Arnroths krönika – Året enligt Arnroth

Medlem

Kvinnohatare..?

Jag har inte träffat på en kvinnohatare någon gång i spel under mina 30-ish år som gamer..

Inte frugan heller..
Hon har aldrig blivit hatad för att hon är en kvinna.

Undrar lite vad du lirar för spel...

Inaktiv
Skrivet av Harry Coma:

Kvinnohatare..?

Jag har inte träffat på en kvinnohatare någon gång i spel under mina 30-ish år som gamer..

Inte frugan heller..
Hon har aldrig blivit hatad för att hon är en kvinna.

Undrar lite vad du lirar för spel...

En del ser vad de vill se.. Tyvärr..

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Jag håller med dig om att det är trevligt när kvinnor i största allmänhet börjar upptäcka spel i större mån än tidigare. Sedan ska tilläggas att jag tycker att allt måste ses i proportion och kvinnor varken skapar spel eller spelar lika mycket som män, inte i närheten.

Det är just därför som det är så kul när fler och fler kvinnor tar plats i och runt spel

Skrivet av fanboyen:

Jag tycker att du har en tendens att bunta ihop män på exakt samma sätt som du antyder att dessa gör med kvinnor (vilket många gör givetvis). Är det inte bättre att föregå med gott exempel och inte lägga skulden på ett kön och istället se kritikerna på samma sätt som du vill att "spelkvinnorna" ska ses? Nämligen som individer.

Välskrivet, och en poäng till det sista. Trots det så kan man inte riktigt bortse från det faktum att det (sannolikt) uteslutande är män som har så stora problem med kvinnor i och runt spel, och att behandla dem med respekt.
Det är ju klart, spelare, och folk i allmänhet som sitter anonymt bakom en skärm har ju en tendens att bete sig som svin mot vem som helt, oavsett kön.
Det som sticker ut är väl att vissa individer beter sig som svin mot andra på grund av deras kön. Lika bra att tillägga att detta naturligtvis går att säga om en del kvinnor också, tror bara att det är långt färre än samma andel män.

Medlem

Bra krönika Thomas! Av titlarna du nämnde har jag bara spelat BF4, som jag naturligtvis slitit mitt hår till. Ruggigt vackert och roligt, när det fungerar. Skulle velat sett HearthStone med i texten någonstans, men jag antar att det får kandidera som 2014 mest lovande iOS titel?
Lite besviken på mig själv över att jag missat Brothers...läste ju om det innan det släpptes, men har varit försjunken i andra spel, måste fixa det!
Har av någon anledning fastnat för ett annat mobilspel, War of the Fallen, som med sina löjligt sexistiska kort (TCG typ av spel...utan T'et) och hutlösa betalningsmodeller till sitt P2W upplägg ändå lyckats snärja mig sedan semestern.

Tillgängligheten gör ju att man lägger mer tid på mobilspelen än på PC'n...vart är välden på väg? o_O

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Angående Brothers så är det ju den fruktansvärt värdelösa marknadsföringen som jag tror gjort så att det inte sålts så mycket som det kunnat. Enda gången jag ens hört talas om det eller läst om det är recensionen här på FZ samt från Josef Fares i P3-Spel och Overkligt.

Det där är så sant, hade jag inte läst FZ så hade jag faktiskt aldrig hört talas om det. Lite annonsering kanske hade varit en ide?

Medlem
Skrivet av ReGGaeBOSS:

Så duktig och PK man kan vara, självklart är årets person spelkvinnan.... *spyr*.

PK...det ordet är SÅ 2013...hoppas att man kanske slipper det om 10 dagar och framåt.

Inaktiv
Skrivet av Traveller in time:

God Jul och Gott nytt år till er alla, den bjuder jag på oavsett hur arga ni är.

God Jul och tack för all censur!


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av fisk:

fanboyen sa det bäst - Herr Arnroth gör kvinnliga gamers en björntjänst och reproducerar en kvinnlig offerroll där alla "nice guys" ska "skydda" kvinnliga gamers. Det är på något vis självmål i samma andetag som en känga mot alla idioter därute.

"Kvinnor" är fullt kapabla till att stå upp för sig själva. Det här med att de måste ha en hjälpande hand av Thomas Arnroth och hans gelikar är tragikomiskt. Att sedan generalisera spelvärlden som någon slags kvinnohatande massa är tröttsamt. Ja, det finns idioter som låter högt därute. De blir inte mindre idioter för att du försöker säga åt dem, idioter får sitt lystmäte av att någon säger emot dem. Men idioter beter sig idiotiskt oavsett vad dem de hatar för tillfället har mellan benen.

Mycket välskrivet. Tack, och God Jul!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Förstår mig inte på esport. hur kan spel vara nån form av sport lol.

