Molyneux: GTA V-försäljningen är inte imponerande

Medlem
Skrivet av darkthunder:

GTA V tjänar in 5 miljarder på 24 timmar? Och jag som trodde spelföretagen hade det så dåligt ställt pga all piratkopiering *ironi*

Det är ju också så att spelet inte finns att pirata ner just nu. Så varför jämnföra med något som är ojämnförbart.

Medlem

Peter Molyneux känns som Anna Book. Inte presterat något på en herrans massa år men ser ändå till att klamra sig fast vid rampljuset och minsta lilla chans att synas och höras.

Medlem

Dafuq Did I just read


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem
Skrivet av Rentah:
Skrivet av darkthunder:

GTA V tjänar in 5 miljarder på 24 timmar? Och jag som trodde spelföretagen hade det så dåligt ställt pga all piratkopiering *ironi*

Det är ju också så att spelet inte finns att pirata ner just nu. Så varför jämnföra med något som är ojämnförbart.

Fanns väl att ladda ned ett par dagar innan release?

Det som är mest imponerande är att Möllenöeux vågar klanka ned på ett sådan stort spel. Sedan är det säkert surt att behöva tigga om pengar på Kickstarter när Rockstar i princip kan göra vad som helst.

När jag tänker efter är det nästan så man misstänker att Peter har svenska rötter?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Säger mannen som inte gjort ett bra spel på 20 år.... och ja Fable var verkligen inte bra.

Medlem
Skrivet av aholman:
Skrivet av Ztreek:

Det han menar är att..

Förhållandevis till hur mycket det kostade att finansiera GTA V jämförelsevis med en app, så ger appen sitt värde flera gånger om, än vad GTA gör.

Om vi utgår ifrån att GTA kostade 200 miljoner att utveckla, sen får de in 1 miljard, då ökade vinsten med x5

Om man istället gör en app för 10 000 kr, och den vinsten blir 1 miljon har du ökat x100 istället för x5.

Därav blir appen mer "Wooow!"
räknar man i % så är ju en app oftast bättre än ett megamultimiljonär projekt som GTA.

Tror du Kamprad räknat procent hela sitt liv?
Om jag lägger 0,00000001 öre på att utveckla något och får tillbaka en krona gör det mig ju inte speciellt lyckling.
Om jag däremot investerade 1 biljon och fick tillbaka 1,1 biljoner så är det lite trevligare.

Om du räknar i rena kronor ja..
Vilket man inte bör göra i spelvärlden egentligen, utgångspriset och vad man får tillbaka, räkna ut hur många % vinst man får, där ser man förtjänsten.

Om du investerar 1 biljon kronor och bara får 1.1 biljon är det inte en 'värd' investering, alldeles för mycket som kan gå åt helvete för att tjäna så 'lite' om du istället slänger ut 10 000 kr som är lite mer "meh" och får tillbaka 1 miljon kronor så var det en mer värd investering. därav 'mer imponerande'

Medlem

Va' många här som inte ens verkar förstå vad han egentligen säger ^^

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Man kan lita på Molyneux. Haha.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

ugh.. jaja kapitalisterna älskar appar, big whoop. kunde inte bry mig mindre.

Medlem

Finns det några siffror på vad Godus drog in första dagen? Och i så fall: Är de mer imponerande?

Medlem
Skrivet av kill455:
Skrivet av darkthunder:

GTA V tjänar in 5 miljarder på 24 timmar? Och jag som trodde spelföretagen hade det så dåligt ställt pga all piratkopiering *ironi*

Hade GTA V varit endast släppt på PC hade man tjänat in typ 2 miljoner kr. Resten piratad

Du verkar tro att det är endast PC som har piratkopiering. 2 dagar innan officiell release, så låg både Xbox360 och PS3 versioner av GTA V ute på ThePirateBay. Nitlott för dig.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Rentah:
Skrivet av darkthunder:

GTA V tjänar in 5 miljarder på 24 timmar? Och jag som trodde spelföretagen hade det så dåligt ställt pga all piratkopiering *ironi*

Det är ju också så att spelet inte finns att pirata ner just nu. Så varför jämnföra med något som är ojämnförbart.

Fanns ute på fredag som pirat och är ett av det mest piratade spelen just nu om man går efter antal personer som seedar och leechar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Frux:
Skrivet av darkthunder:

GTA V tjänar in 5 miljarder på 24 timmar? Och jag som trodde spelföretagen hade det så dåligt ställt pga all piratkopiering *ironi*

Piratkopieringen är en stor anledning till att PC-spelarna får vänta.

Vad säger du om jag säger att det tar mig max 10min att fixa en pirat version av ett spel till en xbox, ps eller nintendo konsol?


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Alltså, han har ju helt rätt. Vilket i sig är en sensation..

Det är OTROLIGT imponerande att mobilspelföretagen tjänar så sjukt grova pengar på kassa spel.

Vad är mest imponerande, egentligen?
Att tjäna pengar på ett bra spel eller att tjäna pengar på ett dåligt?

Medlem

Mannen har ju rätt som alltid. En sann visionär som är långt före branschen i sitt synsätt.

Medlem
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Keno:

Alltså, han har ju helt rätt. Vilket i sig är en sensation..

