Valet 2010 (Vad kommer du att rösta på?)

Medlem
Valet 2010 (Vad kommer du att rösta på?)

3 veckor kvar till val.

Låt diskussionerna flöda!

Medlem

Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska rösta på, fast jag vet iallafall att det inte kommer vara sverigedemokraterna eller piratpartiet.

Vad hade du tänkt rösta på, Mahone?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

MFC
Medlem

Kalle Anka-partiet FTW!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Greger:

Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska rösta på, fast jag vet iallafall att det inte kommer vara sverigedemokraterna eller piratpartiet.

Vad hade du tänkt rösta på, Mahone?

Är inte helt säker än, men det blir något parti av de rödgröna. Sossarnas politik lockar nog mest, men det som gör att det tar emot är att jag inte är något större fan av Sahlin Men vi får se va det blir. Något jag är säker på iaf är att jag vill ha bort Reinfeldt och alliansen, och att dom båda blocken gör allt dom kan för att hindra att SD får en plats i riksdagen.

Medlem

Tänker taktikrösta på kristdemokraterna för att de inte ska åka ur.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Miljöpartiet.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Rödgröna.
På både internationell. nationell och lokal nivå ligger deras politik närmare en politik som jag kan stå för.
* Bostadspolitik och segregering
* Arbetsmarknad
* Lokaltrafik


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Ohly är en fjant, Sahlin är en fjant, Björklund är en fjant, Hägglund är en fjant, Olofsson är en fjant, Eriksson är en fjant. Kvar finns alltså Reinfeldt och Wetterstrand. Problemet är att man får en massa fjantar på köpet om man röstar på dem. Blockpolitik är inte den bästa formen av politik.

Samhället är större än en fråga, därför försvinner Piratpartiet, och även om jag gillar att de har fokus på integritet får man annat på köpet som jag inte håller med om. Sverigedemokraterna är fjantar och verklighetsfrånvända.

Det finns egentligen inget parti som jag med gott samvete kan rösta på, för alltid får man skräp på köpet. Jag får försöka hitta det minst sämsta alternativet. Kvar finns egentligen bara Robotpartiet.

Medlem

Moderaterna, FP eller Piratpartiet... Inte bestämt mig än. :P. Vänster kommer jag icke rösta denna gång, även om jag gjorde det i förra valet.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Rödgröna.
På både internationell. nationell och lokal nivå ligger deras politik närmare en politik som jag kan stå för.
* Bostadspolitik och segregering
* Arbetsmarknad
* Lokaltrafik

<något om hur bjosarn är en vänsterextremist>

Skrivet av båtsman:

Ohly är en fjant, Sahlin är en fjant, Björklund är en fjant, Hägglund är en fjant, Olofsson är en fjant, Eriksson är en fjant. Kvar finns alltså Reinfeldt och Wetterstrand. Problemet är att man får en massa fjantar på köpet om man röstar på dem. Blockpolitik är inte den bästa formen av politik.

Samhället är större än en fråga, därför försvinner Piratpartiet, och även om jag gillar att de har fokus på integritet får man annat på köpet som jag inte håller med om. Sverigedemokraterna är fjantar och verklighetsfrånvända.

Det finns egentligen inget parti som jag med gott samvete kan rösta på, för alltid får man skräp på köpet. Jag får försöka hitta det minst sämsta alternativet. Kvar finns egentligen bara Robotpartiet.

Ohly är ganska skön, pekar långfinger onanerar i tv räds ingenting.

Robotpartiet låter som ett bra parti dock!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Ohly är ganska skön, pekar långfinger onanerar i tv räds ingenting.

Det kanske är roligt för stunden, men det är inte en person jag vill ska styra Sverige.

Medlem

Vänsterpartiet helt klart.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

Miljöpartiet vill avveckla all svensk kärnkraft med omedelbar verkan, vänsterpartiet kommer kräva att usa stänger alla sina utländska militärbaser och socialdemokraterna vill ha buttlers i tunnelbanan. Det ser inte jag som ett seriöst regeringsalternativ.

Piratpartiet driver många vettiga frågor men känns som en bortslösad röst.

Sverigedemokraterna driver en stor fråga men är i övrigt fortfarande ett kalle anka parti. Om en 8, 10 år kanske de börjar bli ett seriöst alternativ.

Alltså alliansen. Inte bestämt exakt vilket parti än.

