7 Days to Die
Inget tyder på att spelvärlden är på väg att tillfriskna från Minecraft- och zombiefebern. Tur det, annars hade vi kanske missat nöjet att avlida i 7 Days to Die.
Gameplay ser kul ut, men jag håller med om att spelet var rätt fult visuellt sätt. Nu gör kanske inte filmen spelet rättvisa, men personligen så spelar det stor roll för mig att spelet är "vackert" rent grafiskt.
Bara för att Doom och Quake var kul DÅ så betyder det inte att man skulle finna samma nöje med dom idag.
Tycker att det kan vara värt att nämna att spelet som slutprodukt är tänkt att bli väldigt mycket mer än en Minecraft-variant. Som det ser ut nu under alphan är det vettigt att jämföra de två titlarna. Enklast är kanske att ta sig en titt på deras tidigare Kickstarter och kolla på spelets tänkta features samt alla stretch goals dom uppnådde. Även butikssidan i Steam listar vad som ska komma i framtiden och den kanske är mer tillförlitlig/bindande. Där står det bland annat att landskapet ska göras om så att det inte blir lika blockbaserat, utan mer avrundat och utjämnat. Så då kan man ju sluta jämföra det med Minecraft antar jag.
En grunddel av byggandet är att olika material har olika egenskaper. Egenskaperna påverkar hur mycket stryk som materialet tål och hur starkt det är att bygga med. För det finns fysik i byggandet. Du kan inte bygga saker som flyter omkring i luften. Och du kan inte bygga godtyckligt långa bryggor som bara står på en stapel av block. Om du bygger för långt utan att ge stöd underifrån med pelare och liknande kommer konstruktionerna att falla samman. Den som vill kan använda det här för att skapa fysikbaserade fällor åt zombierna (eller spelare om man kör PvP). Bygg en stor plattform en bit upp, låt den vila på en simpel pelare av trä och vänta på att zombierna kommer och knackar sönder pelaren. Då får dom en bunt block på sig
Baserat på vad det finns att läsa om spelet ser man att det är tänkt att bli mer av ett rollspel där det både finns en handling att följa men även gott stöd för att lira olika spellägen på helt egen hand. Redan nu finns det tre olika, men jag brukar bara köra på vanlig överlevnad. Spelet är roligt att spela i nuläget men det är vissa delar som verkligen behöver balanseras, så spelmekaniken är inte helt klockren. Men striderna funkar ändå bra, det är knappast som att spela DayZ där man inte vet om zombien ens har blivit träffad Att det finns både flygande och klättrande fiender gör att man aldrig är helt säker, men om man är ett par som samarbetar tycker jag ändå att det är rätt enkelt att överleva. Det finns även en bloat/boomer som kaskadspyr ut en gegga som gör rejält med skada mot ens byggnader.
För att försvara sig kan man bygga olika typer av minor, sätta ut träspjut och andra fällor, man kan försörja sig genom jordbruk och odla sin egen mat, utvinna mineraler i gruvan så man kan tillverka ammunition eller vara lite mer spartansk och bygga ett eget armborst och egna pilar Alla typer av material finns inte överallt, så man blir tvungen att röra sig över kartan och bygga fler baser om man ska komma åt allt man verkligen vill ha.
Om man tycker att konceptet låter intressant kan jag rekommendera att man knpier spelet under en Steam-rea. Beroende på hur kräsen man är kan man ha roligt med det redan nu. Annars är det ändå ett säkert kort inför framtiden då dom blir klara.
ett till? zombie- och överlevnads-spel är de nya WWII-spelen...kul i början, men det börjar bli tjatigt.
Det här spelet har funnits ett bra tag nu, fz är bara sega på att skriva om dom
Ja, det har ju funnits tillgängligt att spela i över ett halvår. FrankieOnPC, som annars gör en hel del videor med DayZ, Rust, m.m. släppte en pre-alpha video i somras och den är fortfarande rätt aktuell som introduktion.
Rätt gammal nyhet ja, men ändå varmt välkommen. Riktigt kul spel med potential.
