Obduction – Myst-skaparnas senaste på Kickstarter
Öööh så myst och riven sålde dåligt, så nu vill dem ha mer pengar från "dumma och naiva" gamers så dem kan fortsätta leva i sus och dus och inte leva upp till vad man lovar.
Crowdfund eller kickstart = du får vad du betalar för
FUCK EM!
Myst och Riven är bland dom mest sålda PC-spelen of all time, vad svamlar du om ?
Öööh så myst och riven sålde dåligt, så nu vill dem ha mer pengar från "dumma och naiva" gamers så dem kan fortsätta leva i sus och dus och inte leva upp till vad man lovar.
Crowdfund eller kickstart = du får vad du betalar för
FUCK EM!
Myst sålde över 6 miljoner exemplar och var det mest sålda PC-spelet i nästan 10 år. Uppföljaren Riven var det mest sålda PC-spelet under året det lanserades
Saken är väl snarare den att detta var 20 år sedan och utvecklingsindustrin kräver mycket mer arbetskraft, planering och utveckling än vad spel gjorde för 20 år sedan. Crowd funding är ett utmärkt sätt att få ekonomiskt stöd utan att gå till en publisher som vill vrida och vända på spelidén enligt eget behov.
Verkar som att det mesta på kickstarter är pc-exclusive. Jag som trodde alla utvecklare bara ville göra konsolspel för det var så himla mycket enklare och säkrare..
På vilket sätt är det enklare att göra ett spel till konsol?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Verkar som att det mesta på kickstarter är pc-exclusive. Jag som trodde alla utvecklare bara ville göra konsolspel för det var så himla mycket enklare och säkrare..
På vilket sätt är det enklare att göra ett spel till konsol?
Ingen varierad hårdvara är den största anlednigen till att det är lättare.
Chrisragnar:
Utväklare vill göra till det format dom tycker mäst om medans utgivara vill att det skall utväklas där man kan sälja mäst exemplar till så högt pris som möjligt med så låg utväklings kostnad som möjligt.
ursäkta min stavning är dyskrafiker.
Verkar som att det mesta på kickstarter är pc-exclusive. Jag som trodde alla utvecklare bara ville göra konsolspel för det var så himla mycket enklare och säkrare..
På vilket sätt är det enklare att göra ett spel till konsol?
Ingen varierad hårdvara är den största anlednigen till att det är lättare.
Chrisragnar:
Utväklare vill göra till det format dom tycker mäst om medans utgivara vill att det skall utväklas där man kan sälja mäst exemplar till så högt pris som möjligt med så låg utväklings kostnad som möjligt.
Det är mycket lättare att göra ett spel bara till PC, även om det finns 45545 olika grafikkort, speciellt indie-spel.
Det är ju bara att släppa spelet, så är det ute, lägga upp det på sin egen hemsida.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Verkar som att det mesta på kickstarter är pc-exclusive. Jag som trodde alla utvecklare bara ville göra konsolspel för det var så himla mycket enklare och säkrare..
På vilket sätt är det enklare att göra ett spel till konsol?
Det är altså inte vad jag påstår. Det är bara en observation, att många utveckare ett tag (för något år sedan) smutskastade PC väldigt mycket och sa att det var bara piratkopiering, klagande och krånglig utveckling.
Sen att när utgivare som EA osv är ute ur bilden och det är crowdfunded har jag i stort sätt bara sett pc-exclusive.
Verkar som att det mesta på kickstarter är pc-exclusive. Jag som trodde alla utvecklare bara ville göra konsolspel för det var så himla mycket enklare och säkrare..
På vilket sätt är det enklare att göra ett spel till konsol?
Ingen varierad hårdvara är den största anlednigen till att det är lättare.
Chrisragnar:
Utväklare vill göra till det format dom tycker mäst om medans utgivara vill att det skall utväklas där man kan sälja mäst exemplar till så högt pris som möjligt med så låg utväklings kostnad som möjligt.
Precis det är lite min tanke. Men jag kommer ihåg för något år sedan så var det någon skitstorm runt pc och massa utvecklare sa att pc-gamers var bortskämda pirater och det var inte värt mödan att utveckla på pc för det var så krångligt. Alla skulle börja med konsol exklusiva titlar helt plötsligt. Kommer inte ihåg om det var utvecklare eller utgivare som hade detta rampage dock men när utvecklarna får välja själv så verkar det ju vara pc som gäller om man kollar på crowsfunded projekt.
Alltså, det är svårare, det är därför era kickstarterspel kommer till PC, inte till Xbone, PS4, 360 eller PS3. Om kickstartern går bra och de kan lägga mer resuerser på utvecklingen, då kommer det på fler plattformar.
Om Dice hade en person som skulle göra allt - då hade ni bara haft PCspel från Dice.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Verkar som att det mesta på kickstarter är pc-exclusive. Jag som trodde alla utvecklare bara ville göra konsolspel för det var så himla mycket enklare och säkrare..
På vilket sätt är det enklare att göra ett spel till konsol?
Ingen varierad hårdvara är den största anlednigen till att det är lättare.
Chrisragnar:
Utväklare vill göra till det format dom tycker mäst om medans utgivara vill att det skall utväklas där man kan sälja mäst exemplar till så högt pris som möjligt med så låg utväklings kostnad som möjligt.
Det är mycket lättare att göra ett spel bara till PC, även om det finns 45545 olika grafikkort, speciellt indie-spel.
Det är ju bara att släppa spelet, så är det ute, lägga upp det på sin egen hemsida.
Lättare i stil med billigare gissar jag mer på. då det inte finss lisence avgifter och sådant stuff som du måste ha för att utväkla till konsol.
ursäkta min stavning är dyskrafiker.