Valet 2010 (Vad kommer du att rösta på?)

Medlem
Skrivet av Greger:

Eller så får folk lära sig att stå för sina åsikter, det är ju också en möjlighet.

Valhemligheten är viktig att bevara. Det finns många anledningar till att man inte ska behöva visa vad man röstar på. Socialt tryck är en sak, som är svår att bli av med om man inte har valhemlighet.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Eller så vågade hon inte säga att hon röstade på något annat, för att du pressade henne.

Det här kan faktiskt vara högst möjligt också, press från sina vänner, arbetskamrater, syskon eller föräldrar (eller barn i hennes fall) är minst lika allvarligt som att folk skäms för vad dom röstar för.

Skulle nog kunna säga att det är på samma nivå, istället för att rösta vad dom själva vill rösta på så röstar dom på det parti deras vänner röstar på för att platsa in i sin bekantskapskrets.

Och det händer överallt, bland sossar, moderater, kristdemokrater, vänsterpartister, piratpartister och även sverigedemokrater.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det bland annat. Sen är det inte otänkbart att det finns mindre samhällen där ett parti dominerar och det är högt tryck från de andra i samhället. Just därför ska man rösta bakom skynket, även om man inte har något problem med att själv visa vad man röstar på. Utan för att de som inte vill visa ska bli utpekade; om alla som röstar på parti A gör det utan att dölja det sen kommer det någon och går bakom skynket, så kanske det ses som suspekt.

Det är en principsak helt enkelt.

Inaktiv

Har själv röstat. Jag tycker egentligen inget av våra partier är bra, men vad som helst är bättre än Alliansen i mina ögon. Jag var lite sugen på att helt enkelt plocka valsedlar från alla partier som inte tillhör Alliansen och dra på måfå vilket jag skulle rösta på.

Inaktiv

Jag var tyvärr "tvungen" att dölja att jag röstade på SD, jag kände sossarnas blickar i nacken när jag plockade åt mig SD's valsedlar, så jag rev snabb åt mig några från MP, V och S för att dölja mitt riktiga val.
jag känner inte för att dra på mig Rasist/Nazist-stämpeln då jag vet av erfarenhet hur svår det är att tvätta bort den, den kan följa en resten av livet och det är inget jag önskar.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Hon sa att hon tänkte att ingen tar sedlar från SD när de tar från olika partier.

Nu var jag i stort sett själv när jag var där, så jag tog bara de sedlar jag behövde. Hade det varit mycket folk hade jag tagit av alla, inklusive SD.

Nu kan man tycka att det nästan säger emot vad jag sa tidigare om att det är en principsak. Det beror på att jag inte hade den åsikten lika starkt då, eftersom jag förtidsröstade och det är ett tag sen.

Citat:

Haha. Ja... jag kontrollerar vad min mamma ska rösta på.

Socialt tryck kan ha stort inflytande. Jag hade en smiley först, men tog bort den, för det är värt att tänka på. Man påverkar folk i sin omgivning, även om man inte gör det medvetet.

Medlem
Skrivet av Muhammed:

Jag var tyvärr "tvungen" att dölja att jag röstade på SD, jag kände sossarnas blickar i nacken när jag plockade åt mig SD's valsedlar, så jag rev snabb åt mig några från MP, V och S för att dölja mitt riktiga val.
jag känner inte för att dra på mig Rasist/Nazist-stämpeln då jag vet av erfarenhet hur svår det är att tvätta bort den, den kan följa en resten av livet och det är inget jag önskar.

Visst kan jag förstå att man inte vill få en stämpel över sig dock förtjänar vissa just en stämpel och det är ingen hemlighet att väldigt många rasister och nynazister röstar just på SD.
är väl kanske därför så många avskyr SD likt mig?

Jag tog valsedlar från exakt alla partier och detta brevid en stor grupp människor. å andra sidan har jag inte direkt ett svenskt utseende så jag slipper väl just rasist stämpeln


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av weizenbier:

å andra sidan har jag inte direkt ett svenskt utseende så jag slipper väl just rasist stämpeln

Nepp, för det är ju bara vi vita som kan vara det?

