Trafikverket vill att Pokémon Go ska begränsas i Sverige

KoP
Medlem
Skrivet av ReeBart:

yep. banna spelet som får folk att gå ut istället för att sitta inne 24/7

bra jobbat

Trafikverket vill inte banna spelet. Men dom vill att vissa ställen och spawn som ligger direkt olämpligt tas bort.

Medlem

Såklart folk springer runt på gator och torg, för i den riktiga naturen har jag inte lyckats hitta några Pokemons över huvud taget.

Medlem

Fascinerande hur folk här påstår att Pokemon måste bort för att det är så "farligt", samtidigt som att samma personer tycker att äldre är trångsynta när de påstår att spel påverkar ungdomar negativt (antar jag, jag har inte gått igenom respektives historik). Det är nästan som en cykel; musik var farligt enligt de äldre men inte yngre, film likaså och så vidare. Nu börjar väl spel normaliseras till den grad att det accepteras på samma nivå som film.

Av uppenbara skäl så skrivs det inte om de som inte skadar sig eller dör, för det skulle bli för mycket. Så det ger då den skeva bilden att detta är ett ursinnigt farligt spel. Är det inte 70 miljoner som har spelat det? Finns länder med färre personer och långt fler dödsfall per dag. Samtidigt är detta det första spelet i sitt lag (fanns väl något annat liknande men jag har inte ens hört talas om det), så klart att folk eller tekniken (vissa ställen kanske är olämpliga att spawna pokemons som tidigare sagts) inte helt anpassat sig än.

Med det sagt har jag inte testat spelet och kommer inte göra det, för det verkar riktigt tråkigt i mina ögon.

Medlem

Gnäller gör de flesta men de som är puckon som ger sig ut på järnväg bör få ett trevligt samtal med Föräldrar/myndighet/whatever. Lite intressant är väll spelet men Folk. Är.. Generelt sett puckon. No offense.


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

http://www.vk.se/1774611/korde-mot-tva-rodljus-spelade-pokemo...
Fanns folk på övergångsställena.
Mobilfjantar finns det gott om.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av conthox:
Skrivet av DasBeerBoot:
Skrivet av conthox:

Som jag skrev i en annan tråd, det har redan krävt liv:

21-årig dansk dog – spelade Pokémon i bil

Det är inte spelet som krävt liv, det är personen själv som orsakat att hans liv gick åt. Du kör med samma skeva logik som moraltanterna gör när det kommer till våldsamma spel och hur dom tydligen påverkar människor.

Skrivet av ompalompa:
Skrivet av conthox:

Som jag skrev i en annan tråd, det har redan krävt liv:

21-årig dansk dog – spelade Pokémon i bil

Går väl ändå inte med rakt ansikte att skylla på Pokemon. Om han nu körde oansvarigt, så kunde det lika gärna ha hänt när han messade, försökte ringa ett samtal, bytte spellista eller använde telefonen till vad som helst som drar farligt mycket uppmärksamhet från körandet.

Gör man någonting som kan leda till fara så är det på användarens ansvar, för appen tvingar ju ingen att använda den på farliga sätt...

Däremot OT, så skulle det inte skada om Niantic långsiktigt gör dom största uppenbara riskzonerna till "döda zoner" där det aldrig kan spawna pokemons. T.ex. större järnvägsperronger. Och kanske även exempelvis kyrkogårdar, industriområden och sjukhusområden där det har reagerats negativt på att det springer folk och är i vägen för ordinarie besökare/arbetare.

Alltså, tråden handlade om att Trafikverket varnade om farorna, som bland annat handlade om Pokemon Go-spelande. Nyheten och olyckan som jag länkade till rörde just det.

Annars är det som ni och andra är inne på - det kunde ha varit vilken app som helst.

Personligen så har jag nog med dödsolyckor som rör pillande med annat som distraherar från bilkörningen. Jag har ett dödsfall inom familjen redan och blir redigt trött på folk som inte fattar att man skall låta bli att kolla mobilen samtidigt som man kör.

Poängen är återigen att det är människan i fråga som bär ansvar över dennes handlingar, om det är köra rattfull, spela pokemon go när denne kör, eller smsa när denne kör. Du skyller inte på alkoholen när någon kör rattfull, eller på teleoperatören när någon smsar. Det är helt orimligt att lägga ansvaret på utvecklaren av en produkt bara för att en del individer använder denna produkt oansvarigt.

Men snälla du, har jag någon gång lagt skulden på annat än människan?

Vissa innehar inte den kompetensen att uppfatta sånt. Du skrev klart och tydligt att folk skulle ge fan i mobilen när dom kör. Vilket i mina ögon är att du skyllde på personen inte mobilen

k3m
Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Helvete vad folk ska vara kalla här i kommentarerna.

mhm, så många färskingar som spyr galla så jag börjar må illa.

Medlem

Inser man inte faran med att utmana ödet får man stå sitt kast.

Tycker inte synd om dem som dör eller skadas pga av dumhet. Tex köra för fort, umgås med farliga djur, klättra etc.

Medlem

Behöver inte bannlysa spelet men de som spelar måste ha lite mer respekt allmänheten att det finns faror för dem o andra i trafiken. Spelet är nytt så jag tror att det kommer bli bättre med tiden.

Medlem

Jag förstår att många, kanske särskilt lite yngre personer, tycker att man får skylla sig själv när man begår dumma misstag som leder till personskador.
Men vi andra, kanske lite äldre och erfarna, absolut lite mer ödmjuka människor, tycker att man ska utforma samhället på ett sådant sätt att man minimerar riskerna för människor. Det har en massa fördelar, till exempel så är olyckor och handikappande skador väldigt dyrt för alla skattebetalare dvs vi som jobbar (troligen er mamma och pappa till exempel). Men framförallt vill vi ju inte att människor skadar sig i onödan, för att vi bryr oss om våra medmänniskor. Det är t o m en del av Trafikverket uppdrag, att minimera personskador. Därav deras krav och varningar. Jag tror säkert Niantic tar bort Poke-stop på olämpliga platser, så småningom, de lär ha fullt upp för tillfället.


signatur

yolo

Medlem

Ge ungarna en månad så är de less på skiten sen. Spelet verkar ju sakna djup totalt så är ju bara en tidsfråga..

k3m
Medlem
Skrivet av Döbringer:

Jag förstår att många, kanske särskilt lite yngre personer, tycker att man får skylla sig själv när man begår dumma misstag som leder till personskador.
Men vi andra, kanske lite äldre och erfarna, absolut lite mer ödmjuka människor, tycker att man ska utforma samhället på ett sådant sätt att man minimerar riskerna för människor. Det har en massa fördelar, till exempel så är olyckor och handikappande skador väldigt dyrt för alla skattebetalare dvs vi som jobbar (troligen er mamma och pappa till exempel). Men framförallt vill vi ju inte att människor skadar sig i onödan, för att vi bryr oss om våra medmänniskor. Det är t o m en del av Trafikverket uppdrag, att minimera personskador. Därav deras krav och varningar. Jag tror säkert Niantic tar bort Poke-stop på olämpliga platser, så småningom, de lär ha fullt upp för tillfället.

tack. att se såna här högst vettiga kommentarer är alltid lika betryggande att läsa

123
Skriv svar