köpte det till det rabatterade priset


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Är aldrig fel med större utbud av masker. 50k känns så dära för "the average Joe" men för företag och folk med mycket deg så är det ju ett förträffligt val.

Ser själv fram emot nästa Quest. Liiiiiite mera i min prisklass.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

50 000 tuseeeen????!!!???!!
Soulless. Häftig video ja. Men föredrar verkligheten framför mina ögon när jag går och handlar.
Måste vara livsfarligt att korsa en väg med alla ikoner och animerade figurer ständigt framför ens ögon.

Medlem

50k? 🤔

Har de legaliserat cannabis i Apples huvudkontor?
🙂

PS Ja, om man röker på så kan jag tänka mig att upplevelsen är 10 ggr häftigare, därav priset. 🙂

Medlem

Man kan väl anta att gamers inte är den primära målgruppen för något som döpts till Pro och kostar 3500 USD?

En snabb Googling lät hälsa att det var exakt vad HoloLens 2 kostade när den släpptes och den kanske inte huserar i var och vart annat hushåll men likväl har den använts hos många företag.

Medlem
Skrivet av Guld:

50 000 tuseeeen????!!!???!!
Soulless. Häftig video ja. Men föredrar verkligheten framför mina ögon när jag går och handlar.
Måste vara livsfarligt att korsa en väg med alla ikoner och animerade figurer ständigt framför ens ögon.

Jo jag håller med, videon är ju inte menad som en uppmaning heller snarare en varning om något.

Men det kommer att hända. När AR är så pass bra, billig och enkel att det går att applicera på det sättet kommer det att explodera.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Är super hyped på den här tekniken ända sedan jag såg Googles första ar glasögon. Sen har vi NReal som släpptes på sistone. Funktionerna i Apples dock är på mycket högre nivå. Vilket är fantasikt. Är inte alls intresserad av Apples då den inte lär fungera bra med andra apparater, men ska bli kul att se vad konkurrenterna släpper.

Inom 10 år kan de nog som VR också fallit en del i pris. Så de går att få för ungefär samma pris som en ny tv (10K). Sen hinner de hoppningsvis bli mindre så de närmar sig nreals storlek.

Medlem

Ser totalt värdelöst ut i mitt tycke. Skulle själv aldrig sitta sådär och surfa osv.

Skribent
Skrivet av Guld:

50 000 tuseeeen????!!!???!!
Soulless. Häftig video ja. Men föredrar verkligheten framför mina ögon när jag går och handlar.
Måste vara livsfarligt att korsa en väg med alla ikoner och animerade figurer ständigt framför ens ögon.

Med tanke på alla som går med nosen nere i mobilen när de korsar vägar, så borde det här ändå vara aningen säkrare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Ser totalt värdelöst ut i mitt tycke. Skulle själv aldrig sitta sådär och surfa osv.

Är övertygad om att AR/VR är #framtiden. Nu kanske enheterna är stora och klumpiga - men titta på t.ex. mobiltelefonens utveckling från släpbar väska till dagens enheter. I en inte allt för avlägsen framtid har vi nog glasögon som är tillräckligt små för att de ska kunna ersätta skärmar för de allra flesta. Och en bit längre fram kan de vara helt fristående - likt hur dagens smartphones är små datorer med en beräkningskraft som var fullständigt otänkbar för inte alls länge sen.

Har alla gånger hellre ett headset kopplat till datorn än behöver avsätta en stor bit vägg/yta på skrivbordet för en stor skärm som störs av infallande ljus. Eller om man bor trångt kanske en partner som vill sova i samma rum som man vill/behöver använda en dator i.

Medlem

Kräver itunes.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tja, mänsklighetens syn är ju på väg att bli generellt urusel ändå, så varför inte sätta en skärm en centimeter från ögonen...?

Medlem

Kommer inte att ändra nånting för VR. Den ser inte ut att vara gjord för spel då handkontroller verkar saknas helt och priset är ärligt talat sinnessjukt. Bara nån promille av de mest hängivna Apple-fanatikerna kommer att slänga ut ca 50000 kr (svenska kronan är ett skämt +tull + moms) på en sån där.

Medlem

"Facial computing" där kom orden vi alla har väntat på...

Inaktiv

Hur har ni det med egentligen med att ens kolla upp saker innan ni kommenterar?

Vad får ni 50k ifrån?

Som vanligt så ska folk bara leta fel i allt. Vad kostade första dvd-spelaren jämfört med idag? Första platt-tvn? Fetaste grafikkortet?

Ni om några borde väl ha koll på att ny teknik är dyrt. Speciellt när den kommer med såpass bra specs som detta som ingen är ens i närheten av.

Möjligheterna är ju oändliga och om 2-3 år när dom fått fler uppdateringar, fått ner priset och inte minst utvecklare släppt massor med appar lär detta vara mycket intressant.

