Hur definierar ni ’backlogg’?

Medlem

Min backlog är spel jag gärna skulle vilja spela men aldrig kommer göra Har mer blivit en samling spel.

Medlem

Kan man bli spelimpotent? Jag vill spela men har varken lust eller förmåga.

Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kan man bli spelimpotent? Jag vill spela men har varken lust eller förmåga.

Jag har suttit sedan 19 00 vid datorn för att spela men inte tagit mig in i något.

Medlem

Har egentligen ingen backlogg. Köper ett, max två spel åt gången. Sen spelar jag nästan alltid klart dem så att jag får platinum innan jag går på nästa spel, eller köper ett nytt. Ligger ju säkert flera år bakåt, men inget som stör mig alls.
Jag insåg att köpa massa spel bara gjorde mig stressad och jag gav aldrig något spel en chans. Nu i det här tempot och utan spel som väntar på mig så tar jag mig verkligen tiden att sätta mig in i allt, och uppskatta spelen på ett helt annat sätt än vad jag gjorde när jag var yngre.
Så jobbar jag, och kan bara rekommendera.

Medlem
Skrivet av Managor:

Anser inte att spel som inte ägs/redan är köpta finns i ens backlog. Spelen skall redan ägas.

Visst, annars är det en wishlista (ex. Steam önskelista).

Medlem

Sånt man missat bara och kanske skäms lite för att man fortf inte tagit del av...

Jag känner att min backlog är mycket större vad gäller filmer än spel... Jag har nog iaf minst provat det mesta som verkat intressant.. I spelväg...

Film däremot... Har inte sett en enda film av Ingmar Bergman...!

...Jean-Luc Godard.. Charlie Chaplin...

Våndan!

Sen tror jag sällan man har en backlog som är så hemskt underbyggd av lust, egentligen...
Om lusten finner sig stor så brukar man ändå oftast hitta tiden ganska snabbt...
Så det känns som väldigt true backlog att i den så ligger det spel man 'borde' spela. Men kanske inte är så värst sugen på.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Foldon:

Visst, annars är det en wishlista (ex. Steam önskelista).

Så ni ser listan helt i kommersiella termer?

Om man definierar det som spel som man äger fast inte spelat.. Vem fan bryr sig?
Vad är intressant med ett spel man äger men inte spelat om man köpde det för 1.39$ efter vinfylla eller fick med i en bundle...

I den definitionen av 'backlog' så betyder ju vilka spel som ligger där egentligen ingenting... Förutom att dom nog hade nån bra rea nån dag (när man antagligen var vinfull)


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

För mig består backloggen av spel som jag har köpt eller på annat sätt spenderat pengar på och antingen tänker eller verkligen vill spela/avsluta men ännu inte haft tid till eller prioriterat. Grejer jag inte skaffat eller lagt pengar/tid på ser jag personligen mer som en önskelista än en backlog och spel jag lagt hundratals kronor på och inte avslutat men inte heller tänkt göra ingår inte i definitionen för mig. Spännande att det finns så vitt skilda definitioner på det dock

Medlem

Aldrig haft en backlog förutom att jag tänk att jag borde spela Witcher 3 pga nyfikenhet med storyn. Kollade playthroughs på de första två men tröttnade på ”dötid”. Läst första två böckerna och är ju nyfiken på handlingen.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

BACKLOG
Spel som du redan köpt men inte spelat spelat klart. Du måste:
- äga spelen och
- vilja spela dem.

This.

Medlem

CK3, köpte förra hösten och har haft installerat sedan dess men har aldrig känt att jag haft tid att grotta ner mig :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

För mig är det spel jag äger som jag inte kört klart och som jag fortfarande har ett intresse av att spela. Man kan säga så här jag äger mer spel av den typen än jag kommer kunna köra klart så länge jag fortfarande kan och har ett intresse för spel. Det blir inte enklare av att det hela tiden dyker upp nya spel som jag bara måste spela.

Medlem
Skrivet av Marooned:

För mig är det spel jag äger, som jag inte börjat att spela.

Fast i dagens samhälle där allt är digitalt äger du ju egentligen inte ett skit såvida du inte syftar på fysiska kopior på skiva?
Allt i ditt digitala bibliotek kan ju försvinna på en millisekund av otaliga orsaker.
Just sayin..

