Easy, normal, hard – vilken slags spelare är du?

Medlem

Lirar jag skräckspel tar jag alltid så låg nivå som möjligt då de oftast är o-förlåtande.
I andra spel kan det bli normal nivå men aldrig högre än så. Har aldrig testa på en högre nivå än normal faktiskt. Kanske ska göra det för att känna på hur det är. Har sån stor BackLog av spel att jag inte vill fastna i spelen pga svårigheten så att jag kan klara ut de o gå vidare till nästa spel. Fast jag skyndar mig inte igenom spelvärldar utan njuter av de o utforskar mig fram bra.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

alltid svåraste, hatar dock när man inte kan välja det direkt utan måste klara spelet en gång innan.


signatur

God is dead

Medlem

Klart man spelar på svåraste nivån. Fyfan vad lame att spela på normal eller easy


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

International
Man of Mystery

Vanligast börjar jag på normal först och justerar eller startar om sen, men stealth-spel spelar jag nästan uteslutande på svåraste


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Ambassadör
Xbox

För mig beror det helt på spelet. Blir spelet bättre av att det är svårare? ja då skruvas nivån upp. The Witcher 3 exempelvis gör sig bäst på Death March där man faktiskt kan dö.

Innebär en ökad svårighetsgrad bara att man måste köra om samma segment 200 ggr så avstår jag, det kan vara det tråkigaste som finns. I alla fall om det är spel med någon som helst story.

Spelar jag om spel så höjer jag gärna svårighetsnivån något snäpp dock, då har man oftast koll på gameplay och det blir lite nytt utan att bli frustrerande.

Men jag börjar nästan alltid på "normal" eller motsvarande.


signatur

Jump in.

Medlem

Valde hard, och det är garanterat det jag kör 9/10 gånger, men som vissa skriver så är det ju såklart vad det är för typ av spel.

Nya God of war är ett exempel, körde alltid dom gamla på hard men den nya var så otroligt story fokuserat samt ett ganska annorlunda fightingsystem sett till vad jag är van med i dom gamla spelen så vart normal första vändan. Dock vart spelvända nr 2 på hard!

Medlem

Halo är t.ex bäst på Heroic när man kör ensam men annars väljer jag ofta Normal på första genomspelningen.

Medlem

Första genomspelningen, Normal. Andra kan jag prova hard, om det inte visar sig övermäktigt. Det finns två spel jag rockade röven av på Nightmare difficulty, det var Wing Commander 5 till PC och Batman Returns till SNES. Annars brukar Nightmare kicka min röv.


signatur

I drank what?

ELF
Medlem

Normal, men vill jag köra igenom ett spel bara för storyn och inte lägga så mycket tid på det så brukar det bli lättaste. Ibland händer det ju självklart också att jag vevar upp till näst svåraste/svåraste om jag känner att det är ett spel som är värt det.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Brukar oftast välja den svåraste graden, dock i vissa fall kör jag på normal, aldrig Easy.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Tar alltid på det svåraste, om det inte är "Du får bara spara en gång på en hel omgång" eller "Du får börja om från början när du dör". Kör det som andra rundan i sådana fall.

Medlem

kör easy alltid sen hard om det var kul. fattar inte varför alla spel ska vara så svåra nuförtiden.
fan jag vill ju bara spela och uppleva spelet.

Medlem

Så länge man har kul är det skitsamma vilken svårighetsgrad man kör på. Brukar köra normal. Möjligtvis hard om jag orkar spela om spelet (vilket inte är speciellt ofta). Större chans att jag faktiskt kör klart ett spel på normal.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Så länge man har kul är det skitsamma vilken svårighetsgrad man kör på. Brukar köra normal. Möjligtvis hard om jag orkar spela om spelet (vilket inte är speciellt ofta). Större chans att jag faktiskt kör klart ett spel på normal.

Jag är likadan. Beror också på vilken sorts spelare man är. Vill man bara slappna av och sjunka in i ett spel eller vill man maximera adrenalinet. Jag är mer sjunka in i upplevelsen.

Medlem

För det mesta på hard (beror på spelet förstås). Fps = hard, allt annat "normal" eller medium.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Praktiskt taget alltid den svåraste svårighetsgraden med vissa undantag (främst genrer jag inte spelar så ofta samt spel där svårare betyder mer tid och inte mer skill). Det är nästan kompulsivt och jag ser nästan inte dom andra alternativen. Vissa spel är definitivt sämre i svåraste dock för att det inte alls är balanserat för det.