Så känns det iaf.

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:
Skrivet av weizenbier:

å andra sidan har jag inte direkt ett svenskt utseende så jag slipper väl just rasist stämpeln

Nepp, för det är ju bara vi vita som kan vara det?

Så känns det iaf.

ja som alla amstaffs är automatiskt kamphundar?

seriöst nu du försöker läsa något som inte finns mellan raderna


signatur

Suup homie

Medlem

nix det här var inte så bra. Tummen upp för alliansseger, men INTE bra att de inte fick egen majoritet. Nu räckte Reinfeldt ut handen till MP, hoppas de tar emot den.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Hela valvakan genomsyras av trångsynhet och smutskastning!
SD är rasister.
-Men SD vill stoppa invandringen med 90% och istället fokusera på dem invandrarna som finns i Sverige idag, dvs hjälpa dem in i samhället, ge dem arbete osv.
-Ja.. då är dem rasister!
Umm.. är dem?

Så bara för att man vill skära ned på mottagandet av invandrare för att vi inte ens klarar av att hjälpa dem som finns i Sverige idag.. då är man rasist? Enligt alla partier och media?.. JA!

Jag förstår mig inte på dem, Jimmie Åkesson säger gång på gång att invandringspolitiken är förfärlig, den vill dem ändra på.
Då är dem rasister... ?

Det finns ingen politiker eller parti som vill ta en diskussion om att invandringspolitiken dem senaste 20 åren har spårat ur totalt och att det behövs en rejäl granskning om hur vi i Sverige skall hjälpa dem invandrare som idag lever i misär, inte får jobb, kan ingen Svenska, hamnar i brottets bana osv.. inget parti vill ta i den här frågan, men när ett parti som vill ta diskussion, då är dem rasister.
Inget utav SD's andra vallöften nämns, som äldreomsorgen, lägre skatt för pensionärer, bättre skolmat, införa riktigt livstids fängelse, noll tolerans gällande grövre brott, förebygga våldtäkter, hedersmord osv.. nej nej, SD är rasister för att dem vill se över invandrarpolitiken.

Man ger inte SD en chans att föra en politisk diskussion, det känns som om SD är det enda seriösa partiet just nu, alla andra snackar skit och beter sig som 5 åringar. Ohly som vägrar sitta i sminkrummet samtidigt som Åkesson.. vad fan är det för larv?

Ta diskussion med SD, att ignorera eller smutskasta dem gör dem bara starkare.
Det borde partierna och media insett vi det här laget.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av SuperTank:

nix det här var inte så bra. Tummen upp för alliansseger, men INTE bra att de inte fick egen majoritet. Nu räckte Reinfeldt ut handen till MP, hoppas de tar emot den.

MP säljer sig nog för en ministerpost.


signatur
MFC
Medlem

Jag har ett förslag till Reinfeldt och Co...

SPARKA UT MAUD OCH TA IN MARIA W.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Väldigt dåligt valresultat. Hade gärna sett rödgröna som störst. Jag är less på moderaterna och hur dom sparkar på dom som ligger, jag betalar mer än gärna lite mer i slutet av månaden när vi sköter om dom svaga i vårt samhälle.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Underbart valresultat.

Ohlys barnsliga tilltag satte ett nytt lågvattenmärke. Han bevisade just att han är en kommunist - han bryr sig inte ett dugg om demokrati. Han vill inte ha ett demokratiskt samhälle.

Tänker du på när han inte ville sminka sig med Jimmie Åkersson?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av robineng:

Väldigt dåligt valresultat. Hade gärna sett rödgröna som störst. Jag är less på moderaterna och hur dom sparkar på dom som ligger, jag betalar mer än gärna lite mer i slutet av månaden när vi sköter om dom svaga i vårt samhälle.

Samma här. Jag är också gruvligt besviken på att SD kom in i riksdagen.


signatur
Medlem

Sverige kommer att gå åt h*lvete. Tyvärr.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Fasen att SD var tvugna att bli vågmästare. Och SD säger att det är ett underbart resultat. Ansvar för i helskotta. Är ett osäkert Sverige ett underbart resultat? Det är ju tydligt att inget block vill samarbeta med SD.