Jag minns när den första iPhonen kom då gick tongångarna likadant. Vad ska man med en sån till? Använda fingrarna verkar meningslöst. Vad dyr den är. Hur många sitter med en knapptelefon idag?

Tycka vad man vill men Apple förnyar och skapar nya möjligheter. Sen riktar dom sig inte till hardcore gamers. Men det kan ändå gynna dom i slutändan då andra tillverkare nu måste steppa upp och följa efter.

Om ett par ersätter datorn, iPaden och TVn framöver så är kostnaden inte farlig om man jämför med inköpen av dator, iPad och Tv tillsammans.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Mpste vara fake news.
VR är ju en gimmick som kommer dö ut.
Omöjligt att Apple satsar på nå sån död trend.

Som vanligt när det gäller Apple produkter så kommer detta uppmärksammas av Apple folk som aldrig ens skulle ens kolla på VR annars.

Snart kommer Apple får berömelse för att dom uppfann VR glasögon...

eld
Medlem
Skrivet av anon_332944:

Hur har ni det med egentligen med att ens kolla upp saker innan ni kommenterar?

Vad får ni 50k ifrån?

Som vanligt så ska folk bara leta fel i allt. Vad kostade första dvd-spelaren jämfört med idag? Första platt-tvn? Fetaste grafikkortet?

Ni om några borde väl ha koll på att ny teknik är dyrt. Speciellt när den kommer med såpass bra specs som detta som ingen är ens i närheten av.

Möjligheterna är ju oändliga och om 2-3 år när dom fått fler uppdateringar, fått ner priset och inte minst utvecklare släppt massor med appar lär detta vara mycket intressant.

Jag minns när den första iPhonen kom då gick tongångarna likadant. Vad ska man med en sån till? Använda fingrarna verkar meningslöst. Vad dyr den är. Hur många sitter med en knapptelefon idag?

Tycka vad man vill men Apple förnyar och skapar nya möjligheter. Sen riktar dom sig inte till hardcore gamers. Men det kan ändå gynna dom i slutändan då andra tillverkare nu måste steppa upp och följa efter.

Om ett par ersätter datorn, iPaden och TVn framöver så är kostnaden inte farlig om man jämför med inköpen av dator, iPad och Tv tillsammans.

3500 usd är ca 38000, 38000 med 25% moms är 47500

Så nästan 50000 är inte så konstigt.

Vi vet att apple gör mer exklusiva och dyrare devices, och detta är såklart imponerande teknik, men det är fortfarande 10 gånger mer än facebooks motsvarighet. Till och med de mest tillgivna apple-fansen kommer tveka.

Medlem

Alla vet precis vad denna kommer användas mest till och vilken typ av industri som kommer använda den nya inspelningstekniken som gör att man känner sig ”mitt i de”
Men visst. Det är säkert för att se Bambi som männen köper hem dessa sen, det blir kul stt höra motiveringarna bara.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Hur har ni det med egentligen med att ens kolla upp saker innan ni kommenterar?

Vad får ni 50k ifrån?

Som vanligt så ska folk bara leta fel i allt. Vad kostade första dvd-spelaren jämfört med idag? Första platt-tvn? Fetaste grafikkortet?

Ni om några borde väl ha koll på att ny teknik är dyrt. Speciellt när den kommer med såpass bra specs som detta som ingen är ens i närheten av.

Möjligheterna är ju oändliga och om 2-3 år när dom fått fler uppdateringar, fått ner priset och inte minst utvecklare släppt massor med appar lär detta vara mycket intressant.

Jag minns när den första iPhonen kom då gick tongångarna likadant. Vad ska man med en sån till? Använda fingrarna verkar meningslöst. Vad dyr den är. Hur många sitter med en knapptelefon idag?

Tycka vad man vill men Apple förnyar och skapar nya möjligheter. Sen riktar dom sig inte till hardcore gamers. Men det kan ändå gynna dom i slutändan då andra tillverkare nu måste steppa upp och följa efter.

Om ett par ersätter datorn, iPaden och TVn framöver så är kostnaden inte farlig om man jämför med inköpen av dator, iPad och Tv tillsammans.

Well, vi kan vara 4 pers som ser på samma tv, eller två som ser på en ipad,2 eller 4 headsets är lite dyrare…de vill så klart att vi ska köpa mer prylar som vi se använder shareplay för att titta tillsammans…
Det känns väl sådär.
En iphone kostade inte en månadslön ens när den kom btw. Eller en macbook. Eller en ipad. Eller en ipod.
Klart de får ta vilket pris de vill men man behöver inte gilla det för de.
Blir ju intressant när Meta kommer med sitt headset som väl ska kosta runt 500 dollar i år.

123
Skriv svar