När får vi en homosexuell huvudperson i ett storspel?

Inaktiv
Skrivet av dotque:
Skrivet av krad:

När får vi en Indier som huvudkaraktär? Eller en Same, en Afrikan, en transvestit, en tvekönad, en tysk, en handikappad eller en albino som huvudkaraktär? Ja du, ett otroligt problem som kanske DO borde tillsätta en utredning om?

Folket känner sig mer och mer kränkt för var dag som går!
Jag skyller på alla förbannade sociala medier som fått "folket" att ständigt söka uppmärksamhet..
Ta mig fan synd om varenda jävel idag.

Well det gnälls ju en hel del med att man kanske måste spela en homosexuell karaktär, jo jo det är ju synd om dessa med eller?

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Pessimist:

Varför blir alla så aggressiva när vi ifrågasätter era vita macho protagonister?

Insinuerar du att en vit machoprotagonist per definition ska vara hetero?

inte alls, men bland kommentarerna märker jag att många känner sig trampade på tårna för att de inte får spela sin muskulösa killar. kommentaren var inte så ONT

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Dvärgen:

Märker jag en viss homofobi här? Vad vill du istället ha en tuttlisa som har gigantiska sillisar?

Förstår mig inte på denna fobi, varken i verkliga livet eller när det kommer till spel.

Och det finns ingen som blir helt nöjd, får alla välja sitt eget så kommer det gnällas i alla fall.

Det är väl inte per automatik homofobi bara för man inte vill spela en homosexuell karaktär?
Jag bryr mig inte om det kommer spel med homosexuella huvudpersoner, men jag försöker oftast leva mig in i spelen medan jag spelar...och är man själv som mig hetrosexuell så känns det definitivt inte rätt att spela en homo karaktär.

Det finns säkert en del homofober som skriver här - men det är lite tråkigt att homofob kortet ska dras så fort någon inte håller med eller?

vad kallar du en då som är hetero men inte finner det rätt att spela en homosexuell karaktär?

Jag kallar det en människa med rätten att välja själv.

Edit: Jag gillar äpplen men inte apelsin...gör det mig till en Apelsinfob?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

hade man nu gjort ett spel baserat på en homosexuell huvudkaraktär så kan man ge sig fan på att det hade blivit utdömd som fördomsfull emot homosexuella. inget kan göra alla nöjda

Medlem
Skrivet av wallde:

hade man nu gjort ett spel baserat på en homosexuell huvudkaraktär så kan man ge sig fan på att det hade blivit utdömd som fördomsfull emot homosexuella. inget kan göra alla nöjda

Beror ju helt på hur karaktären skulle te sig i spelet. Vad som fick många att haja till om Bill i Last of Us var väl att det var en antydning till homosexualitet som inte på något sätt (vad jag vet) påverkade hans karaktär till ytan eller beteende; han var homosexuell, det var hans sexuella läggning. Fel och fördomar uppstår när man skapar en karaktär som till varje kvadratcentimeter är täckt av homo-klichéer. Vill minnas en karaktär i GTA IV som inte gav speciellt subtila signaler om läggningen....kanske dags för folk att lära sig att sexualiteten inte är det som definierar en människas beteendemönster....inte alltid iallafall

Medlem
Skrivet av Biggles:
Skrivet av wallde:

hade man nu gjort ett spel baserat på en homosexuell huvudkaraktär så kan man ge sig fan på att det hade blivit utdömd som fördomsfull emot homosexuella. inget kan göra alla nöjda

Beror ju helt på hur karaktären skulle te sig i spelet. Vad som fick många att haja till om Bill i Last of Us var väl att det var en antydning till homosexualitet som inte på något sätt (vad jag vet) påverkade hans karaktär till ytan eller beteende; han var homosexuell, det var hans sexuella läggning. Fel och fördomar uppstår när man skapar en karaktär som till varje kvadratcentimeter är täckt av homo-klichéer. Vill minnas en karaktär i GTA IV som inte gav speciellt subtila signaler om läggningen....kanske dags för folk att lära sig att sexualiteten inte är det som definierar en människas beteendemönster....inte alltid iallafall

håller absolut med dig och jag är inte emot att spela spel med en homosexuell huvudkaraktär, hade snarare sett det som en uppfriskning i branschen, humor rent av! men jag kan sätta allt jag tjänat på hitintills att någon hade tyckt detta var moraliskt fel och man satte homosexuella i fel ljus och blablabla.. kan riktigt höra hur politiker-Sverige stannat upp och gapat!
Ursäkta men jag är allmänt trött på dessa ändlösa diskussioner som inte leder nånstans. fan bara gör ett spel, utan att fråga nån om vad de tycker, skit i analyser om försäljning, bara gör det så kommer alla hänga med. mindre diskussion och mer skapande! KÖR!