Lätt att jömföra med MC men jag tycker inte det är samma typ av spel mer än vid första anblick.
Jag har inga problem med i levelsen när man maxar spelet redan nu men finns såklart förböttringar att se fram emot när spelet börjar ta mer form.
För er som kanske har svårt ta in det visuella stuket sä disluteras detta en del på deras forum, för många tycker som jag att spelet inte har någon direkt "art direction" eller definerad stil (nu snackar jag inte om fetaste upplösning och AA, utan estetik och stildrag).
En av utvecklarna gav sig in i diskussionen och gav besked
During the earlier part of development there will be periods where we're working on getting many things, functional aspect and such implemented in some way so that coding and other things can progress.
So during that time you'll see shabby looking things that will get replaced over time.
Earlier players from Alpha 1 might remember that some weapons like the shotgun, MP5 etc existed as shabby looking placeholders and were later replaced with better versions. Pretty much anything you see in the game world stands a chance of having at least one face lift happening to it over time.
32€ på steam o.O Nja då hoppar jag nog det här.
Det var lite för mycket om man jämför med Rust t.ex. Hur funkar co-op egentligen? Bara att hoppa in på en server och börja spela med andra eller måste man ha polare?
Gillar Rust som fan men eftersom jag inte har några polare som spelar så är det rätt lönlöst i nuläget då man hela tiden blir attackerad av 2+ och är chanslös.
Och inte att förglömma att det finns även zombies i det som kan klättra. Gömmer du dig på en vind och tror du är säker efter du har bunkrat in dig kan vissa zombies ta sig in genom att då som sagt klättra upp för väggarna
Helt korrekt. En av dem skrämde skiten ur mig, när jag blockerat alla vägar upp - trodde jag :). Det blir lättare när man kan smyga, jag undviker redan zombier för att de inte ska veta var mitt gömställe är.
ett till? zombie- och överlevnads-spel är de nya WWII-spelen...kul i början, men det börjar bli tjatigt.
Det här spelet har funnits ett bra tag nu, fz är bara sega på att skriva om dom
Anledningen till att jag skriver om det nu är att det precis släpptes på Steam Early Access, och därmed är lite mer lättillgängligt.
32€ på steam o.O Nja då hoppar jag nog det här.
Det var lite för mycket om man jämför med Rust t.ex. Hur funkar co-op egentligen? Bara att hoppa in på en server och börja spela med andra eller måste man ha polare?
Gillar Rust som fan men eftersom jag inte har några polare som spelar så är det rätt lönlöst i nuläget då man hela tiden blir attackerad av 2+ och är chanslös.
Det är bara att hoppa in på en server, zombierna brukar göra att folk samarbetar :).
Själv gillar jag idén med Rust, men själva spelet är rätt plågsamt för närvarande. 7 Days to Die är mycket mer underhållande i sin nuvarande alpha-form.
Om grafiken hade varit lite bättre så hade det varit ett suveränt spel, men som det ser ut nu så kommer det bli ömöjligt att känna sig "immersed".
jojo grafiken är det ju det som gör ett spel bra, gå och lägg dig
Där har du fel. Grafiken gör oftast spelet, som t.ex Tibia, Borderlands eller Walking Dead. Denna grafik som 7 days to die har är förskräcklig.
Om grafiken hade varit lite bättre så hade det varit ett suveränt spel, men som det ser ut nu så kommer det bli ömöjligt att känna sig "immersed".
jojo grafiken är det ju det som gör ett spel bra, gå och lägg dig
Där har du fel. Grafiken gör oftast spelet, som t.ex Tibia, Borderlands eller Walking Dead. Denna grafik som 7 days to die har är förskräcklig.
Håller inte med om Borderlands och Walking Dead. Det som gör Walking Dead är storyn kombinerat med grafiken. Tar du bort storyn klarar sig inte grafiken men tar du bort grafiken klarar sig spelet.