Medlem
Skrivet av Fille_SWE:

Förstår mig inte på esport. hur kan spel vara nån form av sport lol.

hmm, jo, de kallar ju golf en sport... så... det funkar nog...

Medlem

Jag hatar inte kvinnor men jag är lagom trött på att det ska tas upp hela tiden, både attacker mot kvinnor och deras framgångar överdrivs, låt det komma av sig själv.

Candy crush? Ett spel som riktas mot mot spelanalfabeter borde inte ens tas upp på en seriös spelsida.

Medlem

Kan det kanske vara så att Arnroth beter sig så jävla illa i alla spel han spelar (rollspelar naturligvis som en kvinnlig avatar för att provocera så mkt som möjligt) att han får väldigt många "cunt, bitch och whore" kastade åt sitt håll...?

Det är den enda lösningen jag har kommit på.
Jag har gått igenom alla spel jag spelat och försökt komma på ett enda tillfälle då en kvinna har fått skit just för att hon är en kvinna.
Det fallerade totalt.
Och jag har spelat.väldigt.mycket..

Bara en idè..

God Jul hursomhelst..

Skrivet av Harry Coma:

Kan det kanske vara så att Arnroth beter sig så jävla illa i alla spel han spelar (rollspelar naturligvis som en kvinnlig avatar för att provocera så mkt som möjligt) att han får väldigt många "cunt, bitch och whore" kastade åt sitt håll...?

Det är den enda lösningen jag har kommit på.
Jag har gått igenom alla spel jag spelat och försökt komma på ett enda tillfälle då en kvinna har fått skit just för att hon är en kvinna.
Det fallerade totalt.
Och jag har spelat.väldigt.mycket..

Bara en idè..

God Jul hursomhelst..

Intressant, jag har spelat i ca 30 år jag med att jag har stött på massor av exempel där det blir larvigt äcklig stämning när det visar sig att det är en riktig tjej är med i spelet.

Men en del väljer väll att se det de vill se, eller hur var det. För om jag inte sett det så kan det väll inte vara sant?

God jul igen till alla.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av Harry Coma:

Kan det kanske vara så att Arnroth beter sig så jävla illa i alla spel han spelar (rollspelar naturligvis som en kvinnlig avatar för att provocera så mkt som möjligt) att han får väldigt många "cunt, bitch och whore" kastade åt sitt håll...?

Det är den enda lösningen jag har kommit på.
Jag har gått igenom alla spel jag spelat och försökt komma på ett enda tillfälle då en kvinna har fått skit just för att hon är en kvinna.
Det fallerade totalt.
Och jag har spelat.väldigt.mycket..

Bara en idè..

God Jul hursomhelst..

Intressant, jag har spelat i ca 30 år jag med att jag har stött på massor av exempel där det blir larvigt äcklig stämning när det visar sig att det är en riktig tjej är med i spelet.

Men en del väljer väll att se det de vill se, eller hur var det. För om jag inte sett det så kan det väll inte vara sant?

God jul igen till alla.

Jag höjer och slänger in frugans ca 25 års spelande i potten..
(Och btw, stryk i mina helt ur ekvationen, jag "vill" se ju ändå inte problemet, eller..?
Nej, jag hade blivit riktigt nöjd och glad om min bättre hälft hade blivit utsatt för kvinnohat när hon bara vill ha kul i ett spel..)
Ge dig..

Nu går ju alla dessa år inte att räkna ändå, då fenomenet kvinnohat inom spel förmodligen inte funnits längre än onlinelirande..

Tycker det är konstigt att hon inte stött på något kvinnohat alls, då det verkar vara ett så stort och utbrett problem..

Då skulle jag iaf vilja veta, som jag sagt innan, var och hur det sker, så kan jag tipsa henne om att just det spelet/forumet inte är något för henne..

Inaktiv

Det enda stället jag kan föreställa mig trakasserier mot kvinnor på internet är på brädor så som 4chan, flashback eller reddit. Spel så som Call of Duty eller dylikt. Där nästa generation av frustrerande tonåringar ventilerar av omognad.

I min egen gruppering av online spelandet har vi haft en del kvinnor och det har aldrig varit problem eller trakasserier. Tvärtom är alla alltid imponerad av tjejer som spelar.

Men existerar det? Självklart. Men frågan är om inte sånt här högst till individuella upplevelser och vad man själv väljer att ta in. Tar man verkligen glåpord på internet seriöst? Ska ett helt sex ställas mot väggen för x antal personer eller en generation?

Spar oss alla huvudvärken med att göra vår spelsida till ett krig om sexism. Många vill inte ha det här, enklare än så är det väl inte men gör det oss till arga människor?

