New Vegas introducerar ett nytt system för att välja sida, som går lite djupare än Bethesdas försök i den vägen. Du kan i ovannämnda fall helt enkelt gå och prata med banditledaren, hjälpa honom tills han börjar lita på dig och sedan låta banditerna ta över Goodsprings! Givetvis blir inte innevånarna i byn särskilt nöjda, men nu är du vän med ett gäng banditer och kan använda deras bas som högkvarter när du utforskar vildmarken. Längre fram stöter du också på fler gäng och fraktioner som du kan stödja eller motarbeta och du bygger på så vis upp en smått unik spelupplevelse beroende på vilka val du gör.

Vad finns härinne? Jag vet inte, det var låst! Och Nevadaöknen är full av sådana här små skattgömmor.

Jag sade utforska, och precis som i Fallout 3 finns det massor av små detaljer att hitta om du bara går en sväng i ödemarken. Den här gången är landskapet en smula öppnare än tidigare och du kan faktiskt gå några hundra meter utan att springa på ett läger fullt av uppretade banditer ibland. Det känns skönt att ha lite mer yta att röra sig på och vildmarken är ändå fullpackad av saker att upptäcka. Jag har hittat ett störtat flygplan som inte hade någon betydelse alls i spelet, förutom att det var tillhåll för en sällsynt vild svärm radscorpions som genast anföll och dödade mig. Jag hade förstås lite mer tur där när jag senare återvände med bättre vapen och framför allt med pansarbrytande ammunition. Och efter att jag rensat upp en väg norrut mot Vegas, kunde jag följa en karavan som var på väg dit till mitt nästa resmål, och bara samla upp vapen, ammunition och användbara komponenter från de fallna rövare de lämnade efter sig. Karavanen var ändå på väg, och ignorerade mig, vilket bidrog till att jag kände mig som en del av en större värld.

Jag kan själv!

Och där, i komponenterna jag nämnde – har vi ännu en nyhet: där du förut kunde sätta ihop någon enstaka mina om du hittade en arbetsbänk, kan du nu samla växter, diverse delar, skrot och ammunitionskomponenter. När du sedan hittar arbetsbänkar, lägereldar eller omladdningsbänkar kan du skapa olika apparater och vapen precis som förut. Men det nya är att du även kan göra olika former av droger och preparat av de växter du samlar. Och om du känner dig på ammomakarhumör kan du plocka isär din ammunition i beståndsdelar (så länge du är tillräckligt bra på respektive färdighet) och sätta ihop den igen på nya och bättre sätt, eller helt enkelt bygga ny. Varför inte stoppa in några mynt i en hagelpatron så att den gör mer skada? Eller ladda om din gevärsammo med pansarbrytande eller hålspetskulor? Det är en detalj, men en mycket välkommen nyhet i spelet.

Innevånarna har döpt denna stad till ”Novac”. Klassisk Fallout-humor.

Under ytan på denna levande, kokande värld rör sig fortfarande ungefär samma färdighetssystem som i tidigare Fallout-spel. Du blir sakta bättre på saker genom att använda dina färdigheter och när du levlar delar du ut färdighetspoäng och väljer en perk som ger dig diverse specialförmågor. Det funkar utmärkt, särskilt då när det formar basen till ett så inlevelsefullt och rikt rollspel som Fallout: New Vegas. Ta en tur ut i den monsterfyllda, radioaktiva öknen och se vad du hittar. Du kommer inte att ångra dig.