Medlem

Pfft har ingen backlog, har bara en futurelog på spel jag tänker spela. Sen ibland stryks vissa ifall intresset tappas för de innan jag kommer igång.

Men ja backlog känns väll som spel man tänkt köra och köpt, men som man sedan Inte blivit av. Men som man fortfarande har lite intresse kvar att köra. Resten är väll kö lista eller futurelog som jag kalla det nu.

Dock kan jag tänka mig att vissa använder backlog för spel de startat och inte avklarat innan de börjar på nästa med, men det hör ju ihop med spel man äger och fortfarande har intresse för.

Medlem

Blackloggen är dina tidigare köp som du går tillbaka och kikar på när du inte vill spela eller har råd med nya spel. Så det är definitivt dom spel man redan har.

Medlem

Det står i FZ rubriken "Alla har vi en..." men det stämmer inte. En backlog är något man måste göra, som man inte hunnit göra tidigare. En plikt så att säga. Jag känner inte att jag måste spela något av de spel jag äger. Jag spelar det jag känner för och har absolut inget dåligt samvete för spel jag äger men inte spelat.

Medlem

Spel som ligger väntande på att prioriteras upp och spelas, alt beslutas att inte spelas, eller fortsätta vara lågprioriterat men behållas i backloggen.
De tas bort ur backloggen så fort man bestämt sig för att spelas eller tas bort från listan annars behåller de sin plats.

Om man äger det eller inte spelar inte någon roll. spelet kan finnas i tex game pass eller att man är sugen på ett spel, som man inte äger också. Prioriteras det upp löser man ju ett köp enkelt.
Den kan också bestå av gamla spel man redan kört, men kanske vill köra om, typ GTA V verkar ju folk vilja spela hundra gånger.

Medlem

Har aldrig haft och kommer aldrig ha en backlog. Varför skulle jag köpa ett spel jag inte vill spela direkt? I 99.99% av fallen är det ju billigare att köpa senare i så fall om jag skulle vilja spela det då..? Eller räknas typ alla gratisspel från Epic och alla spel på Gamepass som backlog? 🤔

Edit: Såg nu att frågan var hur jag DEFINIERAR en backlog. Det trodde jag vi alla var överens om.. Men: En backlog är enlig mig spel man köpt men sen av någon anledning inte spelat än.

Medlem

För mig handlar det mindre om det monetära inköpet och mer om peppen jag bygger upp av att läsa recensioner och se gameplay. Blir jag övertygad läggs spelet i min mentala backlogg och för bevakning på Prisjakt och i min wishlist på PS Store, blir det bra pris när det rimligtvis bör kunna startas upp inom en månad köper jag det.

Medlem

Tidigare var det för mig spel jag köpt men inte spelat igenom.
Pga ungdomlig dårskap (nåja, så ung var jag inte) så fick man väl ett tjugotal spel på Steam som jag nu inser att jag aldrig nånsin kommer röra i...

Pga det har jag tweakat min definition till:
Spel jag köpt och vill/borde spela.

Notera jag säger spela. Jag säger inte varva. Jag har slutat plåga mig igenom spel jag upptäcker jag tycker är mediokra.
Jag säger även köpt. Gratisspel på tex Epic räknar jag inte heller alltid. En del tänker/vill jag spela. En del har jag klickat hem mest för att liksom.

Medlem

Jag vet inte hur jag skulle definiera min. Det jag vet är att spel jag verkligen vill spela har jag köpt på Steam. Dom flesta /alla har jag påbörjat aif. Men på Epic vad jag ser nu så har jag 15 plus spel som jag inte ens har installerat. Dom va gratis och jag lade till dom.


signatur

"Kebab?"

Medlem
Skrivet av Gaara:

Man ska inte blanda ihop backlogg med annat så som önskelistor.

Träffande. Men går det kanske att vända på det hela och rent av säga att en backlog är mer eller mindre det samma som en önskelista?

