Arnroths krönika – Spelbranschen tål fler kvinnor

Skrivet av Ender:

Det är noterat att du inte tycker att jämställdhet är ett problem. Och att du eventuellt lider av vanföreställningar.

1. Jag skrattar åt din och Arnroths föreställning om jämnställdhet.
2. Nej det är den inte, och absolute inte ett problem som har med spel att göra
3. Ok så om man inte hyllar Arnroth så har man vanföreställningar, varför går så klart osagt utav vår pseudo intellektuella vän Ender som mest vill ge sig själv en klapp på axeln för han är så jävla smart och "fattar".

Skrivet av Ender:

Det är även noterat att du inte tycker att folk ska skriva om jämställdhet.

Är väl ändå inte politik FZ ska handla om eller? Var det inte spel eller något sådant?

Skrivet av Ender:

Det börjar bli lite tjatigt, man jag råkade också notera att du inte tycker att jämställdhet inuti spel och runt utvecklingen till dessa har något något med spel att göra. Börjar så smått fundera på vad politik har med detta att göra.

Jämnställdhet har inget med spel att för de är ingen politisk arena. Och i Arnroths krönika är spel aspekten (den löjligt jävla lilla han har för att ta avstamp in i politiska frågor) totalt irrelevant och utbytbar.

Skrivet av Ender:

Börjar så smått fundera på vad politik har med detta att göra.

Inget, för spel är inte någon plats där din politiska åskådning och syn på saker och ting ska få domdera och bestämma över dess innehåll, och inte heller vem som företagen tar upp eller hyr in för att prata på deras konferenser. Så ja, inget, det var lätt.

Skrivet av Ender:

Hade Arnroth raljerat något irrelevant rörande politik i en krönika så kanske jag hade reagerat också.

Jo tack vi kan se att du reagerar, du försvarar det med näbbar och klor.

Skrivet av Ender:

Men jag noterar att du inte tycker att jämställdhet inom spelindustrin har något med spelindustrin att göra, och att FZ är en tidning. Det här blir ju bara märkligare...

Nej för det är först och främst en politisk fråga, som spelindustrin handlar inte om politik, och det borde inte FZ göra heller om den nu verkligen ska handla om spelindustrin och dess produkter.

Skrivet av Ender:

Vidare noteras även att du inte riktigt verkar förstå skillnaden mellan Arnroths roll som krönikör, Johansson-Sundelius roll som redaktör och din egen roll som besökare på en sajt du inte betalar någonting för, inte ens genom att titta på reklamen.

Så ditt svar är "HURPA DURR DU FÖRSTÅR INTEEEEEE!", men förklara, det kan du då rakt inte. Och jag undrar hur hög du blir på det egna ego av att säga hur du noterar saker konstant.

Skrivet av Ender:

Sist men inte minst så noterar jag med stort intresse hur du, trots att du tror att Arnoroths krönika handlar om politik vilket du visst inte gillar, har gjort ett halvdant försök att läsa den, misstolkat det mesta och ändå lyckats med att skriva bland de flesta inläggen i de efterföljande kommentarerna.

Det är inte upp för debatt om hans krönika handlar ok politik eller ej, för det gör den onekligen, och igen med noterandet, hur jävla intelligent känner du dig av att repetera det? Och nej, jag har inte misstolkat ett enda jota av den, tror inte du är det minsta kapabel att säga hur det ska tolkas, vilket ju uppenbarligen är det korrekta sättet för vår ständigt noterande Enders.

Skrivet av Ender:

Vad tror du om att ta din roll som påstått ointresserad och snyltande gratisläsare lite seriösare i stället, och sluta försöka dig på dom där lite tyngre texterna.

"Tyngre texterna", oj oj oj här kör han full pseudo-intellektuell, eftersom du tror du är så jävla brilliant, berätta då hur det ska tolkas istället för att sitta där och vara så självgod över att du "fattar", men det kan du nog inte. För det finns inget djupt eller tungt att förstå, det är en fullt ut politiskt bullshit text a'la "hurp durp mer kvinnor..... because is good somehow and iz bad when more men" som endast kör spel som språngbräda.