Medlem

Finns en hel del sorgliga kommentarer i denna tråd.

Ni som INTE vill spela som homosexuell? Kan ni förklara varför? Jag köper inte att ni inte kan leva er in i spelet för det.

Känner ni inte för Wall-E för att han är en robot? Känner ni inte för Solomon Northup i 12 Years a Slave för att han är färgad?

Hela den logiken är fel på så många plan. Bl. a. så antyder den att homosexuella är annorlunda människor innan och ut just FÖR att dem är homosexuella. Sexuell läggning påverkar inte hur man behandlar andra, politiska intressen, utseende, eller något annat. Det är just det, endast en sexuell läggning.

Så blir det väl tillämpat (dvs. inte generalisera ärkehomot) så är det värsta som kan hända att mannen man spelar som kanske skulle börja prata med en snubbe i en bar i stället för en blond tuttfia.

Kör hårt, i mitt tycke! Allting som kan skapa lite vettiga karaktärer inom spelbranschen (de flesta är så pinsamt tråkigt skrivna att det är löjligt), och kan man då på köpet hitta ut till en större publik eller göra nya människor nöjda är ju det bara ett plus.

Medlem

Varför var väl en jävligt dum fråga? För att det kanske inte finns en lika stor marknad för det??? Vill man tjäna pengar ger man ju sig ju självklart på den största målgruppen.

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av dotque:
Skrivet av krad:

När får vi en Indier som huvudkaraktär? Eller en Same, en Afrikan, en transvestit, en tvekönad, en tysk, en handikappad eller en albino som huvudkaraktär? Ja du, ett otroligt problem som kanske DO borde tillsätta en utredning om?

Folket känner sig mer och mer kränkt för var dag som går!
Jag skyller på alla förbannade sociala medier som fått "folket" att ständigt söka uppmärksamhet..
Ta mig fan synd om varenda jävel idag.

Well det gnälls ju en hel del med att man kanske måste spela en homosexuell karaktär, jo jo det är ju synd om dessa med eller?

Då gör vi så att vi sätter lagar som säger att samtliga spelutvecklare måste göra sina spel så att alla minoriteter får vara med och spela huvudroll i alla spel som görs framöver så att ingen känner sig kränkt!
Så anpassar vi helt enkelt storyn där i så att det inte blir fel, kom på en enkel lösning förresten!
Vi förbjuder helt enkelt användandet av människor i spel och gör alla till robotar istället! (lite som tyskland jobbar med sin censur i spel..)
Då har vi inga sexuella läggningar eller etniciteter, blir ju jättelätt att jobba då!
Kan ju folk omöjligt känna sig kränkta?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

homofobi är för andra mer religiöst förtappade människor. tycker att vi svenskar står över det och att den här debatten hör hemma någon annanstans.

Medlem
Skrivet av Pessimist:

Varför blir alla så aggressiva när vi ifrågasätter era vita macho protagonister?

Därför att många känner att deras existens nedvärderas bara för att de fötts med ett visst kön och en viss hudfärg och tillhör en majoritet.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av TheConsul:

Genom att läsa kommentarerna i denna tråd så får man nästan svar på frågan. Tror faktiskt det behövs ett nytt storspel i stil med HL där protagonisten är gay. Jag tror inte det behövs så mycket för hbqt-spelarna som för vissa andra. En del kommentarer här inne är det sådan stenålder på att man nästan gör en facepalm... men man har tragiskt nog vant sig för länge sedan.