Skrivet av Therant:

Har egentligen ingen backlogg. Köper ett, max två spel åt gången. Sen spelar jag nästan alltid klart dem så att jag får platinum innan jag går på nästa spel, eller köper ett nytt. Ligger ju säkert flera år bakåt, men inget som stör mig alls.

Såhär jobbar jag också! Ungefär åtminstone. Som landet ligger nu har jag kanske 5-6 spel tillgängliga, vilka jag tänkt ta mig an inom en snar framtid. Har dock en mycket större lista med spel som definitivt kommer att spelas någon gång i framtiden.
Ovanstående tankesätt sätter ju fingret på problemet att definiera ’backlog’ utifrån ägande - om jag köper och spelar ett—och endast ett—spel i taget, och har en massa spel som jag tänker spela men som jag de facto inte äger, har jag då en backlog? Intuitivt skulle jag säga att jag har det.

Skrivet av Anton Q:

Så ni ser listan helt i kommersiella termer?

Om man definierar det som spel som man äger fast inte spelat.. Vem fan bryr sig?
Vad är intressant med ett spel man äger men inte spelat om man köpde det för 1.39$ efter vinfylla eller fick med i en bundle...

I den definitionen av 'backlog' så betyder ju vilka spel som ligger där egentligen ingenting... Förutom att dom nog hade nån bra rea nån dag (när man antagligen var vinfull)

Det här är något jag varit ute efter! Varför är själva ägandet centralt för så många?

Skrivet av Patrik1975:

Fast i dagens samhälle där allt är digitalt äger du ju egentligen inte ett skit såvida du inte syftar på fysiska kopior på skiva?
Allt i ditt digitala bibliotek kan ju försvinna på en millisekund av otaliga orsaker.
Just sayin..

Sätter fingret på den problematiserande aspekten ovan - hur ska vi egentligen förstå ägande? Frågan går kanske lite för djupt för den här tråden, men värt att tänka på.

Skrivet av Swayer:

Pfft har ingen backlog, har bara en futurelog på spel jag tänker spela. Sen ibland stryks vissa ifall intresset tappas för de innan jag kommer igång.

Intressant stipulation! Kanske bör begreppet ’backlog’ rent av ersättas av något mer inkluderande begrepp?

Skrivet av Fulci:

Det står i FZ rubriken "Alla har vi en..." men det stämmer inte. En backlog är något man måste göra, som man inte hunnit göra tidigare. En plikt så att säga.

Tror nog att de flesta är överens om att en backlog inte förutsätter något så starkt som en plikt (eller har jag fel?). Det handlar nog mer om en vilja att ta sig an sin backlog.

Skrivet av Papphammar:

Spel som ligger väntande på att prioriteras upp och spelas, alt beslutas att inte spelas, eller fortsätta vara lågprioriterat men behållas i backloggen.
De tas bort ur backloggen så fort man bestämt sig för att spelas eller tas bort från listan annars behåller de sin plats.

Om man äger det eller inte spelar inte någon roll. spelet kan finnas i tex game pass eller att man är sugen på ett spel, som man inte äger också. Prioriteras det upp löser man ju ett köp enkelt.
Den kan också bestå av gamla spel man redan kört, men kanske vill köra om, typ GTA V verkar ju folk vilja spela hundra gånger.

Det här låter rimligt (speciellt med tanke på att problematiken kring ägande åsidosätts). Är dock inte helt hundra på om jag vill skriva under på att spel som redan klarats ut kan ingå i ens backlog. Får klura mer på den!

Skrivet av Evilof:

[J]ag [har] tweakat min definition till:
Spel jag köpt och vill/borde spela.

Notera jag säger spela. Jag säger inte varva. Jag har slutat plåga mig igenom spel jag upptäcker jag tycker är mediokra.
Jag säger även köpt. Gratisspel på tex Epic räknar jag inte heller alltid. En del tänker/vill jag spela. En del har jag klickat hem mest för att liksom.

Jo, tanken är nog inte nödvändigtvis sådan att en måste varva spelen. Men gällande spel du fått gratis, exakt varför skulle de inte räknas till din backlog, förutsatt att du vill spela dem?