Skrivet av Ender:

Du säger ju tom själv att du föredrar att läsa om spel, så vad gör du ens i den här tråden?

Uttrycker mitt missnöje med bristen på den varan. Om du vore så intelligent som du gärna vill framstå, borde du fattat det.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av boota:

det hör egentligen inte till saken
det det handlar om är att kvinnorna inte har någon egen agens, eller att deras enda syfte är att forma de manliga karaktärernas egenskaper och motivationer.

Tror du glömmer Elizabeta Torres från GTA4. För att inte tala om Nicky Pearce från Watch underscore Dogs. Istället för att gräva ner sig i sin egen sorg så försöker hon ta hand om sin son så gott det går, och vill dessutom att Aiden ska sluta jaga efter de skyldiga, för hon vill ha slut på allt våld och vill inte att han ska råka illa ut.

Istället fårtsätter Aiden och utsätter dem återigen för livsfara.

Är det någon karaktär i det spelet som är stark och hae en egen agens så är det Nicky, inte Aiden - han är ett offer för vad som hände, och agerar därefter.

nu har jag inte tagit mig igenom watchdogs, men så här långt är det "goda" som nicky gör att göra ingenting, och undvika konfrontation. varför är det enda hon duger till att ta hand om sin apatiske son, som inte blir bättre förrän aiden börjar röra runt i grytan. det är uppenbart att tanken är att trots att det som aiden gör orsakar mer smärta, så är det ett nödvändigt ont som ingen annan, särskilt nicky, inte förstår sig på eftersom hon är för blödig.

Medlem

Bronko: Du har inte tolkningsföreträde på hur saker är.

Skrivet av RiddarKatig:

Bronko: Du har inte tolkningsföreträde på hur saker är.

Finns inget att tolka, det står svart på vitt.

Medlem

Gillar artikeln. Välbalanserad till största delen. Kan dock hålla med om att det inte finns något självändamål att ha t.ex. kvinnor med i Battlefield, däremot är ju spel med seriösa kvinnliga karaktärer och spel där kvinnor varit med i skapandeprocessen nästan undantagslöst av högre kvalité, mindre platta, mer intressanta. Några av de intressantaste personligheterna i spelbranschen är ju kvinnor. Som gammal "City of Heroes" -spelare älskade jag NPC-dialogerna och humorn som tillfördes spelet allteftersom den "kvinnliga" staben successivt ökade.
Man kan ju ifrågasätta om de var de mest "kompetenta" till jobben, men de tillförde definitivt nya dimensioner till spelet.

Och så är det med alla arbetsplatser: Kalla det särbehandling om ni vill, men en balanserad arbetsplats med god blandning av äldre, yngre, olika bakgrund och kön är en mer kreativ och produktiv arbetsplats. En "likriktad" arbetsplats med "bro's" kan vara kortsiktigt mycket effektiv pga just likriktningen men långsiktigt är det sällan hållbart och konkurrenskraftigt. Det är helt enkelt god ekonomi att aktivt leta efter och rekrytera olika typer av människor, och kön är en sådan faktor. *Science, bitch!*

Medlem
Skrivet av Bronko den arga hästen:
Skrivet av RiddarKatig:

Bronko: Du har inte tolkningsföreträde på hur saker är.

Finns inget att tolka, det står svart på vitt.

Och med den inställningen så kommer du aldrig förstå varför hela ditt "argument", om att jämställdhet inom spelbranschen inte får beröras av en krönikör åt en spelsajt som FZ, faller. Om man istället, som jag, tycker att det är fullkomligt relevant med Arnroths krönika så har du ju ingenting annat än barnsliga kommentarer om hitta-på-folket att komma med.

Medlem

Har inte läst alla kommentarer, utan råkade bara läsa den här krönikan, men det finns ju en hel del spel som ändå är jämställda när det kommer till karaktärer. I Borderlands är de absolut coolaste karaktärerna kvinnor/tjejer och många Fantasy-spel har starka kvinnliga karaktärer, exempelvis Dragon Age-serien.
Visst ska vi klaga på Assasin's Creed m.fl. men jag tycker Thomas borde lyfta fram de spel som är bra och dessutom har kvinnliga karaktärer.

Skriv svar