Det är OTROLIGT imponerande att mobilspelföretagen tjänar så sjukt grova pengar på kassa spel.

Vad är mest imponerande, egentligen?
Att tjäna pengar på ett bra spel eller att tjäna pengar på ett dåligt?

Med tanke på vad man läser och hör om dagens konsumenter är det inte en helt lätt fråga att besvara...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vad förvånade alla är över att han har rätt? Har man gjort det bästa spelen genom tiderna vet man nog vad man snackar om -- mår nästan dåligt när jag ser alla som klankar ner på GUD.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Såklart att Molyneux ska komma och gapa så fort något spel säljer bra som inte han har utvecklat.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

phi
Medlem

Oavsett vad man nu tycker och inte tycker om Molyneux så har han ju rätt.

Det är betydligt mer imponerande att en liten indieutvecklare med en väldigt låg utvecklingsbudget lyckas dra in flera miljoner dollar om dagen under en längre tid än att en utvecklare som Rockstar med sitt gigantiska team och budget säljer för 800 miljoner dollar de första 24 timmarna.

Medlem
Skrivet av flamgorilla:

spelvärlden hade klarat sig bra utan moleneuxnuenuenu whatever

Spelvärlden hade inte sett ut som den gör utan honom.
Han må uppfattas som irriterande mm. men han har förtjänat den respekt som branschen ger honom med råge.
Dessutom har han oftast helt rätt i det han säger även om han framstår som en ganska självgod typ.

Medlem
Skrivet av phi:

Oavsett vad man nu tycker och inte tycker om Molyneux så har han ju rätt.

Det är betydligt mer imponerande att en liten indieutvecklare med en väldigt låg utvecklingsbudget lyckas dra in flera miljoner dollar om dagen under en längre tid än att en utvecklare som Rockstar med sitt gigantiska team och budget säljer för 800 miljoner dollar de första 24 timmarna.

Verkligen.
Casualmarknaden är enorm, och de få som faktiskt lyckas få exponering tjänar galet med pengar för nästan ingenting.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av flamgorilla:

spelvärlden hade klarat sig bra utan moleneuxnuenuenu whatever

Spelvärlden hade inte sett ut som den gör utan honom.
Han må uppfattas som irriterande mm. men han har förtjänat den respekt som branschen ger honom med råge.
Dessutom har han oftast helt rätt i det han säger även om han framstår som en ganska självgod typ.

Han skapade Populus en guda sim yadayada big woof.... Fable 1 bra, fable 2 sämre, fable 3 wtf, Fable The Journey holy fu...... Är ärligt talat trött på den där pajasen. Han lever på gammal luft, precis som Capcom. Han var kanske stor en gång i tiden, men efter allt trams han kläcker ur sig får en att spy.
Visst GTAV lever mycket på sin uppföljarhype, men det är i grund o botten ett jävligt bra spel. Mobilspel kan vara bra, men hur länge håller de?. Människor konsumerar, faktum. Att man kastar ut en tia på ett mobilspel är ingenting för de flesta därav får de bra försäljningssiffor. Att så mycket folk väljer att lägga 25% av en konsols pris på ett spel är hur man än ser det mycket imponerande.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av kill455:
Skrivet av darkthunder:

GTA V tjänar in 5 miljarder på 24 timmar? Och jag som trodde spelföretagen hade det så dåligt ställt pga all piratkopiering *ironi*

Hade GTA V varit endast släppt på PC hade man tjänat in typ 2 miljoner kr. Resten piratad

Alla seriösa studier som gjorts om piratkopiering visar att det ökar försäljningen. Detta oavsett om det rör sig om film, spel eller musik. Men w/e..

Medlem

Jag noterar att Peter M befäster sin position som spelvärldens pajas alternativt, driftkucku! Vanliga spelare bryr sig inte ett skit om mobil/casual spel till mobiler, de riktar sig snarare till de människor som aldrig spelar dator eller tv-spel.

Casualmarknaden består av är en gigantiskt mängd människor man kan skinna på pengar samtidigt som de glada i hågen slänger ut tusentals kronor på p2w skiten till mobil & Facebook spel.

Klart är i alla fall att herr Molyneux ser sin framtid bland casualspelare, för ingen vid sina sinnes fulla bruk kommer köpa hans skit efter Fable III, som utan tvekan är det absolut sämsta s.k. AAA spelet som någonsin släppt. Mycket snack och liten verkstad har troligtvis aldrig sammanfattat en person som så bra som Peter Molyneux!

Medlem

Molenyox verkar bara kasta ut detta för att gå emot strömmen och få uppmärksamhet.

Varför jämföra ett konsolspel i vanligt utförande med mobilspel och mikrotransaktioner? Det är ju två olika marknader...
Visst är det imponerande med små företag som gör dundersucce, men varför skulle rockstars intäkter INTE vara imponerande? Ännu en gång, två olika marknader.

Dessutom är ju GTA5 imponerande rent tekniskt, något dessa mobilspel inte är.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Molyneux kan ju ta sina jävla mobilspel och köra upp i sin röv. Vilken seriös spelare bryr sig ett skit om mobilspel?

Idiot...

Skriv svar