Testerna i denna Testpilot är helt och hållet upplevelsebaserade och innehåller inte många hårda fakta. Då de mest attraktiva egenskaperna är B&W-soundbaren, 120 Hz samt DisplayHDR 1000 är det detta fokuset för testet. Jag kommer dessutom lägga till lite tester med retrokonsoler för att se kompatibiliteten med de äldre konsolernas lite udda signaler genom två olika linjedubblare.

Bild

Bilden har testats mest genom spel men även genom att titta på film, livestreams och Youtube. Färgmässigt är 558M1RY är bra skärm, paletten är behaglig och det är inget direkt att klaga på.

Under mina tester tyckte jag först att färgerna var rätt dämpade och skärmen kändes slätstruken. Detta berodde på att skärmen absolut mår bäst av att ses rakt framifrån. Såsom min soffa är plancerat får jag en lite sned betraktningsvinkel, något som gör att skärmen dämpas och blir lite tråkigare att titta på.

HDR

För att testa HDR använder jag spela som har erkänt bra HDR-implementationer.

  • Horizon Zero Dawn (PS4)

  • Destiny 2 (PC)

  • Spider-Man (PS4)

Själva HDR-upplevelsen tycker jag är okej, inget världsomvälvande men det ser bättre ut än SDR. Det ger ingen wow-känsla som jag fått från HDR på andra skärmar, men däremot ser det ut som en helt okej implementation. Det är märks att denna skärm är anpassad för att klara HDR för det ser inte sämre ut med HDR påslaget som det kan göra på skärmar som inte klarar av att visa HDR fullt ut.

Av de testade spelen tycker jag personligen att Spider-Man såg bäst ut i HDR. Detta är såklart en smaksak, men då jag tyvärr inte kan visa det jag såg, är det bara att lita på mig!

Under mina tester märkte jag något märkligt. Vissa bildinställningar är låsta för HDR och vissa för SDR. Inställningen Saturation är exklusiv för när HDR är aktiverat, men det påverkar även SDR-läget. Färger som ser okej ut med HDR aktiverat ser utfrätta i SDR.

Ljudet

Under testet gång har Philips-skärmen varit min huvudsakliga kompanjon för konsumtion av media. Det betyder att det ljud jag lyssnat på mest har kommit ut ur soundbaren signerad Bowers & Wilkins. Med sina två högtalare och subwoofer ger 558M1RY en bättre ljudupplevelse framförallt vid tal än integrerade TV-högtalare och högtalare i andra datorskärmar. För film och serier fungerar det helt okej. Största fördelen är att det finns en subwoofer inbyggd samt att högtalarna pekar framåt och inte bakåt för att reflekteras mot väggen. Subwoofern ger lite mer tryck i ljudet än andra integrerade system.

Den punkt som sticker ut när det kommer till ljudet är den inbyggda equalizern som låter användaren ställa in det enligt egen preferens. Med en inställningar vid fem olika frekvenser går det att ställa in det enligt önskemål, även om de små högtalarna inte kan tävla mot dedikerade hembiohögtalare.

Spel på dator och konsol

Under de veckor som Philips Momentum 558M1RY tagit vår TV:s plats har jag spelat både på konsol och PC. Skärmen klarar sig utmärkt som spelskärm. Den är tillräckligt snabb för att ge en bra upplevelse.

Funktioner som 120 Hz är ett väldigt trevligt tillägg vilken verkligen bjuder in att ha en dator i vardagsrummet. Att skärmen har en upplösning 3840 x 2160 pixlar ger möjlighet att matcha upplösning och bildfrekvens efter spel. Jag har mest använt 1920 x 1080 pixlar i 120 Hz, men i spel som inte stödjer högre än 60 bilder i sekunden är det då möjligt att höja upplösningen och detaljnivåerna.

120 fps i vardagsrummet är fina grejer.

För spelande fungerar 558M1RY lika bra som för PC med responsivitet, vilket är logiskt. Konsolspel som oftast siktar mot 30 eller 60 bilder per sekund är inget problem för panelen. I marknadsföringen står det att skärmen ska ta konsolspelande till nya höjder, något jag inte riktigt förstår, då skärmen klarar av 120 Hz, vilket inte dagens konsoler har stöd för. Med det sagt så kommer inte produkten begränsa dig som framförallt spelar på konsol.

Något jag inte kunnat testa är Variable refresh rate, eller VRR. Detta då det kräver att Displayport används och datorn, en laptop, som jag använde har bara HDMI ut. Därför är det utelämnat i detta test.