Kunde inte sagt det bättre själv. Eller inställningen att "helt okej men inget jag kommer köpa". Det är det hårda avståndet som jag tror även skrämmer tillverkarna. Vi får hoppas att spelutvecklarna håller sig i tiden och spelarna likaså. Jag vill minnas att det var mycket diskussioner kring kvinnliga huvudpersoner för x antal år sedan men tack o lov vågade spelbranschen gå emot stofilerna trots att det än idag kanske är 3 kvinnliga huvudpersoner på 10 spel, om ens så mycket.

Vi kan även vända på frågan om varför det ska vara så viktigt; Varför är det så viktigt att huvudpersonen är heterosexuell? Jag förstår inte ens poängen när folk drar upp det ständiga homo-tjatet men det kanske är för att jag av erfarenhet av en minoritet vet hur viktiga dessa frågor är. Likväl är det viktigt att tala om varför karaktärer sällan är kvinnor eller mörka. Hatet som framgår av detta kommentarsfält gör det dock, som redan skrivit, tydligt varför denna fråga är så viktig.

PS. Om det inte vore viktigt oavsett vilken sexuell läggning huvudpersonen har, varför ens gnälla om det? Ni tar er friheten att gnälla över diskussionen kring en vilken sexuell läggning en huvudperson har men pissar på tanken att denna skulle vara homosexuell. Hyckleri på hög nivå.

Medlem

Bortsett från vissa stolpskott i kommentatorstråden:

Om folk inte bryr sig om homosexuella huvudpersoner - fine, då bör ni inte bry er, om nu andra element i spelet är viktigt för er?

Men för mig, som är homosexuell, så skulle det vara uppfriskande. Med tanke på att homosexuella levt i ett förtryck ackompanjerat med hatbrott i många år, vore det trevligt med ett "officiellt godkännande" i spelvärlden i och med en homosexuell huvudkaraktär. För två dagar sedan skrevs det på en lag, att homosexualitet är olagligt i Uganda, och leder till mängder med år i fängelse, och Ryssland har gått samma öde till mötes.

Frågan handlar ju för fan inte om att "alla ska vara med", men ett statement behövs i spelbranschen, för en bättre värld. Om killar som spelar, inte gillar att ligga med killar, ja då kan ni väl göra andra saker i spelet? Om det nu är för den goda sakens skull?

Är det verkligen så provocerande med en homosexuell karaktär? (tänk på detta nästa gång ni "råkar" titta på bögporr, men för all del, glöm inte radera cachen)

Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Ni som INTE vill spela som homosexuell? Kan ni förklara varför? Jag köper inte att ni inte kan leva er in i spelet för det.

Med all respekt - du behöver inte köpa något alls. Jag skrev mitt svar och om inte du eller någon annan "köper" den är helt upp till er. Jag har ingen skyldighet att behöva förklara vidare när jag faktiskt skrev rätt enkelt varför jag inte vill spela en homosexuell karaktär.

Skrivet av oscarstegland:

Är det verkligen så provocerande med en homosexuell karaktär? (tänk på detta nästa gång ni "råkar" titta på bögporr, men för all del, glöm inte radera cachen)

..påtal om provokation...

------------------------------

För allt i världen gör tusentals spel med homosexuella karaktärer - mig stör det faktiskt inte det minsta att ANDRA vill spela dessa.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av oscarstegland:

Ni som INTE vill spela som homosexuell? Kan ni förklara varför? Jag köper inte att ni inte kan leva er in i spelet för det.

Med all respekt - du behöver inte köpa något alls. Jag skrev mitt svar och om inte du eller någon annan "köper" den är helt upp till er. Jag har ingen skyldighet att behöva förklara vidare när jag faktiskt skrev rätt enkelt varför jag inte vill spela en homosexuell karaktär.

Skrivet av oscarstegland:

Är det verkligen så provocerande med en homosexuell karaktär? (tänk på detta nästa gång ni "råkar" titta på bögporr, men för all del, glöm inte radera cachen)

..påtal om provokation...

------------------------------

För allt i världen gör tusentals spel med homosexuella karaktärer - mig stör det faktiskt inte det minsta att ANDRA vill spela dessa.