Med Borderlands har jag aldrig varit imponerad av grafiken, det som uppmärksammat mig och många andra är nog hur enkelt spelet är. Att enkelt bara göra några uppdrag med sina vänner och få en massa loot som gör att man gör mer skada. Några abiliites som gör att man klarar av svåra situationer bättre men aldrig game breaking eller liknande. Man hade kunnat byta ut grafiken eller stilen i spelet mot Crysis 3 eller mot Quake och det hade varit lika roligt.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Vilken tur att grafik är allt i spel..
...ömöjligt att känna sig "immersed".
jojo grafiken är det ju det som gör ett spel bra, gå och lägg dig
Wow vilken fientlighet. Se över er läsförståelse. Var skrev han att grafiken är det som gör spelet bra eller att "grafik är allt"? Han säger att grafiken, för honom i alla fall, påverkar inlevelsen. Jag håller definitivt med när det gäller zombie-spel. Jag blir mer skrämd av zombies som ser äkta ut. DayZ Standalone har än så länge korkade zombies som aldrig riktigt är någon fara för en men tack vare att grafiken är på en viss nivå ryser jag ändå till ordentligt varje gång jag blir överraskad av en. Jag hade inte levt mig in i Chernarus på samma sätt om det inte såg så bra ut. Efter några minuters DayZ-spelande blir jag "immersed", sugs in och glömmer verkligheten för en stund. För många av oss är grafiken viktig för att lyckas med det.
riktigt! fientligheten är ett problem här på fz.se. alltför ofta ser man påhopp på folk som bara skriver sin åsikt, här på fz.se.
Var med och kickstartade det här och har spelat ett bra tag. Spelet är riktigt kul och ganska unikt . Även om det alltid jämförs med minecraft för enkelhetens skull så handlar det om något ganska annorlunda som har flera olika spellägen med olika utmaningar.
Angående grafiken så är den ganska ok med tanke på att det är i alfastadiet, tror inte det är särskilt svårt att fixa snyggare voxlar sen.
Om grafiken hade varit lite bättre så hade det varit ett suveränt spel, men som det ser ut nu så kommer det bli ömöjligt att känna sig "immersed".
jojo grafiken är det ju det som gör ett spel bra, gå och lägg dig
Just när dom pratar om att spelet skall vara horror survival så är jag med på lite bättre grafik, även om graik inte är allt så är det hjälpsamt.
32€ på steam o.O Nja då hoppar jag nog det här.
Det är sällan värt att köpa något spel överhuvudtaget på steam nuförtiden, utöver kanske 75 - 90% rea, jag brukar titta runt på gamecarddirect.se, humblebundle(store), allkeyshop(de med instant deliveries) och även ibland spelens egna hemsida då de ibland även är rätt billiga där.
Det fula med steam är ju ofta att om något kostar 9USD så kostar det även 9EUR för oss, vilket gör det klokare att leta upp andra sidor, även om det ibland bara skiljer ett par kronor så kan det i vissa fall skilja upp till 100 - 400:- beroende på var man köper det och vad andra sidor har för slags rea.
Vilken tur att grafik är allt i spel..
...ömöjligt att känna sig "immersed".
jojo grafiken är det ju det som gör ett spel bra, gå och lägg dig
Wow vilken fientlighet. Se över er läsförståelse. Var skrev han att grafiken är det som gör spelet bra eller att "grafik är allt"? Han säger att grafiken, för honom i alla fall, påverkar inlevelsen. Jag håller definitivt med när det gäller zombie-spel. Jag blir mer skrämd av zombies som ser äkta ut. DayZ Standalone har än så länge korkade zombies som aldrig riktigt är någon fara för en men tack vare att grafiken är på en viss nivå ryser jag ändå till ordentligt varje gång jag blir överraskad av en. Jag hade inte levt mig in i Chernarus på samma sätt om det inte såg så bra ut. Efter några minuters DayZ-spelande blir jag "immersed", sugs in och glömmer verkligheten för en stund. För många av oss är grafiken viktig för att lyckas med det.
Jag förstod vad han menade och kan fortfarande inte hålla med ett skit i det, och dayz ser bra ut? Snälla... plastigt med lite blurr, många spel idag ser bra ut ja men dayz är långt ifrån.