Pewdiepies lön för förra året avslöjad

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Nightswipe:

63 miljoner är redan ekonomiskt oberoende om man är någorlunda vettig.

Tänkte lite samma sak. Om man jobbar oavbrutet tills man är 65 och har en snitt lön på 250k om året så har man fått runt 10mille. Fan Felix behöver inte börja jobba alls. Han kan fortsätta och tramsa framför webkameran.

Hur tänker ni? 63 Miljoner ger en buffert så ha kan överleva. Men inte mer. Han kan inte unna sig någon lyx, bara leva som medelsvensson om han vill ha pengar kvar livet ut (till ca år 2069). Sen så har ni glömt inflation. Som Phoilage räknar så hade någon som börjat jobba på 60-talet fortsatt att tjäna ca 15 000 kr om året fram till sin pension på 2000-talet. Det blir ca 675 000 kr. Så dessa 63 miljoner räcker inte länge om han tänkt leva med begränsad lyx längre än ca 10-20 år till, (beroende på finansiella risker). Om han bara tänker överleva så räcker pengarna, men det är ju knappast troligt...

Frågan är mer hur du tänker. Pew har taxerat lika mycket pengar som det tar för 6 personer att tjäna på hela sin livstid med en bra inkomst. Och det var bara förra årets taxering. Han har varit i skriverier förut för sina inkomster men inte velat avslöja i detalj. För 20år sen kostade ett Jenka tugg gummi 50öre. Och idag 2kr. Tror inte att han behöver vara orolig för inflation.

Just det ja, det är ju priset på Jenka tugg gummi som man använder för att mäta totala inflationen. Va dum jag känner mig?!

Du är helt ute och cyklar i ditt resonemang, sen innehåller artikeln fakta fel. 63 Mkr har Pewdiepie Productions AB taxerat som vinst före skatt. Sen ska det beskattas med 22%. Då är vi nere på ~49 Mkr.

Bolaget har en omsättning på 63,7 Mkr och de gjorde en vinst på 63 Mkr. Det betyder att bara 700 000 kr har varit omkostnader i bolaget (utrustning, LÖN, mm).

Så Felix lön från Pewdiepie Productions AB kan som mest vara ca 700 000 kr för 2014. För att få reda på det så får ni begära ut hans personliga inkomsttaxering.

Medlem

Sätt det i perspektiv. Hur många tittar på hans filmer. Hur många tittar på serier och filmer från Hollywood? I slutändan har han samma jobb som Zach Braff och Angelina Jolie, fast han gör allt själv och kammar alla pengar.

Det är entertainment... är han sig själv? Inte en aning. Bryr jag mig? Nope. Karl såg en möjlighet och tog den.

Starkt.

Medlem

Jag är inte bitter, men varför är han värd dessa pengar?

Säger inte att han inte sliter men det gör typ varannan svensson:)

med dom pengarna så behöver man inte göra direkta genidrag för att klara sig livet ut med råge.

Samtidigt så vet dom flesta att ju mer man tjänar desto mer bränner man så gäller o tänka sig för.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Kom ihåg att bolaget måste betala 22 % i skatt på vinsten. Mycket pengar till svenska staten med andra ord.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Jag är inte bitter, men varför är han värd dessa pengar?

Säger inte att han inte sliter men det gör typ varannan svensson:)

med dom pengarna så behöver man inte göra direkta genidrag för att klara sig livet ut med råge.

Samtidigt så vet dom flesta att ju mer man tjänar desto mer bränner man så gäller o tänka sig för.

Ptja, dela 60M på 12 så har du en månadslön på 5M.
Han har inte slutat göra videos och han sjunker antagligen inte i tittarsiffror ännu.
Jag tror dock han når sin peak snart.

Han kan nog vara ganska vårdslös med pengar utan att skämmas för mycket.
5MSEK i månaden är rätt svårt att bränna.

Skrivet av fruktjuice:

Kom ihåg att bolaget måste betala 22 % i skatt på vinsten. Mycket pengar till svenska staten med andra ord.

Kan ju dock vara Resultat efter skatt. Det vet vi inte än.

Medlem

Även efter alla skatter å skit så lär han kunna leva gott på mer än 50000kr i månaden i 50 år vilket är en summa som säkert de allra flesta trissköpare anser vara en tillräcklig summa för att kunna säga upp sig om de vill och då är inte eventuella räntor och placeringar inräknade.

Medlem
Citat:

Just det ja, det är ju priset på Jenka tugg gummi som man använder för att mäta totala inflationen. Va dum jag känner mig?!

Du är helt ute och cyklar i ditt resonemang, sen innehåller artikeln fakta fel. 63 Mkr har Pewdiepie Productions AB taxerat som vinst före skatt. Sen ska det beskattas med 22%. Då är vi nere på ~49 Mkr.

Bolaget har en omsättning på 63,7 Mkr och de gjorde en vinst på 63 Mkr. Det betyder att bara 700 000 kr har varit omkostnader i bolaget (utrustning, LÖN, mm).

Så Felix lön från Pewdiepie Productions AB kan som mest vara ca 700 000 kr för 2014. För att få reda på det så får ni begära ut hans personliga inkomsttaxering.

Frågan är vad du anser vara "lyxigt" livsstil.
Ponera att Felix har tjänat 80 miljoner (efter skatt) till dags dato. Vilket inte är på något sätt är orimligt. Och han slutar att lägga ut videos, stänger sin kanal och drar sig tillbaka. OCH säger NEJ till pengarna som fortsätter rulla in.
Han skiter också i räntor och allt va de där skiten heter..

Då kan han han ta ut en lön på 111.111:-/mån i 60 år!!! Och det är skattat och klart.

I mina ögon, är det en ganska "lyxig" lön och långt ifrån "medelsvensson" som du kalla det. Jag har iaf inte en lön som är i närheten av det där.. och jag anser tom att jag tjäner mer än medelsvensson.

Om jag har fel.. så är det nog dags att jag tar ett snack med min chef och frågar wtf is up!

Medlem
Skrivet av cyzed:

Bolaget har en omsättning på 63,7 Mkr och de gjorde en vinst på 63 Mkr. Det betyder att bara 700 000 kr har varit omkostnader i bolaget (utrustning, LÖN, mm).

Så Felix lön från Pewdiepie Productions AB kan som mest vara ca 700 000 kr för 2014. För att få reda på det så får ni begära ut hans personliga inkomsttaxering.

Möjligt att hans "lön" inte är så stor, om han ens har någon. Men de plockade också ut 60 miljoner ur företaget. Och det är väl han som står som ensam ägare.

Medlem

Brofist!
Måste erkänna att det är väldigt bra gjort att skapa sig en egen kanal och "karaktär" online och sen tjäna storkovan

Medlem

Galet mycket pengar! Men han har hittat sin grej och sin målgrupp (kids) så hatten av!

Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Nightswipe:

63 miljoner är redan ekonomiskt oberoende om man är någorlunda vettig.

Tänkte lite samma sak. Om man jobbar oavbrutet tills man är 65 och har en snitt lön på 250k om året så har man fått runt 10mille. Fan Felix behöver inte börja jobba alls. Han kan fortsätta och tramsa framför webkameran.

Hur tänker ni? 63 Miljoner ger en buffert så ha kan överleva. Men inte mer. Han kan inte unna sig någon lyx, bara leva som medelsvensson om han vill ha pengar kvar livet ut (till ca år 2069). Sen så har ni glömt inflation. Som Phoilage räknar så hade någon som börjat jobba på 60-talet fortsatt att tjäna ca 15 000 kr om året fram till sin pension på 2000-talet. Det blir ca 675 000 kr. Så dessa 63 miljoner räcker inte länge om han tänkt leva med begränsad lyx längre än ca 10-20 år till, (beroende på finansiella risker). Om han bara tänker överleva så räcker pengarna, men det är ju knappast troligt...

Frågan är mer hur du tänker. Pew har taxerat lika mycket pengar som det tar för 6 personer att tjäna på hela sin livstid med en bra inkomst. Och det var bara förra årets taxering. Han har varit i skriverier förut för sina inkomster men inte velat avslöja i detalj. För 20år sen kostade ett Jenka tugg gummi 50öre. Och idag 2kr. Tror inte att han behöver vara orolig för inflation.

