Hur definierar ni ’backlogg’?

Medlem
Hur definierar ni ’backlogg’?

Frågan finns i rubriken! Gäller det era inköpta spel eller handlar det helt enkelt det som återfinns på ”det jag vill spela”-listan? Kanske har ni rent av någon annan syn på det hela? Diskutera!


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Delar in spelköp i tre kategorier:
1. Köper, installerar, spelar.
2. "Det där får man ju spela någon dag.. men inte idag."
3. "Riktigt bra pris det där!"

Skulle definiera "Backlogg" som kategori 2.

Medlem

För mig är det spel jag äger, som jag inte börjat att spela.

Medlem

För spel, spel jag äger men aldrig börjat spela.
För jobb, ärenden som vi eventuellt borde ta tag i, men nya viktigare ärenden hamnar framför.

Det är helt enkelt en kö.

Medlem

BACKLOG
Spel som du redan köpt men inte spelat / spelat klart. Du måste:
- äga spelen och
- vilja spela dem.

VILL SPELA
Spel som du ”vill spela” är en annan sak. Exempelvis Wishlisten på Steam.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Spel jag verkligen vill spela, men inte hunnit/orkat ta tag i.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Spel som jag vill spela men ännu inte har spelat. Har säkert hundra spel på Steam som jag aldrig ens startat, men jag har ingen backlog. Vet inte var alla spel kommer ifrån ärligt talat, har antagligen köpt dom i någon form av onyktert tillstånd eller "fan vad billigt, jag slår till", sen ligger dom där och skräpar. Inte som att man kan sälja dom heller. Jo, Skyward Sword HD har jag tänkt spela, så det får väl räknas till backloggen fast jag inte har köpt det än.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Spel jag aldrig kommer spela verkar det som.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Min backlog består av spel jag 1) inte har spelat och 2) de jag inte har spelat tillräckligt, typ bara har installerat nån gång och lirat 10 minuter och sen "näpp, har annat att göra, får bli nån gång i framtiden" (uninstall).

Skribent

Helt enkelt en lista över spel jag SKA spela och som jag betar av när jag inte har något nysläppt att lira. Huruvida jag redan äger dem eller inte spelar ingen roll – eftersom jag inte har tid att lira dem idag kan jag lika gärna vänta på att de dyker upp på någon rea.

Medlem

Spel som jag vill spela och har planer på att vid något tillfälle spela, anser inte att jag måste äga dom då det känns onödigt att betala fullpris om jag inte tänkt spela det direkt.

Medlem

Genom att skriva dagbok på ryggen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Intressant att det skiljer sig åt ändå. Har sett många trådar om ämnet och blev nyfiken på hur folk tänker kring det.
Jag själv ser nog tvetydigt på begreppet: Dels de spel som jag har tillgängliga och som jag ämnar att spela, och dels de spel som jag är intresserad av att spela så småningom men som jag inte kommit över ännu.


signatur

Konsolgubbe

Testpilot

Backlog för mig är köpta spel, gratisspel som jag vill spela, eller motsvarande på t.e.x Gamepass. Dvs spel jag vill spela som finns tillgängligt för mig i detta nu.

Sedan har jag diverse wish lists för spel som kan vara intressanta, det behöver nödvändigtvis inte betyda att jag kommer att köpa alla spel från en sådan lista. Det är mer av en intressekoll.

Gen
Medlem

Min Steam-katalog består av tre delar:
1. Spel jag varvat
2. Spel jag någon gång vill spela (dvs min Backlog)
3. Spel jag inte vill spela där jag tex ångrat mig, ingått i en bundle, jag köpt bara för "att ha"

Försöker numera undvika nr 3 så gott det går och dessutom göra refund om spelet jag köpte verkligen suger.

It's not a lake, it's an ocean

Spel inköpta under fjolåret eller tidigare. Detta betyder att spel jag köpt under året faller in i backloggen efter årsskiftet om jag inte klarat ut dem.

Jag har börjat luckra ut gränsen mellan fysiska spel och Game Pass nu sedan den tjänsten börjat innehålla så pass många äldre spel jag vill spela.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Spel som jag vet att jag måste spela men inte köpt ännu pga andra spel som ligger före i kön. Tex Ghost of Tsushima, RDR2, Last of Us osv.

