Molyneux: GTA V-försäljningen är inte imponerande
GTA V tjänar in 5 miljarder på 24 timmar? Och jag som trodde spelföretagen hade det så dåligt ställt pga all piratkopiering *ironi*
Det är ju också så att spelet inte finns att pirata ner just nu. Så varför jämnföra med något som är ojämnförbart.
Fanns väl att ladda ned ett par dagar innan release?
Det som är mest imponerande är att Möllenöeux vågar klanka ned på ett sådan stort spel. Sedan är det säkert surt att behöva tigga om pengar på Kickstarter när Rockstar i princip kan göra vad som helst.
När jag tänker efter är det nästan så man misstänker att Peter har svenska rötter?
Det han menar är att..
Förhållandevis till hur mycket det kostade att finansiera GTA V jämförelsevis med en app, så ger appen sitt värde flera gånger om, än vad GTA gör.
Om vi utgår ifrån att GTA kostade 200 miljoner att utveckla, sen får de in 1 miljard, då ökade vinsten med x5
Om man istället gör en app för 10 000 kr, och den vinsten blir 1 miljon har du ökat x100 istället för x5.
Därav blir appen mer "Wooow!"
räknar man i % så är ju en app oftast bättre än ett megamultimiljonär projekt som GTA.
Tror du Kamprad räknat procent hela sitt liv?
Om jag lägger 0,00000001 öre på att utveckla något och får tillbaka en krona gör det mig ju inte speciellt lyckling.
Om jag däremot investerade 1 biljon och fick tillbaka 1,1 biljoner så är det lite trevligare.
Om du räknar i rena kronor ja..
Vilket man inte bör göra i spelvärlden egentligen, utgångspriset och vad man får tillbaka, räkna ut hur många % vinst man får, där ser man förtjänsten.
Om du investerar 1 biljon kronor och bara får 1.1 biljon är det inte en 'värd' investering, alldeles för mycket som kan gå åt helvete för att tjäna så 'lite' om du istället slänger ut 10 000 kr som är lite mer "meh" och får tillbaka 1 miljon kronor så var det en mer värd investering. därav 'mer imponerande'
GTA V tjänar in 5 miljarder på 24 timmar? Och jag som trodde spelföretagen hade det så dåligt ställt pga all piratkopiering *ironi*
Hade GTA V varit endast släppt på PC hade man tjänat in typ 2 miljoner kr. Resten piratad
Du verkar tro att det är endast PC som har piratkopiering. 2 dagar innan officiell release, så låg både Xbox360 och PS3 versioner av GTA V ute på ThePirateBay. Nitlott för dig.
🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid
GTA V tjänar in 5 miljarder på 24 timmar? Och jag som trodde spelföretagen hade det så dåligt ställt pga all piratkopiering *ironi*
Det är ju också så att spelet inte finns att pirata ner just nu. Så varför jämnföra med något som är ojämnförbart.
Fanns ute på fredag som pirat och är ett av det mest piratade spelen just nu om man går efter antal personer som seedar och leechar.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
GTA V tjänar in 5 miljarder på 24 timmar? Och jag som trodde spelföretagen hade det så dåligt ställt pga all piratkopiering *ironi*
Piratkopieringen är en stor anledning till att PC-spelarna får vänta.
Vad säger du om jag säger att det tar mig max 10min att fixa en pirat version av ett spel till en xbox, ps eller nintendo konsol?
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
Alltså, han har ju helt rätt. Vilket i sig är en sensation..
Det är OTROLIGT imponerande att mobilspelföretagen tjänar så sjukt grova pengar på kassa spel.
Vad är mest imponerande, egentligen?
Att tjäna pengar på ett bra spel eller att tjäna pengar på ett dåligt?
Med tanke på vad man läser och hör om dagens konsumenter är det inte en helt lätt fråga att besvara...
Vad förvånade alla är över att han har rätt? Har man gjort det bästa spelen genom tiderna vet man nog vad man snackar om -- mår nästan dåligt när jag ser alla som klankar ner på GUD.
Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?
Oavsett vad man nu tycker och inte tycker om Molyneux så har han ju rätt.