Jag antar att du håller dig borta från spel med kvinnliga huvudpersoner, mörkhyade (utgår från din profilbild där du ser vit ut?), dvärgar eller alla spel med utomjordiska huvudpersoner iom. din svårighet att isf sätta dig in i spelet. Det är helt okej, jag har bara svårt att förstå ditt resonemang. Är det brist på fantasi som gör att du inte kan sätta dig in i ett spel för att karaktären skiljer sig från dig? Och såvida du inte är ett muskelberg så bör ju ditt spelbiblioteket vara ruskigt begränsat, eller är det just sexualiteten som är ditt problem?

Vi får vara glada för att Bill (The Last of Us) inte var huvudpersonen, då hade du gått miste om ett så underbart spel (förutsatt att du ens spelat eller vill spela det).

Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:

Bortsett från vissa stolpskott i kommentatorstråden:

Om folk inte bryr sig om homosexuella huvudpersoner - fine, då bör ni inte bry er, om nu andra element i spelet är viktigt för er?

Men för mig, som är homosexuell, så skulle det vara uppfriskande. Med tanke på att homosexuella levt i ett förtryck ackompanjerat med hatbrott i många år, vore det trevligt med ett "officiellt godkännande" i spelvärlden i och med en homosexuell huvudkaraktär. För två dagar sedan skrevs det på en lag, att homosexualitet är olagligt i Uganda, och leder till mängder med år i fängelse, och Ryssland har gått samma öde till mötes.

Frågan handlar ju för fan inte om att "alla ska vara med", men ett statement behövs i spelbranschen, för en bättre värld. Om killar som spelar, inte gillar att ligga med killar, ja då kan ni väl göra andra saker i spelet? Om det nu är för den goda sakens skull?

Är det verkligen så provocerande med en homosexuell karaktär? (tänk på detta nästa gång ni "råkar" titta på bögporr, men för all del, glöm inte radera cachen)

Varför är det inte bättre att man får välja själv vad man ska spela som?

Man får två alternativ vid character creation:

1. Vill du stoppa in drulen i pulltratten.

2. Vill du stoppa in drulen i hängdalen.

Varför måste vi som inte vill spela som homosexuella bli tvingade till det?

Medlem
Skrivet av CptEight:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av oscarstegland:

Ni som INTE vill spela som homosexuell? Kan ni förklara varför? Jag köper inte att ni inte kan leva er in i spelet för det.

Med all respekt - du behöver inte köpa något alls. Jag skrev mitt svar och om inte du eller någon annan "köper" den är helt upp till er. Jag har ingen skyldighet att behöva förklara vidare när jag faktiskt skrev rätt enkelt varför jag inte vill spela en homosexuell karaktär.

Skrivet av oscarstegland:

Är det verkligen så provocerande med en homosexuell karaktär? (tänk på detta nästa gång ni "råkar" titta på bögporr, men för all del, glöm inte radera cachen)

..påtal om provokation...

------------------------------

För allt i världen gör tusentals spel med homosexuella karaktärer - mig stör det faktiskt inte det minsta att ANDRA vill spela dessa.

Jag antar att du håller dig borta från spel med kvinnliga huvudpersoner, mörkhyade (utgår från din profilbild där du ser vit ut?), dvärgar eller alla spel med utomjordiska huvudpersoner iom. din svårighet att isf sätta dig in i spelet. Det är helt okej, jag har bara svårt att förstå ditt resonemang. Är det brist på fantasi som gör att du inte kan sätta dig in i ett spel för att karaktären skiljer sig från dig? Och såvida du inte är ett muskelberg så bör ju ditt spelbiblioteket vara ruskigt begränsat, eller är det just sexualiteten som är ditt problem?

Vi får vara glada för att Bill (The Last of Us) inte var huvudpersonen, då hade du gått miste om ett så underbart spel (förutsatt att du ens spelat eller vill spela det).

Jag lovade mig själv att släppa detta - men känner att jag bör svara även om antagligen mitt svar kommer irritera dig eller få dig att vilja ställa fler frågor.
Det är faktiskt just sexualiteten. För mig känns det väldigt onaturligt. Jag har betydligt lättare att sätta mig in i en roll där två av motsatta kön gör sexuella närmanden.
Men dyker det upp andra karaktärer utöver den/de jag spelar som är bisexuella/transexuella/homosexuella osv så stör detta inte mig något vidare.