Min ställning är detta, fast till det här ämnet. - "0.37"

Men till det stora hela en bra artikel.


signatur

The definition of insanity?

eld
Medlem
Skrivet av Harry Coma:

...Då skulle jag iaf vilja veta, som jag sagt innan, var och hur det sker, så kan jag tipsa henne om att just det spelet/forumet inte är något för henne

Bra sätt att fixa problemet där..., det är meningen att alla ska inkluderas i spelsammanhanget, inte selektivt skyddas från det genom exkludering.

Man blundar inte för problemen i världen man själv har lyxen att inte behöva uppleva.

Skrivet av matte89:

Det enda stället jag kan föreställa mig trakasserier mot kvinnor på internet är på brädor så som 4chan, flashback eller reddit. Spel så som Call of Duty eller dylikt. Där nästa generation av frustrerande tonåringar ventilerar av omognad.

Flashback, 4chan och reddit är vertical slices av internet, det innehåller precis allt bra och dåligt, så om du hittar problemem på dessa sidor så existerar det överallt.

Skrivet av matte89:

I min egen gruppering av online spelandet har vi haft en del kvinnor och det har aldrig varit problem eller trakasserier. Tvärtom är alla alltid imponerad av tjejer som spelar.

Och det är bra, så bör det vara överallt!

Skrivet av matte89:

Spar oss alla huvudvärken med vår att göra vår spelsida till ett krig om sexism. Många vill inte ha det här, enklare än så är det väl inte men gör det oss till arga människor?.

Fast fz skapades ju för att handla om quake och dess multiplayer och ändrades sedan för att anpassas för tiden, så som det görs nu,

Jag lovar att när ämnet är avklarat och inte längre ett problem så slipper du artiklarna.

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Harry Coma:

...Då skulle jag iaf vilja veta, som jag sagt innan, var och hur det sker, så kan jag tipsa henne om att just det spelet/forumet inte är något för henne

Bra sätt att fixa problemet där..., det är meningen att alla ska inkluderas i spelsammanhanget, inte selektivt skyddas från det genom exkludering..

Anser du det fel av mig att vilja skydda min fru och blivande gamingdotter från kvinnohatare..?

Ett problem som här låter som det värsta som finns just nu..
Det är ju inget man vill att en familjemedlem (eller någon annan) skall behöva vara med om..

Du undviker som alla innan att ge ett konkret exempel..
Hur svårt kan det vara, om det nu händer så jävla ofta..?
Det borde ju finnas tusen och åter tusen exempel att dra upp..?

Hjälp till istället för att dra upp era fattiga mothugg mot en som undrar..

Do it..

Medlem
Skrivet av Harry Coma:
Skrivet av eld:
Skrivet av Harry Coma:

...Då skulle jag iaf vilja veta, som jag sagt innan, var och hur det sker, så kan jag tipsa henne om att just det spelet/forumet inte är något för henne

Bra sätt att fixa problemet där..., det är meningen att alla ska inkluderas i spelsammanhanget, inte selektivt skyddas från det genom exkludering..

Anser du det fel av mig att vilja skydda min fru och blivande gamingdotter från kvinnohatare..?

Ett problem som här låter som det värsta som finns just nu..
Det är ju inget man vill att en familjemedlem (eller någon annan) skall behöva vara med om..

Du undviker som alla innan att ge ett konkret exempel..
Hur svårt kan det vara, om det nu händer så jävla ofta..?
Det borde ju finnas tusen och åter tusen exempel att dra upp..?

Hjälp till istället för att dra upp era fattiga mothugg mot en som undrar..

Do it..

Här är ett exempel från Jim Sterling från "The Escapist" som lade upp denna video idag, den handlar exakt om exempel du efterfrågar.

[http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/8618...]

Medlem
Skrivet av HolmisXP:
Skrivet av Fille_SWE:

Förstår mig inte på esport. hur kan spel vara nån form av sport lol.

hmm, jo, de kallar ju golf en sport... så... det funkar nog...

Ja där deltar man ju ändå fysiskt.

Medlem
Skrivet av Räven:

Här är ett exempel från Jim Sterling från "The Escapist" som lade upp denna video idag, den handlar exakt om exempel du efterfrågar.

[http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/8618...]

Tack

Ja, fy fan..

Små människor tar tyvärr stor plats på internet och jag hade personligen gärna gett dom en kurs i uppförande (inte bara mot kvinnor) och kanske även än hårdare metoder för att få in dom på rätt spår..
Om det bara vore så lätt..

Jag har dock fortfarande bara information om "större" händelser.
Har frågat runt en del idag mellan Julskinkefejande och glöggprovande.
Ingen av mina vänner har någonsin varit med om en tråkig spelupplevelse just för att dom är kvinnor.
För mig känns det så sjukt främmande, så förstå att jag undrar.

Men, om problemet nu är så stort som det sägs...
Vart tog alla gentlemän vägen?
Åt samma håll som alla hedersvärda..?

eld
Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Anser du det fel av mig att vilja skydda min fru och blivande gamingdotter från kvinnohatare..?