I det stora hela är skärmen en utmärkt spelskärm för moderna spel som skulle göra de mest kräsna spelarna nöjda.

Retro

I tabellen nedan presenteras testsystemet. Nintendos första konsoler är ökända att ge moderna TV-apparater och skärmar svårigheter då deras framerate är högre än 60 Hz. Det gör Super Nintendo till perfekta kandidaten att se hur bra 558M1RY klarar dessa signaler.

A Link to the Past på originalkonsol genom OSSC i upplösningen 1660 x 1200 pixlar, det är stabilt och ser bra ut

För att kunna koppla in Super Nintendot i skärmen används en RetroTINK 2X Classic eller en Open Source Scan Converter v1.3 (OSSC). Dessa enheter dubblerar linjerna så att upplösningen blir 640 x 480 pixlar vilket är en signal som moderna skärmar stödjer. OSSC:n har även möjlighet att femdubbla antalet linjer på höjden vilket ger en upplösning på 1600 x 1200 pixlar. Det sistnämnda läget är det som kan vara svårt för moderna skärmar att klara av över HDMI.

Konsol

Framerate

Super Famicom (SHVC-001)

60,08 Hz

Det glädjer mig att säga att 558M1RY klarar retrotestet galant. Alla upplösningar upp till 5 gånger originalupplösningen 240p hanteras perfekt och det ser bra ut, skarpt precis som gamla pixlar ska vara.

Något som är viktigt för mig med retrospel är att de går att spela i sitt tänkta bildförhållande. För Super Nintendo är detta förhållande 4:3. Detta går att ställa om i skärmen OSD-meny under rubriken Smartsize med alternativet som heter Aspect.

GÅ in i menyn för att aktivera Aspect...

Annars ser det väldigt brett ut och inte...

...och inte såhär! Uppskalat med RetroTINK 2X

Detta ställer om skärmen från 16:9 till 4:3. Problemet med detta är att det även påverkar övriga källor, så för att kunna spela i 16:9 igen måste inställningen ställas tillbaka. Som retrospelsentusiast är detta ett stort minus för mig.

Vid byte av källa efter retrospel ligger bildförhållande kvar på 4:3.

Efter att ha ställt tillbaka bildförhållandet ser moderna spel rätt ut.

558M1RY i vardagen

Som spelskärm fungerar 558M1RY bra. Jag har spelat både 2D-spel och 3D-spel på PS4 utan problem, vilket täcktes i under speltestsektionen.

Philips har lyckats skapa en väldigt ljusstark skärm. Något som verkligen märks på kvällarna, speciellt om det är helt mörkt i rummet. Något av en välsignelse på dagen i vårt väldigt ljusa vardagsrumet, däremot inte lika behagligt på kvällen då ljusstyrkan måste dras ned.

Det var väldigt trevligt att få en chans att testa Ambiglow i vårt vardagsrum. Ambiglow är en kul grej och det gör ett gott intryck, men det är inget som är ett måste. Däremot är det skönt att kunna få ett bias light utan att behöva krångla med egna ljuslister, det bara funkar.

Ambiglow LED:erna jobbar på!

Då det inte är en TV utan en skärm, så saknas smart-TV-funktioner, något som egentligen inte spelar så stor roll, förutom att mycket media idag konsumeras på inbyggda appar. Då denna TV-ersättare inte har några sådana funktioner behövs dessa funktioner ersättas med en annan enhet. Det är en riktig dum-TV.

I mitt fall används en Chromecast, vilket tar upp en HDMI-port. Det innebär att bara två HDMI-ingångar finns kvar för andra enheter. I TV-bänken står en Switch, PS4 Slim, Xbox One S, två retrokonsoler samt en TV-box. Detta i kombination med en laptop med HDMI ut gör två HDMI-anslutningar lite sparsmakat. En TV med Smart-TV-funktioner med fyra HDMI-anslutningar skulle lättare kunna leverera en bättre upplevelse med flera enheter utan behöva ha en förstärkare eller HDMI-växlare.

Till sin fördel har 558M1RY en dedikerad DisplayPort-anslutning för en dator, vilket kan användas istället för smart-TV-funktioner.

Något som verkligen påminner mig om att det är en datorskärm och inte en TV är att den alltid byter över till en aktiv signal om till exempel datorn går i strömsparläge. Eftersom Chromecasten alltid är aktiv byts källan automatiskt till den när PS4an stängs av eller datorn går ner i strömsparläge. Irriterande, men ingen stor sak, bara en tydlig påminnelse om att det är en skärm och inte en TV-