För att fatta mig kort - för all del, var homosexuella för vad ni sysslar med i er sängkammare har jag överhuvudtaget inget med att göra..men det betyder inte att jag vill ha det tryckt upp i ansiktet.
Något åt det håller.

Dock vill jag inte se förbud mot något homosexuellt överhuvudtaget och anser att det är en skam för mänskligheten att länder som Ryssland och Uganda gjort det illigalt samt Kansas och Arizona instiftat sina patetiska lagar som gör det rätt att avvisa någon för sin sexualla läggning.
Vad hände med friheten?

Edit: Och det är det sista jag har att säga i detta fallet. Take it or leave it.
Edit2: jaja då..en sak till! Det verkar som jag har lättare att acceptera att ni andra vill spela homosexuella karaktärer än det är för er att acceptera att jag INTE vill spela det


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Simon Karlsson:

Bortsett från vissa stolpskott i kommentatorstråden:

Om folk inte bryr sig om homosexuella huvudpersoner - fine, då bör ni inte bry er, om nu andra element i spelet är viktigt för er?

Men för mig, som är homosexuell, så skulle det vara uppfriskande. Med tanke på att homosexuella levt i ett förtryck ackompanjerat med hatbrott i många år, vore det trevligt med ett "officiellt godkännande" i spelvärlden i och med en homosexuell huvudkaraktär. För två dagar sedan skrevs det på en lag, att homosexualitet är olagligt i Uganda, och leder till mängder med år i fängelse, och Ryssland har gått samma öde till mötes.

Frågan handlar ju för fan inte om att "alla ska vara med", men ett statement behövs i spelbranschen, för en bättre värld. Om killar som spelar, inte gillar att ligga med killar, ja då kan ni väl göra andra saker i spelet? Om det nu är för den goda sakens skull?

Är det verkligen så provocerande med en homosexuell karaktär? (tänk på detta nästa gång ni "råkar" titta på bögporr, men för all del, glöm inte radera cachen)

Varför är det inte bättre att man får välja själv vad man ska spela som?

Man får två alternativ vid character creation:

1. Vill du stoppa in drulen i pulltratten.

2. Vill du stoppa in drulen i hängdalen.

Varför måste vi som inte vill spela som homosexuella bli tvingade till det?

Nog vore det bästa om vi kunde göra mer smarta spel i sann Dragon Age/Mass Effect -anda där vi alla får välja våra egna preferenser för precis som ingen ska bli tvingad till att spela som homosexuell så finns det vi som inte vill bli tvingad att spela någon heterosexuell. Ofta tvingar samhället oss till detta några år in på livet.

Redaktör
Ponny

Vladimir Putin skulle vara mycket stolt över (vissa delar av) den här diskussionen. Jag menar... really?

Och som homosexuell man säger jag så här: När jag växte upp fanns väldigt få homosexuella jag kunde se upp till. Jag hade känt mig mycket mindre ensam om bara så det fanns en snubbe i ett spel som råkade gilla snubbar. Det behövs inte mer än så. Men varför är det så svårt för en del?

Som heterosexuell tror jag det är väldigt lätt att säga: "Ey, whatz all the fuzz about?" Men vi andra, som inte passar in i den där jävla normen, många av oss har gått igenom självhat, förnekelse och mycket annat som gjort ont. Jag säger inte att det är synd om oss, men jag säger att det är en stor grej för oss så länge vi gått igenom sådana omvälvande saker.

Ellen Page, som många lyft här, säger det väldigt bra: "I am tired of hiding and I am tired of lying by omission. I suffered for years because I was scared to be out. My spirit suffered, my mental health suffered and my relationships suffered. And I'm standing here today, with all of you, on the other side of all that pain."

Om hundra år är det kanske inte en grej, jag hoppas i alla fall inte det. Men här och nu är det fortfarande väldigt tufft för många unga killar och tjejer. De har ofta fullt upp med att hata sig själva, försöka acceptera sig själva och hitta sig själva - så de behöver inte fler som gör det åt dom.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Mitt förra inlägg vart ignorerat så jag skriver samma sak - Biowares spel har redan homosexuella huvudkaraktärer, både i dragon age och i mass effect.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Varför var väl en jävligt dum fråga? För att det kanske inte finns en lika stor marknad för det??? Vill man tjäna pengar ger man ju sig ju självklart på den största målgruppen.

Det här är en mycket vanlig missuppfattning. Att detta är fel är en väldigt viktig punkt att hamra in på marknadsföringsutbildningar.

Skrivet av Skelögd:

Varför är det inte bättre att man får välja själv vad man ska spela som?

Man får två alternativ vid character creation:

1. Vill du stoppa in drulen i pulltratten.

2. Vill du stoppa in drulen i hängdalen.

Varför måste vi som inte vill spela som homosexuella bli tvingade till det?

Det är ingen som kommer att tvinga dig att spela spel där huvudpersonen är gay, problemet är att många här verkar ha starka invändningar mot att sådana spel överhuvdtaget ska finnas. Ingen säger att alla huvudkaraktärer ska vara homosexuella eller tillhöra någon annan minoritet. Men är det verkligen så farligt om några är det?

Skrivet av Ankh:

Jag lovade mig själv att släppa detta - men känner att jag bör svara även om antagligen mitt svar kommer irritera dig eller få dig att vilja ställa fler frågor.
Det är faktiskt just sexualiteten. För mig känns det väldigt onaturligt. Jag har betydligt lättare att sätta mig in i en roll där två av motsatta kön gör sexuella närmanden.
Men dyker det upp andra karaktärer utöver den/de jag spelar som är bisexuella/transexuella/homosexuella osv så stör detta inte mig något vidare.

För att fatta mig kort - för all del, var homosexuella för vad ni sysslar med i er sängkammare har jag överhuvudtaget inget med att göra..men det betyder inte att jag vill ha det tryckt upp i ansiktet.
Något åt det håller.

Dock vill jag inte se förbud mot något homosexuellt överhuvudtaget och anser att det är en skam för mänskligheten att länder som Ryssland och Uganda gjort det illigalt samt Kansas och Arizona instiftat sina patetiska lagar som gör det rätt att avvisa någon för sin sexualla läggning.
Vad hände med friheten?

Edit: Och det är det sista jag har att säga i detta fallet. Take it or leave it.
Edit2: jaja då..en sak till! Det verkar som jag har lättare att acceptera att ni andra vill spela homosexuella karaktärer än det är för er att acceptera att jag INTE vill spela det

Förlåt, jag ska inte tvinga in dig i diskussionen igen, MEN: du verkar ha hängt upp dig lite på det här med att en homosexuell karaktär kommer att innebära att du kommer att behöva titta på, och kanske delta i, en massa bögporr. Varför det? Det är väl knappast grafiska sexscener, eller ens romantik, i alla spel med heterokaraktärer?

Dessutom, som jag skrev ovan så handlar det inte om att tvinga dig att spela spel där karaktären är gay, utan om att möjligheten ska finnas för de som vill det.

Medlem

Vissa vill spela en homo/bisexuell karaktär, andra vill det inte. Är det inte det fria valet vi vill förmedla? Emellanåt tycker jag att vissa menar att man har Fel om man inte tycker som de tycker. Eller?

Jag tycker fö att Ankh fått oförskämt mycket skit. Bara för att världen behandlat homosexuella som skit behöver väl inte betyda att man ger igen med samma mynt?

Medlem
Skrivet av Fevolas:

Det är ingen som kommer att tvinga dig att spela spel där huvudpersonen är gay, problemet är att många här verkar ha starka invändningar mot att sådana spel överhuvdtaget ska finnas. Ingen säger att alla huvudkaraktärer ska vara homosexuella eller tillhöra någon annan minoritet. Men är det verkligen så farligt om några är det?

Jag har inget emot att det finns ett alternativ till att vara gay i spel. Så länge det finns ett alternativ att inte vara det så skiter jag i det.

Jag struntar i om jag står och healar en bög eller inte.

Medlem

Låt oss slippa homosexualitet i spel, bara för att det är en minoritet som har en böjelse så låt oss andra slippa detta som inte kan identifiera oss med homosexualitet eller andra böjelser. Jag ser hellre könsneutrala karaktärer i så fall så slipper man göra politik av spel.

Barn ska dessutom inte bli på prackade att homosexualitet är något fint och naturligt bara för en mycket smal minoritet gillar detta.

Lägg ner bara!

Hade FZ funnits på 80-talet hade aldrig någon publicerat en artikel som denna.

Fundera över vad homosexualitet är, är det så jättebra att en kille trycker på en annan kille där bak som det vore harmlöst och naturligt fint. Varför inte förespråka heteronormativitet i spel istället.

Så trött på detta! Kanske dags för en hetrofestival där alla hetro kan åka runt på flak o skrika de är hetro vi verkar vara en minoritet i media. Hbtq rörelsen genomsyrar allt snart.

Vad har en hetrosexuell för intresse av att spela homosexuell i ett spel? Vad är poängen med det? Dom får väl hitta på ett nytt Leisure Suit Larry för homosexuella om det är så viktigt för dem att sexualiteten ska ha betydelse i spel. Och varför just homosexualitet i spel, varför inte en nekrofil eller andra sexuella böjelser om man nu ska prata karaktärer med udda livsstil.

Tycker man alltid ska förespråka heteronormativitet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Heteronormativitet

Den enda gång jag har stött på homosexualitet i ett spel var i GTA 4 med Bernie, jag vek mig av skratt
http://www.youtube.com/watch?v=Zi6FF-TQFKg

Medlem
Skrivet av Fevolas:
Skrivet av BeeJac:

Varför var väl en jävligt dum fråga? För att det kanske inte finns en lika stor marknad för det??? Vill man tjäna pengar ger man ju sig ju självklart på den största målgruppen.

Det här är en mycket vanlig missuppfattning. Att detta är fel är en väldigt viktig punkt att hamra in på marknadsföringsutbildningar.

Så du påstår att det finns lika många homosexuella som heterosexuella? Som många redan skrivit i tråden så är utvecklare rädda för att inte sälja alls då många säger "ok men inte för mig". Detta lämpar sig därför för mindre studios/artistiska spel där poängen inte är att tjäna pengar utan att förmedla ett budskap/känsla, i.e. inte den vanliga västerländska sensmoralen.

För mig är det marknaden som bestämmer. Vill folk ha fler gay-teman / karaktärer? Fine, så länge det säljer. Vill jag ta risken att möjligen tjäna mycket eller gå förlust? Inte då denna risk är så otroligt stor som den är nu.

sen tycker jag hela argumentet är larvigt då det efterfrågar specifika karsktärsdrag och inte en komplett och övergripande förfrågan. Det framstår mer som gnäll än konstruktiv kritik till alla utvecklare som det är nu. Helhetskonceptet måste komma innan man börjar bestämma vem som gillar vem!

Medlem
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av Fevolas:
Skrivet av BeeJac:

Varför var väl en jävligt dum fråga? För att det kanske inte finns en lika stor marknad för det??? Vill man tjäna pengar ger man ju sig ju självklart på den största målgruppen.

Det här är en mycket vanlig missuppfattning. Att detta är fel är en väldigt viktig punkt att hamra in på marknadsföringsutbildningar.

Så du påstår att det finns lika många homosexuella som heterosexuella? Som många redan skrivit i tråden så är utvecklare rädda för att inte sälja alls då många säger "ok men inte för mig". Detta lämpar sig därför för mindre studios/artistiska spel där poängen inte är att tjäna pengar utan att förmedla ett budskap/känsla, i.e. inte den vanliga västerländska sensmoralen.

För mig är det marknaden som bestämmer. Vill folk ha fler gay-teman / karaktärer? Fine, så länge det säljer. Vill jag ta risken att möjligen tjäna mycket eller gå förlust? Inte då denna risk är så otroligt stor som den är nu.

Haha, nej, marknadsföringsteori säger inte att det finns lika många homo- som heterosexuella. Kunde kanske ha uttryckt mig lite klarare där.

Det jag menade var att det ofta inte är i den stora målgruppen man tjänar mest pengar. Där finns förvisso mest folk, men där finns i regel även mest konkurrens, en mättad marknad, mindre lojala kunder, o.s.v. I många fall är det bättre att satsa på en underförsedd nischmarknad, där man har större chans att få folk att välja ens produkt.