Medlem

Förr brukade jag tycka om att stångas med spels högsta svårighetsgrader, och att ha klarat av vissa spel så är fortfarande något jag minns och värdesätter (som att klara CoD 4: MW på Veteran, eller hela Mass Effect-trilogin på högsta svårighetsgraden), men nuförtiden har jag varken orken, tiden eller viljan att gnöta med sådant. Det händer, men jag måste dels verkligen tycka om stridssystemet och, inte minst, verkligen tycka att den höjda svårighetsgraden faktiskt förhöjer spelupplevelsen. Så många gånger pumpar utvecklarna bara upp hälsan och skadan på fienderna, och så får det vara Hard. Sådant har jag inget som helst tålamod för längre.

Sedan har jag mer och mer börjat uppskatta Easy/Story Mode i spel. Jag tyckte tex att de grundläggande striderna i Prey, som jag precis spelade, var fenomenalt tråkiga (det hjälptes inte av att jag fokuserade nästan uteslutande på utforskning), så att dra ned svårighetsgraden till den enklaste var ett ypperligt sätt att kunna spela på mina vilkor.

Medlem

Vanligtvis normal. Undantag finns, åt bägge hållen.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Spelar normal första gången jag kör en ny shooter.

Är det smygarspel i stil med Deus ex brukar köra på svårare.

FM-guru
F.d. Sisyr

Normal, tror jag. Beror på vad det är för typ av spel, men det är i princip alltid Normal eller Hard (eller motsvarande) som jag har som utgångspunkt. Sedan finns det ju gott om spel man kan sänka en massa timmar i och därmed lirar på höga svårighetsgrader (Paradox-lir, Dominions, Total War etc) för att det inte ska bli för lätt..

Medlem

Inte alls intresserad av utmaningen när jag spelar, så jag spelar på den svårighetsgrad där jag kan slappna av och varva ner medan jag spelar.
Blir väl oftast Easy eller Normal, alternativt någon mod för att ändra lite olika inställningar för en skräddarsydd svårighetsgrad.

Medlem

Easy av tre anledningar (eller ännu hellre: Very Easy).

1. Jag suger på spel.

2. Jag verkligen hatar att spela om samma sekvens i spel vilket ofta inträffar p.g.a. av min otalang.

3. Jag har inte ro att lägga en massa onödiga timmar på upprepningar/försök/förlängda strider i samma spel. Snabbt avklarat och på nästa spel direkt.

Hmm. Punkt 3 låter nästan som värsta sortens player på krogen.

Medlem

Jag spelar främst story-tunga spel, och är inte så superintresserad av att stå och hamra på en mob i flera minuter. Därför blir det easy för mig.

Medlem
Skrivet av dacore84:

Easy av tre anledningar (eller ännu hellre: Very Easy).

1. Jag suger på spel.

2. Jag verkligen hatar att spela om samma sekvens i spel vilket ofta inträffar p.g.a. av min otalang.

3. Jag har inte ro att lägga en massa onödiga timmar på upprepningar/försök/förlängda strider i samma spel. Snabbt avklarat och på nästa spel direkt.

Hmm. Punkt 3 låter nästan som värsta sortens player på krogen.

Det är inte avklarat om man spelar på easy. Det är samma sak som att spela med fusk.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Finns det tre svårighetsgrader brukar jag vanligtvis köra på "normal". Finns det dock fyra tenderar jag att luta mot den näst svåraste ("hard" snarare än "extreme" eller liknande).

Har ingen egentlig logik bakom det tänket

Samma här!

Medlem

Beror på spel men oftast väljer jag easy.
Dels för att jag hatar "bullet sponges" fiender. Stå och skjuta eller slå på samma fiende om och om igen så tröttnar jag och tycker det är tråkigt.
Dels för att jag hellre spenderar tid på story än på combat.
Dels för att jag inte har lust att dö och få spela om sektioner av spel.

Medlem
Skrivet av dacore84:

3. Jag har inte ro att lägga en massa onödiga timmar på upprepningar/försök/förlängda strider i samma spel. Snabbt avklarat och på nästa spel direkt.

Tänker likadant, särskilt när de flesta spel ökar svårighetsgraden genom att öka fiendehälsan så de tar lång tid att döda. Blir bara tråkigt.

Medlem

Beror på, vill jag njuta mer av storyn så brukar jag köra på lättare svårighetsgrader, om man kan välja.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Ti.
Medlem

Trodde nog att fler skulle köra på hard. Oftast hard, aldrig easy. Blir däremot storyn eller flytet lidande av nötande och upprepade (frustrerande) dödsfall så blir det easy eller rent av rage quit. Spelade aldrig färdigt Sekiro.

Medlem

Alltid normal. Borde heta "mellanmjölk-mode".

Skriv svar