Medlem
Medlem

SD.
Enda partiet som tar upp frågor ur ett realistiskt perspektiv. De övriga partierna har sina ideologiska drömmar.
Några punkter jag gillar.

* En kraftig begränsning av asyl- och anhöriginvandringen

* En återgång till den assimileringspolitik som gällde fram till mitten av 1970-talet

* Ett kraftigt utökat stöd till FN:s flyktingorgan, UNHCR

* Ett nytt system där utbetalningar av skadestånd till brottsoffer garanteras av staten

* Ett importförbud mot varor som producerats genom att utsätta djur för onödigt lidande.

* En kraftig straffskärpning för kvinnofridskränkningar

* Ett utökat stöd till utsatta invandrarkvinnor genom en offensiv mot tvångsgiften samt hedersrelaterat och religiöst förtryck.

* En avveckling av det skattefinansierade stödet till genuspedagogik

* En kraftig förbättring av pensionärernas ekonomiska villkor. Sverigedemokraterna kan inte acceptera att pensionärerna, som under lång tid fått se sina villkor försämras, också skall beskattas hårdare än löntagare och vill därför avsätta minst 13 miljarder kronor till en rejäl skattesänkning för landets pensionärer.

* En matreform för våra äldre. Sverigedemokraterna vill ge kommunerna ett statligt stimulansbidrag med syftet att ge så många brukare inom äldreomsorgen som möjligt chansen att varje dag få nylagad, välsmakande och näringsrik mat.


signatur

Rösta på det parti DU tror på.

Medlem

Blir antagligen FP då jag alltid verkar få FP i olika "valkompasser". Slutsats: De står mig närmast.

Medlem

Hamnar alltid närmast Folkpartiet i tester, och det ligger nått i det. Enligt min mening finns det inget alternativ till Reinfeldt idag som Statsminister, ryser av bara tanken på en hånleende Mona Sahlin med Östros ödleögon bakom ryggen.

Det blir Moderaterna, Folkpartiet eller en taktikröst inom Alliansen där den behövs för min del.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

MFC
Medlem

varför får jag bara ett tomt fönster när jag försöker läsa den här tråden. Nu råkar jag faktiskt ha lyckats komma in och kan kommentera men det är efter 99e försöket.... FZ?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

varför får jag bara ett tomt fönster när jag försöker läsa den här tråden. Nu råkar jag faktiskt ha lyckats komma in och kan kommentera men det är efter 99e försöket.... FZ?

http://www.fz.se/forum/synpunkter-och-forslag/tradar-som-inte...


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

TobbeW:
Låter som en dålig idé. De där "valkompasserna" funkar inte alls på mig. Men läser man på partiprogram och vad politiker säger att de själva vill får man en bättre uppfattning.

Jag säger inte att du inte kommer ligga FP närmast efter det, men jag skulle göra mer "forskning" innan jag bestämde mig.

Ett bra exempel:
http://www.pastan.nu/bloggen/inlagg/strages-kronika-till-44-s...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag skulle vilja rösta på de RödGröna. Men att få in Miljöpartiet är ju en ren mardröm.

Så jag förblir nog osäker in i det sista tills ett impulsivt val blir gjort.

Medlem
Medlem
Skrivet av jonis:

Hamnar alltid närmast Folkpartiet i tester, och det ligger nått i det

Skrivet av TobbeW:

Blir antagligen FP då jag alltid verkar få FP i olika "valkompasser". Slutsats: De står mig närmast.

Värt att tänka på är något som tas upp i senaste numret av Forskning & Framsteg:

Citat:

En annan sak är att förstagångsväljarna påverkas mer än andra av webbtester där man svarar på ett antal frågor och sedan får man veta vilket parti som bäst svarar mot de egna åsikterna.

– De där testerna är inte så harmlösa. De leder faktiskt till ändrade röstningsbeteenden, och förstagångsväljarna gillar att göra dessa tester, säger Henrik Oscarsson. De använder dem som underlag när de går in i väljarbåset. Testerna har en faktisk effekt på valutgången.

Sen får man dra vilken slutsats man vill från det, men kan vara värt att tänka på. Det kommer från den här artikeln, som tyvärr inte finns utlagd i sin helhet på nätet.

Även det här kan vara av intresse: Opinionsundersökningarna är avgörande eftersom vi helst röstar på ett parti i medvind.