Medlem

Spel bör vara spel, och film bör vara film.
Sexuella läggningar är inget jag anser en del av ett spel. I ett RPG avgör du genom handlingar och oftast kan du vara homosexuell, i t.ex Dragon Age eller Mass Effect och dylikt. I ett spel som inte är ett RPG så tycker jag det är upp till dig att låta fantasin flöda, kanske är Gordon Freeman gay eller bisexuell? Om du vill det så är han väl det - vad fan har det för betydelse?

Jag förstår att man tar upp ämnet för att homosexuella är väldigt förtryckta i samhället MEN inom just spelvärlden tycker jag inte det har någon jäkla betydelse, varken hetero- eller homosexuell. Igen, spel ska vara spel, film ska vara film.

Inaktiv

Det som är anmärkningsvärt är egentligen inte att det inte finns någon homosexuell huvudperson i ett spel utan att det blir ett sådant jävla liv i kommentarerna bara det förs upp på tal. Jag skäms för er skull.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Alexraptor:

När får vi en Jude som en huvudperson i ett storspel? Eller Romer och Samer och andra diverse minoriteter?
Varför ska en minoritet få speciell behandling och uppmärksamhet när dom andra inte får det?

Har du någonsin hört talats om uttrycket "två fel blir inte ett rätt"? Det är iaf rätt relevant här, eftersom sakfrågan ifrågasätter varför över 90% av alla spel följer samma stereotyp när det finns rätt så mycket mer möjligheter kring karaktärsdesignen för en protagonist. Ingen strävar heller efter att normen skulle bytas ut mot homosexuella, utan snarare att det faktiskt blir lite mer variation i karaktärsdesignen istället för att hälften av alla spel har samma huvudkaraktär.

Skrivet av lop3r:

Men altså spel utvecklas och ges ut av vinstdrivna företag då vill man ju självklart ha den karaktär som majoriteten kan identifiera sim med, ganska dumt att göra en huvudkaraktär som endast kanske 5% vill vara. När jag spelar vill jag vara en vit man för att jag är en vit man precis som 90% av dem som spelar.

Om du tror att 90% av alla spelare är vita heterosexuella män så är du fullkomligt verklighetsfrånvänd, och hade behövt en kalldusch så att du kanske vaknar upp i verkligheten.

I målgruppen för den här typen av västerländska spel så skulle jag kunna tänka mig att det är runt 80 90% ja, sen så finns det ju en stor skara asiatiska gamers men dom har ju sina egna spel där hjältarna är asiater istället.

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Den frågan an man ju även ställa när det gäller att dom allra flesta huvudkaraktärer ännu är hetero, måste det synas också?

hmmmmmmmmm, ja vad kan detta bero på tro?

kan det vara för att de flesta helt enkelt är hetero?

Tror inte du fattar vad jag menar, jag syftar på att måste man alltid skapa en bild av en värld med hetero människor? Måste alltid huvudkaraktären vara hetero med?
Vad skadar det en gamer ifall man får spela som gay? Skulle dom flesta här gråta om den man spelar som råkar vara homosexuell kan dom ju lika gärna sluta spela eller bara respektera att så är läget och fortsätta lira.

Förstår inte varför folk ska bli så ledsna för att den frågan ställs när vi får veta av att huvudkaraktären har en annan läggning, tycker väl vi borde ha kommit längre än så. till med homohatet existerar väldigt starkt ännu bara ute på gatan är folk dömer ifall två killar går och håller händerna.

Kan slå vad om att det är helt ok ifall det skulle vara en lesbisk tjej som är huvudkaraktär, för det är ju exakt samma sak ute i verkligheten.
Det är inte ok om det är två killar som visar sin kärlek till varandra öppet, men är det två tjejer då sitter folk och gräver sig i byxan.

Börja se över hur ni tänker, för jag finner det bra att andra läggningar syns i spel.

För knappast att det ärfler hetero runt om i världen än vad det är homosexuella eller bi, tror det är en ganska fin blandning. Ännu existerar det massor med folk som inte vågar erkänna sin läggning.

Personligen spelar jag spel som tidsfördriv.Tar inte politisk ställning i t ex krigsspel och slipper gärna debatter om t ex sexuell läggning också. Jag vill spela och ha kul och skiter fullkomligt i karaktärens eventuella läggning så länge denna inte ska sätta på någon i spelet...

Skriv svar