Apple utannonserar AR- och VR-headsetet Vision Pro

Skrivet av anon_332944:

Om ett par ersätter datorn, iPaden och TVn framöver så är kostnaden inte farlig om man jämför med inköpen av dator, iPad och Tv tillsammans.

Visserligen kan den ju bara ersätta tv:n om man bor ensam, om inte resten av familjen inte ska få kolla på nåt tillsammans


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av lonian:

Undrar vem som köper den här.

Varför ska just AR vara så dyrt i jämförelse med VR ?

Skrivet av lonian:

Om det stämmer att denna pryl har micro pixlar som är mycket mindre än i en smartphone så vore det oerhört intressant att se dessa displays användas i ett vr headset. Kan de alltså få upplösningen och skärpan så bra att man inte får någon som helst screendor effekt eller ser pixlar, bara ball grafik. Så vill jag ha mitt VR headset för spel.

AVP är ett VR headset.
Som jag skrev ovan kommer Quest 3 erbjuda precis samma i höst när det släpps, dvs AR via Passthrough.
Det betyder att du ser vanliga världen via kamerorna i fronten så är det på Apples också. Du ser inte genom linserna som ett par glasögon.
Det är målet med AR tekniken men inte riktigt där än.
Andra varianter som finns på marknaden där man har ett par bulkiga glasögon som man ser genom är inte AR det är mer "smart glasögon" som erbjuder typ en hud, inte 6dof som känner av rummet och ha digitala objekt du kan "placera ut i verkligheten".

Micro oled som är i Apples headset är dyra men är "nästa steg" inom HMD för att få så bra bild som möjligt och liten formfaktor.
Valve ryktas också ska köra med micro oled.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det verkar vara en bärbar mac, mer eller mindre. Lär flyga längre än ms motsvarighet, och vara böttre kontorskomplement/ersättning än Quest.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Det verkar vara en bärbar mac, mer eller mindre. Lär flyga längre än ms motsvarighet, och vara böttre kontorskomplement/ersättning än Quest.

Såg faktiskt för nån vecka sen ett inslag som gått på TV som man fick se kirurger bära MS Hololens medans dom övade in användande av AR i arbetet.
Det är i sådana här fall dessa produkter kan komma till användning nått som många inte verkar tänka på.
Det är inte bara för kontorsfolket.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Om ett par ersätter datorn, iPaden och TVn framöver så är kostnaden inte farlig om man jämför med inköpen av dator, iPad och Tv tillsammans.

Återstår ju att se om elektroniska "glasögon" ersätter displayer hemma i framtiden, som tur var går inte min tv på batterier.

Jag har försökt att se på en långfilm i mina vr glasögon men pallar helt enkelt inte med det.
Om micro oleds är lösningen på det problemet får man väl se, jag håller tummarna.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Såg faktiskt för nån vecka sen ett inslag som gått på TV som man fick se kirurger bära MS Hololens medans dom övade in användande av AR i arbetet.
Det är i sådana här fall dessa produkter kan komma till användning nått som många inte verkar tänka på.
Det är inte bara för kontorsfolket.

Har viss inblick i dylik hantering. Just för utbildning av vårdpersonal så kan det vara extremt värdefullt. Även viss teknisk personal kan ha stor och direkt hjälp vid hantering av komplexa arbetsuppgifter.

Extremt stor potential. Jag ser det här som första realistiska alternativet, rent tekniskt. Det är banbrytande, då dom tagit konceptet och verkligen låtit realistiska önskemål utforma lösningen.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Jag skulle älskat ha AR när man vart i Rom. Man skulle kunna ha den som en sorts elektronisk guide där man följer en utmarkerad rutt med information om alla utgrävningar / byggnader och kanske t.om se det hela komma till liv hur det kunde se ut medans man är där och går. Sjukt balla möjligheter med AR.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Den höga prislappen medför såklart att det knappast kommer bli någon folklig succé direkt, däremot kommer den säkert sälja bra till kapitalstarka entusiaster. Både hårdvaran och mjukvaran är sannolikt överlägsen konkurenterna. Äger själv Meta Quest 2 och mjukvaran är tyvärr ett skämt. Likaså upplösningen.

Frågan är också om Apple Vision ens kommer fungera att använda som VR headset för oss PC-spelare, med exempelvis Microsoft Flightsimulator och X-Plane och om det då kommer fungera smidigare än andra headset som idag är långt ifrån användarvänligt att få att funka dugligt med PC-spel.

Skribent
Skrivet av jonas.m:

Den höga prislappen medför såklart att det knappast kommer bli någon folklig succé direkt, däremot kommer den säkert sälja bra till kapitalstarka entusiaster. Både hårdvaran och mjukvaran är sannolikt överlägsen konkurenterna. Äger själv Meta Quest 2 och mjukvaran är tyvärr ett skämt. Likaså upplösningen.

Frågan är också om Apple Vision ens kommer fungera att använda som VR headset för oss PC-spelare, med exempelvis Microsoft Flightsimulator och X-Plane och om det då kommer fungera smidigare än andra headset som idag är långt ifrån användarvänligt att få att funka dugligt med PC-spel.

Det är också en bra fråga, dvs hur låst eras headset kommer vara mot Apples produkter. I de bästa världar hade det varit bra om de kör med ett mer öppet system, men Apple är ju inte direkt kända för det.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tror inte jag är intresserad av VR förrän man kan spela spel i 90+ fps med lika fin grafik som desktop spel, samt att det finns 2-3 stora spel som man kan kasta bort livet i, typ på samma skala som folk misslyckades i skolan pga WoW osv, och att headsetet måste kosta mindre än 1500kr.

Tror jag får vänta länge.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Tror inte jag är intresserad av VR förrän man kan spela spel i 90+ fps med lika fin grafik som desktop spel, samt att det finns 2-3 stora spel som man kan kasta bort livet i, typ på samma skala som folk misslyckades i skolan pga WoW osv, och att headsetet måste kosta mindre än 1500kr.

Tror jag får vänta länge.

Ja det får du göra. 1500 är en oralistisk summa om du inte tänker ett väldigt low end i framtiden. Ett hmd kommer inte vra billigare än vanliga skärmar.
Övriga önskemål är stort sett redan uppfyllda, grafiken är inte samna men å andra sidan inget djup(3d) i desktop spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar