Arnroths krönika – Är läsbar text för mycket begärt?

Medlem

Köp större tv om ni inte kan läsa texten på tv:n

Skrivet av Gaara:

Köp större tv om ni inte kan läsa texten på tv:n

jag som ser dåligt då och inte har råd med brillor?


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av Gaara:

Köp större tv om ni inte kan läsa texten på tv:n

jag som ser dåligt då och inte har råd med brillor?

Flytta dig närmare tv:n funkar också bra:P

Medlem

Det är verkligen ojämnt i spel på den här fronten. har nog inte så mycket att göra om syn, utan det är helt enkelt väldigt dålig textsynlighet på vissa skärmar/tv, vissa spel iom design osv.

Medlem
Skrivet av onliner72:

Kanske ett par glasögon skulle göra susen?


signatur

Nämen!

Medlem

Som andra säger skulle jag tippar på väldigt dålig skärmsynlighet på vissa skärmar. Men sen är ja villig att att gå så långt att nämna att väldigt få utvecklare spenderar sin tid på att göra sina spel anpassnings bara. Se bara på äldre spel som är anpassade för 4:3 skärmar medan nyare spel bara är anpassade för 720-1080p standar. Ingen som helst skalbarhet.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Det är ju ifrån spel till spel med, ökar man upplösningen i vissa lir blir texten mindre å mindre.
Kan ha varit supreme commander jag körde på tv som blev svårt att se i fullhd upplösning?
Jag personligen fick oxså öka text storleken på min windows-system då allt blev fett smått och för mej oläsligt, mem det e ju inga probs i win att öks den storleken. 42" ca 2,5m avstånd.


signatur

R.I.P The_maxx

Skrivet av eld:

Arnroth, om du kan svaret på denna fråga så kan vi lösa alla dessa problem:

Hur stor är en tv?

Well, en motfråga: Hur kan det komma sig att man fixar att läsa undertexterna på vanliga tv-program nästan oavsett tv:ns storlek?

Medlem

-Skaffa glasögon, sur gubbe!

ZF
Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av eld:

Arnroth, om du kan svaret på denna fråga så kan vi lösa alla dessa problem:

Hur stor är en tv?

Well, en motfråga: Hur kan det komma sig att man fixar att läsa undertexterna på vanliga tv-program nästan oavsett tv:ns storlek?

det där är väll ändå ganska självklart? för att skala vidare på frågan, "hur stor är en TV?" då:

den relativa storleken på undertext har varit hyfsat oförändrad sen standarden för vad en TV var började använda det. och jag kan nog generalisera lite och påstå att under en väldig massa år var en TV en 10-19" fyrkant som observerades från mellan 2-4 meter avstånd. idag är det vanligt med 40-60" skärmar på ungefär samma avstånd, för att sättet att observera dem har förändrats, medan textens storlek inte har det, relativt sett.

Medlem
Skrivet av eld:

Arnroth, om du kan svaret på denna fråga så kan vi lösa alla dessa problem:

Hur stor är en tv?

Den är exakt lika stor som ett snöre är långt.

Medlem

-Om det är nåt, så är det snarare motsatsen att text numera är för stort och täcker alldeles för mycket av ens synfält i spel som B4 MP.
Går förvisso att minska storleken på texten i detta spel i options men även på minsta är de väldigt stort och skymmer spelarens vy.

Arnroth alltid lika roligt att läsa dina kröniker

eld
Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av eld:

Arnroth, om du kan svaret på denna fråga så kan vi lösa alla dessa problem:

Hur stor är en tv?

Well, en motfråga: Hur kan det komma sig att man fixar att läsa undertexterna på vanliga tv-program nästan oavsett tv:ns storlek?

Finns ett finare längre svar där uppe men för att tillägga: man gör det genom att endast visa en bråkdel av en replik åt gången.

Det spikas en minsta gemensamma nämnare för allt inom spel, och just nu har den gått upp lite när det handlar om skärmstorlek, så slutanvändaren måste skaffa större tv eller sitta närmre om det är ett problem.

Medlem

En skalbar UI borde vara standard kan man tycka.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

123
Skriv svar