Ett problem som här låter som det värsta som finns just nu..
Det är ju inget man vill att en familjemedlem (eller någon annan) skall behöva vara med om..

Jag är inte emot något slags beskyddande, jag tycker det är konstigt att känna att man känner behovet av att beskydda någon men samtidigt inte ser något problem som man beskyddar dom från.

Skrivet av Harry Coma:

Du undviker som alla innan att ge ett konkret exempel..
Hur svårt kan det vara, om det nu händer så jävla ofta..?
Det borde ju finnas tusen och åter tusen exempel att dra upp..?

Det har ju varit mängdvis med artiklar här på fz om ämnet, så bara att börja där, fast problemet är ju när man tvekar på ifall det verkligen är så stort som det är varje gång.

Medlem
Skrivet av pezit:

Jag hatar inte kvinnor men jag är lagom trött på att det ska tas upp hela tiden, både attacker mot kvinnor och deras framgångar överdrivs, låt det komma av sig själv.

Candy crush? Ett spel som riktas mot mot spelanalfabeter borde inte ens tas upp på en seriös spelsida.

Vet vad du menar, jag hatar inte krigsoffer eller svältande barn och sånt där, men jag är så jäkla trött på att läsa om det hela tiden. Så fort det hänt en naturkatastrof så matas man med snyftisar om hur hemskt folk har det! Det är ju bara att slappna av, sånt där försvinner med tiden, låt det komma av sig själv.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av pezit:

Jag hatar inte kvinnor men jag är lagom trött på att det ska tas upp hela tiden, både attacker mot kvinnor och deras framgångar överdrivs, låt det komma av sig själv.

Candy crush? Ett spel som riktas mot mot spelanalfabeter borde inte ens tas upp på en seriös spelsida.

Vet vad du menar, jag hatar inte krigsoffer eller svältande barn och sånt där, men jag är så jäkla trött på att läsa om det hela tiden. Så fort det hänt en naturkatastrof så matas man med snyftisar om hur hemskt folk har det! Det är ju bara att slappna av, sånt där försvinner med tiden, låt det komma av sig själv.

Du drar en liknelse mellan kvinnor och svältande barn och krigsoffer. Hur synd tycker du egentligen om kvinnor, och varför ser du dem som offer? Offer för dina dåliga liknelser och missriktade "solidaritet" kanske?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av fisk:
Skrivet av Ender:
Skrivet av pezit:

Jag hatar inte kvinnor men jag är lagom trött på att det ska tas upp hela tiden, både attacker mot kvinnor och deras framgångar överdrivs, låt det komma av sig själv.

Candy crush? Ett spel som riktas mot mot spelanalfabeter borde inte ens tas upp på en seriös spelsida.

Vet vad du menar, jag hatar inte krigsoffer eller svältande barn och sånt där, men jag är så jäkla trött på att läsa om det hela tiden. Så fort det hänt en naturkatastrof så matas man med snyftisar om hur hemskt folk har det! Det är ju bara att slappna av, sånt där försvinner med tiden, låt det komma av sig själv.

Du drar en liknelse mellan kvinnor och svältande barn och krigsoffer. Hur synd tycker du egentligen om kvinnor, och varför ser du dem som offer? Offer för dina dåliga liknelser och missriktade "solidaritet" kanske?

Du missförstår poängen. Liknelsen är att jobbiga saker inte försvinner bara för att man slutar tala om dom. Det är ju nästan lite roligt att se folk som inte är utsatta för [valfritt elände] beklaga sig över att dom pådyvlas "snyfthistorier" ifrån dom som är det.
Jag är inte heller så pigg på att iklä kvinnan någon offerroll, men jag tvekar inte heller att visa var jag står när någon, oavsett kön, läggning eller etnicitet far illa. Jag kan delvis hålla med om det du säger, men jag tror inte att förändringar kommer av sig självt. Klart att man passivt kan blunda för engagerade kvinnors strävan efter vanlig jämlikhet med motivationen att "jag tror på kvinnans förmåga att fixa det där själv", men ifall det inte var en rejäl andel män som engagerade sig MOT jämställdhet så hade vi haft det för hundratals år sedan.

Kan väl knappast skada att visa lite support. Ifall du tror annorlunda så kan du väl backtracka några av Arnroths krönikor om kvinnosyn, och läsa kommentarerna där. Där märker man snabbt att många "män" verkar vara av attityden att kvinnor som har mage att öppna käften och bli besvärliga snabbt reduceras både till sitt kön och avfärdas som militanta feminister.
Det är väl också något som är lustigt. Det finns gott om män som verkar se sig själva som jämställdhetens förkämpe...så länge "kvinnan" snällt står i sitt hörn och håller käft.

12
Skriv svar