Medlem
Skrivet av cammo:
Skrivet av SuperTank:

nix det här var inte så bra. Tummen upp för alliansseger, men INTE bra att de inte fick egen majoritet. Nu räckte Reinfeldt ut handen till MP, hoppas de tar emot den.

MP säljer sig nog för en ministerpost.

Knappast, MP skulle tappa en hel del trovärdighet om de helt plötsligt ändrade vilka de samarbetar med.

Medlem

Man har ju alltid haft svårt att greppa hur Nazisterna fick makten i Tyskland.. Men efter det här valet så..

Medlem

Detta kommer att bli en intressant vecka


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Valfrågorna från de större partierna fokuserade för mkt på pensionärer imo. Tycker att man borde ha betydligt lägre skatt som pensionär, kanske en 12-13% eller något.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

MFC
Medlem
Skrivet av Vippe:

Man har ju alltid haft svårt att greppa hur Nazisterna fick makten i Tyskland.. Men efter det här valet så..

Så går det när man drar ner på antalet historielektioner i skolorna eller låter obehöriga lärare härja...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Vippe:

Man har ju alltid haft svårt att greppa hur Nazisterna fick makten i Tyskland.. Men efter det här valet så..

Så går det när man drar ner på antalet historielektioner i skolorna eller låter obehöriga lärare härja...

Såg en valaffisch på Lars Ohly där någon hade ritat dit en tydlig hitler-mustach och skrivit "kommunist!"

Man vet inte riktigt om man ska skratta..

Medlem

Ja MFC, du har rätt i det. Se bara här hur man försöker att inte stöta sig med muslimer genom att undvika att undervisa om förintelsen.

Citat:

Schools are dropping the Holocaust from history lessons to avoid offending Muslim pupils, a Governmentbacked study has revealed.
It found some teachers are reluctant to cover the atrocity for fear of upsetting students whose beliefs include Holocaust denial.
There is also resistance to tackling the 11th century Crusades - where Christians fought Muslim armies for control of Jerusalem - because lessons often contradict what is taught in local mosques.
The findings have prompted claims that some schools are using history 'as a vehicle for promoting political correctness'.

It found some teachers are dropping courses covering the Holocaust at the earliest opportunity over fears Muslim pupils might express anti-Semitic and anti-Israel reactions in class.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-445979/Teachers-drop-...

Förflyttar vi oss till Sverige ser vi hur vänsterextremister tillsammans med islamister och övriga judehatare kastar flaskor, ägg och skjuter raketer på judar som har fredliga demonstrationer. I sann demokratisk antirasistisk anda.
Jag är idag helt övertygad om att dessa extrema grupper är dagens nazister.

Något att reflektera över är också hur SD'are behandlas. Hur Lars Ohly inte vill gå in i samma rum som Jimmy Åkesson sitter i. Föreställ er att Jimmy är en mörk person, en handikappad, en kvinna eller en jude. Ja ni anser säkert att jämförelsen är osmaklig och orättvis och jag förstår er. Har man matats med hat blir han inte mer än en symbol för ondskan. Detta är dock samma sak som hände med judarna. Man framställe dem som mindre värda, smutsiga djur. Alla SD hatare är precis där. Kanske helt ofrivilligt och utan att ens förstå det. Media har gjort sitt ”jobb”.

Vi får se hur det går i framtiden. Era barn växer upp med Bolibompa och matas med information. Vad tycker ni om björnen Habibi från Gaza, Palestina? Är inte det något som era barn borde se?

Skrivet av PI:

Under förre programledaren Doreen Månssons (afrikanskt-irakiskt ursprung) tid fick barnen av Doreen och nallen Habibi (älskling på arabiska) insupa sådana mångkulturella kunskaper som att palestinskt råttkött och matvete är jättegott att äta, hur Eid-al-Fitr och Rosh Hashana firas på bästa sätt, alla fördelar med den arabiska kulturen, hur trevligt det är att växa upp i Nigeria, att lära sig prata arabiska, att lära sig prata swahili, hur man säger ”ja” på arabiska, hur man säger ”ja” på turkiska (att lära sig säga ”nej” till mångkulturella inslag i Sverige är ju inget man behöver lära sig, det ordet används ju inte) och mycket, mycket annat liknande programinnehåll.