Med tanke på ovanstående lutar jag för tillfället åt att min backlog ska förstås som spel jag vill spela, men som jag ännu inte spelat - oavsett om jag äger dem eller ej. Ägandefrågan är klurig, dels pga. varför ägandet i sig är viktigt, men även för att det är svårt att egentligen bestämma hur vi ska se på ägande i en tid av prenumerationstjänster och licenser.

Kul för övrigt att tråden tog sån fart!


signatur

Konsolgubbe

Avstängd

Spel jag ännu inte lirat klart (vad som anses vara "done" varierar från titel till titel, kan vara allt mellan 100% completion till "nu har jag sett det mesta och känner mig rätt klar").

Detta inkluderar alltså både påbörjade spel, aldrig rörda spel samt även de jag inte ens köpt ännu (kostnaden för spel är en ickefråga för mig, så jag gör ingen skillnad mellan det jag har i library eller på wishlist när jag tänker på min backlog)

Så ser jag på det.

Medlem
Skrivet av General White:

Spel jag ännu inte lirat klart (vad som anses vara "done" varierar från titel till titel, kan vara allt mellan 100% completion till "nu har jag sett det mesta och känner mig rätt klar").

Detta inkluderar alltså både påbörjade spel, aldrig rörda spel samt även de jag inte ens köpt ännu (kostnaden för spel är en ickefråga för mig, så jag gör ingen skillnad mellan det jag har i library eller på wishlist när jag tänker på min backlog)

Så ser jag på det.

Med mitt senaste inlägg i åtanke tror jag att du satt huvudet på spiken här! Är en inte ”färdig” med ett spel är det rimligt att det ligger kvar i ens backlog.


signatur

Konsolgubbe

Medlem

För mig handlar backlog om vilka spel som man inte spelat än, men som man vill spela, eller kanske oftare känner att man 'borde' spela.

Det här med hur det ligger till med ägandeskap av digitala exemplar skiter jag fullständigt i
Jag äger massa skit som jag fått med i någon humble bundle eller plockat hem på epic store osv osv som jag aldrig har någon avsikt att spela alls.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag ser det som ett bra bibliotek att välja ifrån.

Medlem

Spel som haft release som jag vill spela men inte haft tid att spela. Om jag "äger" spelen eller inte har ingen betydelse.

FM-guru
F.d. Sisyr

För mig är det simpelt; backloggen utgörs av spel jag äger och ämnar klara en vacker dag men där det ännu inte skett.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Fast i dagens samhälle där allt är digitalt äger du ju egentligen inte ett skit såvida du inte syftar på fysiska kopior på skiva?
Allt i ditt digitala bibliotek kan ju försvinna på en millisekund av otaliga orsaker.
Just sayin..

Ganska långsökt då det inte finns fog för den oron överhuvudtaget.
Steam har inte haft det problemet en enda gång på sin snart 20 åriga livstid.

Har ett par hundra spel i biblioteket, vissa går inte längre att köpa men fortfarande kan jag installera och spela dem. Finna nått som är online, det går inte spela, men det är utvecklarens fel och inte steam.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vore ju ren idioti att köpa ett spel till fullpris bara för att kunna lägga det till sin backlogg om man nu känner att själva ägandet är så viktigt.
Jag spelade för ett tag sedan klart Blue Reflection och har bestämt mig för att spela uppföljaren men inte precis just nu, därmed anser jag att det spelet ligger i min backlogg. Men jag har just nu gott om andra spel att spela, speciellt då jag nyligen skaffade game pass så jag ser ingen anledning att köpa Blue Reflection Second Light nu för 639kr utan jag väntar tills det kommer på rea.

Så, har jag bestämt mig för att jag vid något tillfälle kommer köpa ett spel och spela det så ligger det i min backlogg. Sen har jag en wishlist med spel där vissa inte är släppta än och vissa har jag inte helt bestämt mig för om jag ska köpa eller inte, dessa räknar jag inte till min backlogg.

Sen har jag en fråga som kanske borde ha en egen tråd, vad är definitionen av att "varva" ett spel? När jag var liten brukade vi säga att vi hade varvat ett spel om vi klarat av det, vissa verkar anse att det är när man klarat ett spel till 100% och vissa verkar anse att det är när man spelat igenom det mer än en gång.

123
Skriv svar