Just det ja, det är ju priset på Jenka tugg gummi som man använder för att mäta totala inflationen. Va dum jag känner mig?!

Du är helt ute och cyklar i ditt resonemang, sen innehåller artikeln fakta fel. 63 Mkr har Pewdiepie Productions AB taxerat som vinst före skatt. Sen ska det beskattas med 22%. Då är vi nere på ~49 Mkr.

Bolaget har en omsättning på 63,7 Mkr och de gjorde en vinst på 63 Mkr. Det betyder att bara 700 000 kr har varit omkostnader i bolaget (utrustning, LÖN, mm).

Så Felix lön från Pewdiepie Productions AB kan som mest vara ca 700 000 kr för 2014. För att få reda på det så får ni begära ut hans personliga inkomsttaxering.

Hrrmm. Va me nu. Pewdiepie Productions antal anställda: 4, Felix Kjellberg och hans familj.

http://www.solidinfo.se/foretag/pewdie-productions-ab/persone...

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:

Förstår inte hur kan bli såpass rik genom låtsas betee sig som en 14 åring med ADHD.

Kul för honom dock, även om jag aldrig kommer förstå sig på hans humor.

Du verkar ju åtminstone ha receptet på hans framgång så varför inte starta en egen kanal på YouTube och håva in de där miljonerna?

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Hrrmm. Va me nu. Pewdiepie Productions antal anställda: 4, Felix Kjellberg och hans familj.

http://www.solidinfo.se/foretag/pewdie-productions-ab/persone...

Enligt solidinfo.se
ANSTÄLLDA
Antal anställda: 1

Var ser du att det är 4 anställda?

Edit:

Skrivet av magiul:
Skrivet av cyzed:

Bolaget har en omsättning på 63,7 Mkr och de gjorde en vinst på 63 Mkr. Det betyder att bara 700 000 kr har varit omkostnader i bolaget (utrustning, LÖN, mm).

Så Felix lön från Pewdiepie Productions AB kan som mest vara ca 700 000 kr för 2014. För att få reda på det så får ni begära ut hans personliga inkomsttaxering.

Möjligt att hans "lön" inte är så stor, om han ens har någon. Men de plockade också ut 60 miljoner ur företaget. Och det är väl han som står som ensam ägare.

Var ser du att de plockade ut 60 miljoner ur företaget?

Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Pholiage:

Hrrmm. Va me nu. Pewdiepie Productions antal anställda: 4, Felix Kjellberg och hans familj.

http://www.solidinfo.se/foretag/pewdie-productions-ab/persone...

Enligt solidinfo.se
ANSTÄLLDA
Antal anställda: 1

Var ser du att det är 4 anställda?

Edit:

Skrivet av magiul:
Skrivet av cyzed:

Bolaget har en omsättning på 63,7 Mkr och de gjorde en vinst på 63 Mkr. Det betyder att bara 700 000 kr har varit omkostnader i bolaget (utrustning, LÖN, mm).

Så Felix lön från Pewdiepie Productions AB kan som mest vara ca 700 000 kr för 2014. För att få reda på det så får ni begära ut hans personliga inkomsttaxering.

Möjligt att hans "lön" inte är så stor, om han ens har någon. Men de plockade också ut 60 miljoner ur företaget. Och det är väl han som står som ensam ägare.

Var ser du att de plockade ut 60 miljoner ur företaget?

Länken. Länken är din vän.

Medlem

Tror vi kan enas om att 'på väg' är en lustig undedrift, men det är ju å andra sidan inte så vanligt i media nuförtiden. Hursomhelst är det ju bara att gratulera till framgången. Hoppas han har kul fortfarande; skulle vara rätt påfrestande att känna tvånget att vara tillgänglig för att behålla sin publik om det vore mig.

Medlem
Citat:

Länken. Länken är din vän.

Du menar denna länk va?
http://www.solidinfo.se/foretag/pewdie-productions-ab/grundda...

Och.. hmm.. jag är dålig på matte men..

Medlem

Äcklar mig om jag ska vara helt ärlig, men kul för honom.

Medlem

Lite tur måste han väl ändå ha haft? Säger inte att jag inte unnar honom framgången men inte en jävel hade väl kunna förutspå att sättet han beter sig på skulle va lukrativt?

Medlem
Skrivet av Toxic78:
Citat:

Länken. Länken är din vän.

Du menar denna länk va?
http://www.solidinfo.se/foretag/pewdie-productions-ab/grundda...

Och.. hmm.. jag är dålig på matte men..

Jao det var ju tidigare siffor. Men enligt informationen hade de en omsättning på 3.3mille 2013

Medlem

FZ glömde att Sverige har - gällande stadsränta, dvs kostar att förvara pengar istället

Medlem

Inte illa fan


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Luftman:

Bra för Sverige att hans bolag är registrerat i detta land, blir nog mycket skattepengar på den lönen och då är det bra att dom pengarna hamnar här!

Ja, det behövs lite mer skrytbyggen och högre politikerlöner. Gud ve oss om så ej sker. tack Pewdiepie, som bidrar till våra fattiga politikers högre löner!


signatur

I drank what?

Medlem

Tog ett tag innan jag fattade PewDiePie, men han har faktiskt en "gosig" karisma som når fram till folk, och så är han oväntat rolig. Jag tittar hellre på honom än Björn gustavsson och dom där andra komikerna. Fast 80% av hans innehåll då han sitter och skriker, gapar med fjantig röst är bara kasst, men i intervjuer som skavlan och sådana grejer där han är sig själv och pratar så har han en dold "talang" att vara väldigt oväntat rolig.

Medlem

Häftigt! Kan han så kan vi! Han ger helt klart andra inspiration!

Medlem

"Youtube-stjärnan är på väg att bli ekonomiskt oberoende."

Varför står det så? De var han väl för jävligt länge sedan?

MEG
Medlem

Grattis Felix


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Nygårda:

Svenska avundsjukan, slår till titt som tätt ser jag.

För att den svenska avundsjukan är annorlunda än all annan avundsjuka som existerar i världen eller?

Plattityderna slår till titt som tätt ser jag.

Medlem
Skrivet av lucifer579:
Skrivet av Notumforce:

Jag är inte bitter, men varför är han värd dessa pengar?

Säger inte att han inte sliter men det gör typ varannan svensson:)

med dom pengarna så behöver man inte göra direkta genidrag för att klara sig livet ut med råge.

Samtidigt så vet dom flesta att ju mer man tjänar desto mer bränner man så gäller o tänka sig för.

Ptja, dela 60M på 12 så har du en månadslön på 5M.
Han har inte slutat göra videos och han sjunker antagligen inte i tittarsiffror ännu.
Jag tror dock han når sin peak snart.

Han kan nog vara ganska vårdslös med pengar utan att skämmas för mycket.
5MSEK i månaden är rätt svårt att bränna.

Skrivet av fruktjuice:

Kom ihåg att bolaget måste betala 22 % i skatt på vinsten. Mycket pengar till svenska staten med andra ord.

Kan ju dock vara Resultat efter skatt. Det vet vi inte än.

5mille är inte svårt att bränna per mån om man lever lyx

Men lever han lite lugnare så ja då räcker pengarna gott

btw lite skoj vad man kan bränna pengar på om man är singel dvs

http://www.millionairesclub123.com/packages/
Eget flygplan
http://www.a1aircharters.com/how-much-is-a-private-jet-cost-t...
Äga hus/villor i lyx nivå är inte billiga att underhålla
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2523381/Dont-feel-sor...


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Vill inte va dryg, men det är ett faktafel i artikeln. Han kan inte leva gott på Räntan (som är negativ), utan på avkastning från ev. annat (aktie)sparande.

Inaktiv

Av alla 10-tusen tals mång miljardärer i värden skulle ge ynka 100 miljoner var (ca 150 st) så skulle Grekland vara på "fötter" igen. Pews miljoner är en droppe i östersjön.

123
Skriv svar