Alla programklipp finns länkade på PI. Se dem.

http://politisktinkorrekt.info/2010/09/14/svt-indoktrinerar-b...

Är inte agendan rätt uppenbar?

Grattis alla SDare! Valet ser ut att ha gått blåsippans väg


signatur

Rösta på det parti DU tror på.

Medlem
Skrivet av IronCouncil:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Vippe:

Man har ju alltid haft svårt att greppa hur Nazisterna fick makten i Tyskland.. Men efter det här valet så..

Så går det när man drar ner på antalet historielektioner i skolorna eller låter obehöriga lärare härja...

Såg en valaffisch på Lars Ohly där någon hade ritat dit en tydlig hitler-mustach och skrivit "kommunist!"

Man vet inte riktigt om man ska skratta..

Det var inte en Stalin mustasch med lite intorkad gulagsoppa?


signatur

Rösta på det parti DU tror på.

Medlem

Röstade på M och är nöjd över resultatet. Hade hellre sett en majoritetsregering och en riksdag utan SD, men när en passiv S-regering under 12 år byggt upp en växande skara väljare åt SD så går det som det går. Det positiva är att detta troligen lär splittra oppositionen, som tvingas samarbeta med SD för att få någonting att säga till om.

Roligt dessutom att alla utom Mona själv vet att det är hon som ligger bakom att S förlorar väljare. SVT borde gett henne en Toblerone när förlusten stod klar.

Medlem

Jag vet inte vad som är mest tragiskt. Att SD kom in i riksdagen eller att folk i det här landet tänker mer på sin plånbok än på dom svaga :\

Bara att vänta 4år till då. En sak är klar iaf, Alliansen kommer inte ha någon tidigare regering att klaga på nästa val. För att slippa 4år av skandal så är deras bästa val att föreslå omval eller förhandla över FP till Rödgröna så dom får majoritetsregering. MP kommer då iaf INTE hoppa över till Alliansen.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Jag vet inte vad som är mest tragiskt. Att SD kom in i riksdagen eller att folk i det här landet tänker mer på sin plånbok än på dom svaga :\

Bara att vänta 4år till då. En sak är klar iaf, Alliansen kommer inte ha någon tidigare regering att klaga på nästa val. För att slippa 4år av skandal så är deras bästa val att föreslå omval eller förhandla över FP till Rödgröna så dom får majoritetsregering. MP kommer då iaf INTE hoppa över till Alliansen.

Håller med dig. En hel del folk har helt enkelt blivit materialister och tänker bara på sig själva.

Angående sd, tror jag folk har ledsnat och gått ut i protest mot t ex områden som rosengård och gottsunda, där man har ett tydligt exempel på hur i princip alla partier i makten har misslyckats med segregationen. Men jag tror inte att SD är lösningen på problemet.

Man får passa sig för att bli sjuk eller allvarligt skadad... för då kan man inte räkna med att få den vård man behöver (såvida man inte har pengar så att man kan få privatvård). Jag skulle med glädje betala en del av skattepengarna från min lön efter varje sommarjobb för att hjälpa de som behöver pengarna för sin återhämtning.

Är dock helt emot folk som utnyttjar systemet pga andra syften än vad det är lämpat för.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Mahone:

Jag vet inte vad som är mest tragiskt. Att SD kom in i riksdagen eller att folk i det här landet tänker mer på sin plånbok än på dom svaga :\

Bara att vänta 4år till då. En sak är klar iaf, Alliansen kommer inte ha någon tidigare regering att klaga på nästa val. För att slippa 4år av skandal så är deras bästa val att föreslå omval eller förhandla över FP till Rödgröna så dom får majoritetsregering. MP kommer då iaf INTE hoppa över till Alliansen.

Ok!

http://www.expressen.se/nyheter/val2010/1.2143788/mp-kraver-m...

"Skulle kunna acceptera ett sånt samarbete."

http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/miljopartiet-oppn...

Skriv svar