Typ: Krönika

165 artiklar i arkivet.

Filtrera
48

Arnroths krönika – När speljättarna ljuger

Missvisande exklusiviteter, indieetiketter och early access-löften förs fram i ljuset när Thomas Arnroth tycker till om spelbranschens giganter.

27

Arnroths krönika – Varför måste spel vara nyttiga?

Återigen rapporterar medierna om att "Hoppsan! Spel kan visst vara nyttiga för barnen". Men varför måste spel vara nyttiga? Varför kan de inte bara vara roliga? Arnroth säger ifrån i en debatt han är "så satans trött på".

96

Arnroths krönika - när ska e-sporten bli erkänd?

Den som inte tror att sociala medier betyder något har rätt och slätt fel. Det är tvärt om en av vår tids kraftfullaste sätt att påverka. I stort och smått.

29

Arnroths krönika – spel som stressboll

Spel som medicin blir ett allt vanligare tilltag och för vissa kan det till och med rädda livet - vare sig man spelar dem eller återskapar sin barndoms käraste minnen.

246

Arnroths krönika – Spelbranschen tål fler kvinnor

Fem stora spelföretag höll sex timmars presskonferens på E3. De kunde gott ha gett plats för fler än fyra kvinnor på scenen, menar Arnroth.

52

Arnroths krönika – Den arabiska spelvåren

Medan resten av spelvärlden blickar västerut, vänder Arnroth blicken mot Nordafrika och Mellanöstern. En region svältfödd på spel. Än så länge.

58

Arnroths krönika – Friheten gör The Sims till politik

Ryska antihomolagar ogillar The Sims och Kina förbjuder Battlefield 4. När spel blir stora blir de politik – på samma sätt som en skäggig schlagersångerska.

36

Arnroths krönika – När barnen fuckar upp spelvärlden

Arnroth ser en förändringsvåg drabba spelvärlden. Det handlar om barnvågen, världens mest omstörtande naturkraft.

61

Arnroths krönika: Hur tv-spel inte skapade en massmördare

Tv-spel ledde inte till en skolskjutning, även om media påstod det. Och därför får vi aldrig veta det. Arnroth leker privatdetektiv i och upptäcker en massmördare som älskade dansspel och Super Nintendo.

15

Arnroths krönika – Barnspel innovation för branschen

I Peppy Pals klappar barn mellan 3 och 6 år hundvalpar och tröstar ugglor. Det kan vara ett av de mest innovativa svenska spelen på flera år.

70

När det blir tortyr att smyga

Att leka krig är en sak. Att leka krig med tortyr och övergrepp är en annan. Då vill vi inte leka alls.

50

Arnroths krönika - Varför Oculus-uppköpet svider

Av spelare för spelare. Med de orden kickstartades Oculus Rift för två år sedan. Nu ägs de av Facebook. Och en hel spelvärld står förstummad.

0

Arnroths krönika – Kärrtorp gjorde spelnazismen svårare

"Inga nazister på våra gator!" Slagordet har skanderats runt om i landet efter nazistvåldet i Malmö. Men hur är det med nazisterna i våra spel, undrar Arnroth i veckans krönika.

30

Arnroths krönika – Free2play kan leda till något bättre

Spel som skinnar ungdomar är inget nytt. Thomas Arnroth minns hur Donkey Kong och Space Invaders ruinerade hans barndom, och han tror att free2play kan föda bättre betalmodeller.

25

Veckans pr-chock - om Bioshock

Om spelföretaget får bestämma hittar vi alla sanningar i öppna brev och pressmeddelanden. I veckans krönika ger sig Arnroth ut på jakt efter sanningen mellan raderna.

83

Arnroths krönika – När alla blöder på samma villkor

Armbågar i nyllet och blod som skvätter när kvinnor får stryk, kan det vara något att stå efter i spelvärlden? Jadå, skriver Arnroth i veckans krönika.

49

Arnroths krönika – Free2play, snart i ett storspel nära dig

Tre av tio betalar i free2play-spelen vare sig de heter Candy Crush eller World of Tanks. Det får konsekvenser för hela spelvärlden. Håll i plånboken.

59

Arnroths krönika – Dices vågade misslyckande

Lyckan står den djärve bi. Utom när det skiter sig totalt, då blir haveriet avgrundsdjupt.

47

Arnroths krönika – Välkommen till ett uppfuckat år

2014 blir ett rekordår för spelbranschen. Det blir också rörigt, stökigt och oförutsägbart, menar Arnroth.

23

Arnroths krönika - Bäst i text

Hollywood har länge varit spelens inspirationskälla. Hela vägen från sopiga licensspel till fantastiska actionäventyr har filmen varit förebilden. Men nu börjar de gamla textäventyren dyka upp igen. Och Arnroth anar ljuset.

53

Arnroths krönika – Året enligt Arnroth

I årets sista krönika blickar Arnroth tillbaka på ett år som – återigen – inte blev som han trodde. Han utser, bland mycket annat, årets spel, årets fail och årets överraskning. Och kanske blir det inte som du tror?

169

Arnroths krönika – Men tyck nåt då, spelskapare!

Som alla människor är speltillverkare fyllda av åsikter om politik, samhälle, utanförskap, orättvisor och allt annat. Så varför handlar deras spel aldrig om dessa saker?

50

Arnroths krönika – De osynliga elitspelarna

Är du duktig i fotboll klappar hela bekantskapskretsen dig i ryggen. Men är du en Starcraft-talang tror omgivningen att du "leker med datan.”

235

Arnroths krönika – Den förlegade mansrollen

Mannens roll är i förändring. Överallt utom i spelens värld, det vill säga. Arnroth har tröttnat på de tysta och hjältemodiga machomännen. Han vill se spelvärlden öppna dörren för andra slags män. Och han vill se dem innan det är försent.

47

Arnroths krönika – Den poänglösa spelvåldsdebatten

Spelandet ökar. De våldsamma spelen blir fler, spelvåldet allt verkligare – och det verkliga våldet minskar. Arnroth tycker det är hög tid att den oändligt tröttsamma spelvåldsdebatten tystnar. Och att vi istället börjar diskutera på riktigt.