Det är betydligt mer imponerande att en liten indieutvecklare med en väldigt låg utvecklingsbudget lyckas dra in flera miljoner dollar om dagen under en längre tid än att en utvecklare som Rockstar med sitt gigantiska team och budget säljer för 800 miljoner dollar de första 24 timmarna.
spelvärlden hade klarat sig bra utan moleneuxnuenuenu whatever
Spelvärlden hade inte sett ut som den gör utan honom.
Han må uppfattas som irriterande mm. men han har förtjänat den respekt som branschen ger honom med råge.
Dessutom har han oftast helt rätt i det han säger även om han framstår som en ganska självgod typ.
Oavsett vad man nu tycker och inte tycker om Molyneux så har han ju rätt.
Det är betydligt mer imponerande att en liten indieutvecklare med en väldigt låg utvecklingsbudget lyckas dra in flera miljoner dollar om dagen under en längre tid än att en utvecklare som Rockstar med sitt gigantiska team och budget säljer för 800 miljoner dollar de första 24 timmarna.
Verkligen.
Casualmarknaden är enorm, och de få som faktiskt lyckas få exponering tjänar galet med pengar för nästan ingenting.
spelvärlden hade klarat sig bra utan moleneuxnuenuenu whatever
Spelvärlden hade inte sett ut som den gör utan honom.
Han må uppfattas som irriterande mm. men han har förtjänat den respekt som branschen ger honom med råge.
Dessutom har han oftast helt rätt i det han säger även om han framstår som en ganska självgod typ.
Han skapade Populus en guda sim yadayada big woof.... Fable 1 bra, fable 2 sämre, fable 3 wtf, Fable The Journey holy fu...... Är ärligt talat trött på den där pajasen. Han lever på gammal luft, precis som Capcom. Han var kanske stor en gång i tiden, men efter allt trams han kläcker ur sig får en att spy.
Visst GTAV lever mycket på sin uppföljarhype, men det är i grund o botten ett jävligt bra spel. Mobilspel kan vara bra, men hur länge håller de?. Människor konsumerar, faktum. Att man kastar ut en tia på ett mobilspel är ingenting för de flesta därav får de bra försäljningssiffor. Att så mycket folk väljer att lägga 25% av en konsols pris på ett spel är hur man än ser det mycket imponerande.
GTA V tjänar in 5 miljarder på 24 timmar? Och jag som trodde spelföretagen hade det så dåligt ställt pga all piratkopiering *ironi*
Hade GTA V varit endast släppt på PC hade man tjänat in typ 2 miljoner kr. Resten piratad
Alla seriösa studier som gjorts om piratkopiering visar att det ökar försäljningen. Detta oavsett om det rör sig om film, spel eller musik. Men w/e..
Jag noterar att Peter M befäster sin position som spelvärldens pajas alternativt, driftkucku! Vanliga spelare bryr sig inte ett skit om mobil/casual spel till mobiler, de riktar sig snarare till de människor som aldrig spelar dator eller tv-spel.
Casualmarknaden består av är en gigantiskt mängd människor man kan skinna på pengar samtidigt som de glada i hågen slänger ut tusentals kronor på p2w skiten till mobil & Facebook spel.
Klart är i alla fall att herr Molyneux ser sin framtid bland casualspelare, för ingen vid sina sinnes fulla bruk kommer köpa hans skit efter Fable III, som utan tvekan är det absolut sämsta s.k. AAA spelet som någonsin släppt. Mycket snack och liten verkstad har troligtvis aldrig sammanfattat en person som så bra som Peter Molyneux!
Molenyox verkar bara kasta ut detta för att gå emot strömmen och få uppmärksamhet.
Varför jämföra ett konsolspel i vanligt utförande med mobilspel och mikrotransaktioner? Det är ju två olika marknader...
Visst är det imponerande med små företag som gör dundersucce, men varför skulle rockstars intäkter INTE vara imponerande? Ännu en gång, två olika marknader.
Dessutom är ju GTA5 imponerande rent tekniskt, något dessa mobilspel inte är.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."