Jag läste alldeles nyligen i en av otaliga rapporter om spelbranschen att 2014 skulle bli ett väldigt bra år. Totalt sett kommer tydligen intäkterna öka rätt dramatiskt. Det växer så det knakar, och ska man tro det jag läste kommer spel omsätta över 90 miljarder dollar redan nästa år.

Överlag alltså ljuva och ljusa tider för alla som gillar spel och alla som gör spel. Eller?

Rapporten avslutades tyvärr med ett oroväckande konstaterande: att 2014 även skulle bli "disruptive". Det finns ingen klockren översättning av ordet, Google Translate föreslår störande, splittrande, söndrande och upplösande.

Det finns massa rapporter av det här slaget att läsa och du lär inte hitta någon som tror att spelbranschen kommer backa i omsättning. Men du lär inte heller hitta någon som tror att färden mot ännu större intäkter blir lugn och stillsam.

Candy Crush drar in 22 miljoner kronor till King.com – varje dag.

Jag har ju varit med ett tag nu, skrev som jag berättat tidigare min första spelartikel redan 1997. En tjusning med att skriva om spel och spelbranschen har hela tiden varit just alla förändringar; här är inget statiskt, man blir hela tiden överraskad av vad som händer och vilken väg utvecklingen tar. Det enda det har lärt mig är det är smått hopplösa i att förutsäga framtiden, ens den riktigt nära.

Men låt mig ändå ge mig på 2014. Och jag förutsäger alltså: störning, upplösning, allmän uppfuckning och förvirring för oss alla!

Den där tillväxten som alla tror kommer prägla 2014, den är lurig redan den. För exakt vart kommer den att ske? Det handlas till exempel för miljarder inne i spel, spel som är gratis att ladda hem på mobilen och surfplattan, men som sedan erbjuder köp inne i spelen. Hur räknar man ens de pengarna och i vilka spelföretags fickor hamnar de? I en rapport från Superdata som släpptes i veckan drog till exempel #Candy Crush Saga in 3,4 miljoner dollar – om dagen! Gratisspel på mobiler drog enligt samma rapport in över 300 miljoner dollar bara i december.

"Störning, upplösning, allmän uppfuckning och förvirring för oss alla!"

Men det är bara den ekonomiskt "störande" sidan. Det som verkligt förändrar spelmarknaden är tiden folk spelar ett och samma spel; de riktigt bra gratisspelen – och det är bara de som fungerar – fortsätter till synes för evigt. Barn och vuxna har spelat #Hay Day, #Clash of Clans och Candy Crush Saga i över ett år nu. Och tillväxten verkar bara fortsätta.

Det finns ju bara så många timmar på dygnet – och när folk spelar de här spelen, ja, då spelar de helt enkelt inga andra.

Free2play har dessutom börjat mogna; det går inte bara att slänga samman en gratisversion av en känd spelserie, stoppa in lite saker att köpa i spelet och tro att det ska bli en framgång. Att det finns en jättemarknad i mobilerna är inte det samma som att den är tillgänglig för vare sig Call of Duty, Fifa eller Super Mario. Inte nog med att utvecklarna måste fatta hur mobilspel och mobilspelandet fungerar, det är dessutom en konst att göra free2play snyggt. Det omsätts visserligen mycket i mobilspelen, men omsättningen sker i ett fåtal spel. Att slå sig in där är inte enkelt och kräver kunskap som stora spelstudior och förlag normalt inte sitter på.