Medlem

gjorde ett valtest på internet och då kom sidan fram till att jag skulle rösta på SD.. så det visar ju hur bra dem testerna stämmer med ens egna åsikter

Kommer lägga min röst på moderaterna för jag tycker att 4 år är alldeles för lite för att skapa en ordenlig struktur i landet och jag ser hellre att dem får en till chans att förbättra landet än att få en ny regering som behöver 4 år för att ens stadga sig

Och om dem failar om 4 år så blir det säkerligen ett annat parti som får min röst


signatur

Suup homie

Inaktiv

Jag tyckte också att jag stämde överens alldeles för mycket med SD på de olika partitesterna. Nästan alltid över 40%. Men i verkligheten skulle jag aldrig kunna tänka mig att rösta på dom.
Det blir antagligen Folkpartiet för mig som jag även låg närmast i alla tester.

Medlem

Man kommer alltid att stämma överens till viss nivå med alla partier (som inte är enfrågepartier). Det finns alltid något de tycker som man kan hålla med om, men det säger ju inget om de andra 60 procenten (i fallet ovan) - det kan ju vara där åsikterna skiljer sig åt.

Medlem
Skrivet av elimsen:

Piratpartiet driver många vettiga frågor men känns som en bortslösad röst.

Jag blir extremt sur när någon säger att en röst på ett visst parti är bortkastad.

INGEN röst är bortkastad om man håller med ett partis åsikter och vad det står för. Det är detta som kallas för demokrati.
Tänk om det fanns 300000 personer som tänkte rösta på robotpartiet som nämndes ovan, med de ansåg att rösten skulle vara bortkastad. Vad skulle hända då?
300000 är en liten bit över 4% av alla röstberättigade i Sverige. Det betyder att de skulle missa riksdagen på grund av att sympatisörerna ansåg att det var en bortkastad röst.

Gå alltså inte på att en röst skulle vara bortkastad!
Även om partiet inte kommer in i riksdagen så kan de komma upp till gränsen där de får statligt partistöd, vilket ligger på 2.5% av rösterna.

Medlem

Man kan ju undra hur mycket SD har betalat tidningar och internetsidor för att visa skeva procent-satser till deras fördel, kanske något för Hollowm... ursäkta, Solar att skriva om - eller någon annan på "antiPK"-sidan.

/me tar på sig foiliehatten och aktar sig så att han inte blir tvingad att rösta på SD av någon gubbe som skrämmer honom med att DE TAR VÅRA JOBB!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Uzza:

Jag blir extremt sur när någon säger att en röst på ett visst parti är bortkastad.

INGEN röst är bortkastad om man håller med ett partis åsikter och vad det står för. Det är detta som kallas för demokrati.
Tänk om det fanns 300000 personer som tänkte rösta på robotpartiet som nämndes ovan, med de ansåg att rösten skulle vara bortkastad. Vad skulle hända då?
300000 är en liten bit över 4% av alla röstberättigade i Sverige. Det betyder att de skulle missa riksdagen på grund av att sympatisörerna ansåg att det var en bortkastad röst.

Gå alltså inte på att en röst skulle vara bortkastad!
Även om partiet inte kommer in i riksdagen så kan de komma upp till gränsen där de får statligt partistöd, vilket ligger på 2.5% av rösterna.

Helt sant det du säger, och statligt partistöd är även det en viktig gräns.

Man ska dock inte glömma att avseende just Piratpartiet skiljer sig det här valet rätt radikalt från EU-valet tidigare. Då var IPRED och FRA högaktuellt och extremt många "tekniskt medvetna" valde att missnöjesrösta på PP för att göra en markering mot de etablerade partierna och deras stofilinställning till allt rörandes Internet.

Idag är läget annorlunda och PP saknar profilerna som behövs för att de ska locka tillräckligt många aktiva röster, d v s inte bara missnöjesröster som egentligen är riktade åt annat håll.

Ponera att en person brinner för två frågor. Den ena är integriteten på internet och den andra är skattefrågan. I första hand vill denna/denne lägga sin röst på PP, men han/hon vill samtidigt inte se de Rödgröna komma till makten. Som det ser ut just nu så har PP inte en chans att nå 4%, och även om det är principiellt riktigt att ändå lägga sin röst där det känns bäst så gör den trots allt mest nytta nånstans inom Alliansen då.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Men att få in Miljöpartiet är ju en ren mardröm.

Varför det?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Skriv svar