Medlem

Känns mest rätt att ta med alla spel man har tänkt att spela som definition av backlog. Det är ju en lista på sådant man har att göra. Att spelet är betalt eller ej har ju inte någon betydelse för om man vill spela spelet.

Däremot backlog tråden är väl lite mer inriktat på att man ska beta av sina köpta spel.

Medlem
Skrivet av Gen:

Min Steam-katalog består av tre delar:
1. Spel jag varvat
2. Spel jag någon gång vill spela (dvs min Backlog)
3. Spel jag inte vill spela där jag tex ångrat mig, ingått i en bundle, jag köpt bara för "att ha"

Försöker numera undvika nr 3 så gott det går och dessutom göra refund om spelet jag köpte verkligen suger.

Bra definition där👍 Man har ju en del av tredje kategorin också tyvärr😅


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

BACKLOG
Spel som du redan köpt men inte spelat spelat klart. Du måste:
- äga spelen och
- vilja spela dem.

VILL SPELA
Spel som du ”vill spela” är en annan sak. Exempelvis Wishlisten på Steam.

Hoppas du har alla spel på steam o epic då, då äger du ju dem inte riktigt så din backlog är minimal


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Inte så mycket att diskutera, backlogg är spel man köpt/äger men inte spelat/klarat av.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Inte så mycket att diskutera, backlogg är spel man köpt/äger men inte spelat/klarat av.

Det verkar ju som att uppfattningarna går isär, så lite utrymme för diskussion finns nog allt. Jag har t.ex. ett par spel i min ägo som jag nog aldrig kommer—eller ens vill—spela. Därav räknar jag inte in dem i min backlogg. Sett ur det perspektivet är din definition för vid. Samtidigt menar många här ovan att även spel som inte ägs är en del av ens backlogg, förutsatt att en ämnar att spela dem. Om så är fallet är din definition även för snäv. Men vad vet jag - det är kul att bolla ämnet bara.


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Spel jag vill spela oavsett om jag äger det eller inte

Flakmonkey

För mig är det såna som jag vill spela och då kan det vara spel jag redan äger men behöver inte vara så.

Medlem

Spel som jag köpt men inte spelat. Det fetstilta är för att jag inte räknar in alla gratisspel man fått från Epic tex.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Anser inte att spel som inte ägs/redan är köpta finns i ens backlog. Spelen skall redan ägas.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Tubb3:

Det verkar ju som att uppfattningarna går isär, så lite utrymme för diskussion finns nog allt. Jag har t.ex. ett par spel i min ägo som jag nog aldrig kommer—eller ens vill—spela. Därav räknar jag inte in dem i min backlogg. Sett ur det perspektivet är din definition för vid. Samtidigt menar många här ovan att även spel som inte ägs är en del av ens backlogg, förutsatt att en ämnar att spela dem. Om så är fallet är din definition även för snäv. Men vad vet jag - det är kul att bolla ämnet bara.

Man ska inte blanda ihop backlogg med annat så som önskelistor. Spel du aldrig vill spela kan du ju sälja/kasta, slöseri med utrymme

Medlem

Fnulat en hel del på detta själv då jag tänkt hoppa på Backlog-tråden nu nästa år. Det jag har landat i är att jag räknar spel som jag köpt men inte slutfört än. Titlar på säg Gamepass eller liknande som jag vill spela räknar jag som "nya" om jag spelar igenom dem.

Dom spel jag har i spelsamlingen och som jag inte spelat igenom ännu. Påbörjade spel räknas fortfarande som backlogg. Har ett par spel som testat och "avfärdat", spel som inte föll mig i smaken, som jag inte räknar som backlogg, kommer inte lägga nån mer energi på dom ändå.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

När man börjat komma upp i 40 års strecket så har jag startat en mängd spel som helt enkelt inte är roliga och som jag definitivt inte kommer att starta igen. Dessa spel ingår inte i backloggen.

En backlog har jag nog definitivt men det skulle jag nog säga är spel som jag verkligen älskar och som jag kanske skulle vilja spela om igen ☺️ jag har liksom inte klarat ninja gaiden på master ninja ännu 🤗

123
Skriv svar