Arnroths krönika – Är läsbar text för mycket begärt?
Så de första inlägget var inte i tonen att du inte hade problem & därför ingen annan heller? Det var heller inte överdrivet aggresivt? Kom igen, hur svårt tror du att det är att koda ett anpassningsbart UI? Man har redan idag en slider för gamma & en för ljusstyrka i många spel för att se till att man får en korrekt och angenäm upplevelse, ge mig en anledning förutom vinstmaximering till varför det inte skulle finnas en för text skala & UI skala? Det finns redan idag en mängd spel främst från indie utvecklare som har detta så uppenbarligen går det att ordna...
Sen har vi inte ens gått in på problematiken med hög PPI & skalning...
Ok, antingen är jag väldigt otydlig eller så missuppfattar du mig.
"Så de första inlägget var inte i tonen att du inte hade problem & därför ingen annan heller?"
Nej, det var snarare i denna ton: Jag har inga problem, har aldrig upplevt några problem (eller snackat med nån som har problem) så ur MIN (säkert väldigt begränsade) synvinkel är det inget problem.
"Det var heller inte överdrivet aggresivt?"
Nej, det var inte alls aggresivt. Jag tyckte jag uttryckte min åsikt på ett sakligt sett. Utan personpåhopp och väldigt tydligt att det är min (och ingen annans) åsikt.
"Kom igen, hur svårt tror du att det är att koda ett anpassningsbart UI"
Inte så farligt. Eller det beror på hur långt man vill gå. Räcker det med textstorlek och kontrast? Ska jag kunna ställa in typsnitt också? etc. Men det blir många bäckar små. Jag är säker på att utvecklare resonerar att ju mer inställningar man kan göra i spelet, ju mer måste testas vilket leder till dyrare spel.
Sammanfattningsvis:
"JAG tycker fortfarande inte att det är ett problem. Arnroth tycker att det är ett problem. Jag ifrågasätter om det ens är tillräckligt utbrett för att skriva en artikel om. Jag kanske har fel."
Du klagar bara för att klaga, right. Arnroth hade ju i alla fall en poäng, du vill bara ha uppmärksamhet.
Jag gillar inte tanken på att min syn skulle bli sämre med tiden, men att jag inte skulle kunna se texten i spel hade jag inte ens funderat på. Det enda spelet jag har spelat på konsol här är Shadow of Mordor, och jag har inga problem i dagsläget att se texten där. Jag har en 55" tv och sitter på 4 meters avstånd.
Givetvis kan man inte vilja tänka på att skaffa glasögon, men om det är något störande så kanske det kan vara lämpligt att besöka en optiker. Givetvis finns det ju ögonproblem, som ofta kommer då man blir äldre, där felet inte är brytningsfel. Där hjälper ju inte glasögon. Det är nog den typen av fel som jag oroar mig mest för. Min mamma har ju börjat få lite svårt att se och mormor ser bara konturer numera.
Alltså att man skaffar glasögon har jag också fattat
Men det där med kontraster och vad ögat förmår uppfatta ändras också med ålder, det gick jag inte ens in på här. Vilket ställer till det ytterligare.
För min del närde jag ett intresse att spela stereoskopiska spel som Tomb Raider och se 3d-film hemma, och det innebar att jag tog steget till att skaffa glasögon. Det kändes omotiverat att lägga ut pengar på en ny datorskärm med lägre upplösning än min nuvarande bara för att få stereo, när jag kunde lägga till ett par tusenlappar för en 3d-plasma tv från Panasonic.
När jag kopplade upp datorbilden på tv:n i 1080p blev texten som var så lätt att läsa på skärmen inte längre lika lätt att läsa... Vilket jag iofs visste, men det var irriterande ändå, eftersom jag inte upplever problem med synen annars. Tv:n upptar inte heller mindre utrymme i synfältet än datorskärmen mätt i rymdvinklar, men det är ju avståndet och oskärpan som gör det.
Lösningen blev att skaffa ett par glasögon. Och plötsligt blev de där texterna på tv:n lika lätta att läsa som de hade varit på datorskärmen innan, och jag känner inget behov av att de ska göras större och "blaffigare". Det innebär ju såklart inte att det borde finnas mer användarvänliga UI:n med t ex textstorlek som går att anpassa för de som vill det, men jag tror också att det finns en förnekelseprocess kring synen, att många inte vill inse att de skulle se bättre med glasögon. Eller bara ett rent attitydproblem mot glasögon.
Se bara på vissa personers åsikter kring stereoskopi, där de med oerhörd emfas, indignation, darr i rösten (och inte så lite barnsligt trots) tappert försvarar sin heligt okränkbara personliga integritet i en ond omvärld genom att "ingen ska tvinga mig att ta på ett enda par 3d-glasögon, minsann!!". Märks det att jag tycker att det argumentet mot 3d är löjligt? Jag kör med dubbla glasögon nu om jag vill köra spel eller se bluray i s3d, ett par för korrektionen, ett par för stereo, men det är inget problem för mig. Och det är inte texten på tv:n där framme heller längre.
Tänk vad olika man kan uppleva saker. Jag irriterar mig tvärtom ofta på att text har varit stor, klumpig, ful och ibland till och med dolt saker i bakgrunden. Så här på rak arm kommer jag inte på ett enda spel där jag tyckt texten varit för liten. En av sakerna jag skarpt gillar med PS4 är att många spel kör 1080p och därmed kan ha liten text. Jag är 41 år och rätt kraftigt närsynt med tjocka glasögon. Att jag inte haft problem i hembion på 130 tum är kanske inte så konstigt, men det har även flutit på problemfritt under många års spelande på en 42" TV på ett par meters avstånd.
Bäst vore nog om det helt enkelt gick att själv välja textstorlek, som exempelvis i Minecraft.
Självklart bör spel även kunna läsas av folk med sämre syn. Men om vi närmar oss glasögon igen så är det så jävla löjligt med folk som oroar sig över det. Jag gick länge och tyckte jag hade perfekt syn, t.ex. genom att alltid på långt håll kunna se vilken buss det var som kom. Sen gör man den där jämförelsen med någon och inser att man inte har nån bra skärpa.
Utan att ha haft några som helst problem (trodde jag) skaffade jag glasögon och fick reda på närsynhet och brytningsfel. Nu har jag glasögon och det är helt underbart att se alla detaljer. Jag kan läsa den här lilla texten på 2 meters avstånd på min 24" datorskärm utan problem.
Så mitt förslag är att om ni tycker det är ett problem, var inte rädda för att kolla upp synen. Ni gör er själva en tjänst genom att skaffa glasögon om det behövs.
Har du provat att köra någon av dom största AAA titlarna som släppts i år på upplösningar över 2560x1440? Prova det sen kan vi se hur mycket glasögonen tillför. (har själv glasögon & haft sedan barnsben) Med all god vilja i världen räcker det inte med att säga: Skaffa glasögon
Det är värt att kolla upp synen oavsett om man är gamer eller inte är det jag säger. Det är bättre att fixa till sin syn än att inte göra det. Där finns något som varje person kan göra själv. Den här diskussionen kommer inte påverka AAA titlarna alls även om alla är överens om att bättre GUI-skalning behövs.
Hehe skönt att man inte behöver lida av detta kör bara på 100" eller på datorskärmen som man sitter nära.
Och när man varit hos kompisar så har det varit sportspel har inte riktigt tänkt på texten men visst är det skillnad att först sitta på 100" och sen gå ner till 50"
Jag har också tänkt på det här rätt mycket. Dels eftersom jag är en pc-spelare som använder tv:n som skärm medan jag spelar från soffan. Då blir väldigt många pc-exklusiva spel, som har väldigt liten anledning att tro att någon spelare inte skulle sitta framför en skärm, väldigt svårlästa. Jag har inte haft det problemet på länge när det kommer till multiplattformsspel, dock. Däremot minns jag hur jag spelade igenom Mass Effect 2 utan att kunna läsa ett jota. Det löste sig när jag skaffade bättre tv, men var vansinnigt irriterande eftersom det var så texttungt.
En annan sak som jag tänkte på när jag läste krönikan var just det här med att ta efter praktiker som bevisligen fungerar på andra håll. Det var någonting som jag faktiskt tänkte på så sent som igår, när jag spelade Watch Dogs. Textningen där är helt horribel. Inte såtillvida att den inte syns - den syns utmärkt - utan sett till sitt tempo. Det känns som att den konstant ligger en halv mening efter, så i stället för en hel mening får man hela tiden två halva meningar. Det gör det väldigt svårt att hänga med - så till den grad att jag överväger att stänga av textningen helt eftersom ryckigheten hela tiden drar mig ur upplevelsen.
Det här borde vara så enkelt att få rätt, eftersom det aldrig är ett problem på tv. Men nej. Och då tycker jag inte att det är grinigt eller småaktigt att påpeka; då tycker jag att det är fullt rimligt.
Ett återkommande tema är; Jag vart och se bättre med glasögon så då gör alla det till exakt samma grad som mig och alla har samma förhållanden som jag, inget annan lösning finns.
Ehh, nej...
Ett annat; Jag ser bra på min 1080p 65 tums tv som jag sitter ½ meter ifrån, vad klagar alla på?
Åfan säger du det...
Säger jag att alla ser dåligt, nej. Säger jag att alla spel lider av detta, nej. Skulle fler i samhället behöva använda glasögon, mycket troligt. Ingenting av detta förändrar dock grundproblemet med apdålig kodning av UI som vi ser idag, hur man sedan som konsument kan försvara något liknande får väl i det närmaste hänvisas till indoktrination
Va? Är det ingen som kommer ihåg ramaskriet över textstorleken i spel som Fallout 3? Menyer/inventory där man såg typ 3 rader åt gången med flera centimeter höga bokstäver?
Låter som det behövs två lägen på fontstorlekarna. Stora fonter för soff-avstånd och små för skrivbordsavstånd.
..."
Du klagar bara för att klaga, right. Arnroth hade ju i alla fall en poäng, du vill bara ha uppmärksamhet.
Nej, jag håller inte med Arnroth eftersom jag inte har upplevt det. Jag skriver det här eftersom detta är en diskussionstråd om den artikeln. Jag antar att mina avvikande åsikter kan ses som klagomål, men det verkar lite överdrivet.
Kan vi inte hålla oss till sakfrågan utan att angripa personer?
Jag kan inte komma ihåg att jag stört mig på någon oläsbar text på konsol hittills. Är ni säkra på att ni inte har dålig syn och/eller för liten tv i förhålllande till avståndet?
Njää vadå en 42" på 3 meter ska inte va för litet
If the left one isn´t right, right is the only one left, right?
Ett annat; Jag ser bra på min 1080p 65 tums tv som jag sitter ½ meter ifrån, vad klagar alla på?
halv meter från en 23" är rätt lagom. ½ m från en 65" och det skulle vara svårt att se hela bilden.
Då får man problemet med att sitta för nära.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Haha, "Arnrothskt utbrott" Håller med till fullo, och skulle dessutom vilja tillägga något minst lika viktigt. Hur svårt är det att lägga till bl.a Svenska i ett storspel som t.ex Zelda? Här snackar vi om att översätta ett språk riktat mestadels till barn och unga till ett minnesutrymma av några Kb, hur svårt kan det vara?
Kommer ihåg hur mycket det irriterade mig när jag köpte Wii+Zelda till lilltjejen och fick sitta med och översätta halva spelet varje gång hon ville spela. Snåleri av första graden är vad det är!
..."
Du klagar bara för att klaga, right. Arnroth hade ju i alla fall en poäng, du vill bara ha uppmärksamhet.
Nej, jag håller inte med Arnroth eftersom jag inte har upplevt det. Jag skriver det här eftersom detta är en diskussionstråd om den artikeln. Jag antar att mina avvikande åsikter kan ses som klagomål, men det verkar lite överdrivet.
Kan vi inte hålla oss till sakfrågan utan att angripa personer?
Hade du inte inlett dina kommentarer med:
...Arnroth, kan du inte börja skriva lite mer undersökande reportage istället för dina klagande/korstågs artiklar. I början var dom givande och viktiga men det här har gått lite väl långt.
...så hade jag nog hållit med dig i vad du just sa, då det känns lite som att du angriper Arnroth för hans artiklar. Att du själv kan läsa texterna i spelen du spelar, på tv'n du spelar på är väl jättebra...för dig, men om det nu finns en uppsjö av tv-apparater och omständigheter så borde man väl kanske kunna kräva att spelutvecklarna kunde lägga in UI/text anpassningar i deras spel för att reflektera dessa också, eller hur?
Annars får dom väl utvecklarna släppa sina spel med minimikrav, som att din tv ska klara en viss upplösning eller skärpa, ifall du förväntar dig att kunna läsa något av spelets textinnehåll. Vi PC-spelare har ju otaliga inställningar på både hårdvara och spel, varför skulle man inte kunna kräva iallafall bråkdelen av dessa för sin spelkonsol?
Kom precis på att när xbox360 släpptes så var det många som fortfarande hade tjockTV bl.a. Jag.
Spelet dead rising på tjockTV där kan man snacka omöjligt att läsa var en gröt bara.
Jag har inga problem. Jag spelat väldigt mycket konsolspel genom åren, har glasögon och sen ett par år en 55" tv. Det här känns som en sak man själv kan åtgärda med glasögon, bättre belysning eller större tv.
Kan du förklara varför belysningen i rummet skulle påverka läsbarheten på text på en TV?
Kom precis på att när xbox360 släpptes så var det många som fortfarande hade tjockTV bl.a. Jag.
Spelet dead rising på tjockTV där kan man snacka omöjligt att läsa var en gröt bara.
Amiga 500 med tv-känslan.
Det känns som att texten blir mindre med åren, som om utvecklarna anpassar den efter allt större tv-skärmar. Minns inte dessa problem kring 2008 eller så.
Lösningen vore att få välja textstorlek själv.
Jag kan inte komma ihåg att jag stört mig på någon oläsbar text på konsol hittills. Är ni säkra på att ni inte har dålig syn och/eller för liten tv i förhålllande till avståndet?
Varför ska man inte kunna få tillräckligt stor text så att den är läsbar även om man har dålig syn och liten tv? Lathet hos utvecklarna att detta inte är ställbart. En webbrowser kan man ju zooma texten i, likaså när man kör subs i VLC. Det borde vara standard även i spel att användaren ska kunna välja.
...
Hade du inte inlett dina kommentarer med:
...Arnroth, kan du inte börja skriva lite mer undersökande reportage istället för dina klagande/korstågs artiklar. I början var dom givande och viktiga men det här har gått lite väl långt.
...så hade jag nog hållit med dig i vad du just sa, då det känns lite som att du angriper Arnroth för hans artiklar. Att du själv kan läsa texterna i spelen du spelar, på tv'n du spelar på är väl jättebra...för dig, men om det nu finns en uppsjö av tv-apparater och omständigheter så borde man väl kanske kunna kräva att spelutvecklarna kunde lägga in UI/text anpassningar i deras spel för att reflektera dessa också, eller hur?
Annars får dom väl utvecklarna släppa sina spel med minimikrav, som att din tv ska klara en viss upplösning eller skärpa, ifall du förväntar dig att kunna läsa något av spelets textinnehåll. Vi PC-spelare har ju otaliga inställningar på både hårdvara och spel, varför skulle man inte kunna kräva iallafall bråkdelen av dessa för sin spelkonsol?
Ja, sant. Det kanske kan ses som ett angrepp, saken är den att det är svårt att kritisera en artikel (och därigenom dess författare) utan att det kan ses som ett angrepp.
Tillbaka till sakfrågan. MS och Sony ställer redan massvis av krav på de spelen dom släpper på sina konsoler. Borde inte detta också vara en del av de tester ett spel genomgår innan det får släppas?
Jag har inga problem. Jag spelat väldigt mycket konsolspel genom åren, har glasögon och sen ett par år en 55" tv. Det här känns som en sak man själv kan åtgärda med glasögon, bättre belysning eller större tv.
Kan du förklara varför belysningen i rummet skulle påverka läsbarheten på text på en TV?
Med "Bättre belysning" menar jag bättre för att läsa på tv:n. Antagligen mindre ljus. Typ, inte fullt dagsljus. Äsch, jag tar tillbaka det, det var en korkade parameter.