Rykte - Playstation VR 2 först 2023
Lagret kanske inte riktigt antingen är tillräckligt, eller (mer troligt om jag får gissa), så finns det inte tillräckligt många spel som kommer kunna vara klart under året.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Jag kommer förhoppningsvis skaffa PSVR2. Hade PSVR, men kände inte att spelutbudet inte var tillräckligt stort, och PPIn var inte så bra som jag hade hoppats.
Mina förväntningar är att PSVR2 kommer vara billigare än Occulus Quest 2, annars har jag svårt att se att PSVR2 kommer vara tillräckligt populärt att locka folk som har både Ps5+PC.
Själv har man i veckan varit och förbokat ett PS5 just pga PSVR2
Annars intresserar PS5 mig inte alls speciellt.
Jag gissar att det kommer komma en del exclusiva PSVR2 titlar så det vill man ju inte missa.
Jag kommer förhoppningsvis skaffa PSVR2. Hade PSVR, men kände inte att spelutbudet inte var tillräckligt stort, och PPIn var inte så bra som jag hade hoppats.
Mina förväntningar är att PSVR2 kommer vara billigare än Occulus Quest 2, annars har jag svårt att se att PSVR2 kommer vara tillräckligt populärt att locka folk som har både Ps5+PC.
Jag har svårt att se den kommer vara billigare Quest 2. Om det ska vara jämförbart så kanske samma pris.
----
Btw fler VR rykten.
Meta Cambria släpps senare iår efter att det avtäcks på Connect.
Pico/ByteDance ska snart ha ett avslöjande om en "Quest 2 konkurrent"
EDIT det är helt fel bild på PSVR2 i nyheten.
Den ser ut så här
Lagret kanske inte riktigt antingen är tillräckligt, eller (mer troligt om jag får gissa), så finns det inte tillräckligt många spel som kommer kunna vara klart under året.
Handlar nog mer om spelarbas, det är ju knappast brist på titlar som enkelt kan portas till lanseringen och hårdvaran har ju varit klar länge.
Kontrollerna var ju redan klara tidigt förra året så utvecklarna har ju kunnat använda dem väldigt länge, eller bara kunnat använda vilka kontroller som helst eftersom att de är så lika andra tillverkas kontroller.
Att bygga en pc med liknande hårdvara som PS5 och börjat bygga spelen med till exempel Index har ju varit tillgängligt väldigt länge.
Jag har haft ångest rätt länge nu över att få tag i en vid release, hoppas de släpper bokningar någonstans snart😔
Priset lär knappas bli billigare än Quest med tanke på vad det sitter för teknik i den, jag skulle gissa på runt 5000Kr.
PSVR kostade 400$ plus kamera och kontroller vid release och det har väl även skett en del inflation samt ökad köpkraft för elektonik sen dess, så 5000Kr är nog nästan lågt till och med.
Blir den inte bakåtkompatibel så är det skandal.
Ryktena har pekat rätt länge emot tidigt 2023, typ februari/mars skulle jag gissa.
Hade inte förväntat mig att det ska komma innan 2023 i alla fall. Men har varit besviken på utbudet till PSVR, hoppas på bättring! Men dom spelen som finns och är bra är oftast väldigt roliga! Tex Beat Saber är förmodligen det spelet jag har flest timmar i av alla på PS4an 😁 Blir absolut ett PSVR2 för mig!
Handlar nog mer om spelarbas, det är ju knappast brist på titlar som enkelt kan portas till lanseringen och hårdvaran har ju varit klar länge.
Kontrollerna var ju redan klara tidigt förra året så utvecklarna har ju kunnat använda dem väldigt länge, eller bara kunnat använda vilka kontroller som helst eftersom att de är så lika andra tillverkas kontroller.
Att bygga en pc med liknande hårdvara som PS5 och börjat bygga spelen med till exempel Index har ju varit tillgängligt väldigt länge.
Jag har haft ångest rätt länge nu över att få tag i en vid release, hoppas de släpper bokningar någonstans snart😔
Priset lär knappas bli billigare än Quest med tanke på vad det sitter för teknik i den, jag skulle gissa på runt 5000Kr.
PSVR kostade 400$ plus kamera och kontroller vid release och det har väl även skett en del inflation samt ökad köpkraft för elektonik sen dess, så 5000Kr är nog nästan lågt till och med.
Blir den inte bakåtkompatibel så är det skandal.
Ryktena har pekat rätt länge emot tidigt 2023, typ februari/mars skulle jag gissa.
Spelarbas? Låter ju lite motsägelsefullt, om de inte har någon spelarbas så hade de ju i så fall inte sålt så många headset och om så är fallet verkar det ju meningslöst att porta över gamla spel?
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Ärligt talat, bättre att de satsar på att förbättra tillgången av PS5. Samt börjar satsa på PS5 slim.
Ärligt talat, nej.
Eller det ena behöver inte utesluta det andra.
Ps5 är "made for VR"
Spelarbas? Låter ju lite motsägelsefullt, om de inte har någon spelarbas så hade de ju i så fall inte sålt så många headset och om så är fallet verkar det ju meningslöst att porta över gamla spel?
Finns för lite PS5:or ute än så länge för att de ska tycka att det är värt det, därav för liten spelarbas.
I början av nästa år finns det mer PS5:or ute och då finns det alltså mer potentiella köpare(spelarbas).
Ärligt talat, bättre att de satsar på att förbättra tillgången av PS5. Samt börjar satsa på PS5 slim.
Fast om inga komponenter i PSVR2 krävs för att producera Ps5 så kommer det inte påverka Ps5 produktionen.
Finns för lite PS5:or ute än så länge för att de ska tycka att det är värt det, därav för liten spelarbas.
I början av nästa år finns det mer PS5:or ute och då finns det alltså mer potentiella köpare(spelarbas).
Aha, du menade så. Men är det verkligen så liten bas? De kan inte möta efterfrågan, men de har fortfarande sålt väldigt många enheter.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Aha, du menade så. Men är det verkligen så liten bas? De kan inte möta efterfrågan, men de har fortfarande sålt väldigt många enheter.
17,3 miljoner vid årsskiftet och det är fortfarande svårt att få tag i konsoler.
De har då alltså både problemet med att relativt få redan har PS5 och att de som kan tänka sig att skaffa PS5 och PSVR2 inte kan få tag i konsolen. PSVR2 kan ju annars ge en liten boost till PS5 försäljningen, vilket då uteblir.
Säg att 10% vill ha PSVR2 tidigt så är det nog ganska lågt än så länge ifall de vill kunna locka viralt, alltså med marknadsföringssiffror samt att de som då köpt ska kunna rekommendera till andra.
Hårdvara säljer ju som smör idag, men jag tror ändå att det kan bli en stark eskalering.
Alltså att de som redan vill ha en är relativt få men när de sedan får tag i en och det blir viralt hur bra och hur stor skillnad det är jämfört med PSVR1 och Quest2 så kommer det eskalera och sälja väldigt bra.
Säljer PSVR2 mindre än 15 miljoner så är det rätt kasst, jag tror nog på siffror över 20 till och med faktiskt.
PSVR1 generationen var ju mer nästan som teknikdemos jämfört med vad det finns potential för framöver.
Att var 4:e till 5:e PS5 köpare skulle skaffa VR låter ju rätt högt, men jag tror ändå att det kan bli en stor eskalering, nu när kvalitén och priset kommer ligga på en väldigt bra nivå.
Att det inte blir mer än 25% beror på att det är svårt att få till det bra med utrymme, social situation med familj och husdjur samt att en lite grupp förmodligen har väldigt svårt att klara av VR på ett bekvämt sätt(fysiskt eller psykiskt).
Förhoppningsvis så blir PSVR2 ett stort steg för normaliseringen av VR framöver, där ingen rynkar på ögonbrynet när någon nämner att de har VR framöver.
17,3 miljoner vid årsskiftet och det är fortfarande svårt att få tag i konsoler.
De har då alltså både problemet med att relativt få redan har PS5 och att de som kan tänka sig att skaffa PS5 och PSVR2 inte kan få tag i konsolen. PSVR2 kan ju annars ge en liten boost till PS5 försäljningen, vilket då uteblir.
Säg att 10% vill ha PSVR2 tidigt så är det nog ganska lågt än så länge ifall de vill kunna locka viralt, alltså med marknadsföringssiffror samt att de som då köpt ska kunna rekommendera till andra.
Hårdvara säljer ju som smör idag, men jag tror ändå att det kan bli en stark eskalering.
Alltså att de som redan vill ha en är relativt få men när de sedan får tag i en och det blir viralt hur bra och hur stor skillnad det är jämfört med PSVR1 och Quest2 så kommer det eskalera och sälja väldigt bra.
Säljer PSVR2 mindre än 15 miljoner så är det rätt kasst, jag tror nog på siffror över 20 till och med faktiskt.
PSVR1 generationen var ju mer nästan som teknikdemos jämfört med vad det finns potential för framöver.
Att var 4:e till 5:e PS5 köpare skulle skaffa VR låter ju rätt högt, men jag tror ändå att det kan bli en stor eskalering, nu när kvalitén och priset kommer ligga på en väldigt bra nivå.
Att det inte blir mer än 25% beror på att det är svårt att få till det bra med utrymme, social situation med familj och husdjur samt att en lite grupp förmodligen har väldigt svårt att klara av VR på ett bekvämt sätt(fysiskt eller psykiskt).
Förhoppningsvis så blir PSVR2 ett stort steg för normaliseringen av VR framöver, där ingen rynkar på ögonbrynet när någon nämner att de har VR framöver.
Relativt få? Relativt till vad? De har ju trots komponentbrist sålt fler PS5:or än vad PS4 mäktade med sitt första år. 17,4 miljoner anser jag är en rätt bred bas. Jag hänger riktitgt med på vad du menar med att relativt få vill ha en, men sen får de tag i en? Varför skulle de köpa en om de inte vill ha en från början, makes no sense.
Vart får du fram att var fjärde ägare av konsolen vill ha VR-headset? Vet inte heller vart du får fram informationen om att kvalitén och priset ligger på en väldigt bra nivå, de har väl inte ens avtäckt headsetet? Hittar inga färska siffror, men 2020 hade det sålts 5 miljoner headset, totalt. Hade 25% av de som äger en PS5:a idag köpt PSVR2 hade det inneburit 4,35 miljoner headset, alltså mindre än en miljon headset som PSVR fram tills förra året sålt sedan det släpptes, så det är knappast basen som är problemet?
Sista håller jag dock med dig om, ska VR slå igenom på allvar så är det nog via konsoler. VR är ju extremt svårt att sälja in till någon som inte testat det, har man inte upplevt det så är